Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:10

Ja hier is het rondom boodschappen idd niet dat we een no buy challenge hebben, maar wel bewuster willen zijn met inkopen; dus liefst zo min mogelijk tot geen impuls qua onnodige dingen < hier zijn we heel goed in helaas en we willen echt het boodschappen doen anders gaan aanpakken.

Wij kiezen ook vaak voor gemak en dat wil ik ook anders doen en proberen veel meer from scratch te maken- ook met het oog op dat ik dan zelf weer wat erin gaat, aangezien ik met m’n lever problemen waar ik recent achtergekomen ben echt moet opletten met toevoegingen en bewerkt eten etc.

Maar aanbiedingen op vaste gebruik producten en afprijzingen op vaste gebruik producten - zoals mijn kip gisteren - maken we wel gebruik van met het oog op ook deels besparen.

De korting op bio bij AH is idd heel fijn vind ik. Maak ik veel gebruik van. En wij sparen ook premium, dus de airmiles kortingen tussendoor gebruik ik ook graag haha. Met de persoonlijke bonus aanbieding koop ik ook nog wel eens dan iets meer in ipv 1 product, van de veelgebruikte producten en afhankelijk van de korting maar vaak is er leuke korting. Wij hebben ook een bezorg abbo en halen dat er ruimschoots uit, dus daar besparen we ook zeker op- ik ga hierdoor veel minder vaak met de auto zelf naar de winkel ook waardoor ik Ook minder impuls aankopen heb. (Maar we doen het vooral omdat het met ziek zijn van mij vaak gewoon qua gemak fijner is en m’n man met werk en voetbal trainer in vrije tijd etc ook gewoon niet alles kan doen hierin, ivm andere dingen die ook gedaan moeten worden) dus hier ook heel blij met bezorg abbo. Sowieso 1x per week komen ze en soms 2x voor een ‘kleinere’ bestelling rond minimum bedrag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:25

Is die korting op bio producten standaard of spaar je daar voor ofzo...?

Ik bestel de laatste tijd wekelijks bij de Jumbo om dan thuis te laten bezorgen.
Online is er veel meer bio assortiment dan in de winkel en ik zorg dan altijd dat ik iets van die aanbiedingen mee bestel waardoor het bezorgen gratis is. Gelukkig tot nu toe steeds dingen gevonden die we ook daadwerkelijk goed kunnen gebruiken, zoals bakken ijs als toetje voor als onze ouders hier eten :)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:26

Voor mij zijn er bepaalde aanbiedingen die ik echt niet oversla, omdat ik die spullen sowieso altijd in huis wil hebben en opgebruik. Met name een kilostuk jong belegen kaas (raspen doe ik inderdaad ook altijd zelf), kipfilet, haarverf (1+1), Griekse yoghurt, Slimpie, en bepaalde merken droogvoer voor mijn katten.

Met andere dingen, zoals supplementen (magnesium en vitamine D) en andere verzorgingsproducten wacht ik graag op de befaamde 1+1 of 2e halve prijs kortingen.

Ik ben maar in mijn eentje, dus in bulk kopen doe ik niet. En een aanbieding kopen omdat het in de aanbieding is doe ik ook niet. Ik weet heel goed wat ik lekker/nuttig/onmisbaar vind, experimenteer ook wel graag met koken, maar inkopen doe ik heel zorgvuldig :)
Gevolg is dat ik hoogstzelden iets moet weggooien, en dat is toch wel erg fijn.
Laatst bijgewerkt door Zolala op 09-01-25 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:27

Ik vind het vooral zo jammer dat ik in mijn beleving heel veel aanbiedingen mis, want we krijgen geen krantjes (wat op zich prima is) maar ik ga ook niet wekelijks alle supermarkt websites afzoeken. Doen jullie dat wel...? :)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:31

Ja, ik doe dat wel :) Vaste routine elke vrijdag na 12 uur.
Het spaart echt zoveel geld uit.

Maar zoals gezegd, ik heb 5 supermarkten om me heen, en geen auto. Dus het kost me niets om te voet of met de fiets een hele ronde te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:34

Ja is vrijdag daar de beste dag voor? Of is dat gewoon in jouw schema dat het het beste uit komt :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:37

pmarena schreef:
Is die korting op bio producten standaard of spaar je daar voor ofzo...?

