Staan of zitten op de tribune?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Staan of zitten op de tribune?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:40

Maar je kan staan niet verbieden, want mensen kunnen moeilijk kruipend naar hun zitplek gaan. Maar ik snap niet waarom er een regel zou moeten zijn voor iets wat gewoon sociaal is voor de mensen om je heen. Er is ook geen regel dat je niet op je stoel mag poepen, maar dat doe je ook niet, neem ik aan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:40

Needje schreef:
_San87_ schreef:
Ik geloof ook niet dat er ook maar iemand zegt dat staan verboden is :?. Enkel dat het dus asociaal is om te doen wanneer anderen daardoor het zicht blokkeert.

Nou nee er wordt elke keer gezegd dat je zitplaatsen hebt en dus moet zitten…
Dus dan vraag ik of dat idd zo is. En dat is dus niet zo.
Of het wel of niet aso is in jullie ogen staat daar los van.

En even naar het voorbeeld stilte coupé. Daar kan je wel degelijk een boete van 140 euro krijgen als je overlast veroorzaakt.

Maar dat iets is toegestaan, maakt het niet meteen niet asociaal oid. Ik mag ook bij mijn buurman op de oprit parkeren, doe ik ook niet, want asociaal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:47

Nou ja, als het niet verboden is, dan kun je er iig geen boete voor krijgen :+
Het is net zoiets als met je vliegtuigstoel naar achteren zetten. Daar kunnen mensen ook van over de flos gaan terwijl dat gewoon is toegestaan. Dat vraag ik niet eens meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:49

Ik mag ook elke dag de radio in de tuin aanzetten net 1 decibel onder het toegestane.
Vraag me af of men dat aso vind of normaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:56

Dat is wel in de tijdsgeest van tegenwoordig. Ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit. Best triest hoor…

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:59

Tis niet verboden dús het mág is een beetje een vreemde.

Je hebt wettelijk verboden, maar je hebt ook dat wat al dan niet binnen goed fatsoen valt.

Het is níet verboden dús het mág dús ik doe het is dè redenatie van de mens die niet vanuit eigen normen rekening houdt met een ander.

En dat is wettelijk inderdaad toegestaan, valt niets tegenin te brengen.
Dat maakt het nog niet automatisch oké.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:02

Fitzroy schreef:
Nou ja, als het niet verboden is, dan kun je er iig geen boete voor krijgen :+
Het is net zoiets als met je vliegtuigstoel naar achteren zetten. Daar kunnen mensen ook van over de flos gaan terwijl dat gewoon is toegestaan. Dat vraag ik niet eens meer.

Als dat achterover zetten van je stoel ervoor zorgt dat de persoon achter je in een soort van veredeld tonijnblikje zit, dan is dat niet heel aardig van je, vind je wel?

Er zijn bepaalde fatsoensnormen, rekening houden met elkaar lijkt me echt niet zo moeilijk. De meeste mensen kunnen/willen dat ook prima.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:13

Het zal niet in me opkomen om pal voor iemands neus te gaan staan.

Zo ga ik in een vliegtuig ook niet iemand zijn ruimte innemen.

Dat is gewoon onbeschoft.

En erg ikke ikke ikke.

Maar ik weet, mensen die wel zo in het leven staan, daar moet je maar beter niet mee in discussie gaan. Haalt niets uit. Uit verschillende werelden lijkt wel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:20

Tja, zelf kramp in je benen en pijn in je knieën is wel superfijn natuurlijk. Iedereen kan zijn stoel naar achteren doen dus aan mijn achterganger de keus.

Maar het ging hier om concerten en staan bij zitplaatsen. En dat mag dus ook gewoon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:22

Fitzroy schreef:
Tja, zelf kramp in je benen en pijn in je knieën is wel superfijn natuurlijk. Iedereen kan zijn stoel naar achteren doen dus aan mijn achterganger de keus.

Maar het ging hier om concerten en staan bij zitplaatsen. En dat mag dus ook gewoon.

