Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch schuld wat nu? (Update)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:12

Blijft dus staan, brief naar de rechtbank.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:15

nikkel schreef:
Blijft dus staan, brief naar de rechtbank.

Alleen omdat de bewindvoerder verzuimt zichzelf uit te betalen?

Ik zie het probleem eigenlijk niet.

TS valt onder bewind.
Er zal een beheerrekening en een leefgeldrekening zijn.
Vanaf die beheerrekening moet de bewindvoerder zichzelf betalen.
Doet dat niet volledig.
Maar zal dat ooit wel een keer herstellen.
Feitelijk wordt er alleen te laat betaald.
TS wordt op geen enkele manier benadeeld.
Bewindvoerder benadeelt zichzelf met een te late betaling.

nikkel

Re: Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch schuld wat nu? (Update)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:30

Dat zou voor mij voldoende aanleiding zijn. Iemand die bewindvoering nodig heeft, heeft meestal ook behoefte aan duidelijkheid. Nog te verrekenen of nog te betalen achterstallige bedragen, vertroebelen het beeld. Ik mij heel goed voorstellen dat TS er onrustig van wordt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:30

nikkel schreef:
Dat zou voor mij voldoende aanleiding zijn. Iemand die bewindvoering nodig heeft, heeft meestal ook behoefte aan duidelijkheid. Nog te verrekenen of nog te betalen achterstallige bedragen, vertroebelen het beeld. Ik mij heel goed voorstellen dat TS er onrustig van wordt.

TS kiest er zelf voor om de beheerrekening in te zien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:39

Gelukkig dat ts dit doet.
Er zijn er genoeg die alles maar aannemen en uiteindelijk nog meer in de sores raken. Er word altijd geroepen om mee te kijken en te kijken hoe en wat en dat doet iemand dat en komt erachter dat het gewoon niet klopt is het ook niet goed

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:54

Petpa, het zal duidelijk zijn dat ik het niet eens ben met je opmerking. Het is uitermate belangrijk dat een cliënt zelf het overzicht behoud, voor zover mogelijk.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 08-01-25 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:00

Petpa schreef:
nikkel schreef:

Blijkt dat TS daar ook reden toe. Wat als ze dit niet had gezien en het bedrag als zuiver had beschouwd?
In mijn optiek zou bewindvoering geen zzp functie moeten zijn, maar worden ondergebracht bij een organisatie die zich verantwoordelijk stelt voor het werk
Schuldenindustrie is big business en reuze ingewikkeld, ook voor de bewindvoerders die te goeder trouw werken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:06

Senna, nu is TS als het ware aan het sparen op de afgesloten beheersrekening. Het vrij te besteden geld door TS komt binnen op de leefgeldrekening. Maar het is gewoon uitermate zuur en frusterend omdat het geld geoormerkt is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:23

Petpa schreef:
nikkel schreef:

ik lees: gewoon oogkleppen ophouden, dat werkt beter. >;)

Ik vind handelen TS juist bewonderenswaardig. Net goed dat ze haar financiën actief opvolgt.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:41

Ik kom toevallig op dit topic. Het lijkt me onzin dat ze het bedrag niet kunnen aanpassen bij de bank, maar je kan ze misschien vragen om een extra automatische betaling van het verschil toe te voegen. Die twee samen zorgen er dan voor dat het wel goed gaat.
Sterkte er mee. Denk je iets goed geregeld te hebben voor jezelf en dan gaan ze er zo mee om.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:46

Het gaat over een beheersrekening, daarover heeft TS geen zeggenschap, alleen de bewindvoerder. Ze kan wel de gegevens inzien, maar daar houdt het mee op.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:48

StalNollie schreef:
Gelukkig dat ts dit doet.
Er zijn er genoeg die alles maar aannemen en uiteindelijk nog meer in de sores raken.
Er word altijd geroepen om mee te kijken en te kijken hoe en wat en dat doet iemand dat en komt erachter dat het gewoon niet klopt is het ook niet goed

Bewindvoerders zijn daarbij niet altijd te goeder trouw... eentje meegemaakt die van verpleeghuisbewoners rond de 5.000 euro per persoon "afroomde" let wel: dat viel buiten de vergoeding voor zijn hulp. Motivatie was dat ze "het toch niet missen." Waarschijnlijk sloop dat er geleidelijk aan in, soms beginnen mensen te goeder trouw (of doen alsof), maar kunnen uiteindelijk de verleiding niet weerstaan, zoals de bewindvoerder die ik via mijn ouders meemaakte. Met mijn familie is het wonderwel niet misgegaan met die persoon, maar mijn vader is zich rotgeschrokken toen ze in verband met die fraudeur bij hem ( namens de kantonrechter) over de vloer kwamen om onderzoek te doen en hem in te lichten, hij dacht dat al zijn geld weg was. Bij anderen was het geld wel degelijk weg... Waarschijnlijk hielden we die man te goed in de gaten zodat mijn ouders gespaard bleven...

Uiteraard kan een bewindvoerder ook "gewoon" wat minder capabel zijn of te druk met meerdere cliënten. Lijkt me het geval bij die van TS, een bedrag aanpassen bij de bank hoort een bewindvoerder te kunnen. Uiteraard hoort dat gecommuniceerd te worden, en terug te vinden in een verslag, want een bewindvoerder moet financiële transacties kunnen verantwoorden, dus moet alles kunnen worden nagezien.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:48

TS heeft gekozen voor vrijwillig bewind.
De redenen die zij daarvoor eerder in het topic aangaf zijn voor mij de reden om aan te geven dat zij zelf kiest om de beheerrekening in te zien.
Want ja, ik ben het met Foxy80 eens dat het in het algemeen goed is om financiën actief op te volgen, maar op basis van de redenen die TS voor het bewind aangedragen heeft denk ik dat het in dit specifieke geval niet handig is om financiën actief op te volgen. In dat geval kan TS namelijk simpelweg het verzoek doen het vrijwillig bewind te beëindigen.
Ik weet niet of TS gebaad is bij adviezen om contact op te nemen met rechtbank, bank of gemeente.
Bank verwijst naar bewindvoerder en ik vermoed dat rechtbank en gemeente dat ook doen omdat de bewindvoerder zakelijk gezien niets fout doet.
Alleen de eigen betaling vindt te laat plaats hetgeen een totaal andere situatie is dan indien derden niet op tijd betaald worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:19

Petpa schreef:
De redenen die zij daarvoor eerder in het topic aangaf zijn voor mij de reden om aan te geven dat zij zelf kiest om de beheerrekening in te zien.
Want ja, ik ben het met Foxy80 eens dat het in het algemeen goed is om financiën actief op te volgen, maar op basis van de redenen die TS voor het bewind aangedragen heeft denk ik dat het in dit specifieke geval niet handig is om financiën actief op te volgen. In dat geval kan TS namelijk simpelweg het verzoek doen het vrijwillig bewind te beëindigen.
Ik weet niet of TS gebaad is bij adviezen om contact op te nemen met rechtbank, bank of gemeente.
Bank verwijst naar bewindvoerder en ik vermoed dat rechtbank en gemeente dat ook doen omdat de bewindvoerder zakelijk gezien niets fout doet.
Alleen de eigen betaling vindt te laat plaats hetgeen een totaal andere situatie is dan indien derden niet op tijd betaald worden.

Ook bij vrijwillig bewind gaat het ontslaan of stop zetten van bewind via de kantonrechter.
Dus die zal niet naar de bewindvoerder wijzen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:28

daantjuhhh schreef:
Petpa schreef:

Ook bij vrijwillig bewind gaat het ontslaan of stop zetten van bewind via de kantonrechter.
Dus die zal niet naar de bewindvoerder wijzen.

Ook niet in het geval er niet gevraagd wordt om de bewindvoerder te ontslaan of bewind te beëindigen maar uitsluitend de mededeling dat de bewindvoerder zichzelf niet betaalt?
Ik lees de berichten van TS namelijk zo als dat ze uitsluitend wenst dat alles goed loopt.
En de wens is uiteraard terecht.
Alleen bank, gemeente of rechtbank zal TS daar, in mijn optiek, niet bij van dienst zijn omdat er zakelijk gezien niets fout gaat.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:40

Waarom zo lief voor de bewindvoerder? Dat ze het een eerste keer missen, tot daar aan toe, maar als je het allemaal optelt:

TS krijgt tegemoetkoming. Vervolgens houdt de bewindvoerder te weinig af.
TS kreeg de impressie over spaargeld te beschikken maar dit blijkt fout
Bewindvoerder doet zonder boe of ba 3 keer een extra betaling aan zichzelf om tekort in te lopen (zie eerdere posts van TS). Rest wordt dan kwijt gescholden begreep ik.
Bewindvoerder past bedrag nog steeds niet aan.
Nog steeds staat er te veel geld op de beheersrekening - belastingsgeld dat naar bewindvoerder moet (want die houdt nog steeds te weinig af), of retour naar gemeente (kwijt gescholden gedeelte).
Tenslotte rijst dan de logische vraag wat bewindvoerder nog allemaal verkeerd doet.
Gedrag bewindvoerder bezorgt TS stress, niet het louter opvolgen van de transacties.

Ik ben van mening dat een professional, die zich moet buigen over het inkomen en de uitgaven van een ander, een zware verantwoordelijkheid heeft en niet verschoond mag worden met 'ach, het is alleen een te late eigen betaling'. Daar dient zijn mandaat en de uitgekeerde steun niet voor, voor dergelijke laksheid. Ik wordt hier echt boos over. Verdorie, TS krijgt gebrekkige dienstverlening waar iedereen trouwens mee aan mag betalen!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:46

Petpa, op termijn gaat er wel iets fout volgens mijn redenatie. Het wordt heel erg lastig om na een bepaalde termijn de zaken nog te kunnen scheiden. In een van de posts werd al geschreven, dat er nu een extra bedrag van 90,99 maandelijks afgeschreven, maar dat de TS niet wist waarvoor dat was. TS dacht dat ze een spaarpotje had. Een bewindvoerder is er ter bescherming van een cliënt, niet om de zaak nog ingewikkelder te maken. Ik begrijp dat het probleem ten dele bij de ING ligt ivm het bijna niet kunnen aanpassen van het bedrag van een automatische betaling. Daar moet dus eerst aan gewerkt gaan worden. Dat gaat onvermijdelijke wijs tijd dus geld kosten, maar zelf kan TS dat niet regelen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 08-01-25 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:46

foxy80 schreef:
Waarom zo lief voor de bewindvoerder? Dat ze het een eerste keer missen, tot daar aan toe, maar als je het allemaal optelt:

TS krijgt tegemoetkoming. Vervolgens houdt de bewindvoerder te weinig af.
TS kreeg de impressie over spaargeld te beschikken maar dit blijkt fout
Bewindvoerder doet zonder boe of ba 3 keer een extra betaling aan zichzelf om tekort in te lopen (zie eerdere posts van TS). Rest wordt dan kwijt gescholden begreep ik.
Bewindvoerder past bedrag nog steeds niet aan.
Nog steeds staat er te veel geld op de beheersrekening - belastingsgeld dat naar bewindvoerder moet (want die houdt nog steeds te weinig af), of retour naar gemeente (kwijt gescholden gedeelte).
Tenslotte rijst dan de logische vraag wat bewindvoerder nog allemaal verkeerd doet.
Gedrag bewindvoerder bezorgt TS stress, niet het louter opvolgen van de transacties.

Ik ben van mening dat een professional, die zich moet buigen over het inkomen en de uitgaven van een ander, een zware verantwoordelijkheid heeft en niet verschoond mag worden met 'ach, het is alleen een te late eigen betaling'. Daar dient zijn mandaat en de uitgekeerde steun niet voor, voor dergelijke laksheid. Ik wordt hier echt boos over. Verdorie, TS krijgt gebrekkige dienstverlening waar iedereen trouwens mee aan mag betalen!

Ik ben het 100% met je eens,
Mijn reactie is echter niet gebaseerd op lief zijn voor de bewindvoerder.
Maar op de persoonlijke situatie van TS + haar redenen om voor bewind te kiezen; nl. rust.
En ja, die bewindvoerder moet goed handelen voor TS haar rust.
Maar los daarvan vind ik dat hier aangeven dat de bewindvoerder zoooo slecht is niet heilzaam voor TS.
Want er gaat niets fout; bewindvoerder betaalt uitsluitend zichzelf te laat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:52

Natuurlijk gaat er wel wat mis.
Bewind geef je af om een bepaalde reden.
Je legt het vertrouwen bij een andere partij neer.
Om iemand te vertrouwen met jouw geld is een behoorlijk big deal.

Dat vertrouwen is geschaad.
Als dit al niet goed gaat, zoiets simpels.
(En dan vooral nadat er gesprekken zijn geweest hierover)

Bij mij zou het vertrouwen ook weggaan.
En om iemand met mijn geld om te laten gaan is vertrouwen in de ander het allerbelangrijkste.

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 18:04

Volgende week heb ik weer gesprek met mijn begeleider en zal dit dan ook weer aankaarten en kijken hoe nu verder….. van mijn weekgeld probeer ik allang te sparen ben inmiddels op 74 euro maar sparen van 60 euro weekgeld lukt haast niet ( som als ik zin heb in wat luxere boodschappen of pizza van pizzeria wil haal ik er al geld vanaf……) het is gewoon haast niet te doen haal brood en beleg je bent zo 15 euro kwijt….. laat staan dat je dagelijks 3 fatsoenlijke maaltijden hebt…. Maar ik kan helaas niet anders, voedselbank heeft weekbudget van 50 euro dus daar kan ik geen aanspraak op maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:26

Kijk anders in het bezuiniging op de boodschappen topic. Daar kun je vaak besparingen vinden.
Of voor 2 dagen koken? Mealpreppen?

Dan kan je misschien wel wat besparen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:15

Heb je het na laten kijken door iemand van de gemeente. Want bedragen zijn vorig jaar aangepast.

Waar ik eerst niet voor in aanmerking kwam. Kom ik nu wel in aanmerking voor voedselbank.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:50

Mag je niet wat meer leefgeld, je staat toch vrijwillig onder bewind? In je eerste bericht geef je aan geen schulden te hebben, dus wellicht kun je je leefgeld wat laten ophogen?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:10

Het ophogen van het leefgeld, gaat veelal ten koste van andere noodzakelijke uitgaven. Zoals huur, gas electriciteit etc. Ten slotte is bijstand bedoeld voor het meest noodzakelijke. Het is geen vetpot, maar dat is ook nooit de bedoeling geweest. Ik heb even gekeken op de site van de betreffende voedselbank, maar ik vind de begripsomschrijving niet helemaal duidelijk.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 09-01-25 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:14

Maar nooit geschoten is altijd mis... Vragen kan geen kwaad, toch?