Wat is jouw budget voor boodschappen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:03

Wij komen per maand op 500 a 600€ voor 2p en 3 kinderen. Exclusief drogisterij spullen. Wij doen vaak 1x per week grote boodschappen maar koop ook wel veel biologisch, ook wel via een online leverancier. Wij drinken trouwens alleen limonade, water ,thee en koffie.
Laatst bijgewerkt door Solistar op 23-08-23 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:06

Neonlight schreef:
MarliesV schreef:
Haha, ik ga door de koelkast voor het boodschappen doen en maak echt een lijstje, dat scheelt een boel 'onnodige' aankopen.

Vandaag had ik nog over; 200 gram snijbonen, cherry en gewone tomaat, radijsjes, komkommer en 100 gram sperciebonen.
Dus vanavond eten we met die boontjes dit: https://nynkek.nl/2016/08/04/recept-sni ... krieltjes/
En die radijsjes gaan morgen door een pasta salade.

Vanavond aardappelen er bij (voorraad) en een burger (was 2e pakje gratis, dus 1 in de vriezer). Dat doe ik dus 2x per week (koelkast/voorraad door wat er nog is) en daar op inkopen. Zo gooien wij nauwelijks iets weg!

Wij doen dus niet aan potjes/pakjes ed, misschien dat dat ook al heel veel scheelt?

Maar voor 2 personen is dat toch te weinig aan groentes? 2 ons groentes per persoon gaan er hier zeker doorheen, eigenlijk eerder 3 ons per persoon.

Ik zit ruim over de 2 ons per dag, maar dat komt omdat wij ook altijd groente bij de lunch eten. Bij het avondeten redden wij ook niet altijd precies de 200 gram pp, soms meer, soms minder, maar totaal op de dag wel ruim.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:07

Ik heb geen budget. Ik koop wat ik nodig ben en waar ik zin in heb. Vlees haal ik van de boerderij en is meestal wel iets duurder dan supermarktvlees. Maar dat eet ik uit principe niet, aangezien ik niet mee wil werken aan het leed wat daaraan vooraf gaat. Kaas haal ik van de boerderij, even als zuivel. We hebben kippen die leggen de eieren. Maar ik ben denk ik toch al wel gauw tussen de 125 a 200 euro per week kwijt voor 2 a 3 personen.
Alle soorten diervoeding niet meegerekend.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:11

Interessant.

Ik ga wekelijks naar de scharrelslager en een winkeltje met verse maaltijden/voedingsmiddelen en alleen overige dingen die ze niet hebben haal ik bij ah (daar kom ik zo min mogelijk) zal eens bijhouden wat ik wekelijks kwijt ben. :)Slager meestal rond de 20 tot 30,-

BelgenGek

Re: Wat is jouw budget voor boodschappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:21

Hier rond de 80-100 euro per week met z'n vieren.
We drinken alleen water en 1x koffie en 1x thee per dag.
Paar keer per week eten we groente uit eigen tuin en we zijn flexitarier dus niet dagelijks vlees en vis.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 07:48

Goof schreef:
Nou, noem mij dan maar verwend, maar ik rijd gerust een keer extra naar de supermarkt om iets lekkers te eten te halen als ik die dag geen trek heb in wat ik nog in de koelkast heb liggen >;)

Grappig, ik verkies een restjesmaaltijd ver boven de horror om naar een supermarkt te moeten gaan. Dus verwend vind ik het niet, maar ik zou er zelf echt nooit voor kiezen.

Meestal schrijven we op een lijstje wat we ongeveer die week gaan eten. Die investering doe ik liever dan dat ik meerdere keren naar de supermarkt ga. Dat vind ik echt zonde van mijn tijd. We komen eigenlijk altijd wel goed uit, daarnaast hebben we ook wat groentes en gerechten in de vriezer liggen voor nood of geen zin in koken. We hoeven ook nooit eten weg te gooien. Meestal blijft alles wel ruim een week goed in de koelkast en gebruiken we groentes in meerdere gerechten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:06

Oh nou ‘s avonds na 18.00 uur is het hier heerlijk rustig in de AH dus dat is voor mij geen probleem. Ik verzin dan ter plekken even waar ik zin in heb en sta zo weer buiten.

Als mijn restjes genoeg zijn voor een maaltijd dan geef ik het weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:27

BaileyMix schreef:
Wildgirl schreef:
Dat vraag ik me ook wel af idd.
Hier altijd de koelkast vol, gooi zelden tot nooit iets weg gelukkig. Ik zou echt niet weten hoe ik met 25 of 30 euro die sommigen hier uitgeven lekker en gevarieerd zou kunnen eten.
Is het luxe? Zeker, ik eet iedere week (verse) vis en regelmatig een lamsrackje of varkenshaasje. Die laatste maak ik dan vaak a la gorgonzola, dus dan voor 1 avondmaaltijd al zo'n 8 euro verder.

