Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:25

En zeg nooit nooit bij een dokter
Ik schat de kans klein maar in de kinderopvang is er misbruik geweest en dat is ook de plek waar je het niet verwacht

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:28

Sidenote, ik heb geen kinderen.

Mijn vraag is aan alle ouders die de onderzoeken in de laatste 5 jaar wel hebben toegestaan of mee zijn geweest.
Moest je kind zich uitkleden?
Werd de test nog gedaan met blazen en de onderbroek naar voren of omlaag?

Iedereen lijkt zich te baseren op de onderzoeken van toen zij klein waren, maar hoe zit het nu? Zijn er nog dezelfde onderzoeken op precies dezelfde manier?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:39

Ik vind het heel heftig om te lezen dat mensen hier de kriebels krijgen bij ouders die 'nee' zeggen omdat ze dan denken dat er thuis iets aan de hand is. Er is bij ons thuis helemaal niks aan de hand, behalve dat ik mijn dochter leer dat vreemden niet aan haar mogen zitten zonder dat papa of mama erbij is. En dat lijkt me niet vreemd of heftig of traumatiserend of in de categorie 'snowflake' vallen, maar gewoon een verstandige overweging. Dat een kind zomaar moet toestaan dat een volwassene aan haar lijf zit, daar word ik misselijk van. Zelf de regie over je lijf voeren muv de dingen die medisch gezien echt moeten (en daar ben ik dan natuurlijk bij!) kun je wmb niet vroeg genoeg leren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 15:01

Ik krijg het idee dat er een verwarring is tussen helemaal geen onderzoek/ onderzoek met ouder /onderzoek zonder ouder.

TS, misschien een poll maken?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 15:51

Tink89 schreef:
Ik vind het heel heftig om te lezen dat mensen hier de kriebels krijgen bij ouders die 'nee' zeggen omdat ze dan denken dat er thuis iets aan de hand is. Er is bij ons thuis helemaal niks aan de hand, behalve dat ik mijn dochter leer dat vreemden niet aan haar mogen zitten zonder dat papa of mama erbij is. En dat lijkt me niet vreemd of heftig of traumatiserend of in de categorie 'snowflake' vallen, maar gewoon een verstandige overweging. Dat een kind zomaar moet toestaan dat een volwassene aan haar lijf zit, daar word ik misselijk van. Zelf de regie over je lijf voeren muv de dingen die medisch gezien echt moeten (en daar ben ik dan natuurlijk bij!) kun je wmb niet vroeg genoeg leren.

Nou dat inderdaad… ik zit ook met verbazing te lezen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:23

Bedoelen jullie dit?

Code
[i]Speciale aandacht voor 5- 8 en 11-jarigen Wij screenen alle kinderen van 5, 8 en 11 jaar. Ze worden gewogen (met kleren aan) en gemeten. Bij de kinderen van 5 en 11 jaar testen we ook de ogen. De ouders ontvangen hierover tijdig bericht en kunnen aangeven of zij bij de screening van hun kind aanwezig willen zijn. Ouders ontvangen een lijst met vragen en aandachtspunten. Daarop kunnen zij aangeven welke vragen er leven rond hun kind, en of zij een afspraak met een medewerker van de Jeugdgezondheidszorg willen maken. Na de screening krijgen de kinderen een brief mee naar huis met de uitkomsten.[/i]

Geen enkel probleem met deze screening door de GGD op de school van mijn dochter. Ik ben er juist positief over.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:40

Boras schreef:
Bedoelen jullie dit?

Code
[i]Speciale aandacht voor 5- 8 en 11-jarigen Wij screenen alle kinderen van 5, 8 en 11 jaar. Ze worden gewogen (met kleren aan) en gemeten. Bij de kinderen van 5 en 11 jaar testen we ook de ogen. De ouders ontvangen hierover tijdig bericht en kunnen aangeven of zij bij de screening van hun kind aanwezig willen zijn. Ouders ontvangen een lijst met vragen en aandachtspunten. Daarop kunnen zij aangeven welke vragen er leven rond hun kind, en of zij een afspraak met een medewerker van de Jeugdgezondheidszorg willen maken. Na de screening krijgen de kinderen een brief mee naar huis met de uitkomsten.[/i]

Geen enkel probleem met deze screening door de GGD op de school van mijn dochter. Ik ben er juist positief over.

Maar da's dus met kleren aan. Vind ik een heel ander verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:42

Tink89 schreef:
Boras schreef:
Bedoelen jullie dit?

