Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:07

RobinQuibus schreef:
Hoii

Ik ben zelf Christelijk,
Ik ben dat geworden omdat we met mijn zorgboerderij elke zondag naar de kerk gaan,
Ik begon steeds meer te respecteren,
Ik vond het ook steeds meer interessant te vinden en te lezen uit de bijbel en te bidden.
Ik ging mijzelf afvragen geloof ik in de Here God en de Here Jezus, ik dacht op een gegeven moment, jaa ik geloof erin.

Ik ben benieuwd geloof jij in de Here God en de Here Jezus?
En hoe is dat zo ontstaan?

Groetjes

Ik krijg hier wel een beetje aparte ideeën van. Zou je ook geloven als je niet elke week naar de kerk zou gaan? Geloof moet vanzelf komen, niet omdat het je in feite opgedrongen wordt zoals nu.
Ik ben zelf katholiek, gedoopt en mijn communie gedaan. Maar ik geloof niet meer in God. Ik vind dat God teveel dingen heeft verkloot.

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:14

capopjekop schreef:
Van dit soort teksten krijg ik dus jeuk. Want in mijn ogen zou het moeten draaien om zo goed mogelijk te leven, goed te zijn voor de mensen en dieren om je heen. En niet om een god groot te maken. Als god zo groots is dan zou hij juist niet zitten te wachten op mensen die hem op een voetstuk plaatsen? Dan gaat het er toch om de waarden die volgens het geloof belangrijk zijn uit te dragen ipv de god te aanbidden. Mensen kunnen prima die principes volgen zonder gelovig te zijn.

En dan moet het ook niet uitmaken of je wel of niet in hem gelooft om de hemel in te mogen. Dan zou maar een vraag moeten tellen. Ben je een goed mens geweest?

God IS goedheid, als wij Hem allemaal op een voetstuk plaatsen en gaan leven volgens zijn wetten zou de wereld er dus zo uitzien als jij wil, liefdevol zijn naar je naaste en de natuur en dieren om je heen.
Als je een menselijk beeld van God maakt dan snap ik dat je er moeite mee hebt om Hem op een voetstuk te plaatsen, maar God is niet menselijk.

Als de enige vraag zou moeten zijn: Ben je een goed mens geweest?
Dan is de vraag, wie bepaald goed en slecht en wie houdt de telling bij?
Dit impliceerd dat je door goede werken in de hemel kan komen en dat is nou bij het christendom juist niet het geval.
Je kan NIET door goede werken, enkel door genade in de hemel komen. En die genade is er voor iedereen, je hoeft het enkel te geloven en aan te nemen.

BeFunny, geen idee of je ooit de Bijbel gelezen hebt. Maar mogelijk zou je dat eens kunnen doen om een duidelijker beeld te krijgen. De dingen die je zegt en vraagt zijn gewoon in de Bijbel beschreven, maar daarvoor is het wel prettig om de hele Bijbel te kennen. Mocht je dat willen zou ik je daar ook gerust bij willen helpen :)

Ibbel

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:22

Echt, het blijft niet te volgen dat mensen dit kunnen bedenken én geloven...

"Genade is er voor iedereen, je hoeft het enkel te geloven en aan te nemen."
Ook voor moordenaars, verkrachters, áls ze maar geloven dat er genade voor ze is?

Als dat zo is, wil ik daar helemaal niet bijhoren :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:29

Totaal offtopic maar ik denk zomaar dat TS niet meer gaat reageren..

is het een topic geworden om mensen te ondervragen of ter verantwoording te roepen of iets? :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:38

Cer schreef:
Totaal offtopic maar ik denk zomaar dat TS niet meer gaat reageren..

is het een topic geworden om mensen te ondervragen of ter verantwoording te roepen of iets? :')

Wordt TS ter verantwoording geroepen dan?

Ze vraagt waarom mensen geloven en krijgt als bonus ook antwoorden waarom mensen er niets van snappen en níet geloven.

