Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:46

Mooie lijst, Wijslander! <3

Wat bodembedekkers betreft ben ik het eens met bovengenoemden.
En mijn persoonlijke favorieten zijn deze:

Maagdenpalm (Vinca minor)
Beemdooievaarsbek
Wilde marjolein (Oregano)
Grote tijm
Lievevrouwenbedstro
Bosviooltje of Maarts viooltje

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:30

Oja, tijm (grote of kleine) is inderdaad ook een favoriet!

Ik heb een foto gevonden van toen de grootste border net was ingericht als rotsborder, hier nog met een paar niet-inheemse struiken en planten maar die zijn intussen ook vervangen:

Afbeelding

En een tijdje later met bloeiende steenanjer en marjolein (dat zijn bij mij lange stengels die door het gewicht gaan hangen/liggen maar geen echte kruipers):

Afbeelding

Ceetje_bokt

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:55

Tof! Dank je voor de foto’s.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:39

Ik heb gekozen voor grote tijm, bosaardbeitjes en steen anjer. Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat groeien straks.

Ik heb nog een plant/struik er uit gehaald, om daar echte koekoeksbloem te planten.
Ik wil ook nog een klein teiltje om een mini vijver te maken, zo veel leuke ideeen <3

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:07

Ja love-mandy, een teil voor een vijvertje! Daar denk al heel lang over, maar weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen. Moet daar bv. ook een pomp in? Speciale vijvergrond?
Heeft iemand daar goede tips voor?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:39

Je kunt een speciekuip ingraven en daar zuurstofplanten inzetten. Als er geen vissen inzitten hoef je geen pomp. Wel altijd zorgen dat kikkers, salamanders en evt jonge egels enz eruit kunnen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:42

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:24

Ooh dank je wel allebei! Ik ga me er eens goed over inlezen +:)+

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:59

Hebben jullie een tip voor een goede betaalbare hakselaar? Ik wil de takjes en onkruid klein maken voor de composthoop

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:08

kaasjeskruid (die roze en de paarse) doet het hier heel zelfstandig keer op keer.
Net als slaapmutsje en cosmea.

En jep alle kippen waren weg. Maar we hebben inmiddels weer nieuwe kippen. Nu met een nieuw hok en een automatische deur.

En klein vijvertje vind ik wel leuk. Maar ik heb hier al genoeg muggen in het voorjaar door de stilstaande/'droge' sloot en de regentonnen. Dus daar begin ik niet aan.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:02

Wij hebben een kleine vijver met beekloopje en hebben geen extra last van muggen. Omdat het geen stilstaand water is én er zitten een paar visjes in die eventuele muggenlarven opeten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 07:39

Ufurio4e schreef:
Hebben jullie een tip voor een goede betaalbare hakselaar? Ik wil de takjes en onkruid klein maken voor de composthoop

Kijk even op Marktplaats en koop dan een slag groter als je gedacht had.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:46

De vorige keer vroeg ik om tips en ondertussen heb ik de maagdenpalm geplant :D

Nu een nieuwe vraag, ik heb een border vrijwel in de schaduw. Nu vind ik ooievaarsbek super leuk en twijfel ik of de donkere op die plek kan. Op het internet lees ik wisselende verhalen. Iemand hier ervaring?

https://www.cruydthoeck.nl/donkere-ooie ... ium-phaeum

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:46

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:55

De Geranium macrorrhizum kan ook in de schaduw, maar hij groeit bij mij in de tuin wel harder in de zon. Geen idee of het inheems is. Ik heb m geplant tegen zevenblad. Nu groeien ze gebroederlijk samen. :D

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:57

Ohh die varen erbij is ook een goeie tip! Vind het wel mooi als het een beetje een wild hoekje is (zoals mijn hele tuin :') )

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 16:12

De macrorrhizum is niet inheems, maar ik heb zelf hier ook een uitheemse 'Rozanne' staan :+
Bijen en hommels vinden die tóch fijn, dus van mij mag 't.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 16:33

Ik kom even binnen vallen na jullie topic doorgelezen te hebben voor inspiratie :D
Heeft het ook zin om je dakterras te voorzien van inheemse planten? Ik las net ergens dat als je tuinaarde uit het tuincentrum gebruikt dat de grond dan niet geschikt zou zijn voor de inheemse planten (waar ik woon). Wij hebben een dakterras waar we houten vlonders op hebben aangebracht en een plantenbak van 2,5 meter neer gaan zetten. Hij is 40 centimeter diep en 40 centimeter breed, staat in de volle zon (het wordt daar ook echt heet in de zomer) en aan de achterzijde van de plantenbak komt een bamboe mat om zicht tegen te gaan. Iemand ideeën voor planten die daar naast elkaar in zouden kunnen? Het is in Zeeuws-Vlaanderen. Ik vind het leuk als het insectvriendelijke planten zijn maar we zitten er pal naast dus zonder extreme geurtjes zou ik wel fijn vinden. Ik heb nog nooit een tuin gehad dus ga nu voor het eerst buiten tuinieren en heb geen idee waar te beginnen :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 16:37

Zolala schreef:
Beide soorten Geranium phaeum - Donkere ooievaarsbek, en Geranium pratense - Beemdooievaarsbek, zouden het prima moeten kunnen doen op schaduwrijke plekjes.
https://sprinklr.co/products/donkere-ooievaarsbek

Ook mooi in combinatie met varens, bijvoorbeeld :)
https://www.cruydthoeck.nl/webshop/producten/varens/

Ik heb zelf sinds oktober een Beemdooievaarsbek op een halfschaduwplek op het oosten, met alleen 's ochtends tot ca. 11 uur zon, maar ik weet daarvan dus nog niet hoe goed hij het er doet.

