Wonen in een chalet-Tiny house?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 17:55

Koekie73 schreef:
Heel tof BeFunny. Zou ik ook wel willen. Het stukje gedoging zou ik nog wel wat spannend vinden.
Hou je me op de hoogte hoe het was bij bezichtiging?
Ik heb wat minder budget dan jij, maar ik ben ook op zoek naar zoiets.

Op dit moment huurt de gemeente daar huisjes voor bewoning ook en zijn ze bezig met dubbel bestemming. De gemeente wil dit heel graag.

De huisjes 40m2 gaan weg v.a 114000 (casco met wel badkamer) maar ook kun je er langdurig huren met inschrijving dus dat is ook een optie.

Met inventaris en net iets groter 60m2 en met tuinhuisje voor fiets etc zijn ze rond de 189k (gemeubileerd, vloer, keuken etc.

Ik vind het interessant.

Pacht kost 1700 per jaar
Park kosten onderhoud en voorschot water/electra is 350 dat is aan de prijs maar anders heb je ook gwl enz. Is het mij wel waard.

Omdat het vlakbij steenwijk (fietsafstand) ligt en daar is een ns station en toch omringd door de prachtige bossen. En de huisjes zien er ook leuk uit. Dus ik wil zeker gaan bezichtigen.

En dan kijken of ik deze stap ook echt durf te maken.

Wat ik zelf minder vind is de "strakke tuintjes".

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:47

Ik heb een jaar in ons (opgeknapte) vakantiehuisje van ca 56m2 gewoond in Schaijk op een vakantiepark. Oud huisje, slechte isolatie en ventilatie dus wel erg muf. Nu ruik ik toch niks dus ik had er geen last van maar blijkbaar roken mijn kleren wel muf.

Klein wonen vond ik op zich best fijn, vooral het schoonmaken, niet te groot. We hadden een best luxe keuken in een U vorm, een serre met houtkachel die we op de cv hadden aangesloten, kleine woonkamer, kleine slaapkamer, rommelkamer en badkamer met 2p ligbad/douche, toilet, wastafel.

Ik vond vooral de serre echt een super fijne plek om te zitten.

Ongeveer 400m2 pachtgrond, dat we niet gekocht hadden (spijt van), bostuin.

We hebben nu eigenlijk in het groot wat we toen hadden :')

Wat ik nog weet van het park:

Hele dure elektra, water en gas. Zeker 3x zo hoog als dat je in een normaal huis zou betalen want je rekent af met de park eigenaar. Niet onderschatten en goed uitzoeken hoe dat geregeld is.
Slechte infrastructuur daarvan gaf ook vaak gezeik.

Geen kabel/glasvezel internet. Toen ook nog geen 4/5g netwerk dat goed werkte dus internet was erg lastig.

De houtkachel op cv heeft zich zeker terug betaald.

Park kosten hoog en weinig ervoor terug.

We zaten aan het eind van het park wat echt lekker was want rustig. Schutting/hoge struiken mocht niet dus weinig privacy, dat vond ik echt heel vervelend.

Het ligt echt aan de plek waar je huisje staat hoe het is, dat is niet anders als met een gewoon huis.

Mijn ouders hebben nu een 70m2 vakantiewoning op een Top parken park, maar die zijn 50% van het jaar maar in NL. Zij hebben hun brief/inschrijfadres bij ons.

Wij misten ook opslag en ruimte voor hobby, als je geen hobbies hebt die veel ruimte vragen, dan is klein wonen zeker het overwegen waard.

Ik zou prima in een klein huisje kunnen wonen weer voor mezelf, maar ik mis al snel ruimte voor hobby en voedsel opslag (daar loop ik nu in een gewoon huis al tegenaan).

Wij hebben het weer verkocht omdat ik het niet meer wilde verhuren/gezeur daarmee, nu wel een klein beetje spijt van door de gigantisch gestegen prijzen en mogelijkheid op woonbestemming, maar als we dat niet hadden gedaan, dan had ik waarschijnlijk niet kunnen wonen waar we nu wonen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 16:03

Dankjewel voor je uitgebreide post.

