En toe was je alleen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:27

anjali schreef:
pateeke schreef:
Goed dat het einde van die vriendschap vaststaat voor jou. Dan zal het nu kwestie zijn van (terug) een netwerk op te bouwen van mensen die het beste met je voor hebben, bij wie je terecht kan en die hetzelfde belangrijk vinden als jij.

Anjali, er kunnen altijd dingen gebeuren die maken dat mensen van gedacht doen veranderen en die dus niet op voorhand besproken kunnen worden. Of dat hier zo was, weten we niet, maar het kan. We weten hier niet op welk punt in de relatie de ex man van TS gezegd heeft dat drugs een no-go voor hem zijn, noch op welke manier dit gezegd is.
Wat de een interpreteert als een verbod, vind de ander misschien geen verbod. Als iemand zegt: ik wil geen drugs in mijn leven, als je drugs gebruikt, zet ik een punt achter de relatie. Dat kan voor de een aanvoelen als een verbod, maar het kan ook geïnterpreteerd worden als een grens die aangegeven wordt.

Er zijn wel mensen die veel over hebben voor hun relatie. Ik had een kennis die verkering kreeg met een vrouw die absoluut tegen alcohol was. Deze kennis was gewend dagelijks wijn te drinken, maar heeft toen om haar ter wille te zijn al zijn nog aanwezige wijnflessen door de gootsteen gespoeld waar zij bij was. Ik zou dat niet doen maar zijn keuze. Die vrouw rookte waar hij weer niet tegen kon maar daar stopte ze niet mee voor hem, ging wel minder roken en voornamelijk buiten. Het nadeel van roken vind ik dat je als omstander verplicht mee moet roken! Maar goed, hun relatie is wel een succes geworden. Je moet het allebei graag willen en wat voor de ander over hebben.

Ik zeg toch nergens dat mensen bepaalde dingen niet zouden overhebben voor hun partner? Ik zeg alleen dat je grenzen door bepaalde zaken kunnen veranderen en het op voorhand bespreken daardoor niet altijd mogelijk is. Bijvoorbeeld: sommige mensen zijn aanvankelijk niet heel hard tegen drugs maar zien dan bij een vriend/familielid welke (ernstige) gevolgen dat kan hebben en stellen daardoor hun mening bij en worden wel heel erg anti-drugs. En nogmaals: we weten niet hoe, wat en wanneer precies gecommuniceerd is; dat zijn verder onze zaken ook niet.

anjali

Re: En toe was je alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:42

@Pateeke: Het zou inderdaad een probleem kunnen worden als iemand tijdens een al lopende relatie ineens ergens heel erg op tegen gaat worden wat eerst wel kon. Dat lijkt me vervelend! Zo geeft hierboven iemand ( @Poekkie als ik me niet vergis) een lijstje van zaken waarvoor zij meteen de relatie zou verbreken. Een daarvan was als de partner veganist zou zijn.Nou is dat typisch iets wat zich in je leven kan ontwikkelen, wat je dus eerder niet was toen je aan de relatie begon! Voor mij zou het juist een pro zijn, maar ja, stel dat jij een slagerswinkel runt of zoiets :+ heel lastig wat je daarmee moet dan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:47

Urbanus schreef:
Wintu schreef:
Wat zit je toch gauw bovenin een boom als het om drugsgebruik gaat?

Dat valt mee hoor, lig nog lekker in bed ♡

Hahahahahahahaha........ik weet van mijn volwassen kinderen en hun vrienden dat zij helaas ook af en toe een xtc pilletje nemen. Ik heb daar met hen een keer een zeer ernstig gesprek over gehad met name over het faciliteren van de georganiseerde misdaad en verder is het hun leven (30 ++).
Er zijn hele volksstammen die dit af en toe doen net als mijn kinderen en hun vrienden, en die gewoon goede banen hebben, relaties etc en dit zeker niet doen vanwege psychische problemen.

