Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:35

poetser schreef:
In januari 2024 moeten verhuizen omdat mijn oude appartement werd afgebroken. Verhuizen moest dus.
De reden van de uithuiszetting zet ik liever niet open en bloot online. Sorry, via pb wil ik het eventueel wel uitleggen. Hett is al genant genoeg dat ik het heb moeten vermelden om de situatie uit te kunnen leggen.

Maar het doet er niet toe voor je vraagstuk.

Nogmaals, bel/ga naar de NL's ambasade.

Little_Gift

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:42

En stond je op dat oude appartement wel officieel ingeschreven? En dan vanaf januari 2024 niet meer gelukt op je nieuwe woonplek?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:54

poetser schreef:
Het probleem met de aanvraag van mijn paspoort is dat ik niet kan bewijzen dat ik ben wie ik zeg dat ik ben. Dus een geldige identiteitsbewijs. Dat kan ik in België alleen krijgen door officieel ingeschreven te zijn op een adres, wat weer niet lukt zonder Nederlands paspoort vanwege het ingetrokken statuut. Dat is het eerste dat ik geprobeerd heb nadat ik aangifte heb gedaan.
Ik zit vast in een vicieuze cirkel en daar moet ik uit zien te raken.

Je bent Nederlands en kunt dus een Nederlands identiteitsbewijs aanvragen via de ambassade zonder een geldig verblijfadres in het land in kwestie te hebben.

De eis van bewezen inschrijving en verblijf in België is alleen van toepassing indien je de aanvraag (vereenvoudigd) zou willen indienen via een Nederlandse grensgemeente (link, https://www.nederlandwereldwijd.nl/paspoort-id-kaart/buitenland/paspoort-belgie ) maar niet voor de ambassade. Dus ik zou als eerste contact opnemen met de ambassade.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:59

poetser schreef:
In januari 2024 moeten verhuizen omdat mijn oude appartement werd afgebroken. Verhuizen moest dus.
De reden van de uithuiszetting zet ik liever niet open en bloot online. Sorry, via pb wil ik het eventueel wel uitleggen. Hett is al genant genoeg dat ik het heb moeten vermelden om de situatie uit te kunnen leggen.

Laat je niet verleiden tot het delen van zaken die niemand eigenlijk wat aan gaan. Het doet er niet toe. Nieuwsgierige aagjes zullen het moeten doen met de info die je wel wilt delen. Pas op voor sensatie zoekers.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:03

Pareltjes schreef:
poetser schreef:

Laat je niet verleiden tot het delen van zaken die niemand eigenlijk wat aan gaan. Het doet er niet toe. Nieuwsgierige aagjes zullen het moeten doen met de info die je wel wilt delen. Pas op voor sensatie zoekers.

Mee eens :j

Fly_high schreef:
poetser schreef:
Het probleem met de aanvraag van mijn paspoort is dat ik niet kan bewijzen dat ik ben wie ik zeg dat ik ben. Dus een geldige identiteitsbewijs. Dat kan ik in België alleen krijgen door officieel ingeschreven te zijn op een adres, wat weer niet lukt zonder Nederlands paspoort vanwege het ingetrokken statuut. Dat is het eerste dat ik geprobeerd heb nadat ik aangifte heb gedaan.
Ik zit vast in een vicieuze cirkel en daar moet ik uit zien te raken.

Je bent Nederlands en kunt dus een Nederlands identiteitsbewijs aanvragen via de ambassade zonder een geldig verblijfadres in het land in kwestie te hebben.

De eis van bewezen inschrijving en verblijf in België is alleen van toepassing indien je de aanvraag (vereenvoudigd) zou willen indienen via een Nederlandse grensgemeente (link, https://www.nederlandwereldwijd.nl/paspoort-id-kaart/buitenland/paspoort-belgie ) maar niet voor de ambassade. Dus ik zou als eerste contact opnemen met de ambassade.

_/-\o_

Als je eerst wil bellen of een mail sturen Poetser, hier de gegevens:
U kunt contact opnemen met de consulaire afdeling van de Nederlandse Ambassade in Brussel via telefoon (+32) 2 679 17 11 of per email bru@minbuza.nl

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:21

Pareltjes schreef:
poetser schreef:

Gaat het lekker met je?
Het kluwen ontrafelen over wanneer wat geweigerd werd op basis van ontbreken paspoort, kan wel degelijk helpen om te bepalen welke tijdslijn gevolgd werd en welke misschien in de toekomst gevolgd zou kunnen worden om een beter resultaat te bekomen maar hé, geen probleem hoor, ik hoef het niet te weten en zal dus ook geen verdere tips of hulp meer bieden.

