Hoe om te gaan met beginnende dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:55

Paar maanden geleden stond op een avond opeens de zus van mijn buurman voor de deur, die hadden al een paar dagen geen contact meer gehad met hem. Na dat we samen nog even in de tuin hadden gekeken naar de achterkant van zijn huis werd na contact met de crisisdienst ook de politie gebeld. Helaas lag de buurman inderdaad dood in de woning. Gelukkig had de zus de reserve sleutel meegenomen. Maar in dit geval belde ze inderdaad bij mij aan. En is er geen deur ingetrapt.

Ik denk dat de buren het wel in de gaten houden. Of dat is tenminste wat hier nu gebeurd. En gebeurd nog steeds.

Doordat deze buurman op zichzelf was en dus zomaar overleden was en ze pas 2 weken terug naar de notaris konde zijn er dus een heleboel mensen nog niet geïnformeerd. Zo stond er een maand geleden een oud collega bij mij aan de deur. Die vertrouwde het ook niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:58

veneri schreef:
Ik weet het niet, ik vind het naar familie eigenlijk niet kunnen om ze niks te laten weten, want als die aan de deur komen of bellen en ze krijgen ggh, dan gaan zij zich natuurlijk zorgen maken en misschien stappen ondernemen.
Dat zou ik graag ondervangen om te voorkomen dat de politie de deur openmaakt, omdat ze bang zijn dat hij daar ligt bijv.
Maar ik zou niet weten hoe ik dat kan doen, zonder aan zijn wens voorbij te gaan.
En we respecteren allereerst zijn wens.
Ik vroeg me af of hij ingeschreven kan worden op het adres waar hij nu tijdelijk is opgenomen, zodat de politie dat bijv. kan inzien.
Huisarts is uiteraard wel op de hoogte van de situatie.
Ik weet het gewoon niet goed.

Je kunt maar op 1 woonadres zijn ingeschreven. Als iemand ergens tijdelijk is opgenomen houdt hij zijn eigen woonadres. Een opname in bijv. een verpleeghuis is voor 6 maanden gewoon tijdelijk. Als het langer gaat duren ,zelfs permanent, dan kan het wel zijn dat men dat als officieel woonadres krijgt. Ook financieel wordt de situatie dan anders. Althans, dit was allemaal zo tot zo'n 7 jaar geleden toen ik er in verband met mijn familie mee te maken had.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 18:00

Marcella schreef:
Zijn telefoon doorschakelen naar je eigen telefoon.

Heb ik ook aan gedacht. Maar wat ga je dan zeggen als je iemand aan de tel krijgt en meneer wil niet dat iemand het weet?

Zouden we het door kunnen geven aan de politie dat zij in hun systeem aantekenen dat hij tijdelijk niet thuis verblijft?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:03

anjali schreef:
veneri schreef:
Ik weet het niet, ik vind het naar familie eigenlijk niet kunnen om ze niks te laten weten, want als die aan de deur komen of bellen en ze krijgen ggh, dan gaan zij zich natuurlijk zorgen maken en misschien stappen ondernemen.
Dat zou ik graag ondervangen om te voorkomen dat de politie de deur openmaakt, omdat ze bang zijn dat hij daar ligt bijv.
Maar ik zou niet weten hoe ik dat kan doen, zonder aan zijn wens voorbij te gaan.
En we respecteren allereerst zijn wens.
Ik vroeg me af of hij ingeschreven kan worden op het adres waar hij nu tijdelijk is opgenomen, zodat de politie dat bijv. kan inzien.
Huisarts is uiteraard wel op de hoogte van de situatie.
Ik weet het gewoon niet goed.

Je kunt maar op 1 woonadres zijn ingeschreven. Als iemand ergens tijdelijk is opgenomen houdt hij zijn eigen woonadres. Een opname in bijv. een verpleeghuis is voor 6 maanden gewoon tijdelijk. Als het langer gaat duren ,zelfs permanent, dan kan het wel zijn dat men dat als officieel woonadres krijgt. Ook financieel wordt de situatie dan anders. Althans, dit was allemaal zo tot zo'n 7 jaar geleden toen ik er in verband met mijn familie mee te maken had.

