Stiefgezin en erfenis

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:11

Goh ik schrik ook wel van de situatie die je schetst TS.....

Begrijp ik het nou goed dat er jaren zijn geweest waarin de kinderen van het andere gezin nog thuis woonden. Vader en zij al bulkten van het geld. En jij op dat moment geld aan je moeder moest geven om eten op tafel te kunnen zetten voor vader en alle kinderen??

Ik vind dat wel heel ver gaan hoor.... de financiën voor het huishouden van een gezin horen imo gewoon goed geregeld te worden door een (gezamenlijke) rekening te openen waaruit de boodschappen e.d. betaald kunnen worden. En de vader en moeder bepalen samen wie er wanneer hoeveel in stort, zodanig dat het genoeg is om het gezin van te onderhouden.

Als het bedrag op de rekening niet voldoet dan zal er meer op gestort moeten worden / zullen de uitgaves naar beneden moeten worden bijgesteld. Tenzij je moeder onverantwoord met het huishoudgeld omgaat en het verbrast aan allerlei (in de ogen van je stiefvader) onnodige zaken, moeten ze er gewoon samen voor zorgen dat er genoeg geld beschikbaar is voor boodschappen.

Als je als moeder het geld niet verbrast maar simpelweg te weinig hebt om fatsoenlijk eten te kunnen koken, dan heb je het daar toch gewoon over met je man :? Als dat niet kan en ze bang is om geld te vragen vind ik dat echt een enorme rode vlag.

En bizar wanneer een (zeker uitwonende!) dochter die weinig heeft, dan geld moet gaan toestoppen aan het in het ouderlijk huis overgebleven gezin dat zelf bulkt van het geld!

Ook vind ik het een enorme rode vlag dat stiefvader nog steeds niks geregeld heeft voor wanneer hij er ineens niet meer zou zijn. Dan zouden zijn jongste dochter en haar moeder (zijn partner van al jaren lang!) op straat kunnen te komen te staan!

Ik vind er weinig liefde vanuit gaan als ik dit allemaal zo hoor..... wat een lastige situatie joh.

Er zal wellicht nog wel veel meer spelen maar je moeder zou het toch veel minder zwaar moeten hebben met een liefdevolle partner.....

KSHancox
Berichten: 1272
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:53

Ik snap dat je rondvraagt op Bokt naar de situatie die je in eerste instantie schetst, maar ik denk dat het echte probleem ver boven de salarisschaal van Bokt zit.

Succes met de situatie. :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:58

Mijn volle broer, volle zus en ik hebben al 2 gesprekken gehad met mijn moeder dat we geen geld meer konden/wilden geven.

De eerste keer was extreem heftig. Mijn moeder zei uiteindelijk dat ze dat niet meer zou doen. 1 week later werd ik al gevraagd.

Het tweede gesprek ging beter en heeft mijn moeder veel duidelijk gemaakt. Ook tussen haar en stiefvader.

Er is laatst iets gebeurd met mijn stiefvader wat zijn wereld op de kop heeft gezet. Ineens heeft hij ook begrip voor chronisch zieken.
En nu hij veel meer thuis is, want geen werk, ziet hij ook hoeveel mijn moeder doet. Ook qua boodschappen. Dus door deze ongelukkige gebeurtenis is hij wel veel fijner. Mijn moeder zegt ook dat ze de oude stiefvader weer ziet in plaats van de man waar ze van weg wilde.
Een gezamenlijke rekening gaat er nooit komen. Ik heb dit vaker met stiefvader besproken maar dit is iets wat hij nooit zal doen.

En ja, mijn uitwonende broer en ik hebben er eigenlijk voor gezorgd dat er eten op tafel stond toen mijn stiefvader voor pampus lag. Ook eten voor stiefbroers die nog steeds in huis wonen. Ze zijn beide in de 20 maar denk dat mijn middelste zus van 19 eerder uit huis is.