Ik hou geen pleidooi begrijp me goed, want ik vind het niet fijn vanwege met name het faciliteren van de georganiseerde misdaad. Maar ze zijn ook volwassen en TS is in "goed gezelschap".

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:53

anjali schreef:
pateeke schreef:
Ik vind dat het probleem al een veel eerdere wortel heeft. Voordat je gaat trouwen zou je allerlei zaken die heel belangrijk voor je zijn, zo belangrijk dat de relatie erop kan breken en vandaar tot geheimhouderij en\of zelfs liegen zou kunnen leiden, heel goed moeten doorspreken. Als iemand ervan houdt om allerlei "genotmiddelen", drugs, alcohol, etc. te gebruiken, dan moet die persoon beslist niet gaan trouwen (of samenwonen) met iemand die daar mordicus op tegen is!!!! En zo zijn er nog veel meer dingen die in een huwelijk of relatie vroeg of laat voor ernstige meningsverschillen kunnen gaan zorgen ,en die je vantevoren moet bespreken (beter dan achteraf bij de scheidingsrechter) ,maar in het geval van ts gaat het kennelijk hier om.

Dit dus, ik kom uit een gezin met gebruikers en verslaafde mensen en ben daar dus heel duidelijk in wat voor mij een no go is. Drugs gebruiken is daar 1 van, ik wil dus absoluut niet samen zijn met iemand die dat doet, daardoor heb ik in het verleden ook vriendjes laten lopen die dat wel wilde. Ik snap de man van ts dus wel hij had het aangegeven dat hij daar tegen was, verbieden kan hij niet maar hij kan wel voorzichzelf kiezen. Ts heeft ook voorzichzelf gekozen om wel te gebruiken. Dat haar vriendin haar verraden heeft is niet netjes natuurlijk maar ik zou hetzelfde gedaan hebben, ik hou van eerlijkheid in mijn vriendschappen en relaties, dat is de basis van een relatie of vriendschap.

Ik wens ts wel sterkte toe en hoop dat ze aanzichzelf gaat werken zodat ze niet meer in z'on situatie terecht komt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:57

pien_2010 schreef:
Er zijn hele volksstammen die dit af en toe doen net als mijn kinderen en hun vrienden, en die gewoon goede banen hebben, relaties etc en dit zeker niet doen vanwege psychische problemen.

En soms gaat er eentje dood, maar ja, de meeste mensen niet.
https://www.ad.nl/binnenland/als-liesbe ... ~a5a3525a/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:58

Doubtless schreef:
pien_2010 schreef:

Klopt er rijden ook hele volksstammen een fiets of een auto, of wandelen en soms gaat er een dood. Zo is het leven!

Wat ik eigenlijk wil zeggen ondanks dat ik vind dat mensen beter niets gebruiken, maak het ook niet groter als dat het is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:03

Doubtless schreef:
pien_2010 schreef:

De moeder van mijn schoonzus is dood getrapt door haar paard. Tja. Houdt mij niet tegen om paard te rijden.

Overigens komen we nu in een discussie waar TS niks aan heeft.

Lijkt me niet zinvol.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:25

Inderdaad niet nee, waarschijnlijk heeft ts hier allemaal niet zo veel aan. De situatie is heel naar voor haar, maar mogelijk kijkt ze er later op terug dat het verbroken raken van deze relatie en vriendschap onvermijdelijk was omdat deze personen niet bij haar pasten, en ze nu de ruimte heeft om anderen in haar leven te krijgen. Je moet tenslotte jezelf kunnen zijn in een relatie of vriendschap. Als het nodig is om dingen stiekem te doen en als gevolg daarvan er leugens en verraad bij komen kijken, dan is dat niet een omgeving waar je je prettig en emotioneel veilig kunt voelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:27

