Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:10

Ts ik snap dat je hoofd nu vol zit.
Vandaag nog zien door te komen.
Ik wens je heel veel sterkte en succes.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:11

TS veel succes de komende tijd.

foxy80 schreef:
Toi toi TS, je gaat dit goed doen!
Heel mooi ook dat je dit voor je man doet.

Hier ligt oma van 102 al 3 weken in het ZH. De geriater heeft me donderdag gebeld en sprak zo een medisch jargon, dat ik er zelf amper wijs uit werd. Een greepje uit alle termen waarmee ik om de oren geslagen werd: thorax, pneumonie, oedeem, RX, diuretica, abdominaal, aortaklepinsufficiëntie, aërosol, fortimel, etc etc.
10 punten voor de bokker die weet waar dit allemaal op slaat zonder scholing in medische hoempapa.
Sommige artsen hebben toch erg weinig voeling met de wereld buiten het ziekenhuis zo lijkt het. Mijn man snapte er de helft niet van.

Mijn advies: ga naar de arts en vraag uitleg, zodanig dat je het snapt, dus in lekentaal. Een arts is verplicht je te informeren zodanig dat je het snapt. Je hebt hier echt recht op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:33

Bowo schreef:
thorax = borst (als deel van torso, dus longen, hart etc)
pneumonie =longontsteking
oedeem, = vocht (in longen? In benen?)
RX, = röntgenfoto
diuretica, = vochtafdrijvende middelen om het oedeem/vocht uit het lichaam te krijgen
abdominaal,= gaat over de buik regio
aortaklepinsufficiëntie = een hartklep werkt niet goed. Meer context benodigde voor goede uitleg
aërosol = medicijn is verstuiver (neem ik aan in deze context)

Overigens is het ook belangrijk om als patiënt of naaste aan te geven als je iets niet snapt. Het kan soms ook erg lastig zijn om in te schatten wat de kennis is.

Tja, als je niet begrijpt dat een niet-medicus deze termen niet allemaal begrijpt dat gaat er toch echt wel iets mis...

@ts: succes, we denken aan je!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:43

Dat is helemaal niet wat ik zeg.... Natuurlijk snap ik dat, maar niet iedereen is even goed in inschatten wat het niveau is van degene tegenover hem, fouten maken is menselijk. Maar dan is het aan jou ook de keus om te lachen en knikken en te doen alsof je het begrijpt, of om te zeggen: ho stop, dit snap ik niet. Communicatie is een two-way street.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:59

Heel veel succes en sterkte morgen Secricible, moedig mens ben je!

BrankaZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:24

Vanochtend pas dit topic tegengekomen. Ik kan de ts alleen maar heel veel sterkte toewensen en duimen dat de erkenning volgt die je wenst.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:25

Bowo schreef:
Dat is helemaal niet wat ik zeg.... Natuurlijk snap ik dat, maar niet iedereen is even goed in inschatten wat het niveau is van degene tegenover hem, fouten maken is menselijk. Maar dan is het aan jou ook de keus om te lachen en knikken en te doen alsof je het begrijpt, of om te zeggen: ho stop, dit snap ik niet. Communicatie is een two-way street.

Maar een arts zou moeten begrijpen dat als mensen lachen en knikken en er geen feedback ten gronde komt, er geen begrip is aan de andere kant, ipv gemakkelijk voort te buldozeren. Artsen onderschatten soms totaal wat voor impact ze hebben - de tegenpartij is wel ziek hé (of verwant aan zieke) en zitten dus niet in een mentaal sterke positie.
Ik heb in het gesprek meermaals terug gekoppeld met 'ah, dus eigenlijk bedoelt u dit?' of 'begrijp ik het goed dat ..." dus de arts die was wel helemaal ok met mijn vertaling, maar eigenlijk zou het niet zo moeten lopen, dat een leek artsentaal gaat ontleden. Er is genoeg huis-tuin-keuken nederlands om uit te leggen wat er met mijn oma aan de hand is.

Ik hoop dat het vandaag bij de TS allemaal begrijpelijk blijft. En dat ze gevoelsmatig alvast voldoening krijgt vandaag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 12:45

Morgen ;)

Gelukkig ben ik zelf geen totale leek wb medisch jargon. Ik werk al 13 jaar in de paramedische zorg en werk intensief samen met artsen binnen het bedrijf waar ik werk.
Rondom de zaak van mijn man heb ik het dossier, richtlijnen en toegankelijke informatie dusdanig doorgeakkerd dat ik denk ik meer kennis heb dan de gemiddelde huisarts over dit onderwerp. Het jargon ben ik dus niet zo bang voor.

