Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:26

Tieneke schreef:
De nieuwe werkgever heeft hier geen zaken mee. Mensen kunnen ook veranderen als ze met een schone lei kunnen beginnen.
Heb zo veel mensen zien komen en gaan in een sector die ook vaak met dergelijke profielen werkt. Tenzij mensen echt uit dienst gingen met situaties die je uit een hele slechte film kon halen (heb een veroordeelde moordenaar gehad bijvoorbeeld die plots zijn ex ging stalken die ook bij mij bleek te werken, dat soort dingen), heb ik nooit iemand een slechte referentie gegeven. Mensen verdienen ook nieuwe kansen en ik ga niemand hinderen om opnieuw te proberen.

Je mag mensen ook helemaal geen slechte referentie geven. Je mag ervoor kiezen om géén referentie te geven. Maar eerlijk, als nieuwe werkgever zou ik het eerlijke verhaal willen horen, ipv dat je denkt "ik geef ze een kans" en daarmee jouw problemen naar mij toe stuurt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:31

In België weet ik niet of die regel ook geldt, ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik vind dat toch sowieso heel dubbel. Als werkgever stuur je helemaal nergens iemand naartoe, iemand solliciteert toch echt wel zelf. En ook met een echt eerlijke goede referentie weet uiteindelijk niet of iemand in je bedrijf past. Heb verschillende collega's zien komen en gaan omdat de verwachtingen toch echt niet overeen stemden. Dus dan vraag ik me vooral af hoe die gesprekken zijn gegaan en wat er misgelopen is tussen de partijen.

Ik heb zelf ook nooit referenties opgevraagd, wil afgaan op mijn eigen indruk en gevoel. En er ook nooit opgegeven wanneer ik zelf solliciteerde, is ook nooit gevraagd :+

Jolliegirl

Re: Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:39

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:55

Tieneke schreef:
In België weet ik niet of die regel ook geldt, ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik vind dat toch sowieso heel dubbel. Als werkgever stuur je helemaal nergens iemand naartoe, iemand solliciteert toch echt wel zelf. En ook met een echt eerlijke goede referentie weet uiteindelijk niet of iemand in je bedrijf past. Heb verschillende collega's zien komen en gaan omdat de verwachtingen toch echt niet overeen stemden. Dus dan vraag ik me vooral af hoe die gesprekken zijn gegaan en wat er misgelopen is tussen de partijen.

Ik heb zelf ook nooit referenties opgevraagd, wil afgaan op mijn eigen indruk en gevoel. En er ook nooit opgegeven wanneer ik zelf solliciteerde, is ook nooit gevraagd :+

In Nederland geldt in de zorg bijvoorbeeld een zogenaamde "vergewisplicht": https://www.igj.nl/onderwerpen/controle ... dsverleden
Die houdt in dat de werkgever zichzelf ervan dient te vergewissen dat de sollicitant daadwerkelijk geschikt is om het werk te doen. Het opvragen van diploma's en een VOG is daarvoor niet voldoende.
Een manier om hier invulling aan te geven is dus ook het nagaan van referenties.

In dit soort gevallen is eigen indruk en gevoel gewoon niet voldoende. En in alle eerlijkheid: daarom is het ook best frustrerend, dat je bijvoorbeeld ook al nauwelijks een negatieve referentie mag verstrekken. Want wat heeft dat dan allemaal voor zin?
Ik ken voorbeelden van mensen die op papier de perfecte werknemer waren en in de eerste gesprekken ook zo over kwamen, en waarvan later (toen twijfels ontstonden over het functioneren) via het roddelcircuit naar voren kwam dat dergelijke problemen ook al bij de vorige werkgever speelden.
En sollicitanten vertellen dat over het algemeen toch echt niet zelf, die willen immers gewoon weg bij de vorige werkgever, anders solliciteren ze niet. Maar wat de achterliggende reden is dat ze weg willen, daar kom je dus vaak niet achter.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:44

Vjestagirl schreef:
Tieneke schreef:
De nieuwe werkgever heeft hier geen zaken mee. Mensen kunnen ook veranderen als ze met een schone lei kunnen beginnen.
Heb zo veel mensen zien komen en gaan in een sector die ook vaak met dergelijke profielen werkt. Tenzij mensen echt uit dienst gingen met situaties die je uit een hele slechte film kon halen (heb een veroordeelde moordenaar gehad bijvoorbeeld die plots zijn ex ging stalken die ook bij mij bleek te werken, dat soort dingen), heb ik nooit iemand een slechte referentie gegeven. Mensen verdienen ook nieuwe kansen en ik ga niemand hinderen om opnieuw te proberen.