Sorry TS! Succes met alles en hopelijk helpen degenen die hier hoog van de toren blazen, je beter!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:43

Het doet er niet toe hoeveel invloed je autisme heeft of niet. Je hebt een beperking waardoor je beroep kunt doen op bv de dienstverlening van Kannet, juridische dienst, sociale dienst, hulp bij het vinden van de juiste weg, om naar instanties te bellen enz. Ongeacht of je nu een beperking hebt of niet, het is gewoon ingewikkelde materie en iets waar veel mensen, ook zonder beperking, hulp bij kunnen gebruiken. Je gaf verder aan dat je geen pro deo advocaat kan krijgen en een andere advocaat veel kost: als lid van Kannet kan je juridische hulp aan een gunstiger tarief krijgen. Vandaar ook mijn tip. Wij kunnen jou hier van achter een scherm moeilijk bij helpen want we kennen jou situatie gewoon onvoldoende en zijn in vele gevallen ook niet voldoende op de hoogte van de juiste procedures en regelgeving

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 17:05

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:17

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:30

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 17:35

Sansevieria schreef:
Omdat het niet op de reguliere weg kan, kijk hier eens aub:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland

Het probleem daarmee is dat ik natuurlijk niet op reis ben. Maar ik neem maandag contact op met de ambassade.

Referentieadres krijg ik ook niet, ook al geprobeerd (zowel bij gemeente als bij het OCMW) omdat dat de beste oplossing leek.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:41

poetser schreef:
Ik ga gewoon laten zien waar ik op uitkom als ik een afspraak wil maken, misschien dat jullie iets zien dat ik niet zie.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/afspraak-maken/belgie

Bij het volgen van de checklist kom ik op dit uit.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is namelijk exact waar ik tegen aan loopt.

Dit komt doordat je bij de optie afspraak bij een Nederlandse grensgemeente uitkomt ipv ambassade wat goedkoper en eenvoudiger hoort te zijn voor in BE wonende Nederlanders dan standaard traject.

Door gebrek aan adres zal deze regeling voor jou niet werken maar je zou dan alsnog bij een ambassade terecht moeten kunnen.

In EU landen die geen grens met NL hebben wordt je automatisch doorverwezen naar een ambassade en dan hoef je volgens de site ook geen adres in betreffend land aan te tonen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:54

Ik snap wel dat je voor België een Nederlands paspoort moet kunnen voorleggen, maar het lijkt mij toch dat als je aangifte gedaan hebt van verlies van je Nederlandse paspoort dat je via de ambassade / in Nederland wel gewoon weer een nieuw paspoort kan aanvragen. Ik denk dat dat stap 1 is en dat je pas daarna verder kan hier in België.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:58

pateeke schreef:
Ik snap wel dat je voor België een Nederlands paspoort moet kunnen voorleggen, maar het lijkt mij toch dat als je aangifte gedaan hebt van verlies van je Nederlandse paspoort dat je via de ambassade / in Nederland wel gewoon weer een nieuw paspoort kan aanvragen. Ik denk dat dat stap 1 is en dat je pas daarna verder kan hier in België.

TS moet aan kunnen tonen dat ze legaal in België verblijft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:03

Petpa schreef:
pateeke schreef:

TS moet aan kunnen tonen dat ze legaal in België verblijft.

TS moet niet wijzer maken dan nodig. TS heeft een geldig NL paspoort dat ze kwijt is. TS is in België. TS maakt een afspraak met de ambasade in Brussel, TS vertelt dat zij haar paspoort kwijt is, TS vermeldt dat ze aangifte heeft gedaan en dat ze een nieuw document nodig heeft.

Dit is precies waar een ambasade voor is. Nederlandse burgers met problemen in het buitenland helpen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:07

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:11

Maar als nog moet ze eerste langs die ambassade want ze heeft geen paspoort meer dus kan ze ook het oude niet inleveren.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:16

friezenfan2 schreef:
Maar als nog moet ze eerste langs die ambassade want ze heeft geen paspoort meer dus kan ze ook het oude niet inleveren.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/pasp ... ort-belgie

En dan vul je dit in en blijkt dat je een bewijs van legaal verblijf moet aanleveren.
Da's het probleem van TS.