Wat betreft over en weer communicatie denk ik ook dat het 2 wegen op telt. Maar als arts heb je hierin wel een sterke verantwoordelijkheid en hoor je daar ook toe opgeleid te worden. Vakjargon hoort niet in de spreekkamer thuis

Heel erg bedankt voor alle lieve woorden! Dat helpt echt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:52

Ik wist alleen dat vochtafdrijvende gebeuren niet maar verder zou ik het op zich best kunnen waarderen als een arts niet per-sé er vanuit gaat dat je alleen maar met Jip & Janneke taal benadert kan worden / dat ze voor het gemak maar wat zaken weglaten of versimpelen die je wellicht toch wel graag geweten zou hebben.

Zoals wanneer ze zeggen dat ze een sensortje op het hoofd van je nog ongeboren baby gaan plakken om de hartslag goed te kunnen monitoren. Terwijl ze helemaal niks "plakken" maar een draadje in de schedel schroeven.... dat kan gaan ontsteken en als baby pech heeft niet bovenop de schedel terecht komt maar in een oog ofzo :n

Denk dat het onderdeel van patiëntencontact is om iemand te woord te staan zoals diegene dat prettig vindt. Maar kan me ook voorstellen dat er bepaalde afwegingen gemaakt worden of dat niet iedere arts altijd even goed is in patiëntencontact / compassie enzo... hoe onwenselijk dat ook is.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:13

pmarena schreef:
Zoals wanneer ze zeggen dat ze een sensortje op het hoofd van je nog ongeboren baby gaan plakken om de hartslag goed te kunnen monitoren. Terwijl ze helemaal niks "plakken" maar een draadje in de schedel schroeven.... dat kan gaan ontsteken en als baby pech heeft niet bovenop de schedel terecht komt maar in een oog ofzo :n

Say what??!!
Ik kan me hier echt niks bij voorstellen
Hoezo wordt er iets in een baby hoofd geschroefd?
Hoe dan? En waarom? Moeder krijgen toch vaak zo'n band om de buik die dat kan?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:27

Pmarena, dat verbaast me niks.

Toen mijn moeder borstkanker had, sprak de behandelende arts van het aanbrengen van een 'harpoentje' voor een scan - dat bleek een dikke naald met weerhaak te zijn die in de borst werd geduwd zonder verdoving.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:12

Voor meer info over die baby-sensor, met een foto erbij: https://bianca-gerritsen.nl/een-schedel ... lakkertje/

Djiez foxy.... dat moet geen geweldige ervaring geweest zijn.... je omschrijft inderdaad wel een harpoentje, maar ik begrijp dat het formaat wel even schrikken was..... :(:) Die weerhaak ook, ieks. De volgende keer vertrouw je zo'n arts dan ook niet meer als je een heel andere indruk had dan wat het bleek te zijn. Aan de ene kant snap ik wel dat escalerend taalgebruik niet echt helpt als je als dokter je zin wilt krijgen. Dus dat ze het dan wat positiever brengen dan het daadwerkelijk is om mensen niet al te bang te maken. Net zoals de tandarts tegenwoordig tegen een kind zegt dat ze gaan "borstelen" ipv. "boren".

Waar ik als moeder wel blij mee ben want als je kind een paniekvogel is dan is escalerend taalgebruik geen goed idee voor dingen die toch echt moeten gebeuren. Met "borstelen" is het goed te doen maar als de tandarts zou beginnen over boren dan wordt het een ramp van stress en ellende := Maar je houdt iemand wel voor de gek...en dat schept geen vertrouwensband.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:23

Heel veel sterkte en succes alvast voor morgen Secricible!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:31

@TS, Heel veel respect dat je dit doet.

Er gaat best veel mis in de zorg. Mijn ervaring is dat ze toch vaak proberen alles onder het kleed te schuiven of achter elkaar gaan staan en je er als patiënt/leek moeilijk tegenop kan. Dan moet je ook steeds goed afwegen wat voor consequenties stappen zetten heeft.

Als iemand ten gevolge van overlijdt of blijvend letsel overhoudt, worden er weleens stappen gezet, maar bij al die andere fouten vaak niet. En dan kan men zeggen, dat die dan minder erg waren, maar door zoveel mogelijk te voorkomen en wakker te schudden, zou het af en toe toch kunnen schelen.

Ik heb zelf wel een lijst met flinke fouten bij mezelf of naasten meegemaakt, wat dan als mensenwerk of onvoorzien wordt gezien. Er kan soms amper een sorry af.

Laatst zowel met de huisarts als oncoloog een gesprek gehad over hun goede, menselijke benadering en behandeling. Dat zij echt een voorbeeld kunnen stellen naar anderen.

Ik wens je ontzettend veel sterkte, wijsheid en kracht.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:00

pmarena schreef:

Ik wilde hier als stille meelezer eigenlijk ver vandaan blijven, maar hier ga ik toch even op reageren.
Als we het namelijk over misinformatie hebben, dan is het dit wel.

