No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:29

Ik vind zo’n melkschuimer vervangen dan ook wel een uitzondering op zo’n challenge maar dat ben ik - ik vind overal wel een excuus voor om iets TOCH te kunnen kopen, wat juist het probleem is ook bij mij :') Maar iets wat je zoveel gebruikt in een dagelijks leven moet imo gewoon vervangen kunnen worden O:)

Ik wil ook meedoen met de challenge, met eigen invulling dan uiteraard.
We hebben een duur jaar voor de boeg, dus we moeten eigenlijk gewoon op onnodige/extra en luxe aankopen gaan besparen. Ik heb in de eerste dagen van het nieuwe jaar al wat dingen besteld #FAIL; nieuwe legpuzzels want die waren 1+1 bij bol (ik ben zo gevoelig voor dit soort aanbiedingen, ugh), en een sticky Whiteboard voor op de vriezer (deze is dan wel met het oog op meer efficiënt om gaan met eten en bezuinigen en koken uit voorraad etc dus was imo wel nodig… al had een blaadje met een magneet ook gekund natuurlijk, zucht). Ik ben ook echt een emo-koper en zodra ik me niet goed voel (wat helaas nogal vaak is de laatste jaren) ga ik shoppen. Zo slecht en baal dan echt van mezelf erna, ondanks dat die kleine geluksmomentjes me tijdelijk goed doen. Dus wil ook daarin proberen te veranderen. Dus vanaf nu idd alles even laten staan in een winkelmandje etc voordat ik overga tot kopen en goed nadenken of het wel echt nodig is. Een topic is wel echt leuk om dan hoplijk wat steun en kracht te vinden tussen mensen wie zelf ook ermee bezig zijn - ieder op z’n eigen manier natuurlijk maar toch. De bedoeling is hier om het ook wel een langere periode vol te houden al zullen er zeker maanden zijn waarin ik ook wel eens wat extra’s kan kopen.

Mijn uitzonderingen:
    - boodschappen (en hier probeer ik dan wel Ook op te gaan letten dat ik geen overbodige dingen koop. Aanvullen van vaste/favoriete producten die een goede aanbieding hebben mag wel, maar geen producten die we eigenlijk niet of bijna niet gebruiken mee kopen om te kopen zeg maar)
    - voer e.d. voor de dieren (maar ook echt alleen de nodige dingen dus niet de zoveelste slowfeeder of wat dan ook) dus dat is hun basis voer maar ook aanvullende dingen; superfoods, suppletie e.d.
    - cadeautjes voor verjaardagen
    - al geplaatste boeken preorders. Ik heb een budget per maand aangehouden ongeveer met hoeveel er aan boeken gekocht kan worden en daar probeer ik me strikt aan te houden nu dus ik heb ook al wat aanpassingen gedaan in m’n pre-orders om het passend te hebben. Dus een aantal preorders + vervolg boeken uit een serie waarin ik verder wil, mogen wel maar geen impulsieve aankopen waarbij je koopt om te kopen met bv een korting.
    - af en toe een ontbijtje of lunch met een vriendin (dit komt niet snel voor omdat voor mij dingen ondernemen zwaar valt tegenwoordig, maar af en toe als het toevallig zo uitkomt dan wil ik met 1/2 vriendinnen wel eens een ontbijtje ergens doen of een lunch bv)
    - vervangen van kapotte spullen welke wel nodig zijn in huishouden zoals bv stofzuiger, dat soort dingen
    - postzegels (m’n postcrossing hobby wil ik niet stop zetten maar ik ga wel een max bedrag aanhouden per maand voor hoeveel zegels ik koop)

Dus sowieso niks meer qua::
    - luxe producten (schoenen, sieraden, etc)
    - andere hobby producten
    - impulsieve boeken aankopen welke extra zouden zijn bovenop pre-orders/vervolg delen
    - extra spullen voor de dieren
    - Ook proberen geen eten meer te laten bezorgen

Voor mij gaat het dus vanaf vandaag in, aangezien ik de afgelopen dagen nog geshopt heb :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:35

Ik kom deze net tegen op facebook :') Zo ben ik wel een beetje :+

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:36

Tieneke schreef:

[ Afbeelding ]

Dit is pijnlijk herkenbaar hahaha. Ik had toevallig een reel gedeeld op insta met dit concept. Stop spending money on things you don’t need en toen zag je iemand met een uitschuifbaar steeltje z’n auto spiegels schoonvegen vanachter het stuur. Ik dacht YEP, dat zou ik kunnen zijn :')

