Wat geven jullie aan ‘werkmannen’?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:49

Ik zorg er altijd voor dat er voldoende koffie/thee/fris aanwezig is en koeken voor bij de koffie. Uiteraard mogen ze gebruik maken van het toilet en kunnen ze binnen of buiten zitten. Als er schilders zijn, zorg ik vaak wel voor plastic stoelen omdat ze dat zelf vaak fijner vinden voor eventuele verfvlekken. Vaak zorg ik ook voor wat lekkers als lunch of inderdaad even wat bij de snackbar halen op vrijdag. Ik heb niet standaard alcohol in huis, maar als een biertje op vrijdagmiddag er voor de werklui bij hoort ben ik altijd bereid wat te halen. Vanuit huis ben ik zo opgevoed en vind het eigenlijk ook niet meer dan normaal te zorgen dat er voldoende in huis is.

Vorig jaar waren er bij ons ook arbeidsmigranten bezig met glasvezel aanleggen in de straat. Het was die dag enorm slecht weer en er kwam echt een enorme regenbui aan. Toen ik zag dat ze in hun busjes gingen schuilen en sommigen onder een klein afdakje gingen staan, ben ik naar buiten gelopen en heb ze een kop koffie aangeboden en gezegd dat ze wel even binnen mochten komen. Ze wilden niet binnen komen zitten, maar de koffie en een koek werden zeer gewaardeerd. :j

Kinke

Re: Wat geven jullie aan ‘werkmannen’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:12

dat glasvezel aanleggen lijkt wat mij betreft op uitbuiting. hier werd het een paar jaar geleden aangelegd , tijdens een hittegolf. nergens staan voor die ploegen dixies. ik heb het bedrijf daarover ook nog gemaild maar geen reactie gehad. IJsjes werden in dank aangenomen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:36

Koffie, water en verschillende soorten fris hebben we altijd in huis. Koffie staat in een grote thermos klaar en het andere in een koelbox, want ik kan me voorstellen dat het fijner is om gewoon ongegeneerd te pakken wanneer je zin hebt en niet telkens in iemands koelkast moet gaan neuzen. Bij de lunch bieden we wel altijd aan wat we op dat moment zelf eten, maar zelden dat er op ingegaan wordt. Tot nog toe is er ook nog maar 1 schilder geweest die het aanbod om aan de keukentafel te eten, heeft aangenomen. De meeste werkmannen zijn onder de middag weg. Het feit dat onze wijk dichtbij verschillende supermarkten, de Mac en een heel lekkere broodjeszaak/frituur ligt, zal daar vast wel iets mee te maken hebben. :D

Voor de rest doen we eigenlijk niet speciaal iets extra. Beetje ingeving van het moment. Ik heb eigenlijk standaard wel koekjes en chips in huis, dus dat is dan wel gemakkelijk om langs de thermos te leggen. of als ik zin heb in de Mac/broodje zal ik wel vragen of ik ook iets voor hen moet meepakken, maar dat is dus ook niet iedere keer het geval.

Ik ben het wel eens met Ayasha dat het niet netjes afwerken of het afraffelen van je werk bij mensen die niets aanbieden niet netjes is. Iets extra doen voor mensen die je een feestmaal hebben gekookt, geen probleem mee. Maar in de basis moet het werk voor iedereen goed en afgewerkt zijn, iedereen is een betalende klant. Iedereen kan daarbij ook een terugkerende klant zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:43

annepaardoes schreef:
Wat ik trouwens wel hee bijzonder vond. Toen onze bank twee jaar geleden in Corona tijd bezorgd kreeg, kreeg ik van te voren een mail. In de mail stond dat vanwege Corona de bezorgen geen koffie (oké die snap ik) maar ook geen gebak aannamen. Toen had ik wel even zoiets, sinds wanneer haal je speciaal gebak voor de mensen die een uurtje bij je bezig zijn om je meubels in elkaar te zetten.

Waarschijnlijk was dat een standaard mail die ze naar alle klanten stuurden. En elke klus is weer anders. Als ze naast een bank ook verschillende kasten of misschien wel een complete keuken moeten plaatsen dan zijn ze langer bezig en dan is het vaak wel zo dat er iets van koek/taart en koffie/thee aangeboden wordt. Dus opzich is dat mailtje niet gek.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:53

En vergeet de oude omaatjes niet, dat zijn vaak ook types die er op zitten te wachten tot er iemand komt en pakken dan helemaal uit. Ookal is het alleen een bank neerzetten. :=

Kinke schreef:
dat glasvezel aanleggen lijkt wat mij betreft op uitbuiting. hier werd het een paar jaar geleden aangelegd , tijdens een hittegolf. nergens staan voor die ploegen dixies. ik heb het bedrijf daarover ook nog gemaild maar geen reactie gehad. IJsjes werden in dank aangenomen

Dat is het ook.. Als ik zie hoe laat ze hier soms nog langs rijden in hun busjes, die mannen liggen ook allemaal uitgeteld achterin te slapen vaak. En dan 's ochtends heel vroeg rijden ze alweer langs om naar de volgende opdracht te gaan.