Ah ja, dus moet een ander daar ook maar last van hebben :=. Logica. Overleg gewoon even met de gene achter je, it's not hard.

Bij de Ziggodome mag het. En toch wordt daarbij ook geadviseerd vooral rekening te houden met elkaar, zoals je kon lezen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:50

Ik ben sowieso wel eens benieuwd naar de cijfers. Van de (zeg) 10k mensen die een zitplek hebben gekocht: hoeveel daarvan willen echt het liefst zitten? Hoeveel willen graag staan/dansen? En hoeveel maakt het niet zoveel uit? Als je die cijfers weet dan wordt het makkelijker besluiten wat nou fair is. Stel 10 mensen willen zitten van die 10k, kan je zeggen dat je die inderdaad samen in een apart vak, of vooraan, zet. Maar zijn het er 9k die echt willen zitten, heeft die 1k zich maar aan te passen.

Ik ben de laatste categorie; ik koop een zitplek als ik iets wil zien en geen tijd/zin heb om uren te gaan queuen. Blijf zitten als de mensen voor me zitten, maar ga staan als ze staan voor me.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:58

Maar dan ook meenemen wie eigenlijk sta kaartjes wilde. Maar die niet kon krijgen.
Want die mag je al niet mee tellen in de cijfers. Want die zullen snel zeggen ik wil staan/dansen.
En dat zijn dan niet kloppende cijfers.
En zouden zich mijn inziens aan horen te passen aan de groep als eerste keuze zit plaatsen gekocht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:51

Maar je houdt toch ook geen rekening met een ander als die van jou perse moet gaan zitten terwijl diegene liever wil staan en dansen? Dat is toch ook egocentrisch? Ik wil best rekening houden met een ander maar als die mij al benadert als aso en een dito toon aanslaat ( wat heel normaal is tegenwoordig) dan is een goed gesprek voeren heel lastig. En dan krijg je dat de ander zich aangevallen voelt en een rot avond heeft, of diegene denkt ik trek gewoon mijn eigen plan. Mijn ervaring is dat de meeste mensen toch gaan staan en samen een leuke avond hebben.

De vergelijking met je auto op de oprit van de buurman parkeren gaat volledig mank, dat is privé terrein van een ander en mag jij je auto sowieso niet parkeren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:57

Als je liever staat en danst kun je een sta plaats kopen. Daar zijn ze voor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:58

Weet je, het is allemaal een beetje geven en nemen. Ik ben regelmatig bij een Rammstein concert geweest en heb daarbij altijd zitplaatsen. Waarom? Omdat ik niet in een mosh-pit terecht wil komen. Ga ik staan op de tribune? Ja natuurlijk! De hele concertbeleving is heel anders wanneer je gaat staan, het voelt veel energieker! Blijf ik het hele concert staan? Meestal niet, maar dat ligt ook aan het publiek om me heen. Bij de rustigere nummers zitten sowieso mensen sneller namelijk :)

Verder koop ik vaak staplaatsen omdat ik liever sta. Komt het voor dat je toch zitplaatsen hebt, dan vind ik niet dat je verplicht bent om het hele concert te blijven zitten. Als jij niet kan staan, of niet lang kan staan dan kun je dat aangeven aan de persoon voor je en dan zou ik daar persoonlijk wel rekening mee houden. Maar ik denk niet dat je kan verwachten dat iedereen het hele concert blijft zitten tbh.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:01

Ineke2 schreef:

Dat is inderdaad de logische keus maar die zijn best vaak snel uitverkocht. (ik neem altijd bewust zitplaatsen maar ik wil alleen zeggen dat het met je reactie lijkt of dat altijd een optie is :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:01

SusanH schreef:
Maar je houdt toch ook geen rekening met een ander als die van jou perse moet gaan zitten terwijl diegene liever wil staan en dansen? Dat is toch ook egocentrisch? Ik wil best rekening houden met een ander maar als die mij al benadert als aso en een dito toon aanslaat ( wat heel normaal is tegenwoordig) dan is een goed gesprek voeren heel lastig. En dan krijg je dat de ander zich aangevallen voelt en een rot avond heeft, of diegene denkt ik trek gewoon mijn eigen plan. Mijn ervaring is dat de meeste mensen toch gaan staan en samen een leuke avond hebben.