Het is nu ook zo dat de woningmarkt echt niet mee werkt.

De huisjes op dit park zijn wel heel leuk buitenruimte wel tegenvallend maar echt zo het bos in lopen en geen serre (wat ik ook wel leuk zou vinden) maar wel goed geïsoleerde huisjes. Die van 60m2 vind ik best ruim en wel ruim binnen budget. Park kosten zijn idd toch wel hoog maar de huisjes nog "relatief betaalbaar" wat voor mij dat wel weer recht trekt.

Het is een takkeeind weg van hier maar met de natuur als achtertuin vind ik het zo de moeite waard om het echt te bekijken.

Afbeelding

Dit zijn de huisjes daar. Je kunt kiezen uit casco of juist met alles er al in. Ze bouwen nog steeds ook nieuw bij. Dit park bestaat sinds 2023 en zijn al gaan bouwen naar de mogelijkheid tot woonbestemming.

Van binnen met inventaris

Afbeelding

Afbeelding

En buiten langs het water daar hebben ze ook cottages. De huisjes met deze oppervlak hebben 2 of 3 slaapkamers.

Afbeelding

Ik zou de eigenaar morgen bellen en dan ga ik een afspraak maken voor kennismaking en rondleiding door het park. Dan moet ik alleen even kijken hoe ik dat moet doen want mag in principe niet met ov reizen dus moet kijken of ik iemand mee krijg.

De parkeigenaar heeft nog een park vlakbij dat is echt een park met veel vertier. Ook voor kinderen. Terwijl het landgoed voor de rust is. En enkel het landgoed daar zijn ze bezig met dubbele bestemming.

Prairy

Re: Wonen in een chalet-Tiny house?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:18

Dat ziet er uit als hele leuke huisjes, en als het nieuwbouw is dan scheelt dat echt al enorm qua isolatie.

Je zou kunnen kijken of er ergens nog een mogelijkheid is voor zonnepanelen? Dat mocht bij ons park helaas niet, dat vond ik een gemis.

Je zou er dan eventueel nog een power station aan toe kunnen voegen (powerbank on steroids) om je energie zelf te gebruiken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:31

Voor jou loont het om eens uit te zoeken wat het beleid van de gemeente is omtrent verlening van permanente woonbestemming op vakantiewoningen.

Achter ons huis staat een vakantiehuisje, de mensen die hier eigenaar van zijn, hebben permanente woonbestemming aangevraagd (en willen daarna nieuw bouwen).
Navraag bij de gemeente leert dat zij voornemens zijn om alle vakantiewoningen, waarop permanente woonbestemming wordt aangevraagd, die niet op een vakantiepark staan, vergunning te verlenen.

Mocht dat in meer gemeenten zo zijn, dan zou dat de mogelijkheid vergroten, om iets te kopen (vakantiewoning, niet op een vakantiepark) en dan er permanent te gaan wonen (legaal).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 16:36

Prairy schreef:
Dat ziet er uit als hele leuke huisjes, en als het nieuwbouw is dan scheelt dat echt al enorm qua isolatie.

Je zou kunnen kijken of er ergens nog een mogelijkheid is voor zonnepanelen? Dat mocht bij ons park helaas niet, dat vond ik een gemis.

Je zou er dan eventueel nog een power station aan toe kunnen voegen (powerbank on steroids) om je energie zelf te gebruiken.

Dank voor de tips. Zou ik kunnen vragen idd.
Ik had al wel gevraagd of ik de tuin evt zou mogen afsluiten doormiddel van hek dat mag met een net hekwerk. Aan het water staat al hek en hoeft maar een zijde en zou dan gewoon vragen of hun hekkenbouwer het zelfde daar wil neerzetten.