Krijgt ze een mooi afgewogen beeld van wat mensen beweegt op het terrein van kerk en religie.
Een breder beeld om zelf je afwegingen te maken krijg je niet snel...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:44

Er staat een enter tussen. Mijn twee zinnen staan los van elkaar :j

1: ik denk niet dat ze nog gaat reageren
en 2: het lijkt alsof sommige mensen hun persoonlijke antipathie tegenover het geloof bij anderen die wel geloven, neerleggen..
..los van elkaar.. misschien was dat niet duidelijk :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:50

Hmmm, ik proef eigenlijk nergens antipathie. Wel "onbegrip" in de vorm van: dit gelóóf je toch niet als weldenkend mens? Het staat bol van de tegenstrijdigheden....

Ik woon op de bible belt. Mijn buren hebben 7 kinderen (anticonceptie is taboe, uiteraard, maar seks niet), maar bij de laatste 3 moest de bevalling voortijdig worden opgewekt, anders zou een natuurlijke bevalling niet lukken. (Geen idee hoe ze daar achter zijn gekomen trouwens, ik ben niet zo close met ze)

Opwekken mocht dus wel van God, keizersnee niet, maar gewoon de natuur z'n gang laten gaan en moeder en kind dood laten gaan bij het 5e kind (wat - denk ik dan - misschien éigenlijk de bedoeling van God was? 100 jaar geleden was dat iig de uitkomst geweest) werd toch ook niet als optie gezien. Dat staat allemaal totaal haaks op elkaar en is niet uit te leggen. Ook niet met de bijbel in de hand.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:52

geen antipathie, voor mij verbazing en het niet begrijpen.
Ik begrijp dus ook niets van dat 'genade krijgen'. Als je maar in 'mij' gelooft, want anders is er geen genade. Dat lijkt me een behoorlijke egotrip?
En dan werkt het dus echt zo dat je in dit leven gewoon een ongelooflijke rotzak mag zijn naar anderen want als je maar gelooft dan is er dus genade en die hemel? Ook de kinderverkrachter in de kerk? Die zal toch echt wel geloven?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:54

purny schreef:
Ik krijg hier wel een beetje aparte ideeën van. Zou je ook geloven als je niet elke week naar de kerk zou gaan? Geloof moet vanzelf komen, niet omdat het je in feite opgedrongen wordt zoals nu.

Eerlijk gezegd had ik me dat ook al afgevraagd? Geen idee of het opgedrongen wordt hoor.
TS, moet je perse mee naar de kerk?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:57

Ik heb 35 jaar geleden mijn christelijke oom zien lijden. De goede man had kanker. Zijn sterven was echt een hel en duurde lang. Hij was uitgemergd en helemaal groen...
Ik had verschrikkelijke medelijden met hem.
Mijn moeder verzorgde hem, zij was verpleegster. Het is haar niet in de koude kleren blijven zitten.( zij is niet gelovig)

Op zo een verschrikkelijke manier aan je eind moeten komen omdat je anders de hemelpoort niet bereikt volgens je geloof, ik vind dat waanzin!!

Ben blij wij kunnen kiezen voor euthenasie mochten we er voor komen te staan aangezien we niet weten wat of dat er uberhoupt een hiernamaals is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:59

maar heeft dat te maken met het geloof an sich, of met hoe het 'gebruikt' wordt voor eigen gewin?

En van wie verwacht je dan uitleg op de vragen die gesteld worden, of zijn die retorisch?

Ik denk dat het geloof is aangegrepen om mensen te onderdrukken (onder andere) maar dat dat niet het uitgangspunt was. Ik denk dat er mooie ideen in gevonden kunnen worden,en ik denk dat de rest erbij gefabriceerd is.
En dat mensen ook de nare kanten ervan aanhangen, dat is omdat dat ze uitkomt en omdat mensen volgen denk ik...
En waarom God je leuker zou vinden als je op zondag niks doet, het licht uitlaat, een gouden kruis in een kerk zet of waarom je wegkomt met biechten..ik denk niet dat die antwoorden hier te vinden zijn.. ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:09

BeFunny schreef:
Dat stukje dat Jezus "al" de zonden witwast zo lang je maar geloofd zint mij totaal niet. Dat betekend dat je kan leven als de duivel en op het eind wordt dat schoongepoetst.