Een schedelelektrode wordt niet "in de schedel" gedraait. Hij wordt idd ook niet "op de huid geplakt", maar je kan het vergelijken met een balpen-veertje die idd voor een klein stukje onder de huid geplaatst wordt.
Het risico dat de baby hier nadien wat aan overhoudt is idd niet 0%, maar het is ook absoluut geen gegeven dat dit bijv. gaat ontsteken. Maar het levert doorgaans wel een veel duidelijkere registratie op wanneer bijv. bij uitwendige registratie de baby niet goed in beeld te houden is en er twijfels zijn over de conditie van de baby. Want wat heb je dan liever? Een dood kind? Een kind met levenslange schade? Dat kunnen namelijk reëele complicaties zijn. Maargoed, ook daarin, communicatie is key.

Daarnaast mag ik toch hopen dat elke verloskundige of arts die deze plaatst, toch wel even goed voelt waar deze het draadje plaatst. Degene met wie ik samenwerk in ieder geval wel. Deze zal dus niet zomaar in een oog terecht komen, en daarnaast, als er ogen gevoeld worden is het überhaupt maar de vraag of je normaal vaginaal gaat kunnen bevallen. Een aangezichtsligging is niet bepaald de meest handige ligging om mee te bevallen, en menig vrouw waarbij dat er niet op de natuurlijke manier uitkomt omdat het qua omtrek niet door je bekken past.

En nog even mbt die link, pijnlijk als de verloskundige of arts met de vingers over het hoofdje van de baby gaat tijdens de bevalling? Misschien heb ik wat gemist tijdens mijn opleiding, maar dat is toch wel de eerste keer dat ik dat hoor. Waarom zou dit tijdens de bevalling pijnlijk zijn voor de baby terwijl dit de seconde na de bevalling ineens niet meer pijnlijk zou zijn? If anything vind ik een ruggenprik pas zielig voor een baby :') die krijgt nog steeds volle bak die weeën over zich heen terwijl moeders geen/veel minder endorfines aanmaakt omdat ze geen pijn meer voelt.

Kijk weetje, mij maakt het persoonlijk niet uit of je wel of niet akkoord gaat met een SE. Of welke andere medische interventie dan ook. Waar ik wél moeite mee heb, is dat ik mij als zorgverlener soms voor mijn gevoel 3-dubbel moet indekken (en dus álles wat gezegd wordt moet rapporteren) omdat patiënten (vooral in de verloskunde lijkt het) bereid zijn bepaalde risico's te nemen, al dan niet ten koste van hun kind. Maar de ervaring leert ook dat mensen (toch) op zoek gaan naar een zondebok zodra er toch wel iets fout gaat wat ze niet voorzien hadden. Ookal waren ze daar van tevoren wel van op de hoogte gebracht. En daar heb ik wel moeite mee, omdat dat in het slechtste geval ook voor mij en mijn BIG registratie gevolgen heeft. Of mijzelf net zo goed een trauma op kan leveren, zoals een paar jaar terug bij iemand met liters bloedverlies maar die absoluut geen medicatie voor de bloedstolling wilde (ook geen tranexaminezuur). Iemand praktisch dood zien gaan maar niks mogen doen is niet heel grappig kan ik je vertellen.

Goed, sorry TS voor het (voor jou irrelevante) lange verhaal. Ik hoop vooral dat morgen datgene oplevert waar je dit traject voor gestart bent. Lijkt me voor jou ook heel pittig en knap ook dat je het allemaal alleen doet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:07

Ik vind informatie over bevallen, kinderen, schedelplakkers etc best belangrijk,

Maar ik vind persoonlijk dit níet het topic ervoor.

Dit topic gaat over een belangrijke en emotioneel zeer zware zaak waar TS op dit moment voor staat.

Wellicht wijs om over dit stuk een eigen topic te openen, zodat het topic van TS niet ondersneeuwt door een discussie over een zijsprong?

Ts nogmaals sterkte, je doet iets dat voor jezelf belangrijk is, maar dat groter is dan alleen dat.
Het heeft echt ook een maatschappelijk belangrijk aspect.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:10

@Blacky24, Goed dat je het even uitlegt. Onze zoon had zo een stekkertje op zijn hoofd. Had een minimaal plekje en kon je wel een tijdje nog zien, maar niks aan overgehouden en dan nog, was dat stekkertje heeeeeeeeeeel belangrijk.

Het is natuurlijk voor de patiënt niet alleen dat er fouten worden gemaakt, maar ook hoe daarmee om wordt gegaan. Konden fouten voorkomen worden?? Dat zijn allemaal kleine nuances die een wereld van verschil kunnen maken.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:20

TS, heel veel moed gewenst voor morgen. Mocht je je wat zwak voelen, bedenk dan dat er een heel bataljon aan bokkers vierkant achter je staat :(:) Succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 17:27

superpony schreef:
Het is natuurlijk voor de patiënt niet alleen dat er fouten worden gemaakt, maar ook hoe daarmee om wordt gegaan. Konden fouten voorkomen worden?? Dat zijn allemaal kleine nuances die een wereld van verschil kunnen maken.