Verder bedacht ik me nog een situatie. Mijn stiefvader wilde altijd dat de kinderen in huis hetzelfde hadden. Zo kregen we in het nieuwe huis, jaren terug, allemaal een envelop met evenveel geld. Maar, en dit is eigenlijk de meest bizarre, als mijn moeder met haar 4 eigen kinderen op vakantie ging, hield mijn stiefvader precies bij hoeveel ze uitgaf zodat hij dit bedrag kon storten bij zijn zonen.
We gingen al lange tijd niet meer met z'n allen op vakantie. Omdat mijn stiefvader vond dat hij geen quality time had met zijn zonen. Zij zaten liever met ons te spelen dan continue lopen bij vader. Dus na een aantal vakanties wilde hij niet meer samen maar alleen met zoons uit eerdere relatie. Zijn bloedeigen dochter maar die van mijn moeder wilde hij niet mee op vakantie. Want dat was lastig. Zijn zoons waren wat ouder en wilden stoere dingen doen, en kleine zus was een peuter/kleuter.
Mijn moeder heeft mijn zusje wel altijd meegenomen. En wij vonden ook altijd dat ze erbij hoorde. Ze was toch gewoon onze zus?

Maar ik dwaal weer enorm af. Had mijn moeder 500 euro betaalt voor een vakantiehuis terwijl hij in een hotel zat voor 300. Dan kregen zijn zoons het verschil gestort op hun rekening. Hij vertelde dit dus dat ieder kind hetzelfde moest krijgen. Wat natuurlijk vreemd is. Wij waren met 2 personen meer waaronder zijn eigen dochter die hij niet mee wilde nemen. Logisch dat je in veel gevallen meer kwijt bent. Ook in uitstapjes en dergelijke.

Ik denk dat daar mijn gevoel vandaan komt. Alles moest altijd hetzelfde. Iedereen moest altijd even veel. Maar nu er een mega erfenis is, is het stil.
Begrijp me niet verkeerd, ik sta niet te bedelen. Ik heb geen wrok naar ze, en al helemaal niet naar mijn zusje.

Mellow

Berichten: 6538
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:07

Heftig en ergens denk ik wel een beetje te weten hoe je je voelt.

Is het niet zo dat je een stukje van erkenning mist?
En dat je het gevoel van onrecht ervaart?

Ik heb ook een stiefvader gehad die met 2 maten meette... zijn kinderen konden van alles uitvreten en ik kreeg altijd de volle laag.

Zijn eigen dochter heeft meerdere dingen gedaan die onvergeeflijk zijn... en toch zijn ze weer "dikke matties".

Ik heb hem "altijd geholpen" en altijd voor hem klaar gestaan en na het overlijden van mijn moeder vooral hem gesteund in zijn rouwproces en heb die van mij nooit normaal kunnen doen.

Nu jaren later hebben we geen contact meer door een situatie die zijn dochter veroorzaakt heeft...

En zij leven nu leuk samen verder en alles is weer koek en ei en ik, de "bastaard" heb ineens alles verkeerd gedaan.

Voelt het voor jou alsof je nu niet goed genoeg bent? Alsof je niet geaccepteerd word? En je niet als gelijke word behandeld maar je vind dat dat wel zou moeten?

Eigenlijk kom je er nu dus achter dat er toch dingen scheef zitten. En is het niet de erfenis op zichzelfstaand maar het gevoel erachter?

DuoPenotti

Berichten: 30599
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:08

Maar je ziet als je dit opschrijft toch wel dat de erfenis het probleem niet is?
Geeft alleen maar aan dat het al jaren scheef gaat en er juist helemaal niets gelijk is.
Je moeder die zo behandeld word, bij storten aan andere kinderen... want het zou niet gelijk zijn. Dat maakt het juist niet gelijk.

En nee een erfenis word nooit verdeeld achteraf.

Zo heeft mijn tante (zonder kinderen) schriftelijk uitgedeeld aan andere hoe ze dingetjes verdeeld wilde hebben.
Ging niet om grote bedragen maar vooral om spulletjes.
Oke ook een auto en een paar gouden kettinkjes, maar geen tonnen.