Ik bestel de laatste tijd wekelijks bij de Jumbo om dan thuis te laten bezorgen.
Online is er veel meer bio assortiment dan in de winkel en ik zorg dan altijd dat ik iets van die aanbiedingen mee bestel waardoor het bezorgen gratis is. Gelukkig tot nu toe steeds dingen gevonden die we ook daadwerkelijk goed kunnen gebruiken, zoals bakken ijs als toetje voor als onze ouders hier eten :)

Je hebt altijd 10% korting op het biologische assortiment. Als je laat bezorgen is het wel interessant misschien om bij de AH te kijken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:38

pmarena schreef:
Ik vind het vooral zo jammer dat ik in mijn beleving heel veel aanbiedingen mis, want we krijgen geen krantjes (wat op zich prima is) maar ik ga ook niet wekelijks alle supermarkt websites afzoeken. Doen jullie dat wel...? :)

Er is ook een reclame folder app waarin je alles makkelijk kunt inzien. Misschien is dat iets voor je? Reclamefolder heet die. Dan kun je qua aanbiedingen iig vooraf thuis al kijken waar je wel of niet voor wilt gaan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:39

pmarena schreef:

Ik heb de app van AH, Jumbo en Lidl en daar kan ik dan de aanbiedingen op bekijken.
De meeste boodschappen doe ik bij de AH, bepaalde producten bij de Lidl. Jumbo kom ik enkel als ze echt wat goeds hebben. Alle drie de winkels zitten binnen 350 meter van elkaar.

Gooi het dan meteen in het mandje zodat ik het in de winkel kan kopen. Als ik echt veel tijd heb ga ik als eerst naar de Lidl, open de AH app en alles wat dan in de boodschappenlijst van AH staat, maar bij Lidl goedkoper is neem ik dan mee. Scheelt soms uiteindelijk toch wel 1 of 2 euro op een bedrag van 20 euro!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:45

pmarena schreef:
Bij van die 50% korting van iets dat net tegen de datum is of van die Too good to go pakketten heb ik zelf toch dat ik me een beetje geneer ofzo om dat te halen.... hebben jullie dat niet...? Ik heb dan altijd zoiets van wie weet zit er wel iemand héél erg op te azen die echt geldgebrek heeft.... :(:)

De Too good to go pakketten hier in de regio staan vaak uren online, en bij sommige winkels worden ze helemaal niet uitverkocht. Dan verdwijnt dat eten gewoon in de kliko, super zonde. Dus ik geneer me daar niet om nee.

PSvanLot schreef:
Maar kun je dan altijd eten waar je zin in hebt?

Ik maak mijn weekmenu altijd naar aanleiding van wat er in de bonus is bij AH. Deze week stamppot omdat het 1+1 is, maar maak ook zeker een keer per week iets omdat we daar zin in hebben.

Wij zijn behoorlijk makkelijke eters, dat scheelt. Ik werk eigenlijk nooit met een weekmenu, en kies op het moment dat ik ga koken vaak pas wat we gaan eten :+
Dat maakt het wel extra makkelijk om aanbiedingen te kopen.
Ik kan ook geen gerechten bedenken die ik zó veel lekkerder vind dan de rest, dat ik ze elke maand maak bijvoorbeeld. En als die gerechten er al zijn, zoals sushi vind ik zo nu en dan heerlijk.. dan zijn dat gerechten die grotendeels uit de voorraad kunnen worden gemaakt. Sushi spul koop ik met korting in bulk, en omdat je er veel verschillende groentes bij kan doen, kan ik dat bijna altijd wel met een aanbieding of seizoensgroente maken.

Ik heb me ook maar eens aangemeld voor de AH koopzegels en meteen de gratis premium proefmaand.
De korting op bio vind ik ook fijn! Als het even kan koop ik het liefst bio. En de terra korting is ook fijn, daar koop ik altijd de sojamelk van.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:07

Hier koop ik alleen aanbiedingen als het producten zijn die ik toch altijd al gebruik. En dat is niet veel. Wij eten heel basic. We kopen geen snoep, de enige koekjes die we halen zijn de Belvita van de Lidl, chocola alleen snickers of lions oid omdat dat handig is voor snelle suikers op een drukke verbouwdag of tijdens buitenactiviteiten.

Brood maak ik altijd zelf, pakjes en zakjes is echt een Nederlands ding net als voorgesneden groente en groentemixen. Vleeswaren kopen we met mate want gebruiken we maar weinig. Bewerkt vlees zoals alle massale opties in Nederland: slavinken, boomstammetjes, 100 soorten schnitzels etc, vindt je hier ook niet, op 2 soorten schnitzel na. Verder is alles basic en leer je dus wel zelf koken. Voorbereide merde uit de koeling vind ik vies, evenzo met blikvoer. Het enige waar we soms in zondigen is pizza, maar dan wel 1 soort uit de koeling want de rest is bah. Normaal maken we pizza altijd from scratch zelf.