Code

En ze mogen met ouder.
Bij TS is dus zonder ouder

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:55

Welnee, dat is er later bijverzonnen. Dat lees ik helemaal niet in het openingsbericht van de ts.

Ik denk dat het in het topic door sommigen allemaal behoorlijk wordt opgeblazen door ervaringen uit een ver verleden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:57

Ook voor enkel een oogmeting ben ik er gewoon graag bij. Zo bizar is dat toch niet?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:59

Oogtest.

Niet bizar nee, zeg ik natuurlijk ook nergens.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:20

Deze discussie gaat nergens over. Kinderen houden hun kleren aan bij het 5-jarigen onderzoek.

https://ggdgm.nl/kind-opvoeding/kindere ... -op-school

Misschien eerst even erin verdiepen voordat je in paniek schiet over misbruik. En er is niks verplicht, je kan ook zelf met je kind naar een JGZ locatie gaan voor die testen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:20

Door dit topic de directrice maar even aangesproken vandaag wanneer bij ons de schoolarts komt want het schooljaar schiet mooi op :+

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:24

Boras schreef:
Welnee, dat is er later bijverzonnen. Dat lees ik helemaal niet in het openingsbericht van de ts.

Ik denk dat het in het topic door sommigen allemaal behoorlijk wordt opgeblazen door ervaringen uit een ver verleden.

Nou, inderdaad. Ik zit met verbazing te lezen. Ik heb zelf jonge kinderen en ik herken dit wantrouwen en deze angst gelukkig niet bij mezelf en mede ouders. Ik ga wel mee, zoals de meeste ouders bij ons op school, maar dat is meer omdat de kinderen het een beetje spannend vinden en niet omdat ik denk dat er iemand kwade bedoelingen heeft.
Dat onderzoek met 11 jaar mogen ze lekker alleen doen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:26

Tink89 schreef:

Het is ook met kleren aan. Dat het zonder kleren zou zijn is ergens in dit topic ontstaan maar dat is niet zo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:01

Als antwoord op de oorspronkelijke vraag van TS: ik zou een kleuter niet zonder bijzijn van 1 van de ouders naar een schoolarts of screeningsarts o.i.d. laten gaan.
Met 1 van de ouders erbij lijkt het me zeer nuttig om wel aan mee te doen.

Een kind in groep 7 of 8 zou ik wél zelf naar de schoolarts laten gaan, ervanuit gaande dat ik weet wanneer het onderzoek plaatsvindt en wat ze gaan checken (wat hierboven staat als GGD onderzoek, zou ik die 11 jarige dus zelf laten gaan), zodat je je kind er van te voren op kunt voorbereiden en na afloop kunt vragen hoe het geweest is.

Ik ben overigens zelf alleen stiefmoeder.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:08

Toen ik dit werk deed wogen we wel in onderbroek (en hemd). Maar daar waren de ouders bij en was op een GGD locatie. Reden was dat ze daarna meteen doorgingen naar de arts en deze ook de rug en houding moest beoordelen.
Dat geeft misschien de verwarring met het systeem van nu.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:15

Ik ben 49, vroeger had je de schoolarts. Dat was een dokter en er was een verpleegster bij. Geen ouders, was toen ook heel gebruikelijk. Er werd idd naar de lied gekeken, maar goed ook, want ik had een liesbreuk. En ook werd er een lui oog geconstateerd en ik was te licht voor mijn lengte. Pap en mam kregen een brief met de bevindingen.
Ik ken niemand die een trauma heeft over gehouden aan de schoolarts, was heel normaal in die tijd. Ik ben met kiddo ook niet mee geweest. Zou niet weten waarom.

Ben het met DP eens trouwens.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:22

pmarena schreef:
DP: Ik denk dat het makkelijk praten is over dit soort dingen als je zelf niet de verantwoordelijkheid hebt over een kind dat je op moet zien te voeden tot een stabiele, vrolijke, hopelijk zo min mogelijk getraumatiseerde volwassene. Dat je het vertrouwen van dat kind niet wilt beschamen.

Het is makkelijk als je die verantwoordelijkheid niet hebt om te zeggen: ze moeten gewoon niet zo moeilijk doen, laat maar gaan, het komt allemaal wel goed, ze worden echt wel groot hoor.