Het park heeft wel een bepaalde uitstraling wat ze denk ik willen behouden en als èèn iemand iets wil wat anders is dan volgen er meer natuurlijk. Maar zoals ze er nu uit zien dat is echt zo leuk. Ik kreeg de tip naar dit park van iemand die er sinds de opening woont en die ook meer op de hoogte was van de plannen voor dubbel bestemming. Die persoon is erg enthousiast over het wonen (Maargoed dat kan ook een kennis zijn van de eigenaar natuurlijk) de eigenaar zelf gaf aan nog niet in het bestuur te zitten van (woonbestemming) leden. Het schijnt dat parken waarbij woonbestemming op de grond komt de eigenaren/beheerders in een bestuur komen. Ze zijn nu bezig met meer parken in NL om dit te gaan doen. Maar wel gedoogd de gemeente het en huren ze zelf huisjes en is de gemeente zelf die daar graag woonbestemming wil en de eigenaar heeft de huisjes al niet voor niets zo gebouwd maar geeft aan mee te gaan met wat de gemeente wil dus als de gemeente besluit dat ze dat toch niet willen gaat hij niet in beroep. Wel heeft hij te kennen gegeven dat hij dat ook zou willen ondanks dat een park eigenaar meer verdient aan recreanten. Maar op dit park hebben ze enkel een restaurantje verder niks. Dus er valt niet veel te recreëren en ook daarin is hij dus al meegaand. Natuurlijk zijn de parkkosten dan wat hoger en weet je ik hoef niet voor een duppie op de eerste rij maar wil wel graag weten hoe dat met het gedogen werkt. Want ik hoop er natuurlijk zeker de eerste tijd rustig te kunnen bijkomen ook van mijn behandelingen en dat maakt het wel wat spannend.

Dus ik ben echt heel nieuwsgierig naar of de sfeer ook goed is.
Het is wel een eigenaar die ook kijkt wat er op zijn park komt. Niemand komt er op zonder kennismaking huurder of koper.

Ook bij het andere park wat al langer bestaat is het altijd goed geregeld. Dus ik verwacht geen enorme Tokkie families.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 16:37

@MarliesV. Bouwgrond is ontiegelijk duur hier in onze eigen omgeving betaal je voor 250m2 al zo'n 5ton. Geen geintje. Dat is niet grappig meer. Ik hoor wel soms van mensen die een stukje goedkoper grond hebben. Maar ik heb dat zelf nog niet kunnen vinden.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:48

Ik zou wel zwart op wit willen hebben van de gemeente dat je er ingeschreven mag staan. Als ik op de site rondkijk zie ik netgens dat er ook permanente bewoning mogelijk is. Dat is dus wel een risico

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:50

BeFunny schreef:
@MarliesV. Bouwgrond is ontiegelijk duur hier in onze eigen omgeving betaal je voor 250m2 al zo'n 5ton. Geen geintje. Dat is niet grappig meer. Ik hoor wel soms van mensen die een stukje goedkoper grond hebben. Maar ik heb dat zelf nog niet kunnen vinden.

Klopt, maar als je in een gemeente met hetzelfde beleid een recreatie woning kan vinden (buiten een park om) dan zou je daar voor kunnen gaan en dan daar permanente woonbestemming op aanvragen.

Is wel zoeken naar een speld in een hooiberg, maar mocht je een recreatie woning vinden, die je wel zou aanstaan, zou je kunnen navragen bij de desbetreffende gemeente wat hun beleid is!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:04

Siers83 schreef:
Ik zou wel zwart op wit willen hebben van de gemeente dat je er ingeschreven mag staan. Als ik op de site rondkijk zie ik netgens dat er ook permanente bewoning mogelijk is. Dat is dus wel een risico

Volgens het park reglement alleen recreatief.

En daarmee hebben ze al een enorme stok om mee te slaan als ze je ooit weg zouden willen hebben.

Want inschrijving gemeente is niet recreatief.

Hoe mooi ze het ook mogen vertellen als ze willen verkopen nu.
Op het moment dat er ooit een conflict ontstaat ben je de sjaak.

Heel artikel 12 is ook echt beroerd.