Mijn broers en ik kregen het minste, heel terecht want wij zagen tante ook het minste. Wij kinderen vonden het dus prima en waren al verrast dat we überhaupt in het testament stonden :P
En we kregen wat prularia, helemaal goed.

Maar mijn moeder, die altijd alles oneerlijk vind, wilde daar herrie over schoppen want wij waren net zoveel familie als de rest... echt zucht... zo pissed waren wij op haar.
Mijn tante wilde dat zo en dan is dat zo.

En ja met veel geld is dat zuurder, maar in feite niet anders.


Bij jullie zit de erfenis niet scheef, zit gewoon de hele familieband scheef.
Niks fijn samengesteld gezin, gewoon een oneerlijke situatie zonder enige gelijkheid.
En eigenlijk begrijp ik niet dat je het zo wel probeerd voor te stellen.

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:13

Anoniem schreef:
Mijn volle broer, volle zus en ik hebben al 2 gesprekken gehad met mijn moeder dat we geen geld meer konden/wilden geven.

De eerste keer was extreem heftig. Mijn moeder zei uiteindelijk dat ze dat niet meer zou doen. 1 week later werd ik al gevraagd.

Het tweede gesprek ging beter en heeft mijn moeder veel duidelijk gemaakt. Ook tussen haar en stiefvader.

Er is laatst iets gebeurd met mijn stiefvader wat zijn wereld op de kop heeft gezet. Ineens heeft hij ook begrip voor chronisch zieken.
En nu hij veel meer thuis is, want geen werk, ziet hij ook hoeveel mijn moeder doet. Ook qua boodschappen. Dus door deze ongelukkige gebeurtenis is hij wel veel fijner. Mijn moeder zegt ook dat ze de oude stiefvader weer ziet in plaats van de man waar ze van weg wilde.
Een gezamenlijke rekening gaat er nooit komen. Ik heb dit vaker met stiefvader besproken maar dit is iets wat hij nooit zal doen.

En ja, mijn uitwonende broer en ik hebben er eigenlijk voor gezorgd dat er eten op tafel stond toen mijn stiefvader voor pampus lag. Ook eten voor stiefbroers die nog steeds in huis wonen. Ze zijn beide in de 20 maar denk dat mijn middelste zus van 19 eerder uit huis is.

Verder bedacht ik me nog een situatie. Mijn stiefvader wilde altijd dat de kinderen in huis hetzelfde hadden. Zo kregen we in het nieuwe huis, jaren terug, allemaal een envelop met evenveel geld. Maar, en dit is eigenlijk de meest bizarre, als mijn moeder met haar 4 eigen kinderen op vakantie ging, hield mijn stiefvader precies bij hoeveel ze uitgaf zodat hij dit bedrag kon storten bij zijn zonen.
We gingen al lange tijd niet meer met z'n allen op vakantie. Omdat mijn stiefvader vond dat hij geen quality time had met zijn zonen. Zij zaten liever met ons te spelen dan continue lopen bij vader. Dus na een aantal vakanties wilde hij niet meer samen maar alleen met zoons uit eerdere relatie. Zijn bloedeigen dochter maar die van mijn moeder wilde hij niet mee op vakantie. Want dat was lastig. Zijn zoons waren wat ouder en wilden stoere dingen doen, en kleine zus was een peuter/kleuter.
Mijn moeder heeft mijn zusje wel altijd meegenomen. En wij vonden ook altijd dat ze erbij hoorde. Ze was toch gewoon onze zus?

Maar ik dwaal weer enorm af. Had mijn moeder 500 euro betaalt voor een vakantiehuis terwijl hij in een hotel zat voor 300. Dan kregen zijn zoons het verschil gestort op hun rekening. Hij vertelde dit dus dat ieder kind hetzelfde moest krijgen. Wat natuurlijk vreemd is. Wij waren met 2 personen meer waaronder zijn eigen dochter die hij niet mee wilde nemen. Logisch dat je in veel gevallen meer kwijt bent. Ook in uitstapjes en dergelijke.