En de mensen die gewoon goed willen doen omdat ze gewoon "goede mensen zijn" en zo goed mogelijk hebben geleefd. En ook die mensen maken wel eens een fout maar het feit dat ze niet geloven is al de eerste zwarte plek die ze niet toelaat tot die hemelpoort en. De tekst God is er voor iedereen gaat dan niet meer op en is tegenstrijdig.

En als alles wit geverft kan worden dan maakt het niet uit wat voor zware crimineel aan de hemelpoort verschijnt zo lang die maar gelooft heeft hij of zij een ticket om binnen te komen.

Ik vind die gedachte echt heel raar. En ben dan maar blij dat ik gewoon mijn leven leef en dat geloof daarbij geen rol speelt.

Maar dat hoeft toch ook niet? Het hoeft jou niet te zinnen, je hoeft niet te geloven en je hoeft niet naar de hemel.
Je mag het raar vinden en blij zijn met je leven zonder God.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:18

Niobe schreef:
Willem Holleeder?

Oej...
Nee hoor.
Een brave wetenschapper, hij is zelfs nog professor geworden - maar als een theorie hem niet aanstond werd hij een vileine rationalist.
... om vervolgens gigantisch door de mand te vallen (omdat rationalisme en wetenschap nu eenmaal niet hetzelfde zijn).

Één van de vele dingen die ik denk over godsdienst, en nadrukkelijk ook over de bijbel (wat letterlijk bibliotheek betekent) :
het is een uitgebreide verzameling van allerlei liederen, verhalen, regels en 'wat al niet', die mensen ooit, om wat voor reden dan ook de moeite waard vonden.

Er was ooit een kreet over 'de bijbel letterlijk nemen, van kaft tot kaft' - dan heb je mij een boel uit te leggen.
Als dochter van een historicus: toen de bijbel geschreven werd, waren het boekrollen. Of kleitabletten.
En professor doctor Martin Luther verzuchtte in de 16e eeuw al dat hij al die interne tegenspraak maar lastig vond.
... in mijn kerk wordt vrolijk gezegd dat de bijbel een Joods boek is (ook dat zogeheten nieuwe testament) en dat tegenspel, tegenspraak en tegenverhalen er gewoon bij horen.

Wat mij betreft zijn ze het zout in de pap: je hoeft dingen niet te 'stikken of slikken' -
Neem bijvoorbeeld zo'n gelijkenis "van de verloren zoon" : een prachtig uitgangspunt voor goede gesprekken.

... maar wellicht moet het verhaal ook een andere naam hebben, zoals 'de zonen die hun vader tot nieuwe inzichten brengen'... ;)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:34

Interessant om dit topic te lezen. Ik vind het altijd heel fascinerend hoe het verschil is in denken, tussen wel en niet gelovig. En dan vooral de gedachte gang van mensen die later in hun leven zijn gewisseld van wel of niet gelovig.

Zelf ben ik niet gelovig, nooit geweest ook. Terwijl ik wel familie heb die veel vanuit de kerk doen en heb ik op een protestantse school gezeten. Ook vrienden die gelovig zijn, in verschillende geloven.

Vind het altijd interessant hoe de gedachte gang en redernatie van gelovige mensen is. Omdat ik zelf niet in zie waarom je zo zou denken, maar neem aan dat gelovige zo ook over de denkwijze van ongelovige kunnen denken.
Bijvoorbeeld over euthanasie. Ik zelf zie niet in waarom een behandeling tegen bijvoorbeeld kanker wel mag en euthanasie niet. Over euthanasie krijg ik dan te horen dat het tegen Gods wil is. Maar waarom is een behandeling tegen bijvoorbeeld kanker niet tegen Gods wil? Hij gaf je toch kanker, net als dat hij uiteindelijk zou besluiten je dood te laten gaan.