Leren van fouten is uiteindelijk denk ik voor veel mensen het belangrijkste.
Het lastige daarin is dat er een verschil is tussen een fout en een fout.
Dat een gemiste diagnose een fout is daar zal niemand discussie over hebben. De vraag is of het verwijtbaar is.

Er is 1 andere tuchtklacht over een huisarts (meerdere huisartsen zelfs) die een dissectie over het hoofd zagen. De diagnose die zij stelden was aannemelijk obv de klachten van deze dame.
Dat zal morgen ook de discussie zijn. Had een aortadissectie overwogen moeten worden obv de kennis die de artsen hadden? Was de diagnostiek zorgvuldig?
Mocht iemand het interessant vinden is dit de andere uitspraak:
https://tuchtrecht.overheid.nl/zoeken/r ... R_2016_120

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:31

Ik moest aan je denken gister, op het werk hadden we een meneer met hele vage klachten (ik zal deze nu niet benoemen) maar uiteindelijk met verdenking (dreigende) dissectie ingestuurd.
Jammer alleen dat de SEH dan een presentatie stop heeft door drukte en de arme man nog 45min in een rammelende ambu moest liggen. Blijft bijzonder dat dat toch allemaal maar kan..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:38

Hele topic gelezen, ik vind het erg knap wat je doet.
Heel veel succes morgen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:44

Hey Lenke, zie je topic nu pas.

Wat ontzettend goed en knap dat je dit gaat doen en alvast heel veel succes morgen. Het blijft een enorm verhaal en Sander is vast ontzettend trots op je dat je dit wil gaan doen. Ik denk morgen aan je.

Groetjes, Alet

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:50

secricible schreef:
superpony schreef:

Leren van fouten is uiteindelijk denk ik voor veel mensen het belangrijkste.
Het lastige daarin is dat er een verschil is tussen een fout en een fout.
Dat een gemiste diagnose een fout is daar zal niemand discussie over hebben. De vraag is of het verwijtbaar is.

Er is 1 andere tuchtklacht over een huisarts (meerdere huisartsen zelfs) die een dissectie over het hoofd zagen. De diagnose die zij stelden was aannemelijk obv de klachten van deze dame.
Dat zal morgen ook de discussie zijn. Had een aortadissectie overwogen moeten worden obv de kennis die de artsen hadden? Was de diagnostiek zorgvuldig?
Mocht iemand het interessant vinden is dit de andere uitspraak:
https://tuchtrecht.overheid.nl/zoeken/r ... R_2016_120

Ga ik snel even lezen.

Ik denk dat er vaker verkeerde diagnoses of te laat de goede diagnoses worden gesteld. Maar als er geen ernstig gevolg is, hoor je daar niks over. En dat bedoel ik, eigenlijk, dat ook die "fouten" schadelijk kunnen zijn en veel effect op levens hebben.

Het is eigenlijk ook wel ernstig dat jij dit in stilte moet doen. Misschien voor jou fijner en ook bewust een keus, maar ik vraag me af hoeveel mensen je hiermee zou kunnen steunen of laten zien dat dit ook een weg is die je kan gaan.
Maar kan me ook heel goed voorstellen dat je juist niet ergens in de schijnwerpers wil met dit vreselijk zware en gevoelige onderwerp.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 17:52

Wat bedoel je met "in stilte" superpony? Doel je dan op de media inschakelen?
Hier in de omgeving weten veel mensen er wel van. Er gaan morgen ook meerdere mensen met me mee (de zitting is openbaar).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:02

secricible schreef:
Wat bedoel je met "in stilte" superpony? Doel je dan op de media inschakelen?
Hier in de omgeving weten veel mensen er wel van. Er gaan morgen ook meerdere mensen met me mee (de zitting is openbaar).

Ja, eigenlijk wel.

Ik snap echt volkomen dat je dat niet zou willen hoor, echt!

Maar het valt me op dat dit niet wordt opgepakt, waar de media wel op allerlei kleinere zaken duiken. En ik heb het gevoel dat het vaker in stilte moet.

Ik heb zelf ooit een fout tijdens een operatie aangekaart en daar is door het zkh echt wel alles aan gedaan dat ik daar verder niks mee zou doen. Bij een volgende fout heb ik niet eens meer de moeite genomen.
Jij laat zien wat wel kan en dat je niet alles moet accepteren.

Nu we zorgafhankelijk zijn voor mn moeder loop ik ook wat tegen de muur op en er gaat echt genoeg mis.