Ik denk dat daar mijn gevoel vandaan komt. Alles moest altijd hetzelfde. Iedereen moest altijd even veel. Maar nu er een mega erfenis is, is het stil.
Begrijp me niet verkeerd, ik sta niet te bedelen. Ik heb geen wrok naar ze, en al helemaal niet naar mijn zusje.

Nouja op zich vind ik dat nog wel te begrijpen, dat hij dat recht wil trekken zo van we gaan niet meer geld uitgeven aan de ene kant van het gezin dan aan de andere kant. Het heeft ook wel iets liefs om je eigen kinderen te laten merken van hee ik zal jullie niet vergeten, jullie worden niet vervangen / niet ineens "minder"....want dat hoor je toch ook wel regelmatig :(:)

En het is best te begrijpen dat vader af en toe met zijn grote jongens, grote jongens dingen wil doen.
Vind dat an sich wel goed eigenlijk van hem +:)+

Maar daar hoort dan eigenlijk wel bij dat hij ook met de rest nog wel leuke dingen doet. Vind ik.

Maargoed dat staat weer een beetje los van de rest. Dit ging puur over hoe besteden we het geld binnen het gezin. En deze erfenis gaat over losse personen die van een overleden persoon iets toegestopt krijgen en dat van hen zelf is. Toch een hele andere situatie.

Ik blijf het grootste probleem vinden dat jullie je moeder huishoudgeld toe aan het stoppen zijn dat gewoon beschikbaar zou moeten zijn binnen het gezin dat bulkt van het geld....

Snap de weerstand tegen het openen van een gezamenlijke rekening ook niet zo.
Je hoeft op zo'n rekening ook niet al je geld beschikbaar te stellen voor je vrouw.
Houdt gewoon alle rekeningen allebei die je nu ook hebt.

Maar opent daarnaast samen een nieuwe rekening die op beide namen staat, en daarop stort je maandelijks automatisch een zelf / samen te bepalen bedrag dat beschikbaar is voor boodschappen.

Blijkt dat het toch niet uitkomt dan ga je er samen even voor zitten om te kijken hoe je dat oplost.
Maar moeder moet toch verdorie niet bang zijn daarvoor en dan haar al sappelende kinderen vragen om wat toe te stoppen...om eten op tafel te kunnen zetten voor haar man die bulkt van het geld.....

Volgens mij ligt dit toch echt bij je moeder dat (als ze het niet verbrast en gewoon echt geld te kort komt voor de boodschappen) ze daar zelf samen met stiefpa een oplossing voor zoekt.

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:02

Wat een ontzettend ongezonde situatie. En vooral voor je moeder. Wat sneu voor haar. Sowieso is het al verschrikkelijk om je hand te moeten ophouden (vind ik). Maar bedelen bij je kinderen omdat jouw liefde je geen geld wil geven??! Wat vindt ze zelf van de situatie dan? Ik snap dat je niet dat je hele levensverhaal wil vertellen maar ik vraag me nu oprecht af of ze volledig gezond is zowel mentaal als fysiek. Een gezonde sterke vrouw laat zich niet zo behandelen denk ik, en die zou voor haar eigen geld gaan zorgen ipv haar hand ophouden. Is ze bewust zo afhankelijk of heeft ze weinig andere keuzes? Al ben ik van mening dat je altijd een keuze hebt, maar goed.
Sowieso sterkte met de situatie en dank voor het kijkje in de achtergrond van deze ingewikkelde situatie. Het probleem zit hem niet in de erfenis, de basis was al enorm ongezond en het lijkt toch zeker alsof stiefvader een egoïst is en zijn eigen kinderen duidelijk niet wil benadelen op welke manier dan ook. Ik krijg het gevoel alsof jouw moeder en jullie een leuke bijvangst waren maar niet te lastig moeten doen. Handig zolang er niet moeilijk wordt gedaan. Dikke knuf voor jou en hopelijk ziet je moeder het licht een keer.

