Hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:33

Eigenlijk is het niet te voorspellen ook. Wij zijn na medische ellende met dieren maar ook auto’s die continue kapot gingen al €17.000 kwijt in 9 maanden en nog niet klaar. Dan gaat het heeeel hard. Terwijl ik voorheen dacht dat ik best een mooi bedrag had staan.. -O- dus geen idee wat ik in de toekomst klaar wil hebben staan, haha.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:42

Nietvanbelang schreef:
Maar als ik huurtoeslag wil moet mijn spaargeld omlaag dus het is voor een goed doel. :=

Ik vond dit toch zo'n gekke opmerking, dat ik ben gaan googlen. Heb zelf een koophuis, dus weet niets van huurtoeslag af. Ik vind de regeling eigenlijk net zo krom als bovenstaande opmerking, sorry. Als je bijna 37000 euro spaargeld mag hebben, heb je toch helemaal geen huurtoeslag nódig? Even serieuze vraag dit hoor. Vat het niet persoonlijk op, want zo is het absoluut niet bedoeld!

Vind het gewoon echt krom, want iemand met dus 35000 euro spaargeld, krijgt maandelijks centen van de staat, terwijl iemand die net een euro te veel per máánd verdient op zijn of haar loonstrook maar geen vermogen heeft kunnen opbouwen, krijgt helemaal niets...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:43

tita schreef:
Mijn oma kreeg ook toeslag maar mocht echt heel weinig hebben aan eigen vermogen Iig niet 36000€

Dat bedrag is per 1 Jan 2024

Een paar jaar geleden was het zelfs tot 12000.
In een paar jaar tijd is dat heel erg veranderd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:43

_Anne_V schreef:
tita schreef:
Bellatrix ik vind dat je goed doet hoor want als je huurtoeslag krijgt heb je geen mega inkomen

Tis zuur dat je dan niet zelf mag weten hoeveel je spaart omdat je anders gekort gaat worden

Ooit overwogen om zwart te sparen

Een bepaalde grens is niet meer dan terecht. Iemand die ontzettend veel vermogen heeft, heeft huurtoeslag niet nodig.

En wij maar belasting betalen :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:47

Bellatrix schreef:
opisop_shop schreef:
Wij hebben 2 jaar geleden ons huis verkocht met overwaarde en zijn daarna gaan huren. De overwaarde hebben we in aandelen gestopt die dividend uitkeren, om ons inkomen aan te vullen en hopelijk op termijn natuurlijk ook nog in waarde zullen stijgen. Daardoor hoef ik niet fulltime te werken en kunnen we toch gewoon doen wat we willen.

Dat is slim!

tita schreef:
Vind je, ik denk daar dan wel anders over.

Niks is zo snel sparen als een eigen huis, als het je gegund is.

Als het niet mogelijk is (omdat de huizen meer dan 1 miljoen kosten hier) dan was dit voor ons de slimste keuze waarmee we het meeste kunnen besparen :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:48

Ik betaal toch ook gewoon belasting?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:50

Wij hadden een tijdje geleden pensioen voorlichting op het werk en daar werd toch geadviseerd om 30duizend euro als spaargeld te hebben…

Schrok er toch wel van hoeveel collega’s dat niet hebben.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:50

Ja maar de redenering dat je, als je 36k kunt sparen, huurtoeslag ook niet echt nodig hebt, vind ik wel terecht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:51

Eens, maar als ik onder de grens kom heb ik er wel recht op en mag ik het aanvragen. Ook eens?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:51

Yv_ schreef:
Nietvanbelang schreef:
Maar als ik huurtoeslag wil moet mijn spaargeld omlaag dus het is voor een goed doel. :=

Ik vond dit toch zo'n gekke opmerking, dat ik ben gaan googlen. Heb zelf een koophuis, dus weet niets van huurtoeslag af. Ik vind de regeling eigenlijk net zo krom als bovenstaande opmerking, sorry. Als je bijna 37000 euro spaargeld mag hebben, heb je toch helemaal geen huurtoeslag nódig? Even serieuze vraag dit hoor. Vat het niet persoonlijk op, want zo is het absoluut niet bedoeld!