anjali schreef:
Inderdaad niet nee, waarschijnlijk heeft ts hier allemaal niet zo veel aan. De situatie is heel naar voor haar, maar mogelijk kijkt ze er later op terug dat het verbroken raken van deze relatie en vriendschap onvermijdelijk was omdat deze personen niet bij haar pasten, en ze nu de ruimte heeft om anderen in haar leven te krijgen. Je moet tenslotte jezelf kunnen zijn in een relatie of vriendschap. Als het nodig is om dingen stiekem te doen en als gevolg daarvan er leugens en verraad bij komen kijken, dan is dat niet een omgeving waar je je prettig en emotioneel veilig kunt voelen.
heel erg mee eens Anjali!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:31

anjali schreef:
Je moet tenslotte jezelf kunnen zijn in een relatie of vriendschap. Als het nodig is om dingen stiekem te doen en als gevolg daarvan er leugens en verraad bij komen kijken, dan is dat niet een omgeving waar je je prettig en emotioneel veilig kunt voelen.

Ook een goede les voor de rol van TS zelf in haar vriendschappen.
Want wat doet het met een vriendschap en je vriend als je hem/haar opzadelt met een geheim? Mag je van iemand verwachten te verzwijgen en te liegen, of maakt dat jouzelf een niet zo beste vriendin?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:55

Als een vriendin geheimhouding vraagt aan mij, beloof ik dat onder voorbehoud. Als het geheim van dien aard is dat ik dat niet kan bewaren ga ik zelf tegen haar zeggen:" ik geef je ......de tijd en als hij het zelf niet zegt dan ga ik het zeggen tegen ......en wel om de volgende reden......
Dan ben je eerlijk bezig en een ware vriendin. Zeggen dat je een geheim bewaard en als TS van te voren niet wist dat ze het tegen haar man zou zeggen, vind ik dat geen fijn gebeuren en ook niet zoals het hoort.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:45

Nee, maar daar was iedereen het wel over eens geloof ik. Punt van mijn post was dat TS zelf ook een rol speelt in haar vriendschappen en dat het niet zo netjes is om van een ander te verlangen om te verzwijgen en liegen voor haar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:58

Doubtless schreef:
Nee, maar daar was iedereen het wel over eens geloof ik. Punt van mijn post was dat TS zelf ook een rol speelt in haar vriendschappen en dat het niet zo netjes is om van een ander te verlangen om te verzwijgen en liegen voor haar.

Je kunt het vragen maar als de ander aangeeft er niet in mee te gaan om welke reden dan ook heb je dat ook te accepteren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:07

Het is gewoon heel poedersuiker om op opnieuw te moeten beginnen, ongeacht of het nou je eigen schuld is of niet.

Maar Arnhem is groot, bokt is groot. Ga vrijwilligen bij een poppodium of ontdek een nieuwe hobby. Het is een nieuw begin en alle begin is moeilijk :(:)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:14

Dreamboy schreef:
Urbanus schreef:
Nee, iemand verslaafd noemen is subtiel :')

Iemand die ten koste van alles en iedereen probeert te verzwijgen dat hij of zij gebruikt, is een verslaafde.

Dat is geen definitie van een verslaafde. Iemand die niet zonder drugs oid kan functioneren en het zijn of haar leven ontregeld wel.

Als iemand een sporadische gebruiker is, kan iemand er nog steeds over liegen. Je normen en waarden liggen dan anders, als je partner het niet wil en je besluit het te verzwijgen.
Maar dat je het verzwijgt, maakt je absoluut niet verslaafd.
Dat het een onhandige keuze is in een relatie, het verzwijgen, is natuurlijk wel duidelijk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:23

Ja mensen liegen over allerlei zaken in relaties die niets met verslaving te maken hebben.

Mensen die vreemdgaan zijn ook niet per se seksverslaafd zeg maar, ook al is hun gedrag wel poedersuiker.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:23

Je hoeft niet continu te gebruiken om verslaafd te zijn. Legio alcoholisten od harddrugs verslaafde die overdag niet gebruiken, sommige zelfs alleen in het weekend... maar die verslaving is er wel... bij alcoholisten noemd men dat "droogdrinken" ,de hersenen zijn in staat om de drang "even " te pauzieren... maar geef dan zoiemand NIET zijn avond-drankje of dergelijks... dan is de wereld te klein...