Tieneke

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:37

Maar zulke dingen zijn gewoon ook echt heel handig :') :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:42

Volgens mij heb ik daar spiegelverwarming voor :+

Hier gaat het ook nog goed. Ik heb mijn slaapkamerindeling veranderd en nu passen mijn nachtkastjes niet meer in de breedte. Dus ik heb al op marktplaats en internet gezocht naar een nachtkastje. Maar het nachtkastje past wel in de lengte, dus voorlopig doe ik het maar met een kwartslag gedraaid nachtkastje.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:51

Tieneke schreef:

[ Afbeelding ]

_O-

Ik ben een beetje de mist in gegaan. Op Vinted een liner voor de tweedehands cap die ik in december had gekocht. Niet zo'n courant merk en ik had een andere maat liner nodig, anders past hij niet. Maar: ik heb ook een prima reservecap, dus echt nodig was het niet.

De schade is gelukkig beperkt tot 15 euro én ik heb er, dankzij de challenge, veel langer over nagedacht. Nu weer vol goede moed voorwaarts {:} .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:14

Ik ben al gefaald. Heb een superleuk knalroze dekbedovertrek bij de Hema gekocht en een hoeslaken want was nu 2e halve prijs. O:)
Ik vind Hema echt een leuke winkel, vooral sinds Siepie en Takkie meer in de picture zijn.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:39

Ik vind het wel inzichtelijk wat jullie zeggen. Ik - alleenstaande man die dit probleem niet echt uit mijn omgeving kent - denk bij problematisch koopgedrag vooral aan online winkelen of modieuze kleding. Maar jullie geven aan dat je er in de HEMA en de Action ook last van hebt. Terwijl ik denk: dat is nou typisch een winkel waar je koopt wat je nodig hebt en er dan weer uit bent.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:41

Voor mij zijn winkels als Action en Hema juist idd het tegenovergestelde; ik ga voor 1 ding en kom thuis met 10 dingen. Ik kan daar dus juist Heel moeilijk alleen kopen wat ik nodig heb :') _-:(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:43

Haha misschien is dat het verschil man vs vrouw

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:44

Dacht ik ook al opisop_shop hahaha. Alle vrouwen in mijn omgeving zijn hetzelfde namelijk hierin _O- Mijn man heeft er dus ook 0 problemen mee om alleen te kopen wat nodig is en weer naar buiten te lopen zonder extra aankopen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:46

En het is net omdat geen yota kost, dat het dan zo moeilijk is om je gedrag onder controle te houden.
Ik vind goedkopere uitgaven stoppen ook veel moeilijker, want in principe "kan" het gewoon.

Suzanne F.

musiqolog schreef:
Ik vind het wel inzichtelijk wat jullie zeggen. Ik - alleenstaande man die dit probleem niet echt uit mijn omgeving kent - denk bij problematisch koopgedrag vooral aan online winkelen of modieuze kleding. Maar jullie geven aan dat je er in de HEMA en de Action ook last van hebt. Terwijl ik denk: dat is nou typisch een winkel waar je koopt wat je nodig hebt en er dan weer uit bent.

Kleding kan ik me meestal wel goed bij inhouden. Maar Action of Hema zijn voor mij moeilijk hoor.

webster543

musiqolog schreef:

Dat zijn nou net de winkels waar je buiten gaat met meer dan gepland en meestal zelfs zonder de spullen die je eigenlijk ging kopen :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:48

Tieneke schreef:
En het is net omdat geen yota kost, dat het dan zo moeilijk is om je gedrag onder controle te houden.
Ik vind goedkopere uitgaven stoppen ook veel moeilijker, want in principe "kan" het gewoon.

Nou, dit idd.

Ik ga eens kijken wat ik afgelopen jaar bij de Action heb uitgegeven. Ik denk dat ik me rot schrik.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:49

Ikea is er ook zo eentje, daar kom ik voorlopig ook maar beter niet :Y)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:52

Hier zit de Action 1,5 uur verderop en daar baal ik altijd enorm van. Mijn portemonnee niet :')
1x per jaar ga ik heen en kom ik ook met een auto vol spullen terug.
Oke toegegeven meestal ook veel voor de bso waar ik werk, maar toch.
We hebben wel een Tedi en ik zie dat ik daar ook wel maandelijks 50+ euro uitgeef. Daar mag ik van mijzelf dus ook niet meer heen :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:15

Ah kijk. :) Mijn laatste keer in de HEMA was toen ik een nieuw dekbedovertrek nodig had. (En als ik er een nodig heb, dan kun je ervan uitgaan dat er in een van de andere wel serieuze gaten gevallen waren.) Aan de kassa zei het meisje nog: "Het is Black Friday, je kunt de tweede voor de halve prijs krijgen!" Ik zei precies terug wat ik dacht: "Ja, maar ik heb er maar één nodig."

