Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:48

Ik corrigeer mezelf even want in mijn vorige post zei ik dat ik die dingen hier eigenlijk niet zag, maar toen ik afgelopen week naar kantoor fietste kwam ik er in die 5 minuten al 2 tegen. Een inderdaad met een kind erop. De ander was pastel blauw met witte banden. Echt een heel cool beetje retro achtig ding. Maar ergens zag het er ook niet uit. Zat een heel iel vrouwtje op en die fiets was dus veel groter dan haarzelf. Kon waarschijnlijk ook echt niet bij de grond komen.

Gezien ik zelf ook vrij klein ben, blijf ik mijn elektrische fiets maar verkiezen. Lekker sportief ziet het eruit ipv zo'n groot (vaak zwart) breed geval. En een stuk lichter ook gok ik. :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:50

Doef schreef:
Nou jeetje wat een heftig topic... Ik zat er nog aan te denken om er eentje voor mezelf te halen gezien ik voor de 100e keer gezakt ben voor praktijkexamen auto, maar ik wil wel graag zelf ergens gemakkelijk heen kunnen.

Nu lees ik "tokkie, fat Kids, beter zelf gaan trappen"... Nou durf ik er niet meer op, als dat de oordelen zijn?! Ruilen jullie dan ook de auto in voor een normale fiets, jullie kunnen (bij wijze van spreken) ook beter gaan trappen, is gezonder... Oh, en ik ging vroeger met de bus naar school ;).

Los van dat ik ook van mening ben dat zo'n bike voor jongere kinderen gevaarlijk is en oprecht hoop dat iedereen veilig blijft.

Doe wat je wilt... gekletst wordt er toch. :D
Mijn man en ik hebben jarenlang op "aso-scooters" gereden. Mensen zien heus het verschil wel tussen iemand die netjes rijdt en goed oplet en een te jong iemand die totaal geen benul van verkeersregels heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:56

Doef
Kwam pas ook een vrouw van 40 tegen met een fatbike maar die fietste gewoon met verstand. Dan is er natuurlijk niet veel mis mee.

Maar die jonge gastjes nog zonder verstand en de ouders blijkbaar nog minder... Daar gaat het om.

Denk ook dat de veroordelingen ook echt niet zo snel over
normaal fietsende mensen gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:12

Ik zou er ook best eentje willen, maar dan wel opgevoerd met gashendel zodat ik 45 ga en niet hoef te trappen. :j
En als hij dan roze is, dan ben ik helemaal verkocht. Mintgroen mag ook.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:15

Het probleem is toch vaak het jonge grut dat geen benul heeft van hoe je op die snelheid fatsoenlijk deelneemt aan het verkeer.
Of hoe je überhaupt aan het verkeer hoort deel te nemen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:52

Jolien87 schreef:
Het probleem is toch vaak het jonge grut dat geen benul heeft van hoe je op die snelheid fatsoenlijk deelneemt aan het verkeer.
Of hoe je überhaupt aan het verkeer hoort deel te nemen.

Klopt. En dat maakt die dingen levensgevaarlijk en dat geeft ook een beetje dat 'aso' beeld. Het is ongepast, een kind op zo'n ding.

Hier dit weekend ook getuige geweest van een kind (jochie van een jaar of 12/13) dat bijna werd geschept door een auto. Hij wou met zijn fatbike nog even gauw voor de auto langs. Ging echt nét goed, pff.
Je ziet gewoon dat ze nog geen benul hebben van hoe zich aan te passen in het verkeer met zo'n snelheid. Je kan het ze niet kwalijk nemen, ze zijn gewoon nog te jong. De ouders die zo'n ding voor hun kind kopen zijn verantwoordelijk en ik vind het totaal onverantwoordelijk om een fatbike te kopen voor een kind onder de 16 jr. Het is echt heel erg gevaarlijk..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:12

Suzanne F. schreef:
Ik zou er ook best eentje willen, maar dan wel opgevoerd met gashendel zodat ik 45 ga en niet hoef te trappen. :j

Uhm, dan koop je legaal een electrische scooter? Ook verkrijgbaar in roze en mintgroen. Helmpje op (ben je met de paarden toch al gewend), die zijn er ook in kekke kleurtjes en gaan met die banaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:16

@Nielojram: Nou ja zeg, ik neem dit maar met een korrel zout en misschien zou jij dat ook moeten doen.
Dat ik een maagverkleining heb gehad kwam omdat ik door ziekte niet af kon vallen, net zoals veel anderen mensen dit als een laatste optie hebben. Ik was niet dik omdat ik het leuk vond he, ik was dik vanwege gezondheidsproblemen.

