Zelfscankassa en diefstal..

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4366
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:26

Cer schreef:
wel, ik als witte wordt er toch echt met enige regelmaat uitgehaald.. :j maar goed, N=1

In dezelfde winkels komen veel scholieren, en die worden ook speciaal behandeld, bijvoorbeeld niet met zn 20-en tegelijk door de Action.. Was laatst ook een hele witte (en zeer irritante) groep die dus moest wachten..


Ja natuurlijk wordt je er met regelmaat uitgehaald, de controles zijn grotendeels random.

Maar als het waar is dat je bij verdachte personen selectief kan controleren, dan ben ik benieuwd welke biases daar voorbij komen, waarschijnlijk een boel gericht op jongeren, huidskleur, uiterlijk. Zo werkt ons brein nu eenmaal en zijn we ook gevoed door het nieuws en de maatschappij.
Ik neem het de winkelmedewerkers niet kwalijk, maar ik vind het wel iets om bij stil te staan.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:29

Zou dat zo zijn? Want we lezen toch ook dat ouderen ook dingen 'stelen' of nou ja vergeten af te rekenen. net zoals hier in dit topic mensen iets misplaatsen en zo niet afrekenