Ik wil ook meedoen met de challenge, met eigen invulling dan uiteraard.
We hebben een duur jaar voor de boeg, dus we moeten eigenlijk gewoon op onnodige/extra en luxe aankopen gaan besparen. Ik heb in de eerste dagen van het nieuwe jaar al wat dingen besteld #FAIL; nieuwe legpuzzels want die waren 1+1 bij bol (ik ben zo gevoelig voor dit soort aanbiedingen, ugh), en een sticky Whiteboard voor op de vriezer (deze is dan wel met het oog op meer efficiënt om gaan met eten en bezuinigen en koken uit voorraad etc dus was imo wel nodig… al had een blaadje met een magneet ook gekund natuurlijk, zucht). Ik ben ook echt een emo-koper en zodra ik me niet goed voel (wat helaas nogal vaak is de laatste jaren) ga ik shoppen. Zo slecht en baal dan echt van mezelf erna, ondanks dat die kleine geluksmomentjes me tijdelijk goed doen. Dus wil ook daarin proberen te veranderen. Dus vanaf nu idd alles even laten staan in een winkelmandje etc voordat ik overga tot kopen en goed nadenken of het wel echt nodig is. Een topic is wel echt leuk om dan hoplijk wat steun en kracht te vinden tussen mensen wie zelf ook ermee bezig zijn - ieder op z’n eigen manier natuurlijk maar toch. De bedoeling is hier om het ook wel een langere periode vol te houden al zullen er zeker maanden zijn waarin ik ook wel eens wat extra’s kan kopen.
Mijn uitzonderingen:
- - boodschappen (en hier probeer ik dan wel Ook op te gaan letten dat ik geen overbodige dingen koop. Aanvullen van vaste/favoriete producten die een goede aanbieding hebben mag wel, maar geen producten die we eigenlijk niet of bijna niet gebruiken mee kopen om te kopen zeg maar)
- voer e.d. voor de dieren (maar ook echt alleen de nodige dingen dus niet de zoveelste slowfeeder of wat dan ook) dus dat is hun basis voer maar ook aanvullende dingen; superfoods, suppletie e.d.
- cadeautjes voor verjaardagen
- al geplaatste boeken preorders. Ik heb een budget per maand aangehouden ongeveer met hoeveel er aan boeken gekocht kan worden en daar probeer ik me strikt aan te houden nu dus ik heb ook al wat aanpassingen gedaan in m’n pre-orders om het passend te hebben. Dus een aantal preorders + vervolg boeken uit een serie waarin ik verder wil, mogen wel maar geen impulsieve aankopen waarbij je koopt om te kopen met bv een korting.
- af en toe een ontbijtje of lunch met een vriendin (dit komt niet snel voor omdat voor mij dingen ondernemen zwaar valt tegenwoordig, maar af en toe als het toevallig zo uitkomt dan wil ik met 1/2 vriendinnen wel eens een ontbijtje ergens doen of een lunch bv)
- vervangen van kapotte spullen welke wel nodig zijn in huishouden zoals bv stofzuiger, dat soort dingen
- postzegels (m’n postcrossing hobby wil ik niet stop zetten maar ik ga wel een max bedrag aanhouden per maand voor hoeveel zegels ik koop)
Dus sowieso niks meer qua::
- - luxe producten (schoenen, sieraden, etc)
- andere hobby producten
- impulsieve boeken aankopen welke extra zouden zijn bovenop pre-orders/vervolg delen
- extra spullen voor de dieren
- Ook proberen geen eten meer te laten bezorgen
Voor mij gaat het dus vanaf vandaag in, aangezien ik de afgelopen dagen nog geshopt heb