Sneu volk. Pride vlag gejat.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:07

Poekkie schreef:
Siloh: de vlag heeft bij mij ook wel een andere connotatie dan dat. Als ik een vlag zie hangen heb ik wel altijd het ‘kijk mij nou, ik behoor tot die groep en iedereen moet het weten’ gevoel. Daarom dat ik ook eerder ben voor gemeentelijke acties (banken, zebrapaden, ect.). Daar heb ik wel meer het gevoel van ‘dit staat hier om te tonen dat ook deze groepen welkom zijn’.

Weet niet of ik het goed uitleg zo

Misschien dan bij jezelf eens nagaan of je die connotatie kunt veranderen. Want er zijn genoeg mensen die die vlag gebruiken die hetero zijn.

Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak zag je ook overal Oekrainse vlaggen. Die mensen waren echt niet allemaal Oekraïners. Dat was een statement. Geen identificatie middel.

De regenboog vlag is ook een statement. Geen identificatie middel.

(En ja ik weet dat dat wellicht in mijn uitspraken in het begin van dit topic mogelijk anders over kwam. Dat was ongelukkig van mij. Dit is eigenlijk voor mij de eerste keer dat ik me zo uitdrukkelijk meng in zo’n gesprek en leer ook gaandeweg hoe ik me moet uitdrukken en mijn punt moet maken).

Laurora

Re: Sneu volk. Pride vlag gejat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:31

Even voor de mensen die regenboogvlaggen, pride en alles er omheen als "opdringerig" zien,
Wat is dan die honderden (duizenden) jaren aan heteropropaganda? Dat is pas opdringen.

Ik ben geen onderdeel van de LGBTQ+ community, maar als ik het zo mag zeggen, zie ik mezelf wel als een ally, en hang dan ook regelmatig de regenboogvlag voor mijn deur.
Niet om te schreeuwen, of een levensstijl op te dringen, maar om te laten zien dat alles en iedereen gewoon oke is en geaccepteerd moet worden, wat je geaardheid of gender dan ook is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:31

Shiloh schreef:
Poekkie schreef:
Siloh: de vlag heeft bij mij ook wel een andere connotatie dan dat. Als ik een vlag zie hangen heb ik wel altijd het ‘kijk mij nou, ik behoor tot die groep en iedereen moet het weten’ gevoel. Daarom dat ik ook eerder ben voor gemeentelijke acties (banken, zebrapaden, ect.). Daar heb ik wel meer het gevoel van ‘dit staat hier om te tonen dat ook deze groepen welkom zijn’.

Weet niet of ik het goed uitleg zo

Misschien dan bij jezelf eens nagaan of je die connotatie kunt veranderen. Want er zijn genoeg mensen die die vlag gebruiken die hetero zijn.

Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak zag je ook overal Oekrainse vlaggen. Die mensen waren echt niet allemaal Oekraïners. Dat was een statement. Geen identificatie middel.

De regenboog vlag is ook een statement. Geen identificatie middel.

(En ja ik weet dat dat wellicht in mijn uitspraken in het begin van dit topic mogelijk anders over kwam. Dat was ongelukkig van mij. Dit is eigenlijk voor mij de eerste keer dat ik me zo uitdrukkelijk meng in zo’n gesprek en leer ook gaandeweg hoe ik me moet uitdrukken en mijn punt moet maken).

Dat klopt van die oekrainse vlaggen. Dat was idd een mooi statement om je steun uit te spreken aan het getroffen land. Net als die witte lakens voor de zorg tijdens corona. Al kan ik in mijn beleving de regenboogvlag niet per se onder deze groep scharen. Ik ken bvb zelf geen hetero’s die ze hangen en zou het zelf ook niet doen ivm geen connectie/lid van de HLBTI groep te zijn. (Idd… weeral omdat er voor mij een andere connotatie op zit, sorry).