Zolang we elkaar in elkaars waarde laten, neem ik aan dat het helemaal geen probleem hoeft te geven.
Helaas is dat op dit moment nog niet zo. Vanuit beide kanten gezien.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:35

Ik snap werkelijk waar geen fluit van jouw bijdragen Janneke. En ik denk TS ook niet, als ik lees dat ze naar een zorgboerderij gaat. Absoluut niet negatief bedoelt richting TS maar jeeej, ik snap er echt de balle niet van. Gelukkig maakt God het niet zo ingewikkeld en is het geloof ook voor over het algemeen mensen die wat lager beperkt zijn. Ik snap waarom mensen afhaken in het topic, er is niet enkel onbegrip maar ook wel wat anticipatie.

Ik las hier wat over dat kinderverkrachters ook even kunnen geloven en naar de hemel mogen omdat we hier over genade spreken. Dit is absoluut niet zo makkelijk als dat wordt gedacht.

Het is niet zomaar ja en amen ik geloof en nu doe ik alles wat God verboden heeft. Daar zal ongetwijfeld een hele weg aan vooraf gaan met strijd en omkeer. Niet iemand die zegt: vanaf nu misbruik ik geen kindjes meer en geloof ik in God. Zoiets gaat je hele leven mee en ik denk dat dat ongelooflijk ingewikkeld blijft om van die afschuwelijke daden los te komen.

Het Nederlandse rechtsysteem is hier ook een voorbeeld van. Wij kennen geen rechtsysteem van levenslang. Elke TBS'er heeft kans na een lange periode van behandeling om zich op het juiste pad te begeven. Ook na afschuwelijke daden. Daar ben ik het ook niet mee eens, zeker als er een psychiatrische stoornis achter zit en iemand dus vaak ontoerekeningsvatbaar is en de kans op herhaling groot is. Desondanks dat geeft het Nederlandse systeem ze weer de kans om opnieuw te beginnen. Zo is God ook. Na echte spijt en een (waarschijnlijk) lange weg van schuld en vergeving geeft God je zeker een kans. Niet zomaar eventjes ja sorry en je bent welkom in de hemel, no way.

En ja, dat gaat soms ook tegen mijn hart in. Mensen die kinderen misbruiken mogen voor mijn part opgehangen worden en verdienen geen tweede kans. Maar ben ik beter omdat ik minder grote dingen doe, maar wel alsnog heel veel schade kan aanrichten aan iemand door bijvoorbeeld te roddelen? Onderschat de kleine verkeerde dingen niet, die een hoop schade en trauma kunnen aanrichten. Die dingen lijken veel kleiner dan de openbare afschuwelijke dingen, maar voor God is het allemaal net zo erg. Maar dat maakt het verlangen naar de hemel alleen maar groter,!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:19

miramii schreef:
Ik geloof.
Simpelweg omdat ik, als ik om mij heenkijk, zoveel zie dat niet door mensenhanden gemaakt kan zijn. Wij begrijpen nog zo weinig van de wereld om ons heen. Mensen, dieren, natuur, processen in de natuur. Alles zit zo complex in elkaar, één wijziging en een heel systeem functioneert niet meer.

Dat is evolutie. Cellen worden meer cellen, en hebben een genetische code. Elke generatie wordt die code iets verandert, dat wat zich aanpast overleeft en wat zich niet aanpast sterft uit. En zo komen er ook steeds nieuwe soorten en wordt de wereld steeds complexer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:24

kosseh schreef:
Vind het altijd interessant hoe de gedachte gang en redernatie van gelovige mensen is. Omdat ik zelf niet in zie waarom je zo zou denken, maar neem aan dat gelovige zo ook over de denkwijze van ongelovige kunnen denken.

... ik ben altijd een beetje verbaasd als ik dit soort zaken hoor.
'Hoe denk ik dan volgens jou...?' vraag ik mij dan af.
Geloven is voor mij aan de ene kant 'mijn draadje naar de hemel', dat heeft eerder met voelen dan met denken te maken.