Het is van de zijlijn makkelijk om te zeggen dat ouders overdrijven en moeilijk doen over een simpel onderzoekje. Maar als je zelf ouder bent en weet dat er toch dingen kunnen gebeuren die voor je kind best vervelend zijn. Dan ben JIJ degene die daar een beslissing in kan / moet maken. Ik hou er niet van om te zeggen "je weet pas hoe het is als je zelf een kind hebt" maar ook ik heb ervaren dat je dan pas de werkelijke zwaarte van die verantwoordelijkheid voelt :=

Er raken kinderen door getraumatiseerd, hoe onnozel dat ook kan lijken voor een buitenstaander.
Dokters zijn ook net mensen, je hebt lieverds maar ook lompe horken. En mensen die hun dag niet hebben. Het lijkt me niet meer dan goed ouderschap wanneer je je kind gewoon wilt ondersteunen bij zo'n soort onderzoek, om te voorkomen dat iemand over ze heen dendert en ze onnodig een dermate vervelende ervaring geeft dat ze daar nog lang last van houden en bang worden voor dokters ofzo.

Kleine moeite, groot plezier denk ik dan maar.

Of je zegt het af. Of je bent erbij. Of je denkt: komt vast wel goed, kind moet het maar zelfstandig ondergaan. Met dat laatste neem je dus een risico op een vervelende ervaring met een dokter waar je later nog gedoe mee krijgt. Ik vind zo'n schoolonderzoekje het risico van een trauma(tje) niet waard dus ben er dan liever even bij om de machtsverhoudingen wat rechter te trekken dan kind versus dokter :)

Ik denk er hetzelfde over als DP en ik ben wel een ouder. Niet elke ouder denkt er zo over als jij pmarena. Ik vind ook dat veel ouders soms neuzelen. En dan krijg je pubers die nergens meer tegen kunnen en gekwetst zijn bij het minste geringste.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:24

Ik snap niet hoe "mee gaan bij een medisch onderzoek" leidt tot "pubers die nergens tegen komen en gekwetst zijn bij het minste geringste"
Leg uit?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:29

fleurtjeuh schreef:
Sidenote, ik heb geen kinderen.

Mijn vraag is aan alle ouders die de onderzoeken in de laatste 5 jaar wel hebben toegestaan of mee zijn geweest.
Moest je kind zich uitkleden?
Werd de test nog gedaan met blazen en de onderbroek naar voren of omlaag?

Iedereen lijkt zich te baseren op de onderzoeken van toen zij klein waren, maar hoe zit het nu? Zijn er nog dezelfde onderzoeken op precies dezelfde manier?

Bij ons hoefde je onderbroek niet uit of open. Daar ziet iedereen elkaar bang over te maken, maar puntje bij paaltje gebeurde er niks.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:30

secricible schreef:
Ik snap niet hoe "mee gaan bij een medisch onderzoek" leidt tot "pubers die nergens tegen komen en gekwetst zijn bij het minste geringste"
Leg uit?

Omdat kinderen tegenwoordig voor elke vervelende ervaring worden behoed. Vroeger was de schoolarts ook niet leuk, maar je ging gewoon, soms zijn dingen in het leven minder leuk, moet je door heen. Daar steek je weer iets van op.

Kleuters hoefden hier niet voor onderzoek trouwens.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:34

Overigens ging mijn moeder vroeger wel gewoon mee naar de schoolarts. Dan spreken we over de jaren 70-80 van de vorige eeuw. Dat was de normale gang van zaken. Het onderzoek was toen uitgebreider denk ik. Er was een arts. Bij mijn dochter op school wordt het onderzoek door een verpleegkundige, die voor dit werk met kinderen is opgeleid, gedaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:42

Boras schreef:
Overigens ging mijn moeder vroeger wel gewoon mee naar de schoolarts. Dan spreken we over de jaren 70-80 van de vorige eeuw. Dat was de normale gang van zaken. Het onderzoek was toen uitgebreider denk ik. Er was een arts. Bij mijn dochter op school wordt het onderzoek door een verpleegkundige, die voor dit werk met kinderen is opgeleid, gedaan.

Ik ken het, ik stam ook uit die tijd. Ouders gingen hier nooit mee, je had een huisarts en een dame die alles op schreef.

Bij mijn kids evenzo. Op de middelbare was er een ggd onderzoek, zonder ouders was dat ook, helemaal prima, soms komt er meer naar boven zonder ouder dan met. Ggd heeft daarna contact met ons gezocht, prima toch?
Met die hele kleintjes zou ik mee gaan. Maar vanaf de basisschool niet meer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:46

Bij mij - ook jaren '80 - was mijn moeder erbij, bezoek aan de dokter en de verpleegkundige, zeker toen ik nog op kleuterleeftijd was.