Ik heb die ooievaarsbek in een iets lichtere kleur en die doet het hier perfect in de volle schaduw! Heel lang echt een hoop mooie bloemetjes aan gehad afgelopen jaar

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:42

Ik heb bij deze https://wildetuinplanten.com/ een vlier gekocht.
Wat later wil ik ook wat bodembedekkers kopen daar. Maar ik wil eerst zien wat er nog opkomt in mijn tuin dit voorjaar. En hoeveel ruimte ik nog heb voor nieuwe plantjes.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:53

ElSea schreef:
Ik kom even binnen vallen na jullie topic doorgelezen te hebben voor inspiratie :D
Heeft het ook zin om je dakterras te voorzien van inheemse planten? Ik las net ergens dat als je tuinaarde uit het tuincentrum gebruikt dat de grond dan niet geschikt zou zijn voor de inheemse planten (waar ik woon). Wij hebben een dakterras waar we houten vlonders op hebben aangebracht en een plantenbak van 2,5 meter neer gaan zetten. Hij is 40 centimeter diep en 40 centimeter breed, staat in de volle zon (het wordt daar ook echt heet in de zomer) en aan de achterzijde van de plantenbak komt een bamboe mat om zicht tegen te gaan. Iemand ideeën voor planten die daar naast elkaar in zouden kunnen? Het is in Zeeuws-Vlaanderen. Ik vind het leuk als het insectvriendelijke planten zijn maar we zitten er pal naast dus zonder extreme geurtjes zou ik wel fijn vinden. Ik heb nog nooit een tuin gehad dus ga nu voor het eerst buiten tuinieren en heb geen idee waar te beginnen :)

Zeker heeft dat zin! tuingrond ongeschikt voor inheemse planten lijkt mij onzin. ik kan me wel voorstellen waar het vandaan komt. Tuingrond van het tuincentrum is 'bemeste tuinaarde' Dat is dus een vrij rijke grond. Veel zeldzame inheemse planten zijn zeldzaam geworden omdat ze op arme grond groeien. Maar er zijn ook inheemse soorten die van rijke grond houden. (braam) en op een dakterras zal je eerder potgrond gebruiken. (Afgegraven in veenweidegebieden in Oost-Europa. Helaas.)

waar je wel rekening mee zou kunnen houden is dat een stedelijke omgeving en vooral een dakterras of balkon ecologisch gezien overeen komt met een gebergte. Daar kan je je soortkeuze op aanpassen door bij de rotstuinplanten te zoeken en eventueel daar je potgrond weer op aanpassen door wat kalk door te mengen. Maar als je gewoon taaie soorten kiest zou het allemaal niet zo super veel verschil moeten maken.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 07:19

Voor potgrond is vaak ook wel een turfvrije variant. Dan wordt er in ieder geval geen veengebied voor aangetast :-)

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:18

Kom net deze topic tegen en wat een heerlijkheid!
Krijg hopelijk binnenkort een eigen huisje met tuin en wil daar graag een diervriendelijke, wat wildere tuin van maken.
Heb hier veel bij te lezen qua inspiratie zag ik *\o/* *\o/*

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:24

Ik wilde schrijven: duizendknoop (de donker rode) doet het hier geweldig op alle plekken. Sterke dankbare plant. In de schaduw 'woekert' hij alleen wat minder. Maar dat blijft geen inheemse plant te zijn :+
https://yarinde.nl/collections/duizendknoop

Maar goed, er komen wel massaal bijen en vlinders op af. Dus dit plantje is dus blijkbaar het sushi restaurant onder de planten O:)
Ik zie op de gedeelde link dat er een Inheemse variant is. De adderwortel. Maar ik heb er dus geen ervaring mee of dat net zo'n sterke plant is. Volgens mij hebben we die het afgelopen jaar geplant. Dus daar ga ik nu achter komen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:22

Ik ben ook regelmatig teleurgesteld om weer te ontdekken dat een plant toch niet zo inheems is als ik dacht. De Prunus cerasifera bijvoorbeeld stond tijdens mijn opleiding als inheems op de plantenlijst. Maar die blijkt uit zuidoost Europa te komen. En heeft zich pas in de 20e eeuw hier gevestigd.

Maar hij heeft zich een plek veroverd en is een waardevolle toevoeging voor de insecten en vogels. Dus ik vind het inheems genoeg.