Ik weet niet of dit klopt. Mijn moeder was nog geen dag in de crisisopvang en toen had bijv de apotheek haar al uit hun bestand gegooid op dat adres. Voor recepten moesten we eerst weer terug naar de huisarts.

verootjoo

Re: Hoe om te gaan met beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:09

Raar want de apotheek heeft geen zicht in de gemeentelijke administratie en een crisisopvang kan je niet ingeschreven staan, dus je adres wordt niet gewijzigd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:21

veneri schreef:
Marcella schreef:
Zijn telefoon doorschakelen naar je eigen telefoon.

Heb ik ook aan gedacht. Maar wat ga je dan zeggen als je iemand aan de tel krijgt en meneer wil niet dat iemand het weet?

Zouden we het door kunnen geven aan de politie dat zij in hun systeem aantekenen dat hij tijdelijk niet thuis verblijft?

Ik zelf zou het gewoon vertellen, maar wel met de mededeling dat meneer het niet wil dat ze het weten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:36

Maar heb je in al die jaren ooit gemerkt dat er co tact was tussen deze meneer en zijn broers? Zo nee dan heeft hij daar z’n redenen voor, of zij. Dus die staan niet zo ineens voor je neus.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:55

Wij hebben dit met onze moeder ook meegemaakt. Afgezien van alle emotionele rompslomp is het gewoon een moeilijk en ingewikkeld proces.

Op een gegeven moment zal er voor hem een PGB moeten worden aangevraagd. Het aanvragen daarvan is ontzettend ingewikkeld (of, althans, dat was het zo'n 8 jaar geleden wel). Wij kregen toen van iemand te horen dat de ziektekostenverzekering een PGB-consultant vergoedt. In ons geval kon dat zowel de onze als de hare zijn, ik weet niet hoe dat zit als je geen familie bent. Maar het is de moeite waard om ernaar te informeren, je kunt met een PGB betaalde hulp, of een betaald verblijf/tehuis etc regelen.
Overigens weten verzekeraars vaak niet waar je het over hebt, je moet echt erg aandringen.

Bij de diagnose speelde bij ons de thuiszorg een flinke rol, maar de huisarts werkte eigenlijk weer helemaal niet mee in het stellen van een diagnose.

Sterkte!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:01

verootjoo schreef:
Raar want de apotheek heeft geen zicht in de gemeentelijke administratie en een crisisopvang kan je niet ingeschreven staan, dus je adres wordt niet gewijzigd.

De apotheek heeft haar gelijk uitgeschreven op haar adres. Voor de gemeente woont ze idd nog gewoon op haar oude adres, want die weten nog niet dat mijn moeder uit huis geplaatst is en ze heeft ook gewoon een koophuis, die we pas verkopen bij overlijden. De apotheek wist dat schijnbaar wel gelijk en bij het halen van medicijnen kon dat dus niet meer en werden we verwezen naar de huisarts voor nieuwe recepten. Mijn moeder had een baxterrol, ik weet niet in hoeverre aan een apotheek wordt doorgegeven door thuiszorg of casemanager dat mijn moeder in de crisisopvang zit. Nu mijn moeder is doorgestuurd naar een vaste plek in een verpleeghuis, is contact met apotheek opgezegd en ook met de huisarts, want die hebben ze allemaal zelf. Maar wij vonden het ook vreemd dat bij opname in crisisopvang, de apotheek mijn moeder gelijk heeft uitgeschreven. Volgens mij hoort dat ook niet zo.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:05

