Woning die herhaaldelijk is afgewezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Re: Woning die herhaaldelijk is afgewezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:11

Mijn huis is van de buitenkant ook lelijk, zo’n typisch goedkope 1000 in een dozijn arbeidswoning. Van binnen is het inmiddels hartstikke leuk, ondanks de onhandige indeling.

We zijn er gaan wonen met de intentie om verder te kijken, maar inmiddels bevalt het allemaal perfect en zitten we er al 9 jaar. Tenzij we een loterij winnen blijven we hier mooi zitten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:18

Ik was (en ben) ook niet verliefd op mijn huidige woning. Dat was ik op de vorige wel, maar die had ik volledig zelf uitgedacht..... Alles precies daar waar je het hebben wilt, dat krijg je echt nooit weer, zeker niet in sociale huur :\. Desondanks zit ik wel super op mijn plek en wil ik hier niet weer weg! En dat gun ik iedereen :j.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:27

Ik ben het er wel mee eens dat het goed moet voelen. Je kan dan misschien wel dingen willen veranderen, maar je moet je er wel thuis kunnen voelen. Dat had ik met mijn woning in elk geval wel. Er was (en is) absoluut werk aan, maar ik had van in het begin een “klik” met dit huis.
Alleen is het vaak niet zo simpel als: je ziet een huis dat je leuk lijkt, je gaat bezichtigen en je beslist het te huren / kopen. Bij sociale huurwoningen heb je hier sowieso niet echt (veel) keuze. Je kan ook makkelijk een jaar of 10 op de wachtlijst staan vooraleer je er eentje kunt huren. Maar ook particuliere huur- of koopwoningen zijn vaak in no time verhuurd / verkocht. Soms zelfs al een half uur nadat het op een verhuur-verkoopsite geplaatst is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:27

De buitenkant kun je meestal wat aan doen door je tuin of balkon te beplanten en\of te decoreren volgens je persoonlijke stijl. Ook door van alles voor je ramen te zetten. Weliswaar niets voor mensen die van een strakke stijl houden zonder versieringen. Het is echt een heel verschil als je door een straat loopt met huizen die in principe allemaal precies hetzelfde zijn maar waar sommige bewoners iets heel aparts van hebben gemaakt. En anderen die er helemaal niets aan hebben gedaan- kale tegelvoortuin, lege vensterbanken. Nou ja,misschien vinden ze dat mooi of praktisch. Ik bedoel maar, je kunt er zelf wat van maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 19:31

Hier planten voor veel zon en licht en planten die liever wat donkerder staan. Voor buiten en voor binnen. Ik hou wel van een aangeklede tuin, terras en vensterbank :) En mijn mooiste vensterbank/balkondecoratie heeft een vachtje en snorharen :D <3

@pateeke ik weet niet hoe bekend je bent in Nederland maar ik woon in Friesland :) Zelfs in Leeuwarden (hoofdstad van de provincie) kun je binnen een jaar of 5 iets heel bewoonbaars en betaalbaars vinden :)

Voor mij zijn de grote steden te druk. Veel te veel prikkels := Al snap ik wel dat er mensen zijn die er graag wonen, en dat het dan lang duurt voordat je wat naar je zin vindt. Ik heb jarenlang in Amsterdam gestudeerd en kom er graag maar ben ook altijd blij als ik er weer weg ben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:39

Koper schreef:
Hier planten voor veel zon en licht en planten die liever wat donkerder staan. Voor buiten en voor binnen. Ik hou wel van een aangeklede tuin, terras en vensterbank :) En mijn mooiste vensterbank/balkondecoratie heeft een vachtje en snorharen :D <3

@pateeke ik weet niet hoe bekend je bent in Nederland maar ik woon in Friesland :) Zelfs in Leeuwarden (hoofdstad van de provincie) kun je binnen een jaar of 5 iets heel bewoonbaars en betaalbaars vinden :)

Voor mij zijn de grote steden te druk. Veel te veel prikkels := Al snap ik wel dat er mensen zijn die er graag wonen, en dat het dan lang duurt voordat je wat naar je zin vindt. Ik heb jarenlang in Amsterdam gestudeerd en kom er graag maar ben ook altijd blij als ik er weer weg ben.

