Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liberia

Re: Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:27

Mag ik ook mee kletsen? Samen met mijn twee zoons zit ik in maatschap. Wij hebben een akkerbouw bedrijf. Drukte bij ons is alweer even achter de rug, wij zijn altijd enorm vroeg. Daarnaast werken beide zoons bij een loonwerker en daar is het topdrukte. Om 07.00 uur starten en met wat geluk zijn ze om 23.30 uur weer thuis.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 08:43

Ja tuurlijk, ik heb dit topic geopend voor iedereen die in hetzelfde schuitje zit. Natuurlijk weten we allemaal dat het tijdelijk is en ook al is het al jaren zo, het is niet altijd even leuk.

Gisteravond kwam hij rond 23.15 thuis en is meteen naar z'n bed doorgelopen, heb hem nog geen 2 minuten gezien of gesproken. Was nogal verbouwereerd want normaal neemt ie echt wel de tijd om de hond aandacht te geven of iets te zeggen tegen mij. Merkte ook dat er wat was en hij was geïrriteerd omdat de planning wel 3x was gewisseld. Dat vind ik toch de minder leuke kanten, je merkt nu dat hij moe wordt en het lontje korter.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:00

hier op het akkerbouw bedrijf begint mijn vriend nu aan de 'home stretch' voor het eerste drukke stuk uit het seizoen, de afgelopen 2 weken nonstop zaaien een aardappels poten. we hebben tussen door wel nog samen kunnen eten her en der.
denk dat het een pittig jaar gaat worden met het natte voorjaar en daardoor verlaat teeltseizoen. Vorig jaar had hij eind juni nog een soort van rustig weekje, maar denk dat het nu in eene streep werken naar de oogstijd is.

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:34

Ik wil ook graag meekletsen! Mijn vriend komt van een varkensbedrijf af, waar hij in de weekenden naast zijn 40-urige baan werkt. Afgelopen week in de avonden daarnaast ook nog op de trekker; maar hier hebben we maar dateavonden van gemaakt. Ik neem dan mijn e-reader mee en ga gezellig mee op de trekker <3

Verder zijn we beide in loondienst voor een agrarische organisatie, wel beide een andere werkgever. Hij in de nutritie, ik in de genetica.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:29

Hier is het nog rustig qua land bewerken. Onze drukke periode is meestal juni want dan hooien we.
Nu is het vooral druk met aflammeren en dieren verzorgen. Dan nog een paar extreem drukke dagen als we onze 20ha graan gaan oogsten in augustus, ploegen en gras zaaien in september en ploegen en graan zaaien in oktober. Daarna gaan we de 'rustigere' periode weer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:08

Mijn vriend is bouwvakker, maar helpt ook geregeld bij een groot loonbedrijf waar hij eerder heeft gewerkt. Gisteren ben ik een ritje mee geweest in het gras. Vandaag zit ie ook een hele dag in het gras. Maar eerlijk? Blij dat dit niet zijn werk is :o Ook als bouwvakker werkt ie wel veel doordat ie bijbeunt en ook zelf de nodige projecten thuis heeft, maar dan bepaalt ie wel echt zijn eigen tijden. Voor 22 uur is ie dan wel klaar/stopt ie. Nu met het gras rijden weet je alleen dat het een lange dag wordt, alleen niet hoe lang :')

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:21

Ik ben stiekem wel benieuwd waarom veel partners van dit werk doen, ik heb even de salarissen opgezocht maar dat word je volgens mij niet echt blij als je dat terug rekent naar de bizar lange werkdagen die ik hier voorbij zie komen.

Is het dan echt de passie voor het werk dat de lange werkdagen, weinig tijd voor een sociaal leven en kinderen goed maakt ?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:47

Boer /loonwerker is geen beroep ;-)
het is een levenswijze
(net zoals bij "echte" paardenmensen)
Als je dan al je uren gaat tellen, kan het inderdaad nooit uit, en werk je gemiddeld voor 5 tot 8 euro per uur.

