Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:40

Ik krijg al een benauwend gevoel als ik het lees.
Als iemand behoefte heeft om je te zien of te spreken ondernemen ze wel actie en zo niet dan is het geen vriendin.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:55

chanicha schreef:
Als iemand behoefte heeft om je te zien of te spreken ondernemen ze wel actie en zo niet dan is het geen vriendin.

Waarom toch die behoefte om zo te veroordelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 12:26

purny schreef:
Gisteren kreeg ik een appje met de vraag of binnenkort af konden spreken. Toen ik vroeg wanneer ze kon zou ze het me laten weten.
Ik ben benieuwd wanneer ik een appje kan verwachten.

Als je er al zo in staat zou ik echt niet met je op vakantie willen. Sorrie..

Je hebt zo negatieve kijk.
Bekijk het eens vd andere kant. Dat ze wil afspreken is positief. Vanuit daar kun je open kaart spelen met elkaar.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 12:47

Achterom schreef:
chanicha schreef:

Waarom toch die behoefte om zo te veroordelen?

Nee niet veroordelend bedoeld maar zo werkt het wel bij mij iig.
Als jij graag iemand ziet doe je daar toch moeite voor?

pateeke

Re: Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:01

Er wordt hier een aantal keer aangehaald dat TS heel graag wil, maar vriendin niet kan / wil geven waar TS op hoopt.
TS heb je jouw verwachtingen wel eens uitgesproken naar je vriendin? Zo niet, dan heeft je vriendin er het raden naar wat jij nodig hebt en is de kans reeel dat ze niet geeft wat jij nodig hebt.
Ikzelf ben iemand die gerust wil tegemoetkomen aan de noden van anderen, maar als ik zelf moet uitzoeken wat die noden zijn / wat van mij verwacht wordt en men dan boos is als ik iets doe wat er niet aan tegemoetkomt, dan bereik ik wel een punt waarop ik er de stekker uit trek.

En, het kan wel hoor dat je pas op het werk weet wanneer je vrij bent.
Stel dat ze er niet op terugkomt, kan je toch ook zelf vragen naar wanneer ze kan / op het berichtje terugkomen en/of zeggen dat je het vervelend vindt dat ze niets heeft laten weten ondanks haar belofte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:32

Evamarie schreef:
purny schreef:
Gisteren kreeg ik een appje met de vraag of binnenkort af konden spreken. Toen ik vroeg wanneer ze kon zou ze het me laten weten.
Ik ben benieuwd wanneer ik een appje kan verwachten.

Als je er al zo in staat zou ik echt niet met je op vakantie willen. Sorrie..

Je hebt zo negatieve kijk.
Bekijk het eens vd andere kant. Dat ze wil afspreken is positief. Vanuit daar kun je open kaart spelen met elkaar.

Helemaal mee eens.

Je klaagt over wat vriendschap inhoud en je vriendin daarin moeilijk is.

Het enige wat ik steeds denk. Hoe moet jou vriendin weten dat jij het anders wilt? Jij communiceert ook nergens over.
Maar alles is wel negatief.
Nu ook reageert ze.. Weer niet goed.

Als ik dit topic als vriendin zijnde zou lezen kreeg je van mij een dikke middelvinger

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:15

purny schreef:
De vorige keer zou ze me het ook een dag later laten weten en niks meer gehoord.
Ze heeft een update van haar rooster zegt ze. Het lijkt me sterk dat je pas op je werk kan kijken wanneer je vrij bent.

Waarom zou dat niet kunnen ?
Mijn planning is ook alleen maar zichtbaar op mijn werklaptop.
Het is niet mogelijk om deze op mijn gsm te bekijken. Tenzij ik alles letterlijk overneem in mijn agenda.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 07:21

Waar het mij omgaat is dat als ze me beloofd dat ze me de volgende dag zou appen ik vervolgens niks meer van haar hoor. Maar ik ga haar vanavond maar weer eens appen. Het moet dus wederom weer van mijn kant uit komen.
En eigenlijk vind ik dit te gek voor woorden, dan moet ik bij wijze van spreke op mijn knieën gaan in de hoop iets met haar af te spreken. Want zo voelt het wel voor mij.

En dat volgens mensen alles negatief is? Dat is misschien ook wel zo maar als je je hele leven al met vriendschappen zo bent behandeld dan is dat natuurlijk niet zo gek. Het vertrouwen in de medemens daalt gewoon.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 07:24

Maar waarom app je haar dan weer vanavond?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 07:30

Dat ge-app is toch irritant? Bel haar op en zeg hoe je je voelt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 07:36

Ik vind communicatie en mijzelf uitdrukken gewoon heel lastig. Met appen kan ik beter uit de voeten (Is ook een punt van mijn beperking).
Grenzen face to face of via de telefoon aangeven vind ik lastig.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 07:40

Maar dat geldt niet enkel voor jou. Wat jij in alle vriendelijkheid kunt bedoelen, kan heel bot overkomen bij de ander.

Ze heeft aangegeven jou te appen. Laat de bal dan bij haar liggen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:09

purny schreef:
Ik vind communicatie en mijzelf uitdrukken gewoon heel lastig. Met appen kan ik beter uit de voeten (Is ook een punt van mijn beperking).

Maar zo blijf je een beetje heen- en-weren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:14

purny schreef:

Maar toch ligt het aan haar....

Ik denk dat jullie beide even "schuldig" zijn aan het moeilijke contact.

Maar zij kan niet weten dat jij je nu op zit te winden. Want dat heb je haar nooit vertelt.
Dus daarin kan ze dan ook nooit veranderen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:15

Misschien kun je dan wel in de app zetten hoe je je voelt en haar vragen om dit samen te bespreken. Vriendschap moet inderdaad van twee kanten komen maar je moet ook aangeven wat jij nodig hebt. Iemand kan dat niet raden.

Als je dingen steeds onuitgesproken laat houdt je weinig mensen over.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:30

Vriendschappen zijn niet gemakkelijk. Zeker niet als je een beperking hebt en de ander niet. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je negatieve ervaringen hebt.
En ja, het is heel erg vervelend als iemand zijn belofte niet nakomt.

Je hebt het gevoel dat jij op je knieën moet gaan smeken om af te spreken. Ik denk dat je een paar mogelijkheden hebt:
- je stuurt een bericht terug en spreekt je gevoel niet uit, maar probeert een afspraak met haar vast te leggen en zwijgt tijdens de afspraak ook over wat je dwarszit. (Je gevoel blijft dan waarschijnlijk hetzelfde)
- Je stuurt een app terug, spreekt je gevoel niet uit, maar probeert een afspraak vast te leggen en spreekt tijdens de afspraak uit waar je mee zit.
- je stuurt geen app terug, wacht af wanneer zij jou weer appt
- je stuurt geen app terug en besluit dat je er wel klaar mee bent en laat het voor wat het is.
- je stuurt haar een app en geeft aan hoe je je erbij voelt dat ze haar belofte niet nakomt.

Als je je gevoel uitspreekt (al dan niet via de app), dan kom je op voor jezelf. Je hebt het recht om je zo te voelen en mag dat ook uitspreken. Jullie zijn evenwaardig, hebben allebei recht op jullie gevoel. Er is geen enkele reden waarom jij minderwaardig zou zijn of je je gevoel niet mag uitspreken. Het is pas wanneer je je gevoel uitspreekt dat er ook iets kan veranderen.
Door je gevoel niet uit te spreken tegenover je vriendin, zet je jezelf in een 'minderwaardige' positie, blijf je ermee zitten en worden je negatieve overtuigingen en je gevoel bevestigd.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:47

Ik zou niet weer appen eerlijk gezegd.. de bal ligt nu bij haar.
Anders ben je wel erg aant pushen... :o

En als je zegt appen lukt beter, probeer dan zo luchtig mogelijk haar je verhaal te appen... maar kijk wel uit hoe je dingen verwoord.. en bel dan erachteraan.. dan kun je erover praten. De dingen uitleggen die je hebt geappt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:32

De app is sowiezo geen communicatiemiddel als het om delen van gevoelens gaat. Ik verwacht dat het niet goed gaat komen met deze vriendschap gezien ook je eigen houding TS. Beperking of niet. Vriendschap is investeren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:37

Nou ja, soms werkt het. Maar in dit geval niet.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:53

Evamarie schreef:
De app is sowiezo geen communicatiemiddel als het om delen van gevoelens gaat. Ik verwacht dat het niet goed gaat komen met deze vriendschap gezien ook je eigen houding TS. Beperking of niet. Vriendschap is investeren.