Als je een kat of hond hebt zul je daar in je zoektocht naar een woning ook rekening mee moeten houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 19:43

Ja dat heb ik gemerkt :D Tot nu toe is dat eigenlijk altijd goed gekomen. De plek die zij het ergste vonden was waar we hiervoor woonden, maar dat was voornamelijk vanwege luidruchtige buren. Arme poetie die midden in de nacht grommend van schrik overeind vloog van de herrie :(:)

De meeste verhuurders reageren welwillend als ik vertel dat ik katten heb. Soms willen ze dan dat het bij twee blijft, en dat wil ik ook. Of ze vragen hoe oud ze zijn. En natuurlijk verhuis ik nergens naartoe zonder Ju en Majtje. Wat lijkt mij ook helemaal niet hoeft in een woningbouwwoning.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:32

Koper schreef:

Nog niet in Friesland geweest, zou ik ooit wel eens willen doen.
Systeem hier is gewoon heel anders dan in Nederland. Wij hebben bv ook niet de regel dat je 3 of 4x de huur moet verdienen. Verhuurders mogen denk ik niet eens vragen wat je verdient, eventueel wel welk beroep je uitoefent.
Ik woon nu wel in een regio waar de prijzen ontzettend hoog zijn, maar zelfs in goedkopere regio’s is het hoe langer hoe moeilijker iets betaalbaars te vinden wat enigszins in orde is en dan ook nog op tijd te zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 21:40

Als ik verhuisd ben mag je langskomen in Friesland hoor :)

Hier is het systeem bij de vrije sector (bij voorbeeld huren via een makelaar) dat die vaak willen dat je 3 of 4 keer de huur verdient. Bij woningcorporaties is de huur ook gelinkt aan je inkomen. Dat ziet er dan bij voorbeeld zo uit: https://www.wstweststellingwerf.nl/wp-c ... ctueel.pdf

Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat het uitmaakte wát voor werk je doet. Ze willen gewoon weten wat je verdient, of eigenlijk dus of je de huur wel echt kunt betalen.

Ben het wel met je eens dat het op heel veel plekken in Europa steeds lastiger wordt om iets betaalbaars te vinden. Hoewel... een kennis van mij woont in Tallinn en daar schijnt het nog mee te vallen :D

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:49

Hier is het ook gelinkt aan inkomen bij sociale huur, maar doorgaans is het dan nog duur genoeg…
Het maakt niet zozeer uit welk beroep je uitoefent, maar als je niet mag vragen wat de eventuele huurder verdient, ga je zo’n vragen wel stellen omdat het een indicatie geeft van het inkomen.

Ik hoop dat je snel een fijne plek om te wonen vindt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 21:53

pateeke schreef:
Het maakt niet zozeer uit welk beroep je uitoefent, maar als je niet mag vragen wat de eventuele huurder verdient, ga je zo’n vragen wel stellen omdat het een indicatie geeft van het inkomen.

Aha, nu snap ik je :)

Op het moment huur ik woonruimte én opslag voor mijn spullen. Nou woon ik momenteel bepaald goedkoop. Ik hoop uiteindelijk voor hetzelfde bedrag klaar te zijn :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:56

Dat snap ik… opslag is toch ook een behoorlijke hap uit je budget denk ik…

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:02

Ik zag toen ik een andere woning zocht ook regelmatig woningen voorbijkomen die ik prima zou kunnen betalen maar waarvoor ik nooit in aanmerking kom wegens een te laag inkomen.
Bijvoorbeeld kale huur €500,- maar dan eisen dat je €2.000,- of meer per maand verdient.
Ja dat red ik niet met mijn uitkering. :+
Heb nu een woning waar ik iets meer voor betaal dan hierboven genoemd maar wel inclusief g/w/e en internet.
Voor een woning met de eerder genoemde €500,- aan kale huur zou ik meer huurtoeslag krijgen dus dat heft het huurverschil weer (grotendeels) op maar dan is mijn inkomen nog steeds te laag volgens die huurmakelaars etc.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:09

De Eurowoningen in Leusden? Och daar woonde mijn oma, wat een kneiter lelijke woningen zijn dat. Enige voordeel was het wijkzwembad :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:10

Renee1991 schreef:
De Eurowoningen in Leusden? Och daar woonde mijn oma, wat een kneiter lelijke woningen zijn dat. Enige voordeel was het wijkzwembad :')

Ja, daar. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 22:12

Het zwembad is leuk. Alleen de zonneweide is keihard, daar kun je gewoon echt niet fijn liggen. Zouden ze eens moeten frezen :')

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:02

Ah nee die eurowoningen zijn juist gaaf, geen saai rijtje maar speels geschakeld met mooie vloeiende lijnen en een leuke variatie op de stempel indeling, een bouwplan in een blok met wisselend geplaatste rijen dezelfde huizen in een patroon dat zich herhaalt
Dat was een manier om snel veel huizen te bouwen in een tijd van woningnood.