Ik denk dat het te maken heeft met de vergoeding van de medicatie. Als patiënten in een instelling (ziekenhuis/verpleeghuis etc) vallen, dan wordt medicatie betaald uit het instellingsbudget. De openbare apotheek kan de medicatie op dat moment niet meer declareren bij de zorgverzekeraar.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 08:04

meneer heeft inmiddels de diagnose dementie gekregen en is het ermee eens dat hij niet meer naar huis kan. er wordt nu een plek voor hem gezocht waar hij de nodige zorg kan krijgen, maar er zijn overal wachtlijsten, tot die tijd kan hij blijven waar hij nu zit.

hij maakt zich zorgen over hoe het dan met zijn koophuis moet als hij wordt opgenomen, ook met het oog op eigen vermogen en eigen bijdrage bij opname. op internet vind ik terug dat je de woning 2 jaar lang kan aanhouden zonder dat het als vermogen wordt gezien, en dat wanneer deze verkocht wordt, dan pas 2 jaar later het vermogen mee gaat tellen voor de eigen bijdrage. iemand die weet of dit klopt, of die daar een duidelijk artikel over heeft? dan kunnen we dat voor hem meenemen.

Inmiddels hebben we contact kunnen leggen met een broer van meneer. Deze is ook bij hem geweest en wilde van alles weten. meneer heeft aangegeven niet te weten hoe hij e.e.a. heeft geregeld, dus de broer komt nu verhaal bij ons halen en we krijgen het idee dat hij zich overal mee wil bemoeien, terwijl er voorheen nooit contact was.
maar dat wil meneer absoluut niet. er is ook vastgelegd in levenstest. dat meneer ons volmachtigd, en dat kunnen we aangeven bij de broer, maar moeten we de broer ook inhoudelijk op de hoogte brengen?
ik vind dit iets tussen meneer en ons, en meneer is niet mondig genoeg om dit uit te spreken naar zijn broer.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 08:28

Bijzonder dat meneer niet weet hoe hij eea heeft geregeld maar zich wel bezig houdt met de eigen bijdrage van zijn opname...

Ik zou goede contacten met de broer van meneer onderhouden.
Er zal wellicht toch nog het eea geregeld moeten worden hetgeen o.a. afhankelijk is van de inhoud van het levenstestament en de vraag of er ook een testament is.

Je vraag over een artikel inz de eigen bijdrage vereist meer info, zoals bijvoorbeeld of het huis hypotheekvrij is en hoeveel meneer nog begrijpt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 09:23

hij geeft bij zijn broer aan (volgens zijn broer) dat hij niet weet hoe het geregeld is, omdat hij het zelf niet goed kan/wil uitleggen of de vraag niet goed begrijpt. hij legt het daarmee eigenlijk bij ons neer, wat gezien zijn toestand allemaal begrijpelijk is.
hij heeft ook geen zin in gedoe met zijn broer, waarmee de afgelopen jaren vrijwel geen contact geweest is.

er rust nog een kleine hypotheek op de woning.
een inhoudelijk artikel zou hij kunnen lezen, misschien niet geheel kunnen begrijpen, maar dan kunnen wij het aan hem toelichten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:27

Is er in het levenstestament een clausule opgenomen betreffende eigen vermogen.

Zoals bij mijn oom mag deel verkoop eigen huis al onder de erfgenamen verdeeld worden onder de voorwaarde dat er genoeg overblijft om van te leven. Met dat wij tot zijn dood verantwoordelijk zijn voor zijn verzorging.

En betreffende mogelijke erfenis zou ik de mogelijke erfgenamen wel op de hoogte stellen. Is volgens mij wettelijk verplicht.

En anders gewoon even contact opnemen met notaris of alles goed na kan kijken welke stappen ondernomen moeten worden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:34

Vaak is het zo gunstig mogelijk de woning pas zo laat mogelijk te verkopen.