Wij hebben als doel om jaarlijks onze maandelijkse lasten voor boodschappen naar beneden te krijgen. En ondanks de stijgende prijzen lukt dat nog steeds, vorig jaar zijn we weer gemiddeld met 40 euro naar beneden gegaan. Too good to go is hier niet en de aanbieding zijn ook echt nooit 50%. 30% is de max, ook op dingen die op datum zijn (en vaak ook minder dan die 30%). Heel soms als je geluk hebt ligt er bij de Lidl brood met 50% korting maar dan haal ik alleen Ciabatta omdat we de rest niet lekker en/of te duur vinden.

Recepten plan ik aan de hand van wat er is en als ik weet dat er zaken zijn die langer liggen zoek ik daar recepten bij. Qua boodschappen haal ik altijd standaarddingen en voor specifieke recepten koop ik daar extra zaken bij. Wij hebben altijd een heel breed assortiment aan producten standaard in huis waardoor er heel veel combinaties mogelijk zijn. Denk dan aan volkoren pasta, spaghetti en lasagne, volkoren rijst, en wraps, aardappels. Daarnaast een boel groentes zoals paprika, tomaat, courgette en prei, maar ook ui (geel en rood) en knoflook. In blik altijd maiskorrels, tomatenblokjes, en gezeefde tomaten. In de vriezer altijd kipfilet, hamburgers en rundergehakt, daarmee kun je heel veel kanten op. Verder heb ik een enorm assortiment aan kruiden die ook altijd aangevuld worden waar nodig. Qua olie is er altijd olijfolie en zonnebloem- of koolzaadolie, welke er op dat moment goedkoper is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:10

O ja, wat folders betreft; ik heb me ooit aangemeld bij folderkiezer. Daar kun je zelf aangeven welke folders je wel en niet wil ontvangen, en die worden dan thuisbezorgd. Het nadeel vind ik dat een paar grote supermarkten missen, en die moet ik dan alsnog online opzoeken, wat ik vaak vergeet.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:55

pmarena schreef:
Ja is vrijdag daar de beste dag voor? Of is dat gewoon in jouw schema dat het het beste uit komt :))

Ik werk thuis, dus in mijn vrijdag-lunchpauze loop ik ze altijd even door :D
Ik heb een vast lijstje links in het beginscherm van mijn desktop, van Albert Heijn, Aldi, Lidl, Dirk waarvan de nieuwe folders op vrijdag na twaalven online staan. (Aldi zelfs eerder) Jumbo is ver weg, dus daar kom ik zelden.
Daarnaast komen ook Kruidvat en Trekpleister doorgaans op zaterdag online. Ook Action, Zeeman en Wibra staan erbij, voor als ik echt wild wil doen. Dat is allemaal in de buurt.

Op een Post-it blokje schrijf ik meteen op waar/wat ik dan vanaf de maandag naar wil kijken (Dirk vanaf woensdag).
Daarnaast heb ik een 'vast' boodschappenlijstje in mijn tas, onderverdeeld op supermarkt --> zo'n nerd ben ik wel :+ (heb een hekel aan dingen vergeten)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:04

Haha ik ben ook zo'n nerd :D
Ik heb een notebook A5 voor de lijstjes. Linkerpagina is dan de supermarkt (per product zet ik erachter bij welke super ik het in 1e instantie haal) en rechts hebben we dan de rest: Bouwmarkt, Agrishop (voor kippenvoer etc), Apotheek en Action. In die volgorde ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:18

Oh ik heb (had....) daar gewoon een bestandje van in Word of Excel, waarvan ik eens in de zoveel tijd een aantal uitprint, met een magneet op de koelkast hang en dan aanvink wat er moet komen :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 13:39

PSvanLot schreef:
Prairy schreef:
Het scheelt echt bakken met geld :=

En bijkomend leuk voordeel met die dynamische afprijzingen bij de AH en een premium abonnement is dubbele koopzegels en miles op de originele prijs :D

Maar de koopzegels betaal je natuurlijk wel zelf ;)
Ik wist niet dat je dubbele airmiles kreeg! Ik heb regelmatig daardoor een euro korting. Nooit geweten dat is sneller spaarde door het premium!

Vind wel de korting op bio artikelen relaxed.

Tuurlijk betaal je die zelf, maar sparen gaat wel echt heel veel sneller >>> sneller boekje vol met 3€ rente per boekje.

