Declaraties werk worden niet vergoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Declaraties werk worden niet vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:34

Wanneer het om dit soort bedragen gaat , vliegticket /verblijfskosten / enz en je bent daar maanden te laat mee dan zijn de financiën blijkbaar geen prioriteit? Ik vind het oprecht jammer dat jullie het geld niet terugkrijgen maar echt, het gaat niet om 50 of 500 euro! Zo’n bedrag mis je toch in je maandelijkse inkomsten?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:44

Precies om dit te voorkomen hebben ik, en vele collega's, maandelijks een blokje in de agenda, getiteld: declaraties indienen. Werkt echt fijn! :))
Ik snap echt wel dat het makkelijk is om voor je uit te schuiven, maar ik zou het geld te veel missen om niet te doen :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:53

Ik geloof ook best dat het veel werk is, maar dien dan in ieder geval die vliegtickets in zodra je ze geboekt hebt.

Ik heb altijd kleinere werkgevers gehad, dus daar werd geen indientermijn aangehouden. En ik vind wat coulance ook wel redelijk. Maar goed, wij horen 1 kant van het verhaal. Sowieso zou TS boos moeten zijn op haar partner, of sterker nog, hem hierbij helpen als ze al weet dat hij hier slecht in is. Maar boos zijn op de werkgever, terwijl de termijn al twee keer verstreken is, is niet fair.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:58

BigOne je weet toch niet of het niet om 50 of 500 euro gaat? TS zegt dat het om een aanzienlijk bedrag gaat maar daar heeft iedereen zijn eigen interpretatie van.

Ik vind überhaupt dat er in dit topic vaak uitgegaan wordt dat de man van TS zelf zijn vliegtickets en/of hotel heeft betaald. Dat wordt toch nergens gezegd? TS heeft het over reiskosten. Dat kan inderdaad de vliegkosten zijn. Maar vaak worden vliegreis en hotel wel geregeld door het bedrijf of krijg je een voorschot. En gaat het waarschijnlijk om de verblijfkosten daar, eten en taxi. Ook omdat TS het had over bonnetjes bij elkaar zoeken etc. Vliegreis etc kun je vaak zo uit je mail halen. En verblijfkosten kunnen inderdaad ook oplopen.

Maar als het zo groot bedrag is, zet je er zelf toch wel wat meer spoed achter. Dan maak je dit toch prioriteit. Neemt niet weg dat ik vind dat het bedrijf best coulant mag zijn, zeker als dit de eerste keer is. Maar er zit inderdaad niet voor niks een deadline op. En de man van TS is niet 2 dagen te laat, maar 2 maanden te laat met indienen. Mocht het bedrijf het niet meer willen declareren dan is het een (dure) les om daar volgende keer tijd voor in te plannen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 23:13

Ts geeft zelf aan tripje over de oceaan. Dat is dus wel meer dan 50 euro.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 08:41

Tiggs schreef:
Ik geloof ook best dat het veel werk is, maar dien dan in ieder geval die vliegtickets in zodra je ze geboekt hebt.

Dat mag niet altijd .. bij sommige werkgevers moet je alles van 1 reis in 1 x declareren
Dus niet vandaag de vliegreis en over 2 weken 4 x diner en een week later hotel en ontbijt indienen.
Je moet het dan per reis indienen en als je vaker tripjes maakt voor het werk is het even uitzoeken welke bon bij welke reis hoort

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 09:52

Sassy4barrel schreef:
Tiggs schreef:

Dat mag niet altijd .. bij sommige werkgevers moet je alles van 1 reis in 1 x declareren
Dus niet vandaag de vliegreis en over 2 weken 4 x diner en een week later hotel en ontbijt indienen.
Je moet het dan per reis indienen en als je vaker tripjes maakt voor het werk is het even uitzoeken welke bon bij welke reis hoort

Oh dat wist ik inderdaad niet!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:17

Om herhaling te voorkomen, de tickets door het bedrijf laten boeken en betalen. Of een company creditcard aanvragen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:43