En accoord, ik hoor tot de denkende gelovigen.
Ik zie de bijbel als een uitgebreide verzameling teksten 'verhaal en tegenverhaal', nooit bedoeld om letterlijk te nemen, maar om met elkaar in gesprek te gaan.
Of zo je wil, het denken te scherpen.
Citaat:
Bijvoorbeeld over euthanasie. Ik zelf zie niet in waarom een behandeling tegen bijvoorbeeld kanker wel mag en euthanasie niet.

Ik ook niet.

Citaat:
Over euthanasie krijg ik dan te horen dat het tegen Gods wil is. Maar waarom is een behandeling tegen bijvoorbeeld kanker niet tegen Gods wil? Hij gaf je toch kanker, net als dat hij uiteindelijk zou besluiten je dood te laten gaan.

... ik geloof niet dat God een vermomde romeinse keizer is. Die gosers claimden Almachtig te zijn. Gelukkig zijn die keizers inmiddels dood, maar in sommige delen van het christendom leeft hun geest nog volop.
Dat vind ik jammer.

Voor mij schept het een boel ruimte: niets te almacht, staat ook niet in de bijbel.

(Oude tekst, vaak fout vertaald, luidt: "Geen musje valt dood van het dak zonder dat de Vader dat wil."
Correcte vertaling: "Geen musje valt dood van het dak zonder dat de Vader er weet van heeft.")

Kanker (en noem maar op) zie ik als een triest biologisch proces - niet als iets dat God jou aandoet.
En als het op een triest moment zo is, dat de dood het barmhartigste is, is dat heel heftig - maar is het in feite wat je hoort te doen.

Mijn oude vriendin kreeg op haar 93ste euthanasie, in de setting van een soort kerkdienst. De dominee bad nog om een stabiele hand voor de arts 'bij haar werk van barmhartigheid', maar de verpleegkundige die achterwacht was heeft toch maar het infuus gezet. De arts moest het hardste huilen. (Ben je opgeleid om mensen beter te maken, moet je dit doen...)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:31

neline11 schreef:
God IS goedheid, als wij Hem allemaal op een voetstuk plaatsen en gaan leven volgens zijn wetten zou de wereld er dus zo uitzien als jij wil, liefdevol zijn naar je naaste en de natuur en dieren om je heen.
Als je een menselijk beeld van God maakt dan snap i

Heb jij wel eens het OT gelezen?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:45

verootjoo schreef:
Het probleem daarmee is wel een beetje dat er geen mens zonder zonde is. Dus wat is dan goed en wat is dan slecht? Jezus neemt je zonden weg.
Je kan niet zeggen: ja, ik roddel wel slecht over anderen, en ik spreek niet altijd de waarheid, maar Pietje is pas echt slecht want die heeft een overval gepleegd.
Het is allebei niet goed. Kleine zondes en grote zondes maken geen verschil.

Jezus zegt echter wel in de Bijbel: wat jij doet voor de minste van de mensen, heb je voor mij gedaan.
En ik geloof dus wel dat die goede dingen mee tellen om bij Jezus te kunnen horen. Maar ze nemen je minder leuke kanten niet weg. Dat doet Jezus.

Klinkt mooi, maar nee, niet mijn ding Er zijn genoeg mensen wereldwijd die een fijn mens zijn, onafhankelijk of ze wel of niet de een of andere god/religie volgen. Helaas zijn er ook de zgn gelovigen die van alles beweren en anderen willen opleggen, terwijl ze zelf zo fout zijn als wat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:55

Amado7 schreef:
Ik snap werkelijk waar geen fluit van jouw bijdragen Janneke. En ik denk TS ook niet, als ik lees dat ze naar een zorgboerderij gaat. Absoluut niet negatief bedoelt richting TS maar jeeej, ik snap er echt de balle niet van. Gelukkig maakt God het niet zo ingewikkeld en is het geloof ook voor over het algemeen mensen die wat lager beperkt zijn. Ik snap waarom mensen afhaken in het topic, er is niet enkel onbegrip maar ook wel wat anticipatie.