En met de afprijzingen, daar denk ik dus echt niet over na. Iemand die het heel hard nodig heeft, kan dat net zo goed kopen als ik, eerst komt eerst maalt denk ik dan. Als ik het niet koop omdat iemand anders het misschien harder nodig heeft, maar diegene komt niet, dan wordt het weggegooid. Dat vind ik veel erger.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:46

Spaarzegels bij de AH leveren 6% rente op. Als je ze eens per jaar laat uitkeren, is dat 6% per jaar, maar als je iedere 2 maanden een boekje hebt (met dubbele koopzegels is dat 245 euro aan boodschappen, behalve bij dynamische korting (dus die 25/35/40/70% korting) waarbij het oorspronkelijke bedrag gebruikt wordt, waardoor je technisch gezien van 74 euro een vol boekje kan hebben), is dat dus 6% rente over 2 maanden, of 3% per maand. En aangezien je ook weer koopzegels krijgt over spullen die je met een boekje gekocht hebt, krijg je dus rente over rente en dat tikt best aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:02

Moet je een vol boekje altijd aan boodschappen uitgeven, of kun je het ook contant laten uitbetalen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 14:24

Nee, je kunt er boodschappen mee betalen, of retour pinnen. Dan staat het een paar dagen later op je rekening.

Ik check de aanbiedingen ook op vrijdag, dan kan ik ook kijken of ik de aanbiedingen van deze week of volgende week beter vind :P

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:51

8nnemiek schreef:
O ja, wat folders betreft; ik heb me ooit aangemeld bij folderkiezer. Daar kun je zelf aangeven welke folders je wel en niet wil ontvangen, en die worden dan thuisbezorgd. Het nadeel vind ik dat een paar grote supermarkten missen, en die moet ik dan alsnog online opzoeken, wat ik vaak vergeet.

Bij ons word dat dus niet structureel geleverd jammer genoeg. Ik krijg t zelden maar geleverd dus heb het toevallig nu weer opgezegd. Als ik ze 5x heb gehad op een half jaar tijd is het veel. Denk dat ze niemand vinden ook om het te brengen hier of die persoon gooit t weg ofzo, geen idee :')

Voor mij werkt de reclamefolder app daar dan wel goed voor als alternatief.

Mijn probleem is dan weer vooral dat ik geen tig winkels af kan gaan voor alle aanbiedingen. Dus ik moet proberen slim in te kopen bij AH en af en toe wel eens elders. Ga ook 1x in de zoveel tijd naar DL.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:05

De zegel boekjes van AH zijn idd echt een leuke manier om te sparen zonder dat het heel erg pijn doet (en volgens mij is AH een van de weinige waar je idd nog 3e rente erbij hebt per boekje). Wij gebruiken die boekjes dan voor uitjes of andere grotere uitgaves zoals verjaardag/kinderfeerstje van onze zoon wat eraan komt komende maand. Kan ook prima van het normale loon, maar zo is het ook leuk haha.

Momenteel hebben we bv weer voor 636e aan boekjes vol wat we kunnen laten uitbetalen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:11

Wat is nu een slimme manier om aantallen en TGV/THT van je voorraad bij te houden?
En dan bedoel ik niet een app, maar liefst iets om op je PC bij te houden en af en toe uit te printen.. het good old Excel, of toch iets anders?

Ik hou erg van lijstjes bijhouden 8-) want ik verlies al gauw het overzicht bij dit soort veranderende massa's.
Is er een fijn en vooral logisch systeem voor voorraadkast en vriezer? Hoe doen jullie dat?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:23

Ik heb onlangs een lijst gemaakt met excel in outlook (of Google drive, weet t ff niet meer haha). Omdat ik idd ook duidelijkheid wilde. Maar toen vond ik de Foodsaver app dus ben die nu eerst aan het invullen. En dan even kijken of ik de lijsten wel of niet nog wil gebruiken- in de app voer je datums ook in namelijk en zet ook netjes op volgorde wat als eerste over datum zou gaan etc.

Plus ik heb aanvullend nog een greenstory sticky whiteboard gekocht om op de vriezer te plakken.

Mijn man werkt dag in dag uit met excel dus die kan ook wel handige dingen maken dus eigenlijk moet ik hem eens laten meekijken.

Ik had nu een kant en klaar design gebruikt uitbeet systeem zelf heb bv dan ook een kolom waarin ik een woord kan typen als ik iets op heb en nieuw moet hebben en dan zet hij dat apart zodat ik snel kan zien wat ik ‘moet’ bijvullen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:43

Ik vergeet steeds foto’s te maken.. Maar er begint langzaam wat ruimte in de vriezer te ontstaan :D
Gisteren zag ik dat een pompoen wat zachte plekken kreeg, dus gisteren pompoen roerbak, en vandaag maar weer eens pompoen macaroni maken :9

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:01

Hier ook pompoen vandaag, spaghettipompoen bolognese. Met heel veel restjes (open bakje ricotta, open zakje geraspte kaas) en verder ook alles uit voorraad: gehakt, parmezaanse kaas en tomatenpassata.

Je herinnert me eraan dat ik ook al mijn pompoenen weer eens moet gaan controleren op plekjes.