silverdapple schreef:ChatGPT is een large language model, het genereert antwoorden op basis van kansberekeningen. Het kiest de meest aannemelijke volgorde van letters, simpel gezegd. Daardoor kan het o.a. spelfouten negeren. Maar het kan geen antwoorden interpreteren, of begrijpen wat er wordt gezegd.
Dat zie je terug wanneer je bijv. de verkeerde termen gebruikt of een rare zinsopbouw hebt:
[ [url=m/4TEcVw.png]Afbeelding[/url] ]
Zo kom je dus ook aan de niet bestaande bronnen.
De kansberekeningen zijn gebaseerd op menselijke input en daardoor onderworpen aan bias. Het heeft geen 'besef' van morele waarden of ethiek, wat je tegenkomt is meestal handmatig toegevoegd.
ChatGPT werkt beter als je je input formuleert als vragen of opdrachten ('Maak een lijst van 10 gerechten met tomaat voor het avondeten') en context geeft bij je vraag of opdracht ('Ik ben bezig met het schrijven van een literaire thriller en ik moet drie complexe personages bedenken. De drie personages wonen in Utrecht en komen uit Nederland. Ze zijn ongeveer even oud. Bedenk een naam, leeftijd, gender, geboorteplaats, persoonlijkheid, mysterieus achtergrondverhaal, wie de ouders zijn en wie de vrienden zijn') Je kunt daarna inhaken op dingen die ChatGPT heeft gezegd, bijvoorbeeld ter verduidelijking, omdat je iets wilt wijzigen, omdat je wil dat ChatGPT hier meer over genereert, ...
[ [url=m/2iqj2a.png]Afbeelding[/url] ]
Ik krijg dit