Vind het gewoon echt krom, want iemand met dus 35000 euro spaargeld, krijgt maandelijks centen van de staat, terwijl iemand die net een euro te veel per máánd verdient op zijn of haar loonstrook maar geen vermogen heeft kunnen opbouwen, krijgt helemaal niets...

Dus erfenis mag je niks leuks mee doen en moet je uitgeven aan je huur of schadevergoeding na ongeluk of ... ? Er zijn zoveel redenen dat mensen geld op een spaarrekening kunnen hebben.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:52

Bellatrix schreef:
Eens, maar als ik onder de grens kom heb ik er wel recht op en mag ik het aanvragen. Ook eens?

Ja uiteraard! En snap het ook heel goed als je dat dus inderdaad doet. Reageerde vooral op de mensen die het gek vonden dat je dan geen huurtoeslag meer krijgt.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:54

Yv_ schreef:
Nietvanbelang schreef:

Regelingen zullen altijd ergens krom zijn. Maar iemand die zuinig leeft en daardoor geld opzij kan zetten of bijvoorbeeld een erfenis heeft gehad heeft toch net zoveel recht op huurtoeslag als iemand met een gat in zijn hand die alles wat binnenkomt gelijk uitgeeft aan luxe producten?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:55

Ok. :)

Mijn spaargeld is ook opgebouwd uit potjes. Onvoorziene uitgaven, sparen voor later (pensioen aanvullen), andere auto, auto verzekering, huisdieren, zorgkosten, teveel ontvangen toeslagen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:00

paddington schreef:
Ik heb gelukkig nu een aardige buffer op mijn rekening door de erfenis van mijn ouders.

Maar ook niet te veel want dan komt alweer de belastingdienst om de hoek kijken.
Ik mocht al eens 10% afdragen.

Dus ik heb nadat ik de erfenis kreeg ook voor mij grotere bedragen uitgegeven aan een andere nette auto, zonnewering aan huis en vakanties.

Ik heb ook wat hier en daar " geschonken " om onder een bepaald bedrag uit te komen.

Van mijn loon stort ik bepaalde potjes zoals auto, benzinegeld van werk, vakantie.

Dit klinkt financieel natuurlijk hartstikke fijn. Maar helaas heb je wel je ouders verloren. Daar kan geen cent tegen op lijkt mij..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:07

Oh absoluut Tamary en S1993 (alhoewel, je noemt ook wel echt 2 uitersten he S1993 :) ). Het is absoluut niet zo dat ik het niemand gun, ik vind het alleen behoorlijk krom en eerlijk gezegd vind ik het bedrag van bijna 37000 euro ook echt wel heel hoog. Geld van de staat krijgen is in mijn ogen een laatste redmiddel. En iemand die 35000 euro op de spaarrekening heeft staan, door wat voor reden dan ook, heeft die hulp OP DAT MOMENT toch niet nodig? Of zien jullie dat niet zo?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:09

Maar als jij recht hebt op huursubsidie dan vraag je die toch aan? En dat bedoel ik in het algemeen, niet aan jou persoonlijk gericht. Waarom geld laten liggen? Je doet dan niets tegen de regels.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:13

Bellatrix schreef:

Ja uiteraard!

Maar opties als dan maar zwart gaan sparen vind ik echt heel triest (ik weet dat jij dat niet was). We betalen allemaal belasting om de mensen die zelf -om wat voor reden dan ook- niet rond kunnen komen te ondersteunen. En met een spaarsaldo van meer dan 37.000 euro kan iemand volgens mij prima voor zichzelf zorgen zonder hulp van de overheid. We moeten blij zijn dat dit systeem er is in NL, in plaats van trucjes te bedenken om eronder uit te komen.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:15

Ik zou het zeker aanvragen :j als je er recht op hebt, zonde om het niet te gebruiken.