Kort en goed, beheerder mag prijzen van gad water en licht eenzijdig verhogen, ben je het er niet mee eens dan mag je vertrekken.

En willen ze vernieuwingen aanbrengen, dan wordt er gestemd door huisjes eigenaren.
Meerderheid bepaald of het doorgevoerd wordt.

Is het een ja, dan worden de kosten van die vernieuwingen verdeeld tussen alle eigenaren.
En dat kan dus gaan over duizenden euros.

En stemmen zijn manipuleerbaar of te koop, is mijn ervaring op dit soort parken.

(De mensen waarvan beheerder weet dat ze voor zijn krijgen de mailing over het stemmen bijvoorbeeld wel, de anderen niet. Als je ze daar op aanspreekt was het 'Oh sorry, dat moet een technisch foutje geweest zijn'. Maar dan is de stemming wel geweest al.

Dit is één voorbeeld waarop manipulatie mogelijk is, maar er zijn er veel meer.

Beheerder heeft na aankondiging ook ten alle tijden recht om het huisje bínnen te inspecteren en zichzelf toegang te verschaffen.

Staat ook in het reglement van dít park

Was bij mij ook.
Daar stond de beheerder ineens in de slaapkamer van een oudere dame van bijna 70, die daar totaal overstuur van was, want er was al een conflict tussen haar en park.
En dan is het argument 'ja, maar we hebben vanochtend een mail gestuurd dud u kon weten dat we zouden komen.'

Er zitten meer van dat soort viezigheidjes, ook in het reglement van dit park

Mijn advies blijft dus onverkort van kracht, voordat je ook maar íets tekent álle documenten laten doorkijken en beoordelen door advocaat die dit soort parken ként.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:09

Overigens, voor alle duidelijkheid,

Ik gun TS een fantastisch huisje op een geweldige plek.
Maar ik gun haar absoluut niet de ellende die ik heb gehad.

Dat is waarom ik waarschuw, geen enkele andere reden dan bescherming tegen extreem handige zakenlieden.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:14

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:16

Ik woon in een stacaravan van 80m2. Het bestaat uit een caravan met 3 slaapkamers, een bijgebouw voor opslag (en wasmachine, droger, afwasmachine, koelkast, vriezer etc) en nog een veranda.
Koste maar 3500 euro + 800 transport. Wel tweedehands natuurlijk. Inmiddels in deze caravan met baby maar dit gaat prima, incl onze 2 grote honden (rottweiler & husky).
We hebben geen gas. Verwarmen met pelletkachel en warm water doormiddel van een doorstroomverwarmer.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 02-01-25 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 17:17

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:19

Femke_Tweety schreef:
Overigens, voor alle duidelijkheid,

Ik gun TS een fantastisch huisje op een geweldige plek.
Maar ik gun haar absoluut niet de ellende die ik heb gehad.

Dat is waarom ik waarschuw, geen enkele andere reden dan bescherming tegen extreem handige zakenlieden.

Ik denk dat jouw bijdrages supernuttig zijn.

TS, de huisjes zien er wel leuk uit, succes met je afspraak en verdiep je er goed in.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:22

Dat zou ik wel bij de gemeente nagaan, die kan ook voorwaarden stellen voor de permanente bewoning.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 17:24

Die in Hierden is ook gaaf ja.
Ga ik ook mailen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:29

60m2 is goed te doen. Ooit een 3 kamer appartement gehad van 64m2 en vond het zelfs ruim. Ligt soms ook aan de indeling natuurlijk. Ik had toen eigenlijk per ongeluk een hoekslaapbank gekocht. Wilde die kleur, maar de slaapfunctie en de bergruimte eronder bleken wel fijn.

Onze eerste woning was zelfs maar iets van 34m2 en ook te doen. Toen al waren we allang blij met eigen woonruimte.

Volgens mij is op de meeste parken 70m2 de max. Ons huis nu was even iets meer dan 80m2 beneden en dan incl 2 slaapkamers en badkamer, maar is ook goed te doen. We hebben aangebouwd en indeling omgegooid, dus stuk ruimer nu.