Sassy4barrel schreef:
Tiggs schreef:

Dat kan een bedrijf nooit eisen. Vliegtickets en hotelovernachtingen moeten altijd vooraf geboekt en betaald worden. Dat gaat vaak om grote bedragen. Een bedrijf kan nooit van zijn werknemers eisen dat ze dat bedrag maar voorgeschoten laten staan tot nadat de reis gemaakt is en alle bonnen van tijdens de reis binnen zijn. Niet iedereen kan dat zomaar missen of heeft dat geld überhaupt op een spaarrekening staan. Elke maaltijd van een reis los declareren, dat mag inderdaad vaak niet. Dan zeggen ze wel, doe het even in 1 totaal declaratie.

Dat het om behoorlijk grote bedragen declareren gaat is wat TS zelf insinueert met "bv tripjes over de oceaan". Als het alleen om etensbonnen daar gaat, dan is het totaal irrelevant dat het over de oceaan gaat en als het alleen etensbonnen zijn, dan is het ook niet veel uitzoekwerk met bonnen en facturen.

Misschien zijn er ook andere redenen, naast de late declaratie, dat de werkgever niet wil uitbetalen. Misschien was het sowieso nooit de bedoeling geweest dat bv tickets en hotel door de man van TS zelf geboekt waren, maar dat dat normaal door de secretaresse gedaan wordt en direct met de company card betaald wordt of de factuur direct naar het bedrijf. Misschien heeft de man van TS geboekt bij ketens waar geen contracten mee afgesloten zijn. Grote bedrijven hebben soms kortingscontracten met vliegtuigmaatschappijen, hotelketens, autoverhuurders etc. Dan ben je verplicht om daarmee te vliegen/daar te verblijven en daar lokaal je auto te huren. Meestal wordt de factuur dan ook direct naar het bedrijf gestuurd. Als je daarvan afwijkt levert dat altijd een hoop gedoe op. Ik zeg niet dat dit het geval is bij TS, maar dit zouden ook redenen kunnen zijn waarom er geweigerd wordt te betalen, zeker als het buiten de regels is en dan ook nog eens ver voorbij de declaratie termijn.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:53

Zoals heel vaak wordt er iets in de groep gegooid. Ik kan hier niets mee omdat ik net zoals alle anderen hier de nodige achtergrond informatie mis. Dat kan van alles zijn.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:11

Muppett schreef:
Klopt Kinke, ik ga het niet doen, maar ik ben er wel toe in staat inmiddels. Want dit maakt me echt woest.

Oei BOTraining, gezien die link kunnen we dus niks, dat was het antwoord waar ik al voor vreesde inderdaad...

Ja ik zou ook heel woest zijn op mijn man!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:16

Ik ben echt heel benieuwd of de man van TS er nog mee bezig geweest is en of het nog gaat lukken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:16

Door dit topic herinnerde me ik ineens dat ik mijn reiskosten nog over de afgelopen twee maanden moest indienen :D.

En TS, wellicht kun je je man in het vervolg helpen met zijn declaraties, dat is voor jullie allebei een stuk prettiger dan boze mails richting leidinggevenden. Het geeft rust.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:35

Ik lees nergens dat het tripje "overseas" , dus ticket en/of hotel door manlief is voorgeschoten.
Ik lees alleen dat er een tripje was....

Maar ik ben oprecht benieuwd of wij überhaupt nog wat horen over het vervolg door ts

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:06

nikkel schreef:
Zoals heel vaak wordt er iets in de groep gegooid. Ik kan hier niets mee omdat ik net zoals alle anderen hier de nodige achtergrond informatie mis. Dat kan van alles zijn.

Zou netjes zijn als TS een keertje terugkomt en wat dingen verduidelijkt.

Ik ben ook erg benieuwd of TS haar woede om weet te zetten naar constructieve acties, in elk geval om een volgende keer te voorkomen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:35

ingvdh schreef:
Ik ben oprecht blij dat de regels zijn regels mensen niet mijn leidinggevenden zijn.