Mogelijk ligt er een of andere logica achter de hoogte van de grens. Heb je net je huis verkocht met flinke overwaarde, vind ik het terecht dat dergelijke mensen geen huurtoeslag krijgen.

Is er geen uitzondering voor mensen die geld hebben door een schadevergoeding?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:19

Situatie 5 maanden geleden: koophuis, 12.000 euro op de bank samen. Vond dt het minimale want zoveel onverwachte dingen steeds.

Status nu: gescheiden, sociale huurwoning met 1 kind en zo'n 2300 euro op de bank. Morgen een nieuwe koelkast kopen. Ik hoop vooral dat er niks geks met de auto e.d. gebeurd.
Ik vind het contrast van voor en na scheiding enorm groot. Van 0 euro aan toeslagen en zo'n 400 euro eigen bijdrage aan kdv is nu naar scheiding de status: zo'n 730 euro aan huur toeslag zorg toeslag en kind gebonden budget. Meest achterlijke vond ik dat we op papier samen waren, ik een koophuis had en een sociale huurwoning en ik huurtoeslag al kreeg. Fijn als overgangs periode met de dubbele lasten tot het geregeld is maar hoeveel mensen verhuren dan illegaal??
Nu wordt ook m'n kinderopvang bijdrage bijna volledig weg gestreept.
Ik ben enorm blij met de situatie maar dat mensen klagen dat het zo slecht geregeld is snap ik niet. Ik werk 3 dagen, meer werken loont niet waarschijnlijk Precies waar Nederland berucht om is zit ik nu in.

Die grens van toeslagen.. ik moet nog uitgekocht worden en ik ben enorm benieuwd waar dat op uitkomt. Ik zal op de grens zitten. En eerlijk. Als ik boven die 37.000 lijk te gaan komen dan ga ik het ook ergens in investeren. Nog zat dingen die ik moet. Contrast is gewoon te groot. Elke maand 250 euro de prullenbak in gooien als 'gratis' geld doe ik ook niet.
Overigens heb ik altijd hard gewerkt maar ik maak ook verantwoorde keuzes. Zat mensen met een gat in hun hand en die roken enzo.

Maargoed de kans dat ik ooit alleen weer wat kan kopen is ook lastig. Fijn om wel dat spaargeld te hebben. Zorgt er nu wel voor dat ik minder stress heb met zo weinig geld nu even. Onverwachte kosten van huis heb ik niet, alleen de auto en dus nu wel wat dingetjes zoals m'n 2e hands koelkast die gesneuveld is en vervangen moet worden.

En als ik ooit weer iemand leer kennen is mijn huurhuis opgegeven ook geen optie. Als ik weer fiscaal partner word vervallen grotendeels de toeslagen. De kans dat ik weer in sociale huur kom de komende 10 jaar is hier mega klein. Dus dan hou ik het liever aan voor het geval dat.. of als m'n zoontje woonruimte nodig heeft. Maar stom eigenlijk want zo wordt er denk ik veel vast gehouden. Systemen zijn gewoon krom.
Maargoed voor nu echt heel dankbaar dat ik voor mijn zoontje kan zorgen en kan werken en ook al een plek voor mezelf heb in deze tijd die te betalen is :j . Geld maakt niet gelukkig. Geef mij 1500 of 3500. Ik kan met alles wel uit de voeten. Je leeft naar wat je hebt.
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 13-08-24 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:21

Ik heb t afgelopen jaar gespaard voor de Belastingdienst. En al het geld dat binnenkwam ging op aan verbouwing, huwelijk en kwaliteit van leven.

Maar wel huis gekocht vorig jaar (met eigen inleg die mn spaarrekening leegtrok).