Er zijn veel verschillende gradaties van verslaving... maar zijn dus alles dezelfde ziekte

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:25

Maar niet iedereen die s avonds een drankje neemt is meteen een alcoholist, daar gaat het om.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:26

Lau schreef:
Ze zagen mij afglijden in mijn depressie. Zeker nadat een vriendinnetje voor mijn ogen zelfmoord heeft proberen te plegen. Vanaf toen ging het de slechte kant op met mij.

De vriendin heeft vast willen helpen maar uiteindelijk is het wel kapot. En ik snap heel goed waarom en daar zie ik mijn aandeel in. Ik had het niet moeten doen. Maar wat ik gewoon moeilijk vind is dat ik niemand meer hebt.

Ik heb geen contact met mijn moeder omdat ze er nooit voor mij was. Alles moest vooral praktisch opgelost worden en er was geen ruimte voor emoties.

Mijn vader heb ik af en toe contact mee maar die is ook niet goed met emoties vanwege zijn autisme.

Even een knuffel voor jou :knuffel:

Ook ik heb totaal geen enkele relatie meer met mijn familie.

En ik ben ooit van een andere stad verhuisd waar ik wel meer contacten had en hier wat meer geïsoleerd leef.

En zit nu in een situatie waarbij de mensen die ik ken o.a schoonfamilie afstand houden. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je je eenzaam voelt.

Wat ik hiermee wil zeggen is ook dat het niets zegt dat ts geen contact met haar familie heeft.

Ik ben tegen drugs maar jij gebruikte het eerder en het is misschien ook wel makkelijk om erop terug te vallen in bepaalde situaties van stress zoals door de dood van je vriendin. Dat heb ik met eten bijvoorbeeld. Als ik echt niet lekker in mijn vel zit grijp ik sneller naar eten. Maar het liegen erover is wel een ding. Ik zou daar zelf ook klaar mee zijn als mijn partner ergens zo over zou liegen :j

Ik hoop voor jou dat je idd niet verslaafd bent en dat je daar hulp bij krijgt. Want nu heb je meer problemen dan toen het uit kwam.

Het vreemdgaan dat heb ik niet terug gezocht en weet niet of ik daar destijds heb gereageerd. Maar iets zegt mij dat het in de relatie dan niet goed heeft gezeten.

De vriendin daar heb ik geen oordeel over want ik weet de intenties niet en of er dingen ontbreken in dit verhaal. Kan net zo goed zijn dat ze juist jou wilde helpen.

Ik wil je vooral sterkte wensen de komende tijd.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:56

maralyn schreef:
Veel gelezen...

Moeder uit beeld, geen contact.
Vader half uit beeld.
Vriendin waar je je niet veilig bij kan voelen.

Je hebt niemand... Echt niemand.
Wat moet jij je alleen voelen nu.

En er is maar één ding wat jij nu kan doen.
Jezelf, patronen, en echt alles doorbreken en een 2.0 van jezelf maken.

Gooi je roer om!
Zoek hulp, niet alleen in de reguliere richting, maar durf ook alternatief te denken. Out of the box.

Hoe ga jij er voor zorgen dat jij geen drugs meer nodig hebt?!
Want ergens...? Ergens heb je het nodig... En waarom? Eigenlijk weet je dat wèl, je schrijft het namelijk erg vaak.

Je kan het wèl... Ook al geloof je het niet.
Hoevaak je anderen en jezelf ook teleur hebt gesteld, of juist niet en voel je dat wel zo?
Herpak je leven...
Je kan dit!

Helemaal mee eens! _/-\o_

Pff wat zijn sommigen hier zuur en kort door de bocht

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:05

Fly_high schreef:
Maar niet iedereen die s avonds een drankje neemt is meteen een alcoholist, daar gaat het om.

Dat zeg ik ook niet... ik zeg alleen dat verslaving veel facetten kent en dat niet iedere verslaafde een continue-gebruiker is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:22

Het zal een moeilijke maar leefzame periode worden waarin je hopelijk gaat ontdekken wat je leuk vindt en nieuwe vrienden maakt.
Ontdek wie je bent, wat je wilt en regel je basis. Fijn huis, werk en je dagelijkse dingen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:25

anjali schreef:
tita schreef:
Dat staat er los van, haar vriendin. Hun geheim
Dat hadden ze samen moeten bespreken.

Ze gaf altijd een ultimatum kunnen stellen

Ik heb geen sympathie voor die vriendin en ik kan niks zeggen over hun relatie van alle betrokkenen
Kijk nu enkel naar verraad van haar vriendin ongeacht wat er gebeurd is

Dit vind ik ook. Als je beste vriendin je een geheim vertelt dan mag je dat niet doorvertellen. Want dan ben je geen vriendin. Het "voordeel" is nu dat je dat nu weet en op zoek kunt naar betere vrienden. Dat jouw man je nu laat vallen vind ik ook niet mooi, maar ik ken jullie en jullie relatie niet dus er kan meer achter zitten. In de ideale relatie blijf je elkaar steunen ook als er wat misgaat. Anders is het een mooi-weer-relatie. Sommige Bokkers in dit topic reageren wel keihard zeg. Daar heeft ts niks aan .

Tuurlijk joh, vriendin en (ex) man de zwarte piet toespelen? Heel bijzonder hoor. Wat jij harde reacties noemt zijn juist de broodnodige eerlijke reacties. Met softie geneuzel help je ts bepaald niet verder om haar leven goed op de rit te krijgen.(zachte heelmeesters=stinkende wonden).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:51

Fly_high schreef:

The voice of reason ♡

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:57

Het is makkelijk oordelen van achter een scherm… wij kennen vriendin, ex-man, TS en de omstandigheden niet, dus hoe kunnen wij dan oordelen? Het lijkt me dat TS ook niet op zoek is naar oordelen van onbekenden.
Dat de vriendin van TS geen echte vriendin is… hoe kunnen wij daarover oordelen? Iemands geheimen doorvertellen is niet zo netjes misschien, maar in sommige gevallen is dat wat je als echte vriendin wel moet doen en bovendien is het nog maar de vraag in hoeverre vriendin aangegeven heeft dat ze dat geheim kan en wil houden. Als vriendin mag je daar imo ook je grenzen in stellen en moet je ook de kans krijgen om aan te geven dat je bepaalde dingen niet voor jezelf kan en wil houden. Als iemand destructief gedrag stelt of bijvoorbeeld uit zichzelf iets aan te willen doen, dan is dat heel lastig en risicovol om het voor jezelf te houden. Je helpt die persoon er ook niet mee door zoiets voor jezelf te houden. Je kan dan enigszins rekening houden met wie je inlicht, maar ik ben van mening dat je een ander niet kan dwingen om zulke dingen geheim te houden.

We kunnen hier nog pagina’s doorgaan over wat TS, haar ex-partner en vriendin al dan niet verkeerd gedaan hebben in onze ogen. Maar zinvol is dat niet lijkt mij. De realiteit is dat de vriendschap en de relatie beëindigd zijn en TS nu geen steunfuguren meer zegt te hebben. Met die nieuwe realiteit zal TS moeten leren omgaan, ongeacht wat “wij” daarvan denken.
Er wordt wel eens gezegd dat je maar beter kan zorgen dat je je eigen beste vriend bent, want je bent de enige die 24/7 bij je is. Ofwel: TS, ga op onderzoek uit naar wie je bent en waar je voor staat, wat jouw normen en waarden zijn, wat jij nodig hebt, wat voor jou belangrijk is enz en richt je leven daarmee in. Als je daar een goed zicht op hebt, is het ook makkelijker je te omringen met mensen die op dit moment in jouw leven passen. Wil je verandering? Doe dat dan voor jezelf. Werken aan jezelf, veranderen op een manier die anderen willen, breekt je na een tijdje ook echt op. Dus vraag je af wat jij zelf wil en waar jij naartoe wil.