Nou ik ook :+ Overigens hoef ik zulke types buiten werk ook niet in mijn buurt te hebben. Vreselijk.

Ben benieuwd of er een update komt van de TS. Wat er al eerder werd gezegd, regels zijn richtlijnen om ervoor te zorgen dat dingen grotendeels soepel lopen. En ja je mag er dus iemand op aanspreken als diegene zich er niet aan houdt. Maar het zou natuurlijk helemaal van de zotte zijn als de man van de TS uit eigen zak zijn vliegtickets of andere (schijnbaar hoge) kosten voor werkgerelateerde reizen moet betalen.

De beste man werkt al voor 2, terwijl hij niet voor 2 betaald krijgt, dus hoezo denkt het bedrijf dat het eenrichtingsverkeer is daar?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:46

prompter schreef:
Door dit topic herinnerde me ik ineens dat ik mijn reiskosten nog over de afgelopen twee maanden moest indienen :D.

En TS, wellicht kun je je man in het vervolg helpen met zijn declaraties, dat is voor jullie allebei een stuk prettiger dan boze mails richting leidinggevenden. Het geeft rust.

Ik over het hele jaar :') Maar dat gaat om autokosten en ik ga meestal met de trein.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:52

Dorine92 schreef:
ingvdh schreef:
Ik ben oprecht blij dat de regels zijn regels mensen niet mijn leidinggevenden zijn.

Nou ik ook :+ Overigens hoef ik zulke types buiten werk ook niet in mijn buurt te hebben. Vreselijk.

Ben benieuwd of er een update komt van de TS. Wat er al eerder werd gezegd, regels zijn richtlijnen om ervoor te zorgen dat dingen grotendeels soepel lopen. En ja je mag er dus iemand op aanspreken als diegene zich er niet aan houdt. Maar het zou natuurlijk helemaal van de zotte zijn als de man van de TS uit eigen zak zijn vliegtickets of andere (schijnbaar hoge) kosten voor werkgerelateerde reizen moet betalen.

De beste man werkt al voor 2, terwijl hij niet voor 2 betaald krijgt, dus hoezo denkt het bedrijf dat het eenrichtingsverkeer is daar?

Interessante reactie maar: dat hij voor twee werkte is een aanname op basis van de opmerking van zijn boze echtgenote dus lastig om daar conclusies aan te verbinden. Verder weten we tot op heden niet of het bedrijf werkelijk voet bij stuk houdt. We weten ook niet of zijn werkgever hem net zo'n topper vindt als zijn echtgenote.

We horen alleen wat de echtgenote vertelt en dat is duidelijk maar van een kant van het verhaal!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:02

Shadow0 schreef:
nikkel schreef:
Een werkgever kan na 3 maanden bij zijn opdrachtgever ook niet aankomen met een factuur over een periode die 3 maanden geleden afgesloten is.

Da's echt onzin hoor. Het helpt wel wat om de dingen op tijd te doen, maar het later verwerken van kosten is iets dat boekhouders al een tijdje onder de knie hebben, zeker als je weet dat die kosten er nog aankomen (wat natuurlijk wel zo handig is voor een gezonde financiele administratie.)

En anders is het meteen een mooi verbeterpuntje: pas je processen zo aan dat het geen moeite kost om dit soort dingen later nog te verwerken en om werknemers die heel hard werken een beetje stress uit handen te nemen rondom declaraties, want dat helpt de bedrijfsvoering.