Die stempels zijn zelfs in meerdere plaatsen in Nederland herhaald, mijn oom en tante woonden in de jaren ‘70 in precies zo’n huis als waar ik nu in woon maar dan aan de andere kant van Nederland.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 00:05

Maar ze zien eruit als bunkers met grindtegelaankleding en ik weet niet of jij het handig vindt om je woonkamer op de 1e verdieping te hebben maar ik vind dat niet praktisch.

Het is er wel heerlijk rustig, en in alle opzichten behalve het uiterlijk een fijne plek om te wonen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:09

Koper schreef:
Maar ze zien eruit als bunkers met grindtegelaankleding en ik weet niet of jij het handig vindt om je woonkamer op de 1e verdieping te hebben maar ik vind dat niet praktisch.

Het is er wel heerlijk rustig, en in alle opzichten behalve het uiterlijk een fijne plek om te wonen.

Die grindtegels is typisch jaren ‘70 en nee ik zou nu niet oven willen wonen, maar mijn zoon wil graag een drive-in woning kan zijn cabrio binnen staan en hij hem iedere dag even aaien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 00:12

Ja dat is dan wel weer een voordeel. En het is leuk dat er in elke straat een pleintje is.

Misschien ben ik wel te jong om het grindtegelexterieur te kunnen waarderen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:22

Koper schreef:
Ja dat heb ik gemerkt :D Tot nu toe is dat eigenlijk altijd goed gekomen. De plek die zij het ergste vonden was waar we hiervoor woonden, maar dat was voornamelijk vanwege luidruchtige buren. Arme poetie die midden in de nacht grommend van schrik overeind vloog van de herrie :(:)

De meeste verhuurders reageren welwillend als ik vertel dat ik katten heb. Soms willen ze dan dat het bij twee blijft, en dat wil ik ook. Of ze vragen hoe oud ze zijn. En natuurlijk verhuis ik nergens naartoe zonder Ju en Majtje. Wat lijkt mij ook helemaal niet hoeft in een woningbouwwoning.

Bij mijn corporatie zijn 1 of enkele huisdieren toegestaan( mits ze geen overlast veroorzaken) maar geen vee. In de appartementen waar ik in woon heeft bijna iedereen katten, zowel degenen op de begane grond (die kunnen dan ook naar buiten) als degenen op de verdieping, die katten blijven dan binnen. Er is zelfs 1 vrouw die 9 katten heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 09:58

Nee uiteraard mag je geen vee of overlast veroorzakende dieren meebrengen }:0

k heb twee katten. Voor Maj zou een woning op de begane grond perfect zijn maar een balkon vindt ze ook goed. Ju ligt om nog steeds onverklaarbare redenen graag ongeveer een halve meter buiten de voordeur. Op de gang/overloop/galerij dus. Al is dat natuurlijk wel iets wat ik eerst zou overleggen met alle buren, we moeten niet hebben dat er iemand over hem struikelt of dergelijke.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:33

Koper schreef:
Nee uiteraard mag je geen vee of overlast veroorzakende dieren meebrengen }:0

k heb twee katten. Voor Maj zou een woning op de begane grond perfect zijn maar een balkon vindt ze ook goed. Ju ligt om nog steeds onverklaarbare redenen graag ongeveer een halve meter buiten de voordeur. Op de gang/overloop/galerij dus. Al is dat natuurlijk wel iets wat ik eerst zou overleggen met alle buren, we moeten niet hebben dat er iemand over hem struikelt of dergelijke.

Voor jullie zal een katvriendelijke buurt van belang zijn. In elk geval niet een katvijandige! Als je keuze krijgt uit meerdere woningen dan zou je daarover eerst in de buurt navraag kunnen doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 11:20

Theoretisch allemaal heel mooi ;)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:35

Ik heb de woning afgewezen. De woningbouw leek het doodnormaal te vinden om een woning zo op te leveren. Niet raar dat ik dan al de 5e ben die hem weigert. Ik wacht op nieuw aanbod, in de hoop dat dat fatsoenlijker is!