Wellicht dat je de volgende berekening aan meneer uit kan leggen:

Ik neem even 1-9-2024 aan als datum opname.
De eerste 2 jaar telt de woning niet mee als vermogen.
1-9-2026 gaat de woning meetellen als vermogen.
Voor eigen bijdrage WLZ telt het vermogen van 2 jaar terug.
Dus pas op 1-9-2028 gaat de woning meetellen als vermogen voor de eigen bijdrage.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:02

Ook om rekening mee te houden leegstand wet. Woning mag niet langer dan zo lang leegstaan. Maar verhuren wordt op termijn belasting technisch onvoordelig.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 10:55

ik ga even kijken hoe het zit met de leegstandswet bij opname in een verzorgingshuis.
vwb het eigen vermogen en de woning vond ik dit, wat eigenlijk ook is wat Petpa aangaf.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 11:01

Los van de leegstandswet is het ook van belang te kijken hoe lang een woning van de verzekering leeg mag staan.
Ook het vraagtuk wie voor de woning gaat zorgen is uiteraard belangrijk.

Het lijkt mij dat dit ook een punt is voor de erfgenamen van meneer en ik zou dat zeer zeker bespreken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:09

En navragen bij de gemeente of er een eigen bewoning plicht op zit.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:18

Verhuren lijkt me voor TS niet wenselijk.
Dan moet zij dat allemaal gaan regelen.
Wat als er gedoe met een huurder ontstaat?
Laat de erfgenamen dat maar doen, die zijn immers ook de begunstigde van die erfenis.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:35

Als de ts die man niet zou helpen hoe zou het dan gaan, ik snap wel dat je iemand niet zo maar wil laten aan modderen maar er gaat veel werk en tijd in zitten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:37

Petpa schreef:
Verhuren lijkt me voor TS niet wenselijk.
Dan moet zij dat allemaal gaan regelen.
Wat als er gedoe met een huurder ontstaat?
Laat de erfgenamen dat maar doen, die zijn immers ook de begunstigde van die erfenis.

Klopt. Kijk ook uit voor rechtszaken vanuit erfgenamen, want als het om geld gaat dan kan er veel mis gaan als de erflater zou komen te overlijden. Een eigen woning is altijd iets waar ruzie over komt .

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 12:48

Het lijkt mij, dat zolang meneer leeft, en de woning wil verkopen wegens opname in een instelling, dat zijn goed recht is.

Het is duidelijk dat hij niet terug kan naar zijn eigen woning.
Vanwege onderhoud en beheer alleen al is het makkelijkst dan om na zijn opname, de woning te verkopen.

Daar heeft een erfgenaam niks mee te maken toch, ala dat zijn wens is.
Wij zijn gevolmachtigd om dit soort zaken voor hem te regelen,maar uiteraard doen wij dit in overleg en met zijn toestemming.

De vraag is wat belastingtechnisch en met het oog op eigen bijdrage het meest verstandig is. Dat is de woning zo lang mogelijk aanhouden.
Maar....dan moet dat dus vanuit de verzekering en eventuele eigen bewoningsplicht vanuit de gemeente wel mogen en kunnen.
Begrijp ik het zo goed?
Laatst bijgewerkt door veneri op 21-09-24 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:49

marleen_usar schreef:
Als de ts die man niet zou helpen hoe zou het dan gaan, ik snap wel dat je iemand niet zo maar wil laten aan modderen maar er gaat veel werk en tijd in zitten.

Meneer heeft ervoor gekozen iemand vanuit zijn sociale omgeving aan te wijzen.
Indien meneer dat niet gedaan had dan was het afwachten tot het punt dat het misgaat.
Dan volgt er een crisisopname en indien familie niets kan / wil doen dan wordt er een mentor en / of bewindvoerder en / of curator aangewezen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:51

veneri schreef:
Het lijkt mij, dat zolang meneer leeft, en de woning wil verkopen wegens opname in een instelling, dat zijn goed recht is.
Daar heeft een erfgenaam niks mee te maken toch?

Dit is veel te kort door de bocht gescheurd.
Je wilt niet weten hoe vaak er achteraf gedoe ontstaat met erfgenamen.

Daarnaast... Meneer heeft dementie.
Is hij nog toerekeningsvatbaar in de zin dat hij zijn daden overziet?
Een notaris controleert dat bij de transactie van een huis.