Ik las hier wat over dat kinderverkrachters ook even kunnen geloven en naar de hemel mogen omdat we hier over genade spreken. Dit is absoluut niet zo makkelijk als dat wordt gedacht.

Het is niet zomaar ja en amen ik geloof en nu doe ik alles wat God verboden heeft. Daar zal ongetwijfeld een hele weg aan vooraf gaan met strijd en omkeer. Niet iemand die zegt: vanaf nu misbruik ik geen kindjes meer en geloof ik in God. Zoiets gaat je hele leven mee en ik denk dat dat ongelooflijk ingewikkeld blijft om van die afschuwelijke daden los te komen.

Het Nederlandse rechtsysteem is hier ook een voorbeeld van. Wij kennen geen rechtsysteem van levenslang. Elke TBS'er heeft kans na een lange periode van behandeling om zich op het juiste pad te begeven. Ook na afschuwelijke daden. Daar ben ik het ook niet mee eens, zeker als er een psychiatrische stoornis achter zit en iemand dus vaak ontoerekeningsvatbaar is en de kans op herhaling groot is. Desondanks dat geeft het Nederlandse systeem ze weer de kans om opnieuw te beginnen. Zo is God ook. Na echte spijt en een (waarschijnlijk) lange weg van schuld en vergeving geeft God je zeker een kans. Niet zomaar eventjes ja sorry en je bent welkom in de hemel, no way.

En ja, dat gaat soms ook tegen mijn hart in. Mensen die kinderen misbruiken mogen voor mijn part opgehangen worden en verdienen geen tweede kans. Maar ben ik beter omdat ik minder grote dingen doe, maar wel alsnog heel veel schade kan aanrichten aan iemand door bijvoorbeeld te roddelen? Onderschat de kleine verkeerde dingen niet, die een hoop schade en trauma kunnen aanrichten. Die dingen lijken veel kleiner dan de openbare afschuwelijke dingen, maar voor God is het allemaal net zo erg. Maar dat maakt het verlangen naar de hemel alleen maar groter,!

Volgens de Katholieke leer zijn er dagelijkse zonden, die zijn niet goed maar wel minder erg, en doodzonden. Dat zijn zulke erge zonden dat je daardoor buiten de Goddelijke genade valt en je mag dan ook niet de communie ontvangen. Echter, een van de sacramenten van de R.K.Kerk is de biecht. Daardoor beken je spijt en kan je zonde vergeven worden en val je weer binnen de Goddelijke genade. Wel hoort daar meestal een penitentie bij, bijv. dat je het goed maakt met degene aan wie je kwaad hebt gedaan of dat je jezelf aangeeft bij de politie . De biechthorende priester heeft geheimhoudingsplicht. Soms vinden ze een zonde zo erg dat ze de vergeving weigeren. Men zegt dat het biechtsysteem veel psychische klachten voorkomt omdat mensen iets met hun schuldgevoel kunnen doen en met een schone lei opnieuw kunnen beginnen. Voor zover ik weet hebben alleen Katholieke Christenen het sacrament van de biecht en Christenen van protestantse richtingen niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:57

CharleyT schreef:
Klinkt mooi, maar nee, niet mijn ding Er zijn genoeg mensen wereldwijd die een fijn mens zijn, onafhankelijk of ze wel of niet de een of andere god/religie volgen. Helaas zijn er ook de zgn gelovigen die van alles beweren en anderen willen opleggen, terwijl ze zelf zo fout zijn als wat.

Ligt dat dan aan het geloof, of aan die mensen?