Wat ik wel merk is dat er gepleit wordt voor acceptatie maar ik in de antwoorden naar mij toe vooral woorden als ‘pech voor jou’, ‘verander de connotatie bij jezelf’, etc. Zie terwijl ik juist helemaal niets tegen HLBTI+ heb (also excuses als ik het verkeerd schrijf, ik ben na de eerste 4 letters niet meer mee met de afkorting).
Ik vind dat erg jammer want dat zorgt er juist voor dat er eerder een afkeer ontstaat dan een begrip. Zouden we niet beter zijn met een open gesprek over hoe zulke connotatie aangepast kan worden? Het is toch jammer dat leden van HLBTI+ en omstaanders elk een andere betekenis zien in de vlag.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 28-06-23 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:36

Laurora schreef:
Even voor de mensen die regenboogvlaggen, pride en alles er omheen als "opdringerig" zien,
Wat is dan die honderden (duizenden) jaren aan heteropropaganda? Dat is pas opdringen.

Ik ben geen onderdeel van de LGBTQ+ community, maar als ik het zo mag zeggen, zie ik mezelf wel als een ally, en hang dan ook regelmatig de regenboogvlag voor mijn deur.
Niet om te schreeuwen, of een levensstijl op te dringen, maar om te laten zien dat alles en iedereen gewoon oke is en geaccepteerd moet worden, wat je geaardheid of gender dan ook is.

Wat bedoel je met heteropropaganda?
Het traditionele gezinnetje-beeld?
Ik vind dat prima, je moet ergens nog wel een algemene referentie kunnen hebben of iets kunnen tonen zonder alles te moeten wikken en wegen. Anders krijg je dat soort onnozeliteiten wat disney nu bezig is.
De ‘kinderenpropaganda’ vind ik iets lastiger omdat ik kinderen gewoon oprecht haat, maar de meesten vragen dat maar 1 keer als ze mijn uitleg hebben gehoord :')

Als je het bedoelt als in ‘homoseksualiteit is een zonde…’ en dat soort uitspraken in sommige landen en geloven… die vind ik ook niet kunnen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:37

Nu draai je het wel een beetje om. Ik denk dat ik me netjes verwoord heb door te zeggen dat je de betekenis van de vlag verkeerd ziet. Dat kan ik niet voor jou oplossen, dat zul je toch echt zelf moeten doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:39

Tsja dat zal ‘zomaar’ ook niet gebeuren natuurlijk. Ook prima, blijven we lekker bij ons eigen idee erover maar niet meer klagen over open gesprekken en acceptatie dan :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:45

[edit] laat ook maar
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 28-06-23 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:45

Poekkie schreef:
Tsja dat zal ‘zomaar’ ook niet gebeuren natuurlijk. Ook prima, blijven we lekker bij ons eigen idee erover maar niet meer klagen over open gesprekken en acceptatie dan :)

Ja, vragen om gelijke rechten, veiligheid, erkenning is klagen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:49

Shiloh schreef:
[edit] laat ook maar

Jammer dat je je posts naar mij toe waarin je zegt dat het een feit is waar de vlag voor staat steeds verwijdert.

Ik quote jezelf even om verwarring te voorkomen:

‘Je moet toch verd*mme kunnen ophangen waar je zin in hebt. Je identiteit kunnen uitdragen.’

Je spreekt jezelf dus nogal tegen. Het is duidelijk geen feit en ik zie duidelijk ‘mijn’ connotatie zelfs terug in je eigen posts.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:50

Zoals ik al zei. Laat ook maar. Dit gaat nergens heen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:52

Urbanus schreef:
Poekkie schreef:

Ja, vragen om gelijke rechten, veiligheid, erkenning is klagen.