De huisjes zien er leuk uit en nieuw scheelt natuurlijk, maar ik zou zelf nooit op een park willen wonen. Dan liever een ex recreatie woning die apart is of iig het gevoel geeft van een huisje.

En je moet er rekening mee houden dat bij nieuw, je geen idee hebt welke kant het op gaat. Wat voor mensen gaan er komen, hoe gaat alles qua onderhoud worden, wordt het druk of blijft het rustig etc.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:41

Provincie kan ook nog moeilijk doen, zeker dicht bij natuurgebied!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:55

Volgens mij is een gemeente verplicht een inschrijving op te nemen als je die aanvraagt, maar is dat niet hetzelfde als toestemming voor het daar wonen. Bij bijv. bestemmingsplan met recreatieve bestemming. Waarschijnlijk weet je dit al, maar just to be sure ☺️

En Baars is mooi. Het is wel een levendig bos, ik ben er een paar keren geweest en ondanks dat het best groot is kwam ik veel mensen tegen ☺️ Er zit ook een voedselbos geloof ik en een coopertest baan ☺️

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 17:58

Die kavel in harderwijk is al onder optie. Dat heb je dan weer hè.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 18:01

AdemoJoey schreef:
Volgens mij is een gemeente verplicht een inschrijving op te nemen als je die aanvraagt, maar is dat niet hetzelfde als toestemming voor het daar wonen. Bij bijv. bestemmingsplan met recreatieve bestemming. Waarschijnlijk weet je dit al, maar just to be sure ☺️

En Baars is mooi. Het is wel een levendig bos, ik ben er een paar keren geweest en ondanks dat het best groot is kwam ik veel mensen tegen ☺️ Er zit ook een voedselbos geloof ik en een coopertest baan ☺️

Klopt maar dit gaat om voor een tijdelijke periode.

Het zou hier gaan om echt gedogen dus voor onbepaalde tijd kunnen wonen. Dat maakt het voor mij interressant om toch naar te kijken
Omdat de gemeente zelf de grootste huurder is op het park zullen ze er niet snel een wijziging in aanbrengen. Maar is wel iets om goed onderzoek naar te doen. Ik koop sowieso niet iets waar geen notaris aan te pas komt. En een park eigenaar die zomaar in mijn huisje staat dat moet niet mogelijk zijn. bij huur is het anders het huisje wordt volle eigendom.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 18:04

Kabayo schreef:
Ik woon in een stacaravan van 80m2. Het bestaat uit een caravan met 3 slaapkamers, een bijgebouw voor opslag (en wasmachine, droger, afwasmachine, koelkast, vriezer etc) en nog een veranda.
Koste maar 3500 euro + 800 transport. Wel tweedehands natuurlijk. Inmiddels in deze caravan met baby maar dit gaat prima, incl onze 2 grote honden (rottweiler & husky).
We hebben geen gas. Verwarmen met pelletkachel en warm water doormiddel van een doorstroomverwarmer.

Ik vind het een mooie sta caravan en uitzicht ook <3

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 18:08

Ps op het park rust nu nog recreatie bestemming. Met gedoogsteun voor permanente bewoning van de gemeente.

Ze zijn bezig met dubbel bestemming woon en recreatie. Een deel van het park is voor recreatie. Ze verhuren ook huisjes met sauna. Een ander deel zijn koophuizen (ook geschikt voor recreatie maar grotendeels van die huisjes wordt permanent bewoond)

En er is een deel met huur kavels die op dit moment ook permanent bewoond wordt grotendeels door mensen via de gemeente.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:09

Dat moet je even laten uitzoeken hoor, van de volle eigendom. Ik zit niet super goed in pachtrecht, maar volgens mij is het huisje gewoon van de grondeigenaar. Dan kun je er (bij jou misschien niet van toepassing) ook geen hypotheek op vestigen.

Sowieso klopt de pacht constructie hier volgens mij niet. Dus: laat er een jurist naar kijken!