Dat scheelt inderdaad wel ja, ik eet plantaardig dus heb al geen hoge kosten aan kaas, vlees of vis. En tofu en peulvruchten kosten precies geen drol :+

Same here :j

Ik heb zakken vol droge bonen/linzen/erwten liggen die ik in de uitverkoop hier en daar groot inkoop. Vorig jaar een mazzeltje; kilozakken beluga linzen voor een euro per zak. En omdat bonen ook nog eens minstens verdubbelen in gewicht heb je uiteindelijk twee kilo linzen voor een euro :Y)

Zelfde met andere droge ingrediënten als rijst, pasta, TVP, graan.. Ik koop het groot in, of in de uitverkoop, en dat spul is járen houdbaar.

Aardappelen zijn goedkoop bij de boer, groente van het seizoen en TGTG/Verspil me niet en van de markt.. En brood 'van gisteren' voor 50 cent.
Op de markt zijn er altijd partijen groente die eruit moeten en heel goedkoop zijn.

Oh, en Butlon <3 Niet heel gezond, maar daar kun je regelmatig pizza's kopen voor 50 cent, enorm lekkere "Raised & Roots" vleesvervangers voor een euro voor een grote zak van 700 gram, vleesvervangers van de vegetarische slager voor weinig, en ik zie er nu bv super goedkope vegan mayo staan en heel veel meer spul voor in de voorraadkast of vriezer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:52

Neonlight schreef:
MarliesV schreef:
Haha, ik ga door de koelkast voor het boodschappen doen en maak echt een lijstje, dat scheelt een boel 'onnodige' aankopen.

Vandaag had ik nog over; 200 gram snijbonen, cherry en gewone tomaat, radijsjes, komkommer en 100 gram sperciebonen.
Dus vanavond eten we met die boontjes dit: https://nynkek.nl/2016/08/04/recept-sni ... krieltjes/
En die radijsjes gaan morgen door een pasta salade.

Vanavond aardappelen er bij (voorraad) en een burger (was 2e pakje gratis, dus 1 in de vriezer). Dat doe ik dus 2x per week (koelkast/voorraad door wat er nog is) en daar op inkopen. Zo gooien wij nauwelijks iets weg!

Wij doen dus niet aan potjes/pakjes ed, misschien dat dat ook al heel veel scheelt?

Maar voor 2 personen is dat toch te weinig aan groentes? 2 ons groentes per persoon gaan er hier zeker doorheen, eigenlijk eerder 3 ons per persoon.

200 gram snijbonen+ 100 gram sperciebonen+ 150 gram tomaat is bij mij toch echt wel 200 gram pp qua groente. Daarnaast eten wij ook nog rond de lunch vaak iets van sla, komkommer of andere groente als 'snack'.

Vanavond eten we een pasta salade, bewust met extra veel groente haha.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:16

Interessant topic is dit! Vind het verassend hoe sommigen met zo weinig rond kunnen komen terwijl ik zelf het idee heb dat ik al relatief zuinig ben. Ik zet zelf 300 euro per maand opzij voor boodschappen. Ben in mijn eentje. Daarvan blijft meestal iets over dus zal op 65 euro per week uitkomen.
Dit is ook inclusief alcohol, borrelplankjes, koffie etc. Ook huishoudelijke producten als schoonmaak middel, afwasblokjes en alle verzorgingsproducten die ik haal bij de lidl. Wat ik bij de etos haal zit hier niet bij.
Tijdens de lunch eet ik ook graag wat uitgebreider. Gister had ik bijvoorbeeld pasta salade en voor vandaag heb ik couscous salade gemaakt. Hierdoor zit ik op 400-450 gram groente per dag, eet ook veel noten en probeer 3 stuks fruit. Ik eet niet veel vlees, maar haal wel altijd biologisch als ik het wel eet.
Ik doe week boodschappen en maak altijd een eten-planning voor de week voordat ik boodschappen doe. Ik hou me hier weinig aan, maar omdat ik graag in de keuken sta en toch wel mijn favoriete groenten heb kan ik veel andere gerechten maken dan ik in mijn hoofd had als ik hier zin in heb. Ik heb ook een hele fijne koelkast met groente la waardoor groenten ook rustig 2 week goed blijven na kopen. Mijn koelkast is dan ook altijd wel vol, maar gooi nauwelijks wat weg.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:22

Ik denk dat wij rond de 300-400 per maand zitten.

Dit is exclusief de dieren.
Voor 2 soms 3 personen per maand.
Ik koop veel in de aanbieding en dan koop ik gerust heel wat meer in.