Dus ja, dat doe je uit liefhebberij, niet met de ambitie om rijk te worden
(dat is ook de reden dat het uitkopen van die boeren nergens op slaat en veel boeren dat niet willen....boeren zijn geen boer omdat ze geld willen verdienen, die zijn boer omdat dat hun leven is)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 16:48

Klopt het is a way of life voor hun. Toch moet ik zeggen dat wat je aan salaris indicatie vind op internet niet klopt met wat mijn man verdient, die zit daar een stuk boven.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:52

Inderdaad worden ze met deze drive geboren. Mijn zoons hebben bewust geen vriendin, omdat ze deze (vinden ze zelf) niet genoeg aandacht kunnen geven. Beide leven echt voor het agrarische werkt, hebben ook alleen agrarische vrienden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:29

Sky_As schreef:
het is een levenswijze
Als je dan al je uren gaat tellen, kan het inderdaad nooit uit, en werk je gemiddeld voor 5 tot 8 euro per uur.

(dat is ook de reden dat het uitkopen van die boeren nergens op slaat en veel boeren dat niet willen....boeren zijn geen boer omdat ze geld willen verdienen, die zijn boer omdat dat hun leven is)

Exact

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:40

Mijn vriend heeft een tijdlang als contractor gewerkt, flensmonteur/pijpfitter. Moest shutdowns van +16u per dag draaien ed. 7 dagen werken, 8ste dag thuis. Dan sliep hij natuurlijk heel de dag :') Was vaak ook 2u heen, 2u terug onderweg.

Het went :') Scheelt ook dat ik uit een familie van flensmonteurs/pijpfitters kom. Ik was al blij dat ie gewoon elke avond thuis kwam haha, hij heeft maar 1x in het buitenland mee gedraaid. Mijn stiefpapa is soms 6 weken van huis met diezelfde job. Mijn broer heeft het een tijdje als expat in het buitenland gedaan - maandag tot en met vrijdag van huis, in het weekend kwam hij overhuis. Nu werken ze beide op een vaste plaats, maar af en toe pikt stiefpapa nog wel eens het buitenland mee. Het betaalt natuurlijk erg goed - maar ze moeten er wel kei hard voor werken.

Nu werkt mijn vriend "rustiger". In theorie 9-5, maar in de praktijk vaak overwerken. Draait ook on call mee, en als het weer zover is, komen wij gewoon niet buiten haha. Telkens weer krijgt hij net dan telefoon, op de meest onmogelijke momenten. Ik merk het ondertussen al niet meer, als hij uit bed gebeld wordt en om 2u 's nachts de deur uitgaat :')

We plannen onze afspraken en vakanties rond die on calls. En soms moet ik alleen eten. Soms werkt hij maar een uurtje over, soms ook 5 uur. Als er in het weekend gewerkt moet worden is hij altijd de eerste om zich daarvoor op te geven.

Ik vind het niet erg, ik ben een loner :') Af en toe een beetje me-time vind ik heerlijk, dus ik kan er wel mee leven.
Ik werk zelf in het weekend ook regelmatig, de ene keer elk weekend, dan weer 4 weekends niet, dus we proberen gewoon onze agenda goed in te vullen :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:52

LWDaisy, dat klinkt ook als een heel pittig beroep. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat het inhoud verder :)

ImLucky, wat betekent 'home stretch'? Akkerbouw krijgt ook met veel (belachelijke) regels te maken: 1 oktober de aardappels van het land? Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen wat dat betreft. Makkelijker zullen ze het niet maken in ieder geval, wel ingewikkelder.

Hier is manlief al weken bezig met het intekenen van de meitelling, ook een hels karwei.
Verder lopen we ernstig achter wat maaien betreft, we zijn de laatsten in de buurt vrees ik. Wel sinds maandag de koeien weer lekker buiten, dat is ook weer heel fijn. Echt zomergevoel krijg ik dan. Mijn taak is de koeien in de middag ophalen, heerlijk vind ik dat. lekker achter die beestjes aansjokken met mn hondjes. helemaal happy :)
Ik hoop dat we volgende week gaan maaien, ook al vind ik kuilen verschrikkelijk werk, het moet wel gebeuren.
We hebben hier ook nogal een probleem met onze loonwerker. Vorig jaar heeft hij vervuilde mais geleverd, zit waarschijnlijk zwarte nachtschade in. Gevolg: koeien eten het niet, geven minder melk, een aantal ziek, 2 dood, veel opbrekers ... boel ellende dus. Ik hoop dat het snel en netjes opgelost gaat worden, maar het vertrouwen is wel een beetje weg :\