Je mag mensen ook helemaal geen slechte referentie geven. Je mag ervoor kiezen om géén referentie te geven. Maar eerlijk, als nieuwe werkgever zou ik het eerlijke verhaal willen horen, ipv dat je denkt "ik geef ze een kans" en daarmee jouw problemen naar mij toe stuurt.

Waar haal je die informatie weg?

Je bent verplicht een EERLIJKE referentie te geven, maar die hoeft echt niet alleen maar positief te zijn.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:55

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:00

De eerst link legt wel voornamelijk de verantwoordelijkheid bij de werknemer, want zijn zaak is afgewezen. De tweede link werkt niet.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:11

Citaat:
Er mag ook meer in het getuigschrift staan, maar dat is niet verplicht. Ook bestaat er geen verplichting om een positief getuigschrift af te geven. Een neutraal geformuleerd of een negatief geformuleerd getuigschrift mag ook worden afgegeven. De informatie in het getuigschrift moet juist zijn. Op het moment dat er onjuiste informatie in het getuigschrift wordt opgenomen kan het zijn dat de werkgever schadeplichtig is jegens de voormalig werknemer.

https://www.voorinkadvocaten.nl/mag-je- ... tie-geven/

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:16

Er staan een paar dingen in die link, Froukje, ik snap niet goed waarom je dit stukje quote:
-een getuigschrift is niet hetzelfde als een referentie
-als een wn bepaalde info niet wilt laten doorgeven aan de nieuwe wg, moet hij dat expliciet doorgeven (dus opnieuw verantwoordelijk van de wn)
-info moet juist zijn en dat werkt zelfs twee richtingen op, zowel positieve info als negatieve info

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:37

Tieneke schreef:

Mwha, wat TS hier beschrijft vind ik wel wat zeggen over de algehele instelling van zo'n persoon hoor. Die kan veranderen ja, maar niet van de ene op de andere dag.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:59

vilheide schreef:
Mungbean schreef:
Hmm, het is geen instelling die ik normaal vind, maar als je een maand voor je einddag nog 116 uur aan vakantie hebt en je manager daar blijkbaar nog nooit iets mee gedaan heeft, doet mij vermoeden dat dit verhaal 2 kanten heeft.

Die uren heeft ze opgebouwd omdat ze ruim 8 maanden met zwangerschapsverlof was.

Je bouwt verlof extra op als je met verlof bent? Weer wat geleerd. Blijft een bijzonder iets die afspraken.....

Verder zeer bijzondere situatie en raar asociaal persoon waar het om gaat. Ik het niet zo dat t de laatste werkdag was maar ook per die dag uit dienst? En dus vakantie dagen uitbetaald met belasting eraf? Of tocj uit dienst per 1 februari en dus nog x weken verlof gekregen?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:39

Tancreda4 schreef:
vilheide schreef:
Die uren heeft ze opgebouwd omdat ze ruim 8 maanden met zwangerschapsverlof was.

Je bouwt verlof extra op als je met verlof bent? Weer wat geleerd. Blijft een bijzonder iets die afspraken.....

Verder zeer bijzondere situatie en raar asociaal persoon waar het om gaat. Ik het niet zo dat t de laatste werkdag was maar ook per die dag uit dienst? En dus vakantie dagen uitbetaald met belasting eraf? Of tocj uit dienst per 1 februari en dus nog x weken verlof gekregen?

Nee, maar je hoeft ook geen verlof op te nemen. Dus als je 8mnd er tussenuit ben, werk je er maar 4, maar je krijgt wel voor een heel kalenderjaar verlofuren.... En dat is toch al gauw een week of 5, dus een maand.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:43

Fijn hè, iemand die je niet kent en wiens verhaal je uit derde hand hoort afbranden.
Op zijn Bokiaans. }>
Nee, ik ken haar en de situatie niet, verwonder mij alleen.