Ze waren hier laats in het Lauwersmeergebied bezig, in de middele of nowhere. Ook geen dixie's te bekennen, die zullen wel tussen het riet gezeten hebben als ze moesten denk ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 07:16

mick75 schreef:
Als service-en onderhoudsmonteur die de hele dag bij particulieren over de vloer komt kan ik vertellen dat als het voor mijzelf geld, ik het waardeer als ik een kopje koffie/ thee/ glas kraanwater aangeboden krijg. En indien nodig gebruik mogen maken van het toilet is bijzonder prettig. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen dat niet toestaan.

Lunchen doe ik het liefste gewoon in de auto, even momentje voor mezelf. Ik werk het grootste deel van de tijd alleen en heb meestal korte klusjes, zelden meer dan een uur werk in elk geval en dan hoef ik dus niet als familielid of huisvriendin behandeld te worden. Wat ik wel kan waarderen is een glaasje water of zo met deze hitte. Hoewel ik laatst bij iemand was waar ik wel een gekoeld flesje water kreeg, maar of ik wel het statiegeld alvast terug wilde geven want dat liep hij nu mis. Dan heb ik wel zoiets van "bied me dan geen gekoeld water aan".

Ik wordt altijd heel ongemakkelijk van mensen die me van alles en nogwat aanbieden. En dan vaak ook nog beledigd zijn als je het niet aanneemt. Geeft ook een beetje het gevoel dat ze iets extra van je gaan vragen.

Bij lang lopende klussen is het een ander verhaal. Als je elkaar een beetje hebt leren kennen kan je ook wat amicaler met elkaar omgaan en is het ook wat makkelijker iets aan te nemen.

Dat kan ik me voorstellen, ik vraag meestal bijvoorbeeld aan de hoefsmid of de schoorsteenveger heb je tijd om wat te drinken of moet je verder? Die open deur is makkelijker kiezen denk ik en minder bezwaarlijk om nee te zeggen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:10

Ik moest gisteren nog aan dit topic denken.

De Picnic kwam bezorgen rond 19 uur gistereavond, bloedheet buiten, heb dus de bezorger een glaasje drinken aangeboden. Hij was verrast maar heeft het direct geaccepteerd en was heel blij met het aanbod.

Geen 'werkmannen' dus maar wel een kleine geste die gewaardeerd werd. Verschilt vast per persoon en per regio wat 'normaal' is maar ik ga altijd van mijn eigen gevoel uit. En weigeren mag!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:13

MarliesV schreef:

De Picnic kwam bezorgen rond 19 uur gistereavond, bloedheet buiten, heb dus de bezorger een glaasje drinken aangeboden. Hij was verrast maar heeft het direct geaccepteerd en was heel blij met het aanbod.

Geen 'werkmannen' dus maar wel een kleine geste die gewaardeerd werd. Verschilt vast per persoon en per regio wat 'normaal' is maar ik ga altijd van mijn eigen gevoel uit. En weigeren mag!

Ik had zoiets laatst ook. Ik geloof dat het de DHL was ofzo, die gaven in de mail aan dat het prettig was als we hun bezorgers wat aanboden. Maar ik geloof dat ze toen door iedereen wat aangeboden kregen, dus die hoefde nix :D

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:21

Ben ik de enige die het "raar" vind dat hier een soort "moeten" omheen hangt?

Als in als ik op locatie werk (wat ik regelmatig doe, fysiek werk) dan verwacht ik ook niet dat zij lunch voor mij regelen, wat lekkers of wat drinken, ik zorg dat ik het zelf bij mij heb.

Ik had laatst een monteur die welgeteld 3 minuten bezig was voor hij weer vertrok en zwaar geïrriteerd zei dat een kopje koffie wel aan de orde was. Ik vind dat persoonlijk heel raar.
Hou er heel erg van om hartelijk te zijn en een mens iets te gunnen, maar hou niet van verwachtingen, staat toch nergens in onze afspraken dat ik jouw moet voorzien in (......)