Schuur_

Berichten: 4940
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:26

Anoniem schreef:
Mijn volle broer, volle zus en ik hebben al 2 gesprekken gehad met mijn moeder dat we geen geld meer konden/wilden geven.

De eerste keer was extreem heftig. Mijn moeder zei uiteindelijk dat ze dat niet meer zou doen. 1 week later werd ik al gevraagd.

Het tweede gesprek ging beter en heeft mijn moeder veel duidelijk gemaakt. Ook tussen haar en stiefvader.


En wat zei je moeder toen je geen geld meer gaf zoals je hebt aangegeven in het gesprek? Of heb je toch wel geld gegeven? Dan verandert er precies niks aan de situatie en kan je nog 100 gesprekken hebben.

Waar vraagt je moeder geld voor, is dat duidelijk? Is het echt voor het huishouden? Of persoonlijke uitgaves? Waarom is een gezamelijke huishoudpot (op een rekening) geen optie? Ik vind het zo apart dat als je moeder zo weinig geld krijgt voor boodschappen dat ze dan niet aan haar partner maar aan een uitwonend kind geld gaat vragen?

Je moet natuurlijk niet antwoorden maar het zijn misschien wel vragen die je voor jezelf kan stellen om de situatie helder voor ogen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:33

Suzanne F. schreef:
Wat een ontzettend ongezonde situatie. En vooral voor je moeder. Wat sneu voor haar. Sowieso is het al verschrikkelijk om je hand te moeten ophouden (vind ik). Maar bedelen bij je kinderen omdat jouw liefde je geen geld wil geven??! Wat vindt ze zelf van de situatie dan? Ik snap dat je niet dat je hele levensverhaal wil vertellen maar ik vraag me nu oprecht af of ze volledig gezond is zowel mentaal als fysiek. Een gezonde sterke vrouw laat zich niet zo behandelen denk ik, en die zou voor haar eigen geld gaan zorgen ipv haar hand ophouden. Is ze bewust zo afhankelijk of heeft ze weinig andere keuzes? Al ben ik van mening dat je altijd een keuze hebt, maar goed.
Sowieso sterkte met de situatie en dank voor het kijkje in de achtergrond van deze ingewikkelde situatie. Het probleem zit hem niet in de erfenis, de basis was al enorm ongezond en het lijkt toch zeker alsof stiefvader een egoïst is en zijn eigen kinderen duidelijk niet wil benadelen op welke manier dan ook. Ik krijg het gevoel alsof jouw moeder en jullie een leuke bijvangst waren maar niet te lastig moeten doen. Handig zolang er niet moeilijk wordt gedaan. Dikke knuf voor jou en hopelijk ziet je moeder het licht een keer.


Klopt helemaal wat je zegt. Mijn stiefvader heeft een periode lang zelfs een latrelatie opgeofferd. Wel de lusten, niet de lasten.

Het moet voor hem ook heel moeilijk zijn, je eigen zonen zie je de helft van de week en je eigen dochter plus bonuskinderen woonden wel 24/7 in huis. Daar had hij het ook heel moeilijk mee. Alleen konden wij gewoon niet bij onze biologische vader wonen en heeft mijn stiefvader er mede voor gezorgd dat wij daar niet meer mochten komen want hij vond het verschrikkelijk om ons daar te zien.

Mijn moeder is lichamelijk en mentaal helemaal gezond. Ze zegt ook dat als de liefde er niet was dat ze allang weg was geweest. Maar er is iets wat haar nog daar houdt. De hoop dat het gelukkige gezin terugkomt wat we in de beginjaren samen ook waren. We waren een grote gekke familie. Gingen samen op vakantie. Deden leuke dingen met z'n allen. En iedereen was gelijk. Mijn moeder heeft nog steeds hoop dat dit terug komt. En ook hulpverlening ziet wel in dat dit terug kan komen.
Al heeft mijn moeder wel een duidelijke grens. Zodra die bereikt is dan is het ook afgelopen. En komt het niet meer goed. De grens kwam heel dichtbij maar is niet bereikt en sinds stiefvaders ongeval probeert hij zich ook echt te beteren.