Gedeelte groente komt momenteel uit de groentetuin.
En als de kaas die wij altijd eten in de aanbieding is, koop ik gerust 10-20 pakjes.
Per pakje scheelt dat vaak 0.50 cent. Op 10 pakjes 5 euro en op 20 dus 10 euro.
En deze mep ik in de vriezer.
Als er een kortingsticker op het vlees zit wil ik ook nog wel eens toeslaan.
Ook dit beland dan in de vriezer.
Zo heb ik eigenlijk momenteel voor bijna 2 maand aan vlees en groente op voorraad en zou dan eventueel alleen brood en drinken moeten kopen.
Maar ook brood koop ik op voorraad en gooi ik in de vriezer omdat we anders wel heel vaak naar Nederland moeten rijden wat weer meer diesel kost

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:17

Ik wist niet dat je kaas ook in kon vriezen, goede tip :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:37

Ik kwam er laatst achter dat je smeerkaas ook heel goed kan invriezen, super handig!
Ik vind die eru extra gerijpt zo lekker, dus koop altijd een flink aantal bakjes als ze 1+1 gratis zijn :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:42

Kun je alle soorten kaas invriezen? Roomkaas doe ik wel, dat is handig als Boursin in de aanbieding is.
Maar plakken en blokken? Of alleen geraspt?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:43

JudithO schreef:
Kun je alle soorten kaas invriezen? Roomkaas doe ik wel, dat is handig als Boursin in de aanbieding is.
Maar plakken en blokken? Of alleen geraspt?

Ik vries alle soorten kaas in en gaat prima.

Dat roomkaas ingevroren kan worden wist ik dan weer niet, bedankt voor de tip!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:50

Ik vind t heel knap van jullie. Wij zijn met zn vieren en 3 katten, 2 konijnen. Eigenlijk heb ik geen budget voor boodschappen, de ene week geef ik meer uit dan de andere. Maar rond de 200-300 per week zit ik wel.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 25-08-23 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:51

Kan je ook die grote stukken kaas ( kilo stukken zeg maar) invriezen en nadien nog netjes plakjes van af halen met de kaasschaaf?

De voorgesneden plakken kaas vries ik inderdaad ook in, net zoals verse kruiden zoals pepers,gember,Laos etc.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:54

Lay_D schreef:
Kan je ook die grote stukken kaas ( kilo stukken zeg maar) invriezen en nadien nog netjes plakjes van af halen met de kaasschaaf?

De voorgesneden plakken kaas vries ik inderdaad ook in, net zoals verse kruiden zoals pepers,gember,Laos etc.

Ja, dat kan.
Een kilostuk snijd ik in 4-en waarna ik de kaas per 250 gram invries.
Na ontdooien is de kaas "gewoon' zoals ze was voor het invriezen en kan je er nog netjes plakjes vanaf halen met de kaasschaaf.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:56

Dankjewel voor je antwoord petpa!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:59

Soms kom ik van die bakjes haver fraiche of creme fraiche tegen in de 25ct bakken vd Lidl, die gooi ik ook in de vriezer.
Gaat prima, dus roomkaas, kookroom en vergelijkbare zou ook moeten lukken denk ik.
Zelfde voor vleeswaren, veel soorten groenten etc.
Pastasaus etc vries ik per portie in, de pasta/rijst etc kook ik er apart bij.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:11

Kaas en vele vleeswaar soorten kunnen gewoon de vriezer in.
Ik doe het wel in de diepvrieszakjes bij thuiskomst.
Sluit net wat beter af dan de gewone verpakking waar het sws al in zit.
Maar omdat de vriezer toch wel aan staat bespaar ik hierdoor flink.

Ook heb ik de hobby om af en toe gerechten te werken. Oftewel grote porties soep ofzo te maken en dan voor 8x soep te hebben op voorraad.
Kost 1x meer moeite.... en daarna heb je binnen een paar tellen een lekkere soep

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:27

Ik denk dat wij rond de 800 euro kwijt zijn voor 2 personen, 3 paarden en 4 katten. Grote boodschappen doe ik 1x in de week in Duitsland waar vooral kaas, vis en alcohol een stuk goedkoper is, tel daarbij het tanken op, dan is het wel een ritje van 30 km. waard.

Bepaalde merkboodschappen haal ik wel in Nederland en dan het liefst bij de buurtsuper om zo ook de lokale ondernemer te steunen. Verder wordt er elk jaar een koe geslacht bij onze voormalige pensionstalling, een koe zonder allerlei ingespoten rommel en die zijn leven lekker in een natuurgebied mag doorbrengen. Ook ons varkensvlees komt daar vandaan.

Onze katten staan zoveel mogelijk op vers voer (Bibi of Carnibest), de paarden krijgen naast graanvrije brok van vitalbix, gemengd met grasbrok en een balancer, ook elke maand extra kruiden uit de snackbox waar we op geabonneerd zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:42

Van kaas wist ik ook niet. Bedankt!
Vlees wel. Ligt er vlees wat wij toch regelmatig gebruiken in de halve prijs bak gaat dat ook altijd mee.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:05

Astuu astuu.
T scheelt gewoon om dan toch veel in te kopen.
Ten eerste merk je het direct bij de kassa en ten 2de moet je minder vaak naar de winkel voor kaas.

En de vriezer staat bij ons toch wel aan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:08

Maar verliest kaas niet ontzettend veel smaak als je het invriest...
Ik vind ingevroren dingen die ontdooid worden vaak toch minder lekker, maar ik zal wel een zeikerd zijn :Y)