De vergelijking met je auto op de oprit van de buurman parkeren gaat volledig mank, dat is privé terrein van een ander en mag jij je auto sowieso niet parkeren.

Zeker wel :). Tenzij het om een afgesloten terrein gaat.

Het is een beetje lastig rekening houden met een ander, wanneer diegene je zicht totaal blokkeert wanneer deze staat te dansen, toch?

Of is iemand die niet kan staan egocentrisch omdat diegene liever niet naar jouw billen zit te kijken tijdens een concert?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 07-07-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:06

moonsparkle schreef:
Ineke2 schreef:

Dat is inderdaad de logische keus maar die zijn best vaak snel uitverkocht. (ik neem altijd bewust zitplaatsen maar ik wil alleen zeggen dat het met je reactie lijkt of dat altijd een optie is :o

Mja, dan heb je toch gewoon 'pech' en moet je rekening houden met de mogelijkheid dat je een groot deel van het concert misschien wel moet blijven zitten, omdat andere mensen enkel je kont zien wanneer jij constant staat. En daar betalen zij niet voor. Je niet per se aan jou als persoon gericht, maar algemeen :).

Misschien is de oplossing wel zo simpel als meer sta-vakken maken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:09

moonsparkle schreef:
Ineke2 schreef:

Als een sta plaats geen optie meer is, dan kun je ook besluiten om niet te gaan of zittend te genieten van het concert. Zeker als blijkt dat als je gaat staan een ander niets meer ziet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:42

Jammer als sta plaatsen snel zijn uitverkocht.
Misschien is er nog wel een kaartje omgaan met teleurstellingen.
Ipv ik doe mijn eigen zin en mensen die niet lang kunnen staan, en daarom een zitplaats kopen hebben maar pech.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:52

Jullie doen echt alsof mensen die gaan staan bij zitplaatsen barbaren zijn en nooit rekening houden met een ander :=
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als je aan de persoon voor je vraagt of ze willen gaan zitten omdat jij niks kan zien en niet lang kan staan, dat zoiets genegeerd wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:56

Maar als er een groepje van 15 gaan staan?
Of die weer omdat die daarvoor zijn gaan staan?

Het is echt zo'n ketting reactie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 20:58

Marjo schreef:
Jullie doen echt alsof mensen die gaan staan bij zitplaatsen barbaren zijn en nooit rekening houden met een ander :=
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als je aan de persoon voor je vraagt of ze willen gaan zitten omdat jij niks kan zien en niet lang kan staan, dat zoiets genegeerd wordt.

Lijkt mij ook niet hoor. Net als dat ik me niet voor kan stellen dat je meteen de wind van voren krijgt wanneer je vraagt of iemand het erg vindt wanneer je even lekker gaat staan dansen en springen :).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:01

DuoPenotti schreef:
Maar als er een groepje van 15 gaan staan?
Of die weer omdat die daarvoor zijn gaan staan?

Het is echt zo'n ketting reactie

Misschien moet je er dan zelf even rekening mee houden wanneer je de kaarten gaat boeken? Kom op zeg, beetje zelfredzaamheid zou de mensheid goed doen dezer dagen :=

_San87_ schreef:
Marjo schreef:

Lijkt mij ook niet hoor. Net als dat ik me niet voor kan stellen dat je meteen de wind van voren krijgt wanneer je vraagt of iemand het erg vindt wanneer je even lekker gaat staan dansen en springen :).

Precies.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:02

Hoe moet je daar rekening mee houden als je een zitplaats boekt :+