Ik vond het al zo vreemd dat een doodgewone winkel als de HEMA aan zwarte vrijdag meedeed. Maar blijkbaar is het dat dus niet. :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:51

Ik kom eigenlijk niet veel in winkels, zeker de action niet. En als ik er dan heen ga sla ik inderdaad even een voorraadje in. Heel eerlijk.. ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik geld aan uit geef. Aan vaste lasten, boodschappen en de dieren natuurlijk.. maar ik koop weinig kleding voor mezelf, vrijwel geen make-up, amper spul voor in huis.. natuurlijk wel kleding voor onze dochter enzo, maar dat kan nooit veel zijn.

Ik heb dus vanmorgen een app gedownload waarin ik bij ga houden wat ik waar aan uitgeef. Dat was ik sowieso al van plan om voor de paarden te doen, ik heb echt geen idee wat ze me kosten in een jaar, maar ik ga de rest ook bijhouden. Niet dat ik chronisch geldgebrek heb, maar ik heb er ook geen bewustzijn op en dat mag echt wel anders.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:57

Wat een goed idee Zorro. Ik ben benieuwd of je veel eye openers tegenkomt gedurende het jaar aan plekken waar je geld "weglekt".

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 17:04

zorro schreef:
Ik kom eigenlijk niet veel in winkels, zeker de action niet. En als ik er dan heen ga sla ik inderdaad even een voorraadje in. Heel eerlijk.. ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik geld aan uit geef. Aan vaste lasten, boodschappen en de dieren natuurlijk.. maar ik koop weinig kleding voor mezelf, vrijwel geen make-up, amper spul voor in huis.. natuurlijk wel kleding voor onze dochter enzo, maar dat kan nooit veel zijn.

Ik heb dus vanmorgen een app gedownload waarin ik bij ga houden wat ik waar aan uitgeef. Dat was ik sowieso al van plan om voor de paarden te doen, ik heb echt geen idee wat ze me kosten in een jaar, maar ik ga de rest ook bijhouden. Niet dat ik chronisch geldgebrek heb, maar ik heb er ook geen bewustzijn op en dat mag echt wel anders.

Welke app is dat?
Wat je schrijft is wel herkenbaar eigenlijk..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:37

Uitgaven bijhouden kan ik echt aanraden inderdaad :j Wij doen het al zo’n 10 jaar consequent elke maand, onderverdeeld in allerlei categorieën, en het is echt ideaal om later terug te kunnen kijken waar elke maand het grote geld heen gaat, maar vooral ook de gemiddeldes over de hele tijd en over het laatste jaar, en zo de trend te zien in een grafiekje.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:55

Ik gebruik ook een budget app, Goodbudget. Die werkt met enveloppes die je zelf kunt instellen (categorieën en het budget daarvoor verzin je zelf). Heeft mij een aantal jaar geleden uit de rode cijfers gekregen, maar ik merk dat ik er wat makkelijker mee om ga nu er wat meer te besteden is. Ik stop regelmatig extra budget in de dieren-envelop en schuif ook te makkelijk wat uitgaven naar een andere categorie waar nog wel ruimte is.

Maar al met al wel heel fijn voor extra overzicht :j

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:25

Bij de Hema en Action heb ik daar ou helemaal geen last van. Ik kom daar alleen als het echt moet, ik heb vooral aan de Action zo'n hekel. Wat een vreselijke winkel vind ik dat. En dan zou je even gauw dat willen pakken wat je nodig bent en weer weg, maar ik kan er ook nog nooit iets vinden waardoor je die hele rotwinkel moet doorzoek _O- Daar word ik alleen maar chagrijnig van dus extra kopen gebeurt daar echt niet. Hema heb ik geen hekel aan, maar daar kom ik ook alleen als het moet. Ikea kom ik nooit, 1x geweest en nooit weer. Wat een drama :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:40

Suzanne F. schreef:
Ik ben al gefaald. Heb een superleuk knalroze dekbedovertrek bij de Hema gekocht en een hoeslaken want was nu 2e halve prijs. O:)
Ik vind Hema echt een leuke winkel, vooral sinds Siepie en Takkie meer in de picture zijn.

Hema is de kwaliteit ook gewoon echt goed. Ik kom er ook graag.