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:47

Sky_As schreef:
het is een levenswijze

Jaa dit dus. Mijn vriend heeft altijd gezegd dat die niet voor een baas kan werken, hij wil alles zelf bepalen. Nu is hij bedrijfsleider dus krijgt gewoon een maand salaris uitbetaald door de eigenaar en dat is gewoon een modaal salaris en zeker niet slecht.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:48

Herkenbaar haha!
Mijn partner is een boerenzoon. Naast zijn ploegenbaan als freser in de metaal, werkt hij op de boerderij bij zijn ouders en broer.
Een melkveebedrijf met zo'n 190 melkkoeien,jongvee en ruim 90 bunder eigen land wat ze met de 3 broers zelf bewerken. Staat gras en binnenkort maïs op.
Het gras is gemaaid deze week, vannacht wordt het nachtwerk om alles voor de regen binnen te krijgen.
Ze werken niet met een loonwerker, hebben alle machines zelf, incl hakselaar. Altijd bezig dus, zelfs als het rustig is :') want dan is het tijd voor groot onderhoud.
Over het algemeen eet hij wel thuis, komt hier met gras binnenhalen toch voorbij. Of we eten gezamenlijk op de boerderij.
Zoon van inmiddels 7 gaat graag met papa mee, mag soms zelf op de tractor (met sloten maaien rijdt ie met de kieper haha), dus genoeg tijd met papa.
Soms mopper ik wel eens, net als gisteravond was ie om 12u thuis, maar de wekker voor zijn "gewone werk" gaat om 5.15..lange dagen.
Maar goed, ik wist waar ik aan begon.
Het zijn vaak maar korte periodes waarbij het mega druk is en alles tegelijk lijkt te komen :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:10

Schipper / schippersvrouw meldt zich.
Hier eigenlijk hetzelfde: het varensleven is een way of life. Er wordt 14 uur per dag gevaren en het schip wordt nooit langer dan twee dagen alleen gelaten ivm stroomvoorziening, accu's die opgeladen moeten worden, etc etc. Wel elk jaar één of twee keer een week op vakantie (en dan ook echt wég weg van het schip, dan kwam er 'oppas' aan boord en later gewoon ons personeel) en twee weken naar de werf in onze woonplaats zodat mijn man aan het eind van de middag gewoon naar huis kon.

De drie kinderen zijn aan boord gebleven (uiteraard wel dagjes en soms een weekend weg of naar huis) tot de tweede de leerplichtige leeftijd kreeg. Daarna ben ik met de kinderen thuis gaan wonen zodat ze niet naar een schippersinternaat hoefden.
Mijn man is doorgevaren (eigen schip) met personeel aan boord, vooral in Duitsland maar ook richting België, soms Oostenrijk en Hongarije en daarna brak een lange tijd aan dat ik hem slecht een paar dagen per maand zag, buiten de schoolvakanties. In het begin vond ik het erg zwaar, met drie kleine kinderen, geen familie in de buurt. Toch wende het wel en met duidelijke regels voor de kinderen hebben we onze draai erin wel gevonden. Papa was overduidelijk ook op afstand een echte papa, ze hebben nooit het gevoel gehad dat ze alleen door mama opgevoed werden.

Ik heb steeds thuis gekookt alsof we met zijn vijven zijn, één portie ging in een tupperware-bakje de vriezer in en om de paar weken bracht ik (of haalde hij) alles naar boord.

Schoolgesprekken, ouderavonden, feestjes, andere gezellige dingen .... alles alleen, maar ook dat went. Gelukkig voelde ik me nooit alleen zonder een man aan mijn zijde.

Inmiddels zijn we 19 jaar verder, zijn ze alle drie volwassen en ben ik weer veel meer aan boord. We beseffen dat je naar elkaar toe moet groeien om het na je pensioen ook nog gezellig met elkaar te hebben :D . Het afgelopen jaar hebben we daar grote stappen in gemaakt. Een plan gemaakt voor ons Leven 2.0 .