Bewijs van legaal verblijf
U moet aantonen dat u legaal in België woont. Dit doet u met 1 van de volgende documenten:

een uittreksel of verklaring van woonplaats met vermelding van uw nationaliteit (certificat de résidence avec mention de la nationalité, certificat de domicile avec mention de la nationalité, attest van hoofdverblijfplaats, getuigschrift van woonst of een bewijs van woonst).
Aanvraag kind
Vraagt u een paspoort of id kaart aan voor uw kind? Dan heeft u deze verklaring nodig voor het kind en de Nederlandse ouder. De verklaring staat op naam van de ouder. Op de verklaring staat de naam van de ouder en de kinderen en de nationaliteit van de ouder. De nationaliteit van de kinderen hoeft niet apart te worden vermeld.
Dit document mag niet ouder zijn dan 1 jaar.
een Belgische EU+ kaart (verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf) met vermelding van uw nationaliteit
als u ook de Belgische nationaliteit heeft: een geldig Belgisch paspoort of Belgische ID-kaart

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:19

Petpa schreef:
Ambassade in Brussel verstrekt sinds 2015 geen paspoorten meer.

https://www.esta-aanvragen.nl/nederland ... ten%20meer.

Maar dit is een heel andere situatie. TS is al haar documenten kwijt/kan niks aanvragen.

Als je je paspoort in het buitenland kwijtraakt is dit het eerste wat je ziet:

Afbeelding

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:21

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:26

Maar TS woont officieel niet in België, heeft geen enkele documentatie, dus kan ze ook niet naar een grensgemeente.

Dan zou ze naar Schiphol moeten, daar een nooddocument aanvragen bij de Marechaussee omdat ze haar paspoort kwijt is en dan kan ze bij een grensgemeente een nieuw paspoort aanvragen als ik het goed zie.

Wat een gedoe.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:30

Het is een enorm gedoe.

En ik zat al even verder te kijken.
Aan een noodpaspoort kleven ook weer allemaal eisen.
Zoals dat het uitsluitend geldig is voor de reis + dat je bewijst dat je de reis niet kunt uitstellen (bv adhv hotelreserveringen).
Dus de weg via de marechaussee is ook afgesloten voor TS

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rt-krijgen

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:33

Ik heb alle berichten die inmiddels geschreven zijn niet gelezen. Maar wat een nare situatie voor je zeg.. Ik hoop dat er snel meer rust komt.
Ken je Stichting Ontmoeting in Rotterdam al? Ik zou daar eens aankloppen.
https://www.ontmoeting.nl/ons-hulpaanbod/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:37

Petpa schreef:
Het is een enorm gedoe.

En ik zat al even verder te kijken.
Aan een noodpaspoort kleven ook weer allemaal eisen.
Zoals dat het uitsluitend geldig is voor de reis + dat je bewijst dat je de reis niet kunt uitstellen (bv adhv hotelreserveringen).
Dus de weg via de marechaussee is ook afgesloten voor TS

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rt-krijgen

Ik heb 1x een noodpaspoort aan moeten vragen en hoefde niks te laten zien anders dan een proces verbaal dat mijn ID-kaart gestolen is.

Maar goed, uitgaan van die ervaring is misschien niet het beste.

Sowieso is het in het geval van TS het beste contact op te nemen met de ambasade om te kijken wat wel kan, daar zijn ze voor.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:56

_San87_ schreef:
TS moet niet wijzer maken dan nodig. TS heeft een geldig NL paspoort dat ze kwijt is. TS is in België. TS maakt een afspraak met de ambasade in Brussel, TS vertelt dat zij haar paspoort kwijt is, TS vermeldt dat ze aangifte heeft gedaan en dat ze een nieuw document nodig heeft.

Dit is precies waar een ambasade voor is. Nederlandse burgers met problemen in het buitenland helpen.

Dat is dus wat ik bedoelde.

Het lijkt mij moeilijk aan te tonen dat je legaal in België verblijft als je geen paspoort meer hebt want dat paspoort heb je voor veel van zulke zaken wel nodig.
En hoe dan ook... ook al kan de ambassade geen paspoort geven, ik denk dat je er wel vanuit mag gaan, dat zij wel raad weten met zo'n situatie, dat zij jou kunnen zeggen welke weg je moet volgen...
Laatst bijgewerkt door pateeke op 27-09-24 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt