Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:29

paars schreef:
Qimm schreef:
Google helpt me niet wat een BFO is.

Blinding flash of the obvious :D

Haha ok, dank je wel :D

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:42

Tink89 schreef:
Twee vaatwassers. Maar alleen als je dan nog voldoende kastruimte overhoudt. Ik vind dat oprecht de beste aankoop die ik ooit gedaan heb en het prijsverschil toch van één vaatwasser en een kastje met lades en binnenlades (want ik wil echt nooooit meer deurtjes, lades zijn zo veel fijner) was maar 150 euro ofzo. Nooit meer vuile vaat op het aanrecht <3

. En greeploze keuken. Ik vind die niet sneller vies worden dan een keuken met handgreepjes (dan raak je onbedoeld ook altijd wel je kastjes) en wel echt veel makkelijker schoonmaken.

Wauw 2 vaatwassers!ik denk dat ik dan nooit meer zou uitruimen! Die gaat op de wishlist. Greeploze keuken vind ik ook top.
Tips:
1- Wij hebben de vaatwasser op hoogte laten plaatsen, scheelt veel bukken.
2- Het aanrechtblad is bij ons 10 cm dieper waardoor je apparaten verder tegen de muur staan en je meer
blad overhoudt.
3- De neff-oven deur schuift bij het openen weg onder de oven.
4-Nieuwe bank altijd laten impregneren.
5- Aldi verkoopt nu van die losse lampen met sensor die ik in alle gangen heb staan. Vooral ‘snachts handig in de gang naar de wc.
6- Kattenbak mat kopen die het uitloop gruis opvangt

Marije_jiplover

Re: Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:44

Ik vind een lamp die automatisch aangaat juist een ramp in de nacht.
Ik wil in de nacht slaapdronken naar de w.c. kunnen lopen, plassen, slaapdronken terug lopen en weer verder slapen.
Als dat ineens automatisch licht aanspringt, word ik veel te wakker en duurt het veel langer tot ik weer verder slaap.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:01

Daarom heb ik een instelbaar ledstripje onder ons bed, beide kanten. Kun je zo fel instellen als je zelf wilt en ook welke duur die blijft branden. Omdat onze badkamer aan de slaapkamer zit heb ik zo precies genoeg licht om zonder tenen stoten naar de wc te lopen en terug en ook niet klaarwakker te worden :D vind dat ook echt een aanrader! Maar wel op netstroom en niet op batterij. En de sensor even goed afstellen dat hij alleen aan gaat als je uit bed stapt en niet als je bijvoorbeeld van je nachtkastje iets pakt (tenzij je dat wil natuurlijk)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:10

Ik heb trouwens toen ons huidige huis gebouwd werd gekozen om in de badkamers boven geen toiletten te plaatsen. Die zit gewoon apart in de hal boven net als beneden.

Ik heb een hekel aan de stank van een voorganger. Helemaal als ik wil douchen of me optutten :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:14

Nou het automatische aan licht ging hier een keer niet aan en snachts mijn teentje gestoten in een uitstekende hoek met een plint. Bloede als een rund. Had ik pas door op de wc lag een heel bloedspoor gelijk. Ik moet echt licht hebben snachts en in het tussen halletje van slaapkamer-ealkin closset is precies zo'n lampje wat maar heel matig licht geeft perfect voor als je snachts naar de wc moet. Maar dan moet hij wel optijd op beweging reageren. En niet als je je geen al hebt gestoten :') nu loop ik weer met zaklamp van telefoon.

Wij hebben gewon afzuigers in de badkamer. Geen *drankprobleem* stankprobleem natuurlijk :') of dat alles beslaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:49

Er zijn altijd handige tips te delen, maar veel is toch echt heel persoonlijk.

Wij verbouwen nu al 5jr en hebben keuzes gemaakt die voor ons praktisch zijn en wat wij mooi vinden. We hebben niet zo een moderne smaak, maar vanwege het aanbod en het praktische ga je er dan soms een beetje tussenin zitten.

Zwarte kranen wel naar gekeken, net als andere kleuren, maar werd er voor de lange duur niet wild van. Wel goed laten voorlichten en er zit heel veel verschil in kwaliteit en ook de prijs.

Ontkalker zijn we van teruggekomen, omdat het helemaal niet zo gezond zou zijn. Wel hard water hier.

In de badkamer wilden we geen kommen, maar na lang zoeken, zagen we een echt houten badmeubel en daar toch 2 witte komen op geplaatst. Bevalt ons prima. Worden eigenlijk alleen maar gebruikt bij tanden poetsen.

We hebben gewoon chromen kranen, maar wel nette kwaliteit. Alles uit 1 serie voor waskommen, douche en bad.

Wel een douchebak en deur gekozen. Douche is 1.30m*1m en heeft een bankje en een nis. Achteraf is beiden onzin. Zet liever alles op het bankje, maar in de nis is netter. Wel mooie glazen deur, dus blijft wel ruimtelijk in mijn ogen.

Ligbad is een duobad en eigenlijk veel te groot, maar gekocht op de maat die daar het beste paste. Ook daar een nis naast.

We hebben een douchetoilet. Hebben ook gewoon wc papier hangen, dus je kan kiezen. Die van ons doet inderdaad alles; warm water, warme bril, achter, voor, drogen en alles in te stellen.
In heel veel landen kennen ze helemaal geen wc papier en is een bidet standaard, dit is een soort combi, maar dan met de luxe erop.

In ons vorige huis een 90cm fornuis met 1 enkele oven. Daar ook een combi magnetron die ik ook wel gebruikte en was prima.
Nu alleen een oven, want magnetron functie gebruik ik nooit. Stomen doen we nooit, maar bij deze kan je wel water toevoegen. Verder denkt hij zelf na over dingen, dus scheelt mij weer als slechte kok.

De oven is rvs-zwart en de vrijstaande dubbeldeurs kk ook, dus hebben een kokend water kraan en spoelbak ook in rvs. Ik vind het niet het mooiste, maar kan me er ook niet aan ergeren. Kokend water kraan van Grohe gekozen vanwege makkelijke bediening voor als mn handen slecht zijn.

We hebben een eiland neergezet met aan weerskanten kasten. Aan ene kant deurtjes omdat ik dat nog steeds mooier vind en dan in het midden een bar met krukjes. Aan andere kant de kookplaat, spoelbak en daar tussenin de vaatwasser. Op uiteindes nog smalle kastjes, zodat je ook nog aanrecht hebt.
Daar en in het blok onder en naast het raam hebben we wel lades.

Ik vind greeploos niet mooi, dus we hebben wel handvaten.

Inductieplaat gekozen met afzuiging. Ik was daar echt heel sceptisch over, maar hij bevalt echt super goed. Hij regelt zelf het afzuigen, maar kan het ook instellen. Hij zuigt nog na en gaat dan uit of wij zetten hem uit. Als het raam bijv open staat hoeft ie van mij niet zo lang af te zuigen.
Voorheen vond ik dat je haar snel gaat stinken na het koken en dat is nu echt niet. Zie ook alles zo verdwijnen in de afzuiging.
Schoonmaken valt 100% mee en is eerder minder dan meer werk dan een gewone afzuigkap.

Enige is dat we 3 zwarte lampjes hebben gekozen boven het eiland en die trekken wel stof aan. Maar we vinden ze leuk, dus dat is dan maar zo. We verbouwen nog, dus hebben ook wat meer stof af en toe.

We hebben weer een houten werkblad omdat we dat mooi vinden. Is in vorige huis goed bevallen en was na 8jr nog netjes. Gooi kurken onderzetters neer als ik er een pan onder zet, maar verder geen schade van iets.

We hebben openslaande deurtjes gekozen ipv een pui, omdat we wel wat zand binnen krijgen. Paarden lopen vrij kort op de tuin en we hebben ook katten en honden. Was huiverig dat de rail vol zou komen te zitten steeds en vind deurtjes ook heel leuk staan.
Een pui geeft misschien wel een nog mooier uitzicht, maar we hebben er ook nog 3 zijlichten naast, dus bijna 4 meter glas.

Omdat we een aanbouw hebben neergezet en de kleine kamer geen raam meer had, is daar de badkamer gekomen. Het was een beetje het ene of het ander en dit had veel voordelen. Het enige nadeel is dat we geen raam hebben, maar dat hebben we vaker niet gehad. Wel goede afzuiging.
Het is een mooie, ruime badkamer, maar voor mij was de ultieme luxe wel geweest met uitzicht naar buiten vanuit bad.........

Bij de aanbouw waren we eerst vergeten aan buitenverlichting te denken. Dat kon gelukkig nog wel achteraf.

Buiten stroom en water aansluitingen is wel handig.

Ondanks de lange en grote verbouwing heb ik toch steeds iets aan de tuin gedaan. Ook bij de paarden veel aangeplant. Soms vond mijn man dat zonde van de tijd, maar hij ziet ook dat het in die jaren dan al mooi groen is geworden en je niet straks als je klaar bent tegen een kale zooi aankijkt. Vanwege wat sloopwerk is het ook weleens ene tijdelijke opslag, maar is ook weer zo weg.

Het meeste lastige is wel dat ik geen fantasie heb en ook enorm kan twijfelen. Nu in de logeerkamer en bij de achteringang/natte ruimte behang met print gekozen en dat geeft toch een leuk effect.

We hebben tegels en plavuizen gehad, maar ik ben meer van het hout. Nu voor de achteringang/wasruimte en aanbouw met keuken waterbestendige laminaat gekozen dat aardig op hout lijkt en bevalt heel goed.
Horen toch vaak negatieve dingen over pvc en voor vinyl was het te breed en wilden geen naad.
Voor woonkamer hadden we al pvc gekocht. Die ligt nu open, maar wordt dus anders dan de rest. Op zich geen moeite mee.

Ik heb wel de instelling altijd dat we alles voor onszelf maken en inrichten. Bij vorige huis wisten we wel dat we daar niet lang zouden blijven, maar werd toch 8jr. Prima verkocht en die hebben het toch weer naar eigen smaak gemaakt.

Nu ook. Veel mensen zullen alles weer slopen, maar tegen de tijd dat wij hier ooit weg gaan is alles vast oud. En je koopt de plek, die bij ons wel echt boven het huis gaat.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:22

Leuk topic met nuttige tips. Wij krijgen als het goed is in de week van 5 november de sleutel van ons huis. Er moet grondig verbouwd worden, muren doorbreken voor keuken. Een badkamer boven in een slaapkamer. Een bijkeuken, nieuwe vloer beneden. Nieuwe elektra, genoeg te doen dus. We hebben al bij een paar bouwmarkten gekeken wat we mooi vinden. De keuken wordt groen, verder ben ik er nog niet uit kwa kleuren.
Het huis staat in Frankrijk trouwens.
In Frankrijk is het heel gebruikelijk dat je een soort douche naast de wc hebt hangen, heel handig en lekker fris en hygiënisch na de grote boodschap. Ik gebruik hem altijd. In de winter wel erg koud als het 0 graden in de badkamer is en het water niet veel warmer. Wij hebben water uit een bron, altijd koud, en bevat weinig kalk.
In het nieuwe huis hebben we gemeente water, zal wel veel kalk bevatten ben ik bang, en ook nog een vieze chloorsmaak.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:49

Hier trouwens ook nog steeds blij met m’n apparatenkastje met schuifplankje erin. Deurtje open, broodrooster, blender, whatever naar voren halen en gaan met de banaan. Daarna plankje terugschuiven en deurtje weer dicht. Ik heb ze permanent achterin die kast in het stopcontact waar een zo’n homewizard stekker zit met een schema.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:15

Jasmijn159 schreef:
Neeee geen zwarte kranen. Na een paar maanden niet meer mooi. Je houdt het niet schoon.
Vloeren zonder voegen idd. En voor de schoonmaak: een Bissell. Ik vind een robot niet voldoende goed schrobben (kindjes en dieren), en deze hoef ik alleen rond te duwen. Zuigen, dweilen en stomen in een!

Welke Bissell heb jij? Ik zou er ook heel graag één kopen met black friday, dus op zoek naar ervaringen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:32

paars schreef:
Hier trouwens ook nog steeds blij met m’n apparatenkastje met schuifplankje erin. Deurtje open, broodrooster, blender, whatever naar voren halen en gaan met de banaan. Daarna plankje terugschuiven en deurtje weer dicht. Ik heb ze permanent achterin die kast in het stopcontact waar een zo’n homewizard stekker zit met een schema.

Heb je hier een foto van? Ik weet niet wat ik me hierbij moet voorstellen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:51

Popstra schreef:
Ik heb trouwens toen ons huidige huis gebouwd werd gekozen om in de badkamers boven geen toiletten te plaatsen. Die zit gewoon apart in de hal boven net als beneden.

Ik heb een hekel aan de stank van een voorganger. Helemaal als ik wil douchen of me optutten :D

Ja, ideaal!

Zo zou ik als je de mogelijkheid hebt 2 badkamers creëren als je een gezin hebt. Mijn man en ik slapen beneden en hebben een badkamer aan de slaapkamer. Onze 2 kinderen slapen boven en hebben daar ook een badkamer (simpele badkamer). Het is ideaal, iedereen heeft toch dezelfde tijden dat je wil douchen, klaarmaken, make-uppen etc. Helemaal nu ze puber zijn is het een uitkomst.
Maar goed, ik besef me natuurlijk goed dat dat een luxe is en voor veel mensen niet haalbaar.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:50

Suzanne F. schreef:

Afbeelding
Dit bedoel ik! Net even foto gemaakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 23:12

Dat ziet er handig uit. En de stroom zit achterin het kastje?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 23:34

paars schreef:
Suzanne F. schreef:

[ Afbeelding ]
Dit bedoel ik! Net even foto gemaakt.