Daarnaast ben ik wel van mening dat bouwlui als er geen keet is gewoon in de schaduw/binnen moet kunnen pauzeren

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:49

Sanet schreef:
MarliesV schreef:

Ik had zoiets laatst ook. Ik geloof dat het de DHL was ofzo, die gaven in de mail aan dat het prettig was als we hun bezorgers wat aanboden. Maar ik geloof dat ze toen door iedereen wat aangeboden kregen, dus die hoefde nix :D

Nou, ik moet zeggen dat ik daar bij de bezorgers van DHL hier wat minder om staat te springen. Vooral omdat ze de pakketjes voor de deur dumpen, aanbellen en weglopen zonder te wachten of ik open doe. Of een pakketje in de brievenbus proppen dat eigenlijk net niet past en er dus met geen mogelijkheid uit te krijgen is. De Post NL bezorger hier daarentegen is enorm klantvriendelijk en krijgt regelmatig een flesje water mee. Wordt erg gewaardeerd. Met als gevolg dat hij zelfs pakketjes veilig beschut achter in de tuin legt als wij er niet zijn. Die ga ik wel missen als we verhuisd zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:07

elineAbby123 schreef:

Als in als ik op locatie werk (wat ik regelmatig doe, fysiek werk) dan verwacht ik ook niet dat zij lunch voor mij regelen, wat lekkers of wat drinken, ik zorg dat ik het zelf bij mij heb.

Ik had laatst een monteur die welgeteld 3 minuten bezig was voor hij weer vertrok en zwaar geïrriteerd zei dat een kopje koffie wel aan de orde was. Ik vind dat persoonlijk heel raar.
Hou er heel erg van om hartelijk te zijn en een mens iets te gunnen, maar hou niet van verwachtingen, staat toch nergens in onze afspraken dat ik jouw moet voorzien in (......)

Daarnaast ben ik wel van mening dat bouwlui als er geen keet is gewoon in de schaduw/binnen moet kunnen pauzeren

Waar zie jij dan het 'moeten' in dit topic?
Als je wil dan bied je het aan. En dat vindt men wel of niet leuk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:42

Ik bied altijd koffie aan en soms willen ze wel en soms niet. Als het korte klussen zijn en ze komen bij tien mensen op een dag hoeven ze natuurlijk niet steeds iets te drinken.

Als mensen een dag of meerdere dagen bij ons komen werken bied ik sowieso koffie en koeken aan rond koffietijd. Als ik er niet bij ben zet ik alles klaar.
En op vrijdag vaak patat en aan het einde een biertje als ze het willen of op zaterdag een visje ofzo.
Maar niet elke werkman wil dat.

Lunchen en koffiepauze mag sowieso bij ons binnen maar heb er ook wel eens twee gehad die ik ineens kwijt was en toen zaten ze in hun busje te lunchen := dat deden ze liever dan binnen zitten, deden ze altijd zo zeiden ze :+

Ik vind wel dat bouwwerk echt zwaar werk is, dan wil ik wel goed zorgen voor de mensen die bij mij zwaar werk komen doen :)
Idem voor zorgen voor veilige werkomstandigheden. Ik zie ze wel eens stunten op laddertjes etc. Ik inventariseer altijd of ik een steiger moet regelen of dat ze het zelf doen of wat er allemaal nodig is.
No way dat er op mijn terrein iemand te pletter valt.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:58

Kinke schreef:
elineAbby123 schreef:

Waar zie jij dan het 'moeten' in dit topic?
Als je wil dan bied je het aan. En dat vindt men wel of niet leuk.

Ik zeg niet dat hier in het topic staat. Ik vertel letterlijk over mijn ervaringen en dat er dus gepikeerd wordt gereageerd als je niet aanbiedt dat komt op mij over als "moeten"

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:32

noem mij maar een zeikerd, maar mijn grootste angst is dat iemand die iets in huis komt doen naar de wc moet bij mij.
Ik heb ooit gehad dat een Ziggo monteur mijn hele wc heeft ondergekakt, echt overal zat het en ik heb behoorlijk smetvrees.
Als er een vreemde op mijn wc is geweest, sta ik daarna de hele wc incl. de muren te schrobben.
(op vakantie boek ik altijd privé sanitair dat ik voor gebruik ook helemaal poets en in restaurants o.i.d. zal ik ook nooit naar de wc gaan nadat ik in Wenen het noro virus heb opgelopen na toiletbezoek)
5 juli komt er weer iemand de watermeter vervangen ik ik duim dat ie niet naar de wc hoeft... :=

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:12

Tja, ik probeer het altijd te voorkomen ( weet inmiddels alle openbare en semi- openbare toiletten wel te vinden in mijn werkregio’s). Maar af en toe valt het niet te voorkomen. Wel laat ik het altijd schoon achter. Geen sporen en als er schoonmaakmiddel staat gebruik ik dat ook

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:29

Nou blij ben ik er niet mee maar ja, je kan moeilijk zeggen dat ze niet naar de wc mogen.
Ik poets wel altijd heel grondig daarna.