De overheid heeft het al jaren dat het obesitas gehalte te hoog is in Nederland. Dan vind ik jongeren gratis met het ov laten gaan en het stimuleren van fatbikes geen goed voorbeeld. Overigens moet het gratis gebruik van het ov weer door jou en mij worden betaald.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:27

purny schreef:
@Nielojram: Nou ja zeg, ik neem dit maar met een korrel zout en misschien zou jij dat ook moeten doen.
Dat ik een maagverkleining heb gehad kwam omdat ik door ziekte niet af kon vallen, net zoals veel anderen mensen dit als een laatste optie hebben. Ik was niet dik omdat ik het leuk vond he, ik was dik vanwege gezondheidsproblemen.

De overheid heeft het al jaren dat het obesitas gehalte te hoog is in Nederland. Dan vind ik jongeren gratis met het ov laten gaan en het stimuleren van fatbikes geen goed voorbeeld. Overigens moet het gratis gebruik van het ov weer door jou en mij worden betaald.

Om jouw punt samen te vatten, jij was dik vanwege gezondheidsproblemen maar anderen zijn alleen maar dik omdat ze met ov gaan en elektrisch fietsen? Zie je zelf niet hoe tegenstrijdig en veroordelend je gedachtengang is?

Fiets je zelf wel overal naartoe, ook lange afstanden?

Als je nu wel afvalt danzkij een maagverkleining dan zou je net zo goed zijn afgevallen door minder te eten. Dat het niet wilde lukken is begrijpelijk en menselijk, maar a.u.b. wat minder hoog van de toren blazen :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:59

Ibbel schreef:
Suzanne F. schreef:

Uhm, dan koop je legaal een electrische scooter? Ook verkrijgbaar in roze en mintgroen. Helmpje op (ben je met de paarden toch al gewend), die zijn er ook in kekke kleurtjes en gaan met die banaan.

Nee helm wil ik niet. Die heb ik nu al op de scooter.
Dat is juist het leuke van zo’n fatbike.

Urbanus

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:37

Kun je daarna je hersens van het asfalt schrapen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:00

BloemBloem schreef:
Wat een heerlijk topic :))

Hier een moeder, die jawel, haar puber van 12 vorig jaar toen zij naar de middelbare school
ging een niet opgevoerde fatbike heeft geschonken.

Waarom? Omdat ik het haar gun, ze er verstandig mee deelneemt aan het verkeer en heel eerlijk pak ik hem ook wel eens, ideaal dat ding!

Ik zie het verschil niet tussen een niet opgevoerde fatbike en een standaard
elektrische fiets, maar dat terzijde :)

Deze viel me op, maar dat komt omdat ik een beeld heb dat kinderen tegenwoordig alles krijgen wat men maar kan geven. Dus niet specifiek alleen aan jouw gericht BloemBloem, maar....krijgt jouw kind dan alles wat je haar gunt? En een kind van 12 hoeft toch sowieso geen elektrische fiets?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:47

Als het ver fietsen is, veel tegenwind, klasgenoten wel een elektrische fiets hebben.... ja dan kan je je kind prima een fiets gunnen met trapondersteuning toch. Zelf vind ik het ook veel fijner fietsen, vooral als je echt op tijd ergens aanwezig moet zijn :=

Of trouwens ook als bovenstaande zaken niet het geval zijn, een ieder mag dat voor zich bepalen natuurlijk :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:19

pmarena schreef:
Als het ver fietsen is, veel tegenwind, klasgenoten wel een elektrische fiets hebben.... ja dan kan je je kind prima een fiets gunnen met trapondersteuning toch. Zelf vind ik het ook veel fijner fietsen, vooral als je echt op tijd ergens aanwezig moet zijn :=

Of trouwens ook als bovenstaande zaken niet het geval zijn, een ieder mag dat voor zich bepalen natuurlijk :j

Ik vind echt dat we verwende poppetjes creëren zonder enige ruggengraat.
En dat zeg ik als docent in het voortgezet onderwijs.