Ik ben wel aan het kijken om het topic op anoniem te zetten nav advies van bezorgde bokkers.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:07

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:
Door mijn moeder niet meer actief te helpen heb ik hier de driehoek wel doorbroken.
Of althans richting mij. Mijn moeder zal haar hele leven slachtoffer spelen, maar dat doet ze maar mooi bij hulpverlening of andere die er mee in willen trutten met haar.

Geld blijven geven is zeker de oplossing niet.
Dat zij kiest voor zo'n scheve relatie is haar keuze. Ja dat klinkt heel hard. Maar zo is het in feite wel.
geen idee verder of moeder niet kan werken en zo geen financiële vrijheid kan krijgen of dat dat ook een foute keuze is, al dan niet opgedrongen door de man.

Maar de niet thuis wonende kinderen hebben hun eigen leven, maar ook hun eigen rekeningen.
En het is meer dan mooi genoeg dat ze die krijgen betaald.

Thuiswonende werkende kinderen en kostgeld betalen vind ik iets anders.
Studerende dan weer niet.

Volgens mij krijg je voor studerende thuiswonende kinderen kinderbijslag? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?

Kinderbijslag is tot 18

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Stiefgezin en erfenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:16

Wat een bizarre situatie.... wat mij dan wel weer meteen opvalt: wat is de reden dat je moeder niet gaat werken als ze zowel fysiek en mentaal gezond is? Waarom pakt ze het heft niet in eigen hand en gaat ze niet voor zichzelf zorgen?
Daar hoef je niet op te antwoorden hoor, maar ik vind dat vanuit mijn perspectief als buitenstaander best vreemd.

BigOne
Berichten: 38697
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:18

Ts, ik snap je frustratie maar de “ fout” ligt bij jouw moeder, die heeft dit gedrag jaren getolereerd, nooit voor zichzelf opgekomen en de narigheid op jullie afgewenteld door geld te vragen. Je zegt dat je moeder gezond is, geestelijk en lichamelijk. Geef haar het advies om een baan te zoeken ( mocht ze die niet hebben) zodat ze haar eigen rekeningen kan betalen.
Stief pa inmiddels dus chronisch ziek dus laat die in huis maar aanpakken. Je stiefvader vertoont dit gedrag al zolang ze samenwonen dus de schuld ligt toch echt bij je moeder door dit te accepteren.

Petpa

Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Stiefgezin en erfenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:26

Het is moeilijk hoor om van achter een beeldscherm een oordeel te hebben.

TS, haar moeder en de rest van de gezinsleden zitten vast in een gezinssysteem.

Van achter mijn beeldscherm hoop ik dat er voor ieder gezinslid hulp komt om uit dat systeem te stappen.

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:51

BigOne schreef:
Ts, ik snap je frustratie maar de “ fout” ligt bij jouw moeder, die heeft dit gedrag jaren getolereerd, nooit voor zichzelf opgekomen en de narigheid op jullie afgewenteld door geld te vragen. Je zegt dat je moeder gezond is, geestelijk en lichamelijk. Geef haar het advies om een baan te zoeken ( mocht ze die niet hebben) zodat ze haar eigen rekeningen kan betalen.
Stief pa inmiddels dus chronisch ziek dus laat die in huis maar aanpakken. Je stiefvader vertoont dit gedrag al zolang ze samenwonen dus de schuld ligt toch echt bij je moeder door dit te accepteren.