Hahaha, je foto matched goed met je bokt-Naam. :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:11

laura1987 schreef:
De bestekla in de vaatwasser werd afgeraden, maar vinden wij ideaal!

Hier heb ik toevallig ook net naar lopen zoeken. Veel argumenten ‘tegen’ gelezen. Maar ik heb er toch eentje gekocht en jeetje! Qua ruimte vind ik het erg handig maar vooral: geen vlekken meer op het bestek *\o/*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:16

senna21 schreef:
Hahaha, je foto matched goed met je bokt-Naam. :D

_O- geen daglicht dan kies ik een leuk kleurtje. kan in de wandplank. Ook een ‘do’: bij het aanrecht geen licht schakelaar nodig, maar kan ‘m met beweging aanzetten.
Achterin de kast idd gat geboord richting het stopcontact. Daar zit de smart plug met een verlengsnoer die eigenlijk wegvalt achter de schuifplank. Plankje is 8cm minder diep dan de kast. Ruimte zat. Mijn broodrooster staat er, de koffiemolen om lijnzaad te malen, de staafmixer met de bakjes.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:45

paars schreef:
laura1987 schreef:

Hier heb ik toevallig ook net naar lopen zoeken. Veel argumenten ‘tegen’ gelezen. Maar ik heb er toch eentje gekocht en jeetje! Qua ruimte vind ik het erg handig maar vooral: geen vlekken meer op het bestek *\o/*

Ik vind hem ook fijn. Mijn man vind het niks.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:29

Zo’n apparaten garage vind ik ook heel handig. En tip voor de keuken, voldoende stopcontacten.
Ik heb er te weinig en dat is lastig.

Naast sensoren kan je ook slimme verlichting en stekkerdozen nemen. Ik vind het ideaal, je kan zo’n beetje alles automatiseren en op je stem bedienen.
Mijn lampen gaan bijv automatisch bij zonsondergang aan, uit doe ik via de Amazon echo dot (Alexa, lichten uit roepen en alles gaat uit). Ik heb Philips hue, maar er zijn ook andere systemen.
Daarnaast is alles nog met de hand bedienbaar mocht de wifi uitvallen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 07:37

paars schreef:

Heel benieuwd naar een foto :)

Toegevoegd.... Haha, of je leest even iets verder :Y)
Ziet er handig uit!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:06

paars schreef:
laura1987 schreef:

Helemaal mee eens, wij vinden het juist briljant.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:10

Hier ook heel erg tevreden over de bestekla in de vaatwasser.
Scheelt veel ruimte, zo'n bakje in de onderste lade neem echt veel ruimte in.
En ik ben meestal al wel van het sorteren als ik het bestek in de vaatwasser leg (mijn man niet :+ ) ik heb de lade ook zo weer leeg, alle lepels tegelijk, alle vorken, alle messen. Ideaal.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:34

Ik ben erg tevreden met onze besteklade in de vaatwasser. Ook ben ik heel blij met de locatie van de vaatwasser, die centraal in de keuken staat. Dit maakt het uitruimen erg handig, omdat ik geen meters hoef te lopen om hem leeg te maken.

In ons vorige appartement stond de vaatwasser tegen de muur, wat erg onhandig was. Als er nog koffiedruppels in je kopje zaten, kon je die per ongeluk tegen de muur gooien bij het inruimen. Daarom zou ik de vaatwasser nooit meer naast een muur plaatsen.

Onze keuken is wit met een betonkleurig werkblad. Het is mat wit met een lichte structuur, wat erg onpraktisch is omdat het moeilijk schoon te maken is. Achteraf gezien had ik beter voor een hoogglans keuken kunnen kiezen, want dan heeft poetsen tenminste nog zin.

We hebben ook een nieuwe douche geplaatst en gekozen voor een afvoer die recht naar beneden gaat in plaats van een bocht. Dit bevalt ons erg goed, omdat er minder kans is op verstoppingen. Als je nog de keuze hebt, is het zeker handig om hier rekening mee te houden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:55

Hier ook een terazzo print op het aanrecht, zie je veel minder snel kruimels op.

Wat lys zegt, bij een vaatwasser tegen de muur is het schoonmaken van geleiders en rubbers aan 1 kant onmogelijk. Zet je vaatwas aub centraal als het kan.

En bij een bestekla is de kans veel kleiner dat je je bezeert aan het bestek bij het uithalen!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:41

Oh dat is echt een goede! Wij hadden in ons vorige huis ook de vaatwasser direct naast de witte muur. Hadden de bewoners voor ons zo uitgekozen. Die witte muur was echt zo smerig.