Maar je hebt gelijk, ieder moet doen wat hij zelf wil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:49

Mja, er zitten er bij die verwend zijn. Er zitten er vast ook bij waar de gemiddelde bokker de helft niet van weet van het waarom van bepaalde keuzes van de ouders. Of onder welke voorwaarden een kind aan zo'n fatbike gekomen is :)

Onze jongen van 9 heeft een eigen tablet. Dat klinkt ook heel verwend. Maar dat ventje heeft hem zelf bij elkaar gespaard met zijn 2 euro zakgeld per week :=

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:56

Mijn dochter zit voorlopig nog op de basisschool en voor ons is het voortgezet onderwijs niet zo ver, maar ik snap best dat kinderen die 10+ kilometer door de polder moeten fietsen een elektrische fiets hebben. Door weer en wind zo’n stuk fietsen gaat imo toch ook ten koste de tijd en energie die in schoolwerk en sociaal leven gestoken moet worden. Of in een andere sport.
Dat het vroeger zo was betekent toch niet dat het zo moet blijven? De generatie die mijn tijd zulke stukken fietste hebben grotendeels nu 2 auto’s voor de deur.

Maar dat staat imo los van gevaarlijk gedrag op fatbikes. Was pas heel verbaasd dat ze op een camping rondscheurden over de kleine paadjes, bleek je ze te kunnen huren :+ .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:31

Wat heeft een auto voor de deur te maken met dat je vroeger wel moest fietsen?
Ik begrijp die link niet.
Kind dat nu een fatbike krijgt heeft later geen auto?
En dat komt omdat ze nu elektrisch kunnen fietsen?
Kan, maar lijkt me niet echt waarschijnlijk dat dit er mee te maken heeft.

Maar ik vraag me af hoeveel van die fatbike kinderen ook 10+ km moeten fietsen?
Ik denk dat het er een heleboel zijn die -10 km ver hoeven.

Elk jaar hoor je weer als de scholen beginnen dat bij de eerste klassers van het voortgezet er ongelukken gebeuren onderweg. Meer dan later in het jaar.
Bij een hele groep omdat ze helemaal niet gewend zijn om te fietsen.
Nou zet die dan ook nog eens op een snelle fiets, ja ook een niet opgevoerde ga je makkelijker 25 en heb je geen verkeersinzicht is dat te hard.
Dat is bij bejaarden een probleem, maar in het begin ook bij de jongere.
Laat staan dat je ze dan ook nog op zo'n opgevoerd dingen mogen fietsen

Vriendin van mij die 5 minuten lopen van school wonen.
Kind is al niet de handigste betreft snel handelen en fysieke handigheid.
Die zijn echt moeten gaan oefenen voor het fiets examen, want dat kennen ze niet...

Echt hou mijn hart vast vogend jaar...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:10

Ja fatbikes zijn een ergenis, maar volgens mij minstens zo gevaarlijk (en minstens zo'n ergenis) in de binnenstad zijn de e-bakfietsen met moeders die hun kinderen daar voorin gooien en zonder dat ze de bocht kunnen overzien op volle snelheid half de bocht uitvliegend tegen het eenrichtingsverkeer in gaan. Maar ach, het zijn maar hun kinderen die ze rucksichtslos bijna frontaal op auto's gooien om vervolgens de automobilist die stapvoets rijdt uit te schelden dat ie uit moet kijken. Heel hip, heel kak, maar minstens zo aso als die tokkie op de fatbike'. Ook daar zouden wel wat regels voor opgesteld mogen worden, zoals zich net zoals automobilisten houden aan het eenrichtingsverkeer.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:18

DuoPenotti schreef:
Wat heeft een auto voor de deur te maken met dat je vroeger wel moest fietsen?
Ik begrijp die link niet.
Kind dat nu een fatbike krijgt heeft later geen auto?
En dat komt omdat ze nu elektrisch kunnen fietsen?
Kan, maar lijkt me niet echt waarschijnlijk dat dit er mee te maken heeft.

Maar ik vraag me af hoeveel van die fatbike kinderen ook 10+ km moeten fietsen?
Ik denk dat het er een heleboel zijn die -10 km ver hoeven.

Ik bedoel dat onze generatie veel gefietst heeft als kind, maar gemiddeld niet zo hard geworden zijn dat we nu ook nog alles op de fiets doen. Terwijl onze moeders vroeger meestal geen auto tot hun beschikking hadden en meer op de fiets deden. De tijd is veranderd.
En die fatbikes worden meer als rondhangmiddel gebruikt nu heb ik het idee, meer statussymbool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:09

purny schreef:

Fly_high schreef:
Om jouw punt samen te vatten, jij was dik vanwege gezondheidsproblemen maar anderen zijn alleen maar dik omdat ze met ov gaan en elektrisch fietsen? Zie je zelf niet hoe tegenstrijdig en veroordelend je gedachtengang is?

Fiets je zelf wel overal naartoe, ook lange afstanden?

Als je nu wel afvalt danzkij een maagverkleining dan zou je net zo goed zijn afgevallen door minder te eten. Dat het niet wilde lukken is begrijpelijk en menselijk, maar a.u.b. wat minder hoog van de toren blazen :o

Hoogvlieger vat het goed samen, hoe zie jij dat dan @Purny ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:29

Tegenwoordig zie ik veel dikke kinderen rondlopen. Veel meer als vroeger.
Maar het is toch ook wel een beetje de schuld van de overheid. Die maakt alles alleen maar duurder. En dan gaat gratis Ov of een Fatbike niet bij helpen

Kijk maar bijvoorbeeld naar je dagelijkse boodschappen. Hoeveel prijsverschil er zit in bijvoorbeeld suikervrije limo en gewone limo. Of hoeveel verse groente kost. En niet iedereen weet de weg naar de diepvriesgroente te vinden.

De overheid heeft het continu over ongezonde leefstijl. Maar dan deze dingen faciliteren gaat niet bij helpen.

En nu ben ik klaar met mijzelf te verantwoorden.
Ik blijf bij mijn woorden. En ik ga geen verantwoording afleggen waarom ik te dik was. Niet omdat ik te lui was of omdat ik teveel at, maar door ziekte en een verstoorde hormoonhuishouding.

En ik zou het fijn vinden als jullie dit respecteren.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:35

Maar waarom respecteer je het bij anderen niet dan? Ken je de hormoonhuishouding en gezondheid van elk dik kind op straat? Waarom neem je zo makkelijk aan dat die kinderen te weinig bewegen en te veel eten als het bij jou niet van toepassing was?

Misschien eet dat kind alle groente van de wereld en drinkt helemaal geen limo :o

Je zou je helemaal niet hoeven te verantwoorden als je niet degene was die met vingerwijzen begon.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:40

Dat gratis OV heb ik ook al eerder op gereageerd en ik zie het je nu minstens voor de 3e keer roepen, maar er is alleen gratis OV voor kinderen tot 12 jaar. De rest kan lokaal geregeld zijn, maar is zeker niet landelijk (de NS wel natuurlijk, maar ik neem aan dat jij de bus en tram bedoelt?).

Kinderen onder de 12 jaar moeten wel begeleid worden door een volwassene. Dus ik snap totaal niet waarom dat een argument is rondom overgewicht of fatbikes.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 06:12

Mijn vader van 70+ opperde vorig jaar dat hij een fatbike wilde kopen. Uhh pa blijft maar gewoon mooi op je elektrische fiets met helm, voelt toch iets vertrouwder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:13

Ik zag laatst een man in maatpak op een fatbike. Toen moest ik wel even twee keer kijken :+
En gisteren kwam ik iemand op een unicycle tegen. DAT vind ik pas stoer! :D
Maar ook in dat geval zou ik toch even een helmpje op doen. Doodeng die dingen :=

Afbeelding

Edit: Je hebt blijkbaar ook nog electrische éénwielers -O-