Het verzorgen en draaiende houden van een gezin van (als ik het goed heb begrepen) 6 personen is al een voltijdsbaan met nooit vrij. De onderhoudskosten van dit alles moeten wel ergens vandaankomen en dat zou dan van de, volgens ts kapitaalkrachtige, partner en vader en stiefvader die daar ook woont moeten komen. Zoals ik al zei, eenmaal uitwonende kinderen hoeven niet meer financieel bij te dragen, die hebben dan hun eigen huishouding en kosten. Als die kapitaalkrachtige man, ik ga er vanuit dat die daar ook woont, niet genoeg huishoudgeld geeft dan staat er vanavond geen maaltijd op tafel want die kan dan niet ingekocht worden. Dan mag die man zelf de pizzakoerier bestellen en betalen. Hopenlijk laat hij de andere aanwezige gezinsleden, wel of geen bloedverwanten, dan wel mee-eten van de pizza.

BigOne
Berichten: 38697
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Stiefgezin en erfenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:53

Fulltime baan inderdaad en zelf je boodschappen moeten betalen, voor mij valt dit onder uitbuiting.

DuoPenotti

Berichten: 30599
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:59

Maar is die man ook wel zo rijk dan wat ts denkt?

Tegenwoordig met 2 kinderen werkt de vrouw al mee om alles te betalen.

Hier doet de man alles alleen om wel 2 gezinnen te onderhouden. Dan zal hij vast een flink inkomen hebben. Maar of er dan op het einde van de maand veel over is?

Uiteraard hoort moeder niet bij de kinderen aan te kloppen. En dat met haar man te regelen.

Maar kan me voorstellen dat het minder breed is dan lijkt.

En de kinderen zijn nu gedeeltelijk uit huis. De rest oud genoeg om thuis ook wat te doen.
Moeder een baantje en ze hoeft niet meer om geld te vragen. Hoe fijn moet dat voelen?!

Sellyxx

Berichten: 1253
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:30

”Ik denk dat daar mijn gevoel vandaan komt. Alles moest altijd hetzelfde. Iedereen moest altijd even veel. Maar nu er een mega erfenis is, is het stil.
Begrijp me niet verkeerd, ik sta niet te bedelen. Ik heb geen wrok naar ze, en al helemaal niet naar mijn zusje.”


Mooi om je reflectie te lezen in deze laatste alinea van je laatste post. Hopelijk kun je daar ook iets uit halen door dit hele topic met vele reacties. Soms begint het bij een punt waar je moeite mee hebt en dan helpt het om wat “dieper” te graven bij jezelf, door vragen te stellen aan jezelf en de situatie (en waar in dit geval de vragen van anderen ook aan kunnen bijdragen) om het daadwerkelijke gevoel of onderliggende verlangen naar boven te krijgen. Reflecteren is echt een vaardigheid waarvan ik geloof die kan helpen. Dingen die gebeurd zijn in het verleden kunnen we niet veranderen en we kunnen situaties niet altijd gelijk 123 oplossen maar door het reflecteren kun je verbindingen leggen tussen wat je hebt gezien, ervaren, gedacht en gedaan. Om allereerst te begrijpen wat de situatie met je doet, waarom je reageert op een bepaalde manier, waarom je waar precies moeite mee hebt, waar je vervolgens ook uit kunt leren en het gevoel krijgt door dingen doordacht te hebben sterker in je schoenen te staan, wat ook (i.i.g. vanuit wie jij zelf bent en wilt zijn als persoon) tot acties of handelingen of veranderingen in de toekomst kan leiden. :)

Je hebt je opengesteld in dit topic en dat vraagt ook een bepaalde kwetsbaarheid, dat word i.i.g. gezien @ts!

pien_2010

Berichten: 44039
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:54

Anoniem ik geef je een knuffel. Heel lastige situatie.
Mijn enige tip is dat je vader zsm moet regelen dat zijn partner in huis kan blijven wonen met alle kinderen bij zijn overlijden, en hoe en wat er geërfd gaat worden door je moeder, en alle kinderen.

Mijn man en ik hebben onlangs alles geregeld bij de notaris en we vallen onder het Nederlands recht (wonen in Frankrijk). Alles telt als volwaardig kind en er is gedacht aan toekomst voor de langstlevende. De kinderen zijn op de hoogte.