Als elk tegengeluid over de acties (niet over de personen zelf!) al wordt gesmoord met ‘pech voor je’ en ‘verander jezelf’… tsja dan hoeft het voor mij ook niet meer idd. Zo verliest die vlag wel zijn doel. Nog zo’n paar gesprekken op die toon en ik trek ze ook actief af :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:54

Stoer.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:54

Liefde voor de "wokeism" van disney <3

En met heteropropaganda bedoel ik al die honderden jaren aan media waar de heteronorm de overhand had, waar bijna alle standaard liefdes bestonden uit man vrouw, met slechts hier en daar een uitzondering (die dan uiteraard heel generaliserend of als slecht neergezet word)
Het narratief was dat je hetero moest zijn om geaccepteerd te worden. Dat noem ik opdringen.
En nu de representatie langzaamaan gelijk getrokken word, om te laten zien dat hetero en cis niet de enige geaardheid en gender zijn, is het opeens "woke".

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:56

Maar de standaard liefdes (ik gok zo’n 90% of meer?) zijn nog steeds gewoon hetero toch? Ik vind het juist vermoeiend dat tegenwoordig elk programma en film wel zijn eigen anders geaarde erin moet hebben of het is weer niet goed.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:59

Zo lang jongeren nog steeds angst hebben om uit de kast te komen tegen ouders, vrienden, familie, klasgenoten, is er nog iets mis met acceptatie. En dat duurt lang, en daarom is er de behoefte om deze community te ondersteunen. Zo lang mensen nog in elkaar worden geslagen omdat ze hand in hand lopen, in bepaalde landen niet met elkaar mogen trouwen, niet eens met elkaar mogen zijn, dan ja, dan is het behoefte om deze community te steunen.
Zo lang het in bepaalde landen strafbaar is om een relatie/seks etc te hebben met iemand van hetzelfde geslacht, is er nog behoefte om deze community te steunen.
Zo lang er nog kerken zijn die bekeringstherapie aanbieden omdat homo/bi seksualiteit niet geaccepteerd wordt in deze kerk, is er nog behoefte om de community te steunen.

Moet ik verder gaan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:02

Poekkie schreef:
Maar de standaard liefdes (ik gok zo’n 90% of meer?) zijn nog steeds gewoon hetero toch? Ik vind het juist vermoeiend dat tegenwoordig elk programma en film wel zijn eigen anders geaarde erin moet hebben of het is weer niet goed.

Elk programma? Echt elk programma? En elke film? Of overdrijf je nu een beetje om je punt te maken?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:05

Poekkie schreef:

Maar waarom dan? De cijfers zeggen dat minimaal 1 op de 15 mensen zich anders identificeert als cis hetero. Doorgaans hebben de meeste films/series toch wel meer dan 15 karakters. Dan is dat toch een prima afspiegeling van de samenleving?

Kortom. Ze mogen er zijn als ik ze maar niet hoef te zien. Dat is dan toch eigenlijk wat je zegt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:09

Maar het is ook gewoon pertinent niet waar. Het is waar dat er steeds meer representatie is, maar het merendeel van de films is nog steeds heteronormatief.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:10

Urbanus schreef:
Maar het is ook gewoon pertinent niet waar. Het is waar dat er steeds meer representatie is, maar het merendeel van de films is nog steeds heteronormatief.

Dat ook. Maar zelfs als het wel waar was, dan lijkt me dat niet meer dan een normale weerspiegeling.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:11

Shiloh schreef:
Urbanus schreef:

Dat ook. Maar zelfs als het wel waar was, dan lijkt me dat niet meer dan een normale weerspiegeling.

Zeker, eens.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:15

Wat dat betreft heb ik op dat onderwerp tolerantie echt zo’n stom woord gevonden.

Getolereerd worden is zo niet hetzelfde als geaccepteerd/gerespecteerd worden.

Er is een hele grote groep mensen die alles wat niet heteronormatief is wel tolereert maar er vooral niet teveel mee geconfronteerd wilt worden.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 28-06-23 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:15

Poekkie schreef:

Maar Poekkie, en dit is écht niet bedoeld als een “gotcha” of een aanval, kan je je voorstellen hoe vermoeiend het is om niet hetero te zijn en telkens te horen dat dat niet normaal is? Jezelf nooit weerspiegeld te zien? Want het lijkt alsof we in dit topic soms een beetje vergeten dat de acceptatie nog niet rond is. Zo “normaal” is het nog niet om niet-hetero te zijn. Geaccepteerder: ja. Maar we zien het nog steeds als “anders”.