Denk dak niet mag klagen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:24

Het is gewoon moeilijk om overal uitzonderingen voor te maken. Ik heb een voorbeeld van rechtsbijstand. Als iemand een rechtszaak tegen jou aanspant (familierecht dus niet te verzekeren) dan moet je daarin mee, je moet een advocaat en jezelf verweren. Dat kost duizenden euro’s en kan zo in de tienduizenden euro’s gaan lopen. Dat zou je dus zo je erfenis kunnen kosten of je zuur gespaarde centjes. Terwijl je heel oneerlijk wordt meegesleept in iets waar je misschien niks aan kan doen. Het is sowieso al verschrikkelijk maar als je er ook nog eens totaal in leeggetrokken wordt al helemaal. Rechtsbijstand kent ook zo’n norm aan inkomen en vermogen. Dan wil je ook wel proberen om onder die norm te komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:38

Ik wist niet dat er op huurtoeslag een grens lag op eigen vermogen. Ergens vind ik het wel krom want het wordt bepaald op je salaris. Dus blijkbaar is je salaris laag genoeg voor de toeslag, maar mag het plots niet meer vanwege je spaargeld.

Ik snap wel wat jullie zeggen hoor, dat als je zoveel spaargeld kan hebben, dat je dan de hulp niet nodig hebt. Maar toch vind ik het krom, omdat je salaris blijkbaar laag genoeg is om het aan te mogen vragen. Als je al vanaf jongs af aan spaart in kleine beetjes en vervolgens vrij zuinig bent met uitgaven dan gaat het jaarlijks vaak elke keer wat omhoog. Als je dan goed spaart en zuinig bent zodat je hopelijk ooit een mooie inleg hebt voor een koophuis, moet je opeens dat spaargeld weer gaan 'opeten' omdat je toeslag eraf gaat. Dan heeft dat zuinig zijn en sparen weinig nut.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:42

Ik ben 32, eigen software bedrijf. Ik had 150K aan spaargeld, en vorig jaar ons huis verkocht met ruim 2 ton overwaarde. Oude vervallen boerderij gekocht, al mijn spaargeld en overwaarde in de verbouwing gestopt. Nu nog 85K spaargeld en dat gaat eind oktober gebruikt worden voor een nieuw dak, dakisolatie en goten. Wil ook nog zonnepanelen, rolluiken en een zonneboiler dus we sparen driftig verder.... Spaargeld wordt nu niet meer zo snel aangevuld want onze hypotheek is 4x zo hoog geworden. Voorheen spaarde ik €2500 per maand, tegenwoordig +- €1000

purny

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:53

Het hangt er van af hoe je spaart.
Als je bijvoorbeeld veel boodschappen doet, spaar je daar de koopzegels/knooppunten van supermarkten voor.
Koffie kaart van de Perla is ook 2 euro waard.

Vroeger betaalde ik mijn boodschappen contant. Deed dit altijd met biljetten.
Muntjes die ik over had gingen in een dichte pot. En ging ik met mijn bakje kleingeld naar de bank. Had ik zo 350 euro.
Tegenwoordig zet ik mijn energie hoger in zodat ik bij de afrekening geld terug krijg.
En check ik de maatschappijen waar je een welkomstbonus krijgt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:05

Celebi schreef:
Ik wist niet dat er op huurtoeslag een grens lag op eigen vermogen. Ergens vind ik het wel krom want het wordt bepaald op je salaris. Dus blijkbaar is je salaris laag genoeg voor de toeslag, maar mag het plots niet meer vanwege je spaargeld.

Ik snap wel wat jullie zeggen hoor, dat als je zoveel spaargeld kan hebben, dat je dan de hulp niet nodig hebt. Maar toch vind ik het krom, omdat je salaris blijkbaar laag genoeg is om het aan te mogen vragen. Als je al vanaf jongs af aan spaart in kleine beetjes en vervolgens vrij zuinig bent met uitgaven dan gaat het jaarlijks vaak elke keer wat omhoog. Als je dan goed spaart en zuinig bent zodat je hopelijk ooit een mooie inleg hebt voor een koophuis, moet je opeens dat spaargeld weer gaan 'opeten' omdat je toeslag eraf gaat. Dan heeft dat zuinig zijn en sparen weinig nut.

Nou dit dus. Ik heb jaren krap geleefd om dit te kunnen sparen.