anjali schreef:pateeke schreef:Goed dat het einde van die vriendschap vaststaat voor jou. Dan zal het nu kwestie zijn van (terug) een netwerk op te bouwen van mensen die het beste met je voor hebben, bij wie je terecht kan en die hetzelfde belangrijk vinden als jij.
Anjali, er kunnen altijd dingen gebeuren die maken dat mensen van gedacht doen veranderen en die dus niet op voorhand besproken kunnen worden. Of dat hier zo was, weten we niet, maar het kan. We weten hier niet op welk punt in de relatie de ex man van TS gezegd heeft dat drugs een no-go voor hem zijn, noch op welke manier dit gezegd is.
Wat de een interpreteert als een verbod, vind de ander misschien geen verbod. Als iemand zegt: ik wil geen drugs in mijn leven, als je drugs gebruikt, zet ik een punt achter de relatie. Dat kan voor de een aanvoelen als een verbod, maar het kan ook geïnterpreteerd worden als een grens die aangegeven wordt.
Er zijn wel mensen die veel over hebben voor hun relatie. Ik had een kennis die verkering kreeg met een vrouw die absoluut tegen alcohol was. Deze kennis was gewend dagelijks wijn te drinken, maar heeft toen om haar ter wille te zijn al zijn nog aanwezige wijnflessen door de gootsteen gespoeld waar zij bij was. Ik zou dat niet doen maar zijn keuze. Die vrouw rookte waar hij weer niet tegen kon maar daar stopte ze niet mee voor hem, ging wel minder roken en voornamelijk buiten. Het nadeel van roken vind ik dat je als omstander verplicht mee moet roken! Maar goed, hun relatie is wel een succes geworden. Je moet het allebei graag willen en wat voor de ander over hebben.
Ik zeg toch nergens dat mensen bepaalde dingen niet zouden overhebben voor hun partner? Ik zeg alleen dat je grenzen door bepaalde zaken kunnen veranderen en het op voorhand bespreken daardoor niet altijd mogelijk is. Bijvoorbeeld: sommige mensen zijn aanvankelijk niet heel hard tegen drugs maar zien dan bij een vriend/familielid welke (ernstige) gevolgen dat kan hebben en stellen daardoor hun mening bij en worden wel heel erg anti-drugs. En nogmaals: we weten niet hoe, wat en wanneer precies gecommuniceerd is; dat zijn verder onze zaken ook niet.