In mijn situatie(en mijn collega's) weet de boekhouding pas wat, wanneer en hoeveel we uitgegeven hebben aan declaraties als we ze indienen. Die afdeling heeft geen dagelijks overzicht wat wij allemaal aan het doen zijn voor het bedrijf. En dan nog, een beetje discipline in het declareren is voor iedereen heel prettig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:15

Het is toch echt een academische kwestie of je wel of niet na afsluiten boekjaar nog declaraties kunt indienen. Bedrijven kunnen tot 5 jaar na dato nog factureren. En dan moet zo'n factuur echt gewoon betaald worden, ook al waren het kosten uit 2020. Boekhoudingtechnisch én fiscaal is er geen enkele belemmering kosten uit een ander jaar in een huidig boekjaar op te nemen.

En wat iemand anders ook terecht opmerkte: de werkgever heeft gewoon een schuld bij de werknemer. Als je na 3 maanden van je schulden af zou zijn, vraag ik me af waarom er nog zoiets als schuldhulpverlening of faillissement bestaat :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:16

Dorine92 schreef:

Nee zo werken regels niet, regels zijn regels en richtlijnen zijn toch echt iets anders :j

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:18

CharleyT schreef:
Shadow0 schreef:

Da's echt onzin hoor. Het helpt wel wat om de dingen op tijd te doen, maar het later verwerken van kosten is iets dat boekhouders al een tijdje onder de knie hebben, zeker als je weet dat die kosten er nog aankomen (wat natuurlijk wel zo handig is voor een gezonde financiele administratie.)

En anders is het meteen een mooi verbeterpuntje: pas je processen zo aan dat het geen moeite kost om dit soort dingen later nog te verwerken en om werknemers die heel hard werken een beetje stress uit handen te nemen rondom declaraties, want dat helpt de bedrijfsvoering.

In mijn situatie(en mijn collega's) weet de boekhouding pas wat, wanneer en hoeveel we uitgegeven hebben aan declaraties als we ze indienen. Die afdeling heeft geen dagelijks overzicht wat wij allemaal aan het doen zijn voor het bedrijf. En dan nog, een beetje discipline in het declareren is voor iedereen heel prettig.
Bij hoge reiskosten/declaraties mag ik toch hopen dat er iets van een controller is die daar een stelpost voor meeneemt. En zo niet, dan zijn die kosten blijkbaar ook niet zo hoog dat het echt een issue is als ze een paar maanden te laat binnen zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:21

Dorine92 schreef:
ingvdh schreef:

Leidinggevenden die je belonen met "coulance" hoe meer je je leven laat leiden door werk vind ik nochtans ook niet zo optimaal.
"Maar gij zijt nog ne goede, Dirk, gij werkt hard, man, amai, gij moogt uw bonnekes nog binnenbrengen na Nieuwjaar, no worries, gast. Zeg, kameraad, kunt ge dees 12 klanten vandaag nog offertes bezorgen. Morgen ist de 25ste en die wilden dat nog voor Kerst. Fijne kerst he Dirk, keep up the good work, he."

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:35

Waarom is het voor mensen zo moeilijk om te begrijpen dat je als volwassene bepaalde verantwoordelijkheden hebt? En dat als je deze verantwoordelijkheid niet neemt, er consequenties aan zitten? Als het vliegtuig vertrokken is kun je toch ook niet nog halverwege instappen? Waarom denk je dat het in andere situaties wel kan?
Of is dit de typisch Nederlandse "ja maar ík..." mentaliteit?

De man van TS is laks geweest met het inleveren van zijn declaraties (verantwoordelijkheid). Hierdoor worden zijn kosten niet uitbetaald (consequenties). Hier hoeven we echt niet 7 pagina's over te discussiëren hoor :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:45

topsylover schreef:
De man van TS is laks geweest met het inleveren van zijn declaraties (verantwoordelijkheid). Hierdoor worden zijn kosten niet uitbetaald (consequenties). Hier hoeven we echt niet 7 pagina's over te discussiëren hoor :')

Dus als ik jouw eten een keer betaal omdat jij je portemonnee niet bij je hebt, en ik bedenk pas na een half jaar, oliebol, ik ben vergeten je een tikkie daarvoor te sturen (en jij hebt me er niet aan herinnerd), dan hoef ik dat na een half jaar niet meer te proberen?