Goh voor een deel mensen zal dat wel kloppen, maar er zijn ook mensen die het makkelijker vinden om zich te uiten via de app of een briefje of zo. Het voordeel van geschreven communicatie is bv dat je meer tijd hebt om na te denken over wat je precies wil zeggen en hoe je dat het beste verwoordt.

Ik vind de houding van TS begrijpelijk. Maar ben het er wel mee eens dat haar patronen - die ze in het verleden ontwikkeld heeft uit noodzaak - nu niet meer werken (met positief resultaat). TS dat wil echter niet zeggen dat het altijd zo gaat blijven / gaan. Je kan er met de juiste hulp wel wat aan doen.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:00

purny schreef:

Goed dat je het benoemt, want er worden heel veel vragen in dit topic gesteld of je wel met haar lukt communiceren over de dingen die je dwars zitten, en daar ging je eerder nog niet op in. Waarbij je in je reacties steeds weer over het wel of niet appen begint (feitelijke gebeurtenissen). Terwijl er (denk ik) juist een “oplossing” ligt in die onderlaag. Zou je tegen haar durven zeggen wat je dwars ligt? Al is dat dan via jouw manier, via de app?

Je hoeft niet op je knieën te gaan. Wat wel nodig is, is een stukje openheid. Laatst noemde iemand een “gevoelsmatig” verschil tussen kwetsbaarheid en openheid. Kwetsbaar voelde voor deze persoon niet fijn, alsof hij dan niks waard was en moest “kruipen”, en andere mensen over hem heen konden lopen. Openheid daarentegen zag hij als iets moois, iets waardigs, je openstellen, eerlijk zijn, en je eigen waarde behouden. Vond dat wel mooi gezegd. :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:13

Mijn beste vriendin zegt heel vaak, kom ik later op terug, met data om af te spreken.
Maar zij heeft t heel druk en vergeet dat. Dus ik stuur dan na een paar dagen een keer een herinnering. Das niet dat t altijd van mijn kant moet komen, maar dat haar hoofd heel druk is.
Dus t hoeft niks te maken te hebben met dat je vriendin niet wil. Maar praat erover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:21

Klopt. Niet iedereen is goed met ht onthouden van afspraken. Ook is niet iedereen met whatsapp bezig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:55

purny schreef:
Waar het mij omgaat is dat als ze me beloofd dat ze me de volgende dag zou appen ik vervolgens niks meer van haar hoor. Maar ik ga haar vanavond maar weer eens appen. Het moet dus wederom weer van mijn kant uit komen.
En eigenlijk vind ik dit te gek voor woorden, dan moet ik bij wijze van spreke op mijn knieën gaan in de hoop iets met haar af te spreken. Want zo voelt het wel voor mij.

En dat volgens mensen alles negatief is? Dat is misschien ook wel zo maar als je je hele leven al met vriendschappen zo bent behandeld dan is dat natuurlijk niet zo gek. Het vertrouwen in de medemens daalt gewoon.

Je komt op mij over als een vriendin die ik had. Met de nadruk op 'had', want ik heb 2 jaar geleden ons contact verbroken.
Ook zij was behoorlijk negatief ingesteld, het glas was altijd half leeg. Zij had geen verdere contacten, ook in de familie nauwelijks, ik was haar enige contact. Ze hing enorm op mij, had hoge verwachtingen en ondanks dat het vaak gezellig was, vond ik het vooral erg zwaar en beladen omdat alles negatief was.
Ik betrapte me erop dat ik vaak de telefoon niet meer op nam als ze belde en dat ik ook mijn telefoon weglegde als ik zag dat ik appjes van haar had en toen realiseerde ik me dat ik hier helemaal geen meer in had. Ik heb uiteindelijk besloten dit contact te verbreken. Ondanks dat ik dat heel vervelend vond voor haar voelde het voor mij best als een opluchting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:20