Citaat:
Volgens de Katholieke leer zijn er dagelijkse zonden, die zijn niet goed maar wel minder erg, en doodzonden. Dat zijn zulke erge zonden dat je daardoor buiten de Goddelijke genade valt en je mag dan ook niet de communie ontvangen. Echter, een van de sacramenten van de R.K.Kerk is de biecht. Daardoor beken je spijt en kan je zonde vergeven worden en val je weer binnen de Goddelijke genade. Wel hoort daar meestal een penitentie bij, bijv. dat je het goed maakt met degene aan wie je kwaad hebt gedaan of dat je jezelf aangeeft bij de politie . De biechthorende priester heeft geheimhoudingsplicht. Soms vinden ze een zonde zo erg dat ze de vergeving weigeren. Men zegt dat het biechtsysteem veel psychische klachten voorkomt omdat mensen iets met hun schuldgevoel kunnen doen en met een schone lei opnieuw kunnen beginnen. Voor zover ik weet hebben alleen Katholieke Christenen het sacrament van de biecht en Christenen van protestantse richtingen niet

ik vraag me af hoeveel hiervan in de Bijgel staat, en hoeveel (en meer) er zelf bij bedacht is.
Aan het aantal verschillende stromingen is al, denk ik, af te leiden dat er veel verschillende interpretaties zijn..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:59

Brainless schreef:
neline11 schreef:
Als je een menselijk beeld van God maakt dan snap i

Het NT is ruim voldoende om hier vragen bij te stellen.

En er is oeroude anti Joodse propaganda 'dat de God van het' Oude' Testament kwaadaardig zou zijn'.

Er staan nogal wat heftige verhalen in de verschillende bijbelboeken, dat klopt.
... en suikerzoet is het ook allemaal niet.

@ Anjali: de biecht bestaat ook op het protestantse erf.
@ Cer: veel van de Roomse leer heeft weinig met de bijbel van doen, en meer met de oude Romeinen...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-05-23 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:59

CharleyT schreef:
verootjoo schreef:
Het probleem daarmee is wel een beetje dat er geen mens zonder zonde is. Dus wat is dan goed en wat is dan slecht? Jezus neemt je zonden weg.
Je kan niet zeggen: ja, ik roddel wel slecht over anderen, en ik spreek niet altijd de waarheid, maar Pietje is pas echt slecht want die heeft een overval gepleegd.
Het is allebei niet goed. Kleine zondes en grote zondes maken geen verschil.

Jezus zegt echter wel in de Bijbel: wat jij doet voor de minste van de mensen, heb je voor mij gedaan.
En ik geloof dus wel dat die goede dingen mee tellen om bij Jezus te kunnen horen. Maar ze nemen je minder leuke kanten niet weg. Dat doet Jezus.

Dat klopt.
Staat voor mij wel los van welk geloof dan ook.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:01

Het klinkt vrij onaardig wellicht, zoals wel vaker wanneer ik gewoon de waarheid zeg, maar ik vraag me al mijn hele leven af hoe een weldenkend mens kan geloven :D
Ben christelijk opgevoed maar had al vanaf het begin zoiets van wat een raar verhaal.
Ik ben ervan overtuigd dat het geloof voorziet in een aantal behoeftes die veel mensen hebben, zoals leefregels, het idee dat er een leven na de dood is, dat ze mensen die overleden zijn weer terug zullen zien, en mensen willen gewoon graag overal een verklaring voor hebben. Waarom zijn wij hier, hoe zijn wij ontstaan, wat is het nut van het leven, enz.
Ik heb al die behoeftes niet, ik accepteer en verwerk dingen gewoon, ik kan mezelf goed op het juiste pad houden, en ik heb er geen moeite mee dat ik niet weet wat er gaat gebeuren en hoe dingen zijn ontstaan. Dus ik heb het geloof niet nodig. Ik zie wel dat een hoop mensen er wél behoefte aan hebben. Het geloof is er voor de mensen naar mijn idee. Helemaal prima, maar niet voor mij

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:06

Janneke2 schreef:
Brainless schreef:

Het NT is ruim voldoende om hier vragen bij te stellen.

??
Ik vraag of zij het OT heeft gelezen en jij zegt dat ik bij NT vragen moet stellen?