Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Tink89 schreef:Ik vind het heel heftig om te lezen dat mensen hier de kriebels krijgen bij ouders die 'nee' zeggen omdat ze dan denken dat er thuis iets aan de hand is. Er is bij ons thuis helemaal niks aan de hand, behalve dat ik mijn dochter leer dat vreemden niet aan haar mogen zitten zonder dat papa of mama erbij is. En dat lijkt me niet vreemd of heftig of traumatiserend of in de categorie 'snowflake' vallen, maar gewoon een verstandige overweging. Dat een kind zomaar moet toestaan dat een volwassene aan haar lijf zit, daar word ik misselijk van. Zelf de regie over je lijf voeren muv de dingen die medisch gezien echt moeten (en daar ben ik dan natuurlijk bij!) kun je wmb niet vroeg genoeg leren.
[i]Speciale aandacht voor 5- 8 en 11-jarigen Wij screenen alle kinderen van 5, 8 en 11 jaar. Ze worden gewogen (met kleren aan) en gemeten. Bij de kinderen van 5 en 11 jaar testen we ook de ogen. De ouders ontvangen hierover tijdig bericht en kunnen aangeven of zij bij de screening van hun kind aanwezig willen zijn. Ouders ontvangen een lijst met vragen en aandachtspunten. Daarop kunnen zij aangeven welke vragen er leven rond hun kind, en of zij een afspraak met een medewerker van de Jeugdgezondheidszorg willen maken. Na de screening krijgen de kinderen een brief mee naar huis met de uitkomsten.[/i]
Boras schreef:Bedoelen jullie dit?
- Code
[i]Speciale aandacht voor 5- 8 en 11-jarigen Wij screenen alle kinderen van 5, 8 en 11 jaar. Ze worden gewogen (met kleren aan) en gemeten. Bij de kinderen van 5 en 11 jaar testen we ook de ogen. De ouders ontvangen hierover tijdig bericht en kunnen aangeven of zij bij de screening van hun kind aanwezig willen zijn. Ouders ontvangen een lijst met vragen en aandachtspunten. Daarop kunnen zij aangeven welke vragen er leven rond hun kind, en of zij een afspraak met een medewerker van de Jeugdgezondheidszorg willen maken. Na de screening krijgen de kinderen een brief mee naar huis met de uitkomsten.[/i]
Geen enkel probleem met deze screening door de GGD op de school van mijn dochter. Ik ben er juist positief over.
Tink89 schreef:Boras schreef:Bedoelen jullie dit?
- Code
Geen enkel probleem met deze screening door de GGD op de school van mijn dochter. Ik ben er juist positief over.
Maar da's dus met kleren aan. Vind ik een heel ander verhaal.
Boras schreef:Welnee, dat is er later bijverzonnen. Dat lees ik helemaal niet in het openingsbericht van de ts.
Ik denk dat het in het topic door sommigen allemaal behoorlijk wordt opgeblazen door ervaringen uit een ver verleden.
pmarena schreef:DP: Ik denk dat het makkelijk praten is over dit soort dingen als je zelf niet de verantwoordelijkheid hebt over een kind dat je op moet zien te voeden tot een stabiele, vrolijke, hopelijk zo min mogelijk getraumatiseerde volwassene. Dat je het vertrouwen van dat kind niet wilt beschamen.
Het is makkelijk als je die verantwoordelijkheid niet hebt om te zeggen: ze moeten gewoon niet zo moeilijk doen, laat maar gaan, het komt allemaal wel goed, ze worden echt wel groot hoor.
Het is van de zijlijn makkelijk om te zeggen dat ouders overdrijven en moeilijk doen over een simpel onderzoekje. Maar als je zelf ouder bent en weet dat er toch dingen kunnen gebeuren die voor je kind best vervelend zijn. Dan ben JIJ degene die daar een beslissing in kan / moet maken. Ik hou er niet van om te zeggen "je weet pas hoe het is als je zelf een kind hebt" maar ook ik heb ervaren dat je dan pas de werkelijke zwaarte van die verantwoordelijkheid voelt
Er raken kinderen door getraumatiseerd, hoe onnozel dat ook kan lijken voor een buitenstaander.
Dokters zijn ook net mensen, je hebt lieverds maar ook lompe horken. En mensen die hun dag niet hebben. Het lijkt me niet meer dan goed ouderschap wanneer je je kind gewoon wilt ondersteunen bij zo'n soort onderzoek, om te voorkomen dat iemand over ze heen dendert en ze onnodig een dermate vervelende ervaring geeft dat ze daar nog lang last van houden en bang worden voor dokters ofzo.
Kleine moeite, groot plezier denk ik dan maar.
Of je zegt het af. Of je bent erbij. Of je denkt: komt vast wel goed, kind moet het maar zelfstandig ondergaan. Met dat laatste neem je dus een risico op een vervelende ervaring met een dokter waar je later nog gedoe mee krijgt. Ik vind zo'n schoolonderzoekje het risico van een trauma(tje) niet waard dus ben er dan liever even bij om de machtsverhoudingen wat rechter te trekken dan kind versus dokter
fleurtjeuh schreef:Sidenote, ik heb geen kinderen.
Mijn vraag is aan alle ouders die de onderzoeken in de laatste 5 jaar wel hebben toegestaan of mee zijn geweest.
Moest je kind zich uitkleden?
Werd de test nog gedaan met blazen en de onderbroek naar voren of omlaag?
Iedereen lijkt zich te baseren op de onderzoeken van toen zij klein waren, maar hoe zit het nu? Zijn er nog dezelfde onderzoeken op precies dezelfde manier?
secricible schreef:Ik snap niet hoe "mee gaan bij een medisch onderzoek" leidt tot "pubers die nergens tegen komen en gekwetst zijn bij het minste geringste"
Leg uit?
Boras schreef:Overigens ging mijn moeder vroeger wel gewoon mee naar de schoolarts. Dan spreken we over de jaren 70-80 van de vorige eeuw. Dat was de normale gang van zaken. Het onderzoek was toen uitgebreider denk ik. Er was een arts. Bij mijn dochter op school wordt het onderzoek door een verpleegkundige, die voor dit werk met kinderen is opgeleid, gedaan.