Dus misschien is er dan een periode dat er meer niet-hetero stellen in series of dingen te zien zijn dan er statistisch gezien zijn (wat overigens niet per sé waar is, maar dan moet ik even de literatuur in duiken). Maar is het hoe dan ook niet fair om daar de ruimte voor te bieden? Die relaties zijn immers jaren niet getoond, of enkel in een kwaad licht.

Ik denk dat daar de discussie tussen wel/niet opdringen wringt. Want of het nou wel of niet opdringen is staat los van of het zo voelt. Maar vanuit acceptatie, naastenliefde en empathie zouden we toch gewoon LGBTI+ mensen zich kunnen laten uitdragen zoals zij willen (in vlaggen, tv, media, wat dan ook)? Want het verdringt jouw (aanname) hetero-identiteit immers niet.

Als ik zeg dat ik biseksueel ben (want dat ben ik) dan heeft mijn vriend niet op eens minder de ruimte om hetero te zijn.

Nogmaals: totaal geen aanval! Ik snap waar jouw gevoel vandaan komt. Wil alleen een ander perspectief bieden. Je mag me ook altijd een PB sturen als je meer hierover wil kletsen (iedereen trouwens!).
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 28-06-23 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:15

Shiloh: voor de derde keer is dat NIET wat ik zeg. Again: ik vind het prima dat iemand non-hetero is. Of ik het nu weet of niet, of ze nu hand in hand over straat lopen of niet, het boeit me niet. Net zoals het mij niet boeit of iemand (bewust) single, kinderloos, alleenstaand moeder, religieus, passioneel met een sport, …. Etc is.

Wat ik zeg is dat er niet zo mee geschreeuwd en gezwaaid moet worden. Als ik kijk naar programma’s al boer zoekt vrouw of dat van huizen opknappen etc, dan is er elk seizoen sowieso een non-hetero bij van de 5 deelnemers. Alsof ze die wat bij het programma hebben moeten trekken om het sociaal aanvaard te maken ofzo. Nuja… niet dat ik er iets tegen zal doen en ik kijk met evenveel plezier en respect naar dat koppel / die deelnemer / … maar mijn gevoel dat ik het wat vermoeiend en opgedrongen vind mag er ook gewoon zijn.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 28-06-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:16

Het verschil is dat hetero zijn al lang en breed geaccepteerd is, en zo lang LGBTQ+ nog niet geaccepteerd is, is nodig om uit te dragen dat er meer smaken zijn dan hetero en cis.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:21

Poekkie schreef:
Shiloh: voor de derde keer is dat NIET wat ik zeg. Again: ik vind het prima dat iemand non-hetero is. Of ik het nu weet of niet, het boeit me niet. Net zoals het mij niet boeit of iemand (bewust) single, kinderloos, alleenstaand moeder, religieus, passioneel met een sport, …. Etc is.

Wat ik zeg is dat er niet zo mee geschreeuwd en gezwaaid moet worden. Als ik kijk naar programma’s al boer zoekt vrouw of dat van huizen opknappen etc, dan is er elk seizoen sowieso een non-hetero bij van de 5 deelnemers. Alsof ze die wat bij het programma hebben moeten trekken om het sociaal aanvaard te maken ofzo. Nuja… niet dat ik er iets tegen zal doen en ik kijk met evenveel plezier en respect naar dat koppel / die deelnemer / … maar mijn gevoel dat ik het wat vermoeiend en opgedrongen vind mag er ook gewoon zijn.

Als je zegt dat er niet zo mee geschreeuwd aan gezwaaid moet worden, dat je je onveilig voelt omdat je denkt dat iedere Marrokaanse man je zal verkrachten of elke moslim een bomaanslag zal plegen, dan ben je gewoon een racist en accepteer je helemaal geen minderheden, simpel.