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:34

Het regent! Langzaam komen ze allemaal richting huis.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:49

ja het ging er hier ook even hard op met onweer en alles... en voorlopig ziet het er ook niet naar uit dat wij kunnen gaan maaien binnenkort. :|

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 15:39

Mijn man is gisteren om kwart voor 6 begonnen en lag vanmorgen om kwart voor 6 weer in bed en om 11u weer richting werk. Ze moesten 37 ha hakselen voordat de regen kwam.
Vandaag moest ie woelen geloof ik of de werkplaats. Qua regen valt het mee maar iedereen die het gras eraf had liggen heeft het binnen wat ik zo zie in de omgeving. Helaas wel slecht geslapen doordat hij zo laat terug was. Vanavond maar op tijd naar bed.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:14

Ook hier was het thuis zijn van korte duur. Ze zijn allemaal weer vertrokken richting land. Hoeveelheid regen viel mee, dus verder met aardappels poten, mest uitrijden en knolselderij planten. Ze verwachten niet mee teksten vanavond. Fijn dat ik dat al weet.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:40

DuoPenotti schreef:
Ruitje
Dat is ook mijn herrinrring van vroeger.
Hij was veel aan het werk maar altijd thuis.
We konden zo de stal in lopen en met hem kletsen. Ook al was hij aan het werk.

Maar mijn moeder deed de letterlijke zorg van ons. Het huishouden. Bracht of fietste met ons naar school. Tot we oud genoeg waren en dat zelf deden. En op vakantie gingen wij nooit. Wel eens een dagje weg. Dat deed een kennis het hoognodige. Maar dat was niet vaak.
Maar heb het ook niet gemist.
We speelden veel buiten.

Helaas overleed mijn vader toen ik 9 was.. En toen ik 12 was in een burgerwoning gaan wonen...
Toen mocht mijn moeder echt alles alleen.

Normaal gewoon meelezer maar wow, wat heftig dit :knuffel:

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:41

juval schreef:
LWDaisy, dat klinkt ook als een heel pittig beroep. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat het inhoud verder :)

ImLucky, wat betekent 'home stretch'? Akkerbouw krijgt ook met veel (belachelijke) regels te maken: 1 oktober de aardappels van het land? Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen wat dat betreft. Makkelijker zullen ze het niet maken in ieder geval, wel ingewikkelder.

Ik hak het teelt seizoen altijd een beetje in stukjes, aardappels poten is net als aardappels rooien een race tegen de regen, dus we zaten nu int laatste stukje van de start van het seizoen. hij is vanacht doorgereden tot half 5, maar alles zit er in. vanmorgen nog wat bedden gefreesd, maar niet voor nix want idd vanmiddag reden.

Gezellig samen een rondje gereden en de bieten en uien die vorige week gezaaid zijn komen al weer voorzichtig boven. Toevallig werk ik deze week ook vanuit thuis dus had ik ook even tijd om mee te gaan.

Wat Gem zegt heb ik mijn ouders, die ook samen een akkerbouw en aardappel handel hebben ook zien doen. nu wij allemaal uit huis zijn effort maken om naar elkaar toe te groeien.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:46

ImLucky schreef:
Wat Gem zegt heb ik mijn ouders, die ook samen een akkerbouw en aardappel handel hebben ook zien doen. nu wij allemaal uit huis zijn effort maken om naar elkaar toe te groeien.

Klopt, daar moet je echt heel bewust mee bezig zijn.
Zo heb ik bijvoorbeeld mijn paard verkocht en ben ik gaan groomen / trainen voor andere menners zodat ik niet elke dag bij mijn paard zou zitten. En hij zal ook een hobby moeten gaan vinden. We hebben nu een huisje op Sicilië gekocht wat ons gezamenlijk project zal worden. Geen opknapper, het is voor het grootste gedeelte van het jaar al bewoonbaar, maar leuk om het samen helemaal perfect af te maken en te genieten van alles dat Sicilië te bieden heeft.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:06

En nu is het gras eraf, is ie weer laat thuis omdat ie moet wachten op de gewichten voor trekkertrek morgen :')
Trekhaak maken, tractor schoonspuiten want hij heeft vandaag geploegd :D
Volgende week dan wat rustiger?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 22:42

Ha hier hetzelfde maar dat was omdat de vervaet kapot was. Hij is net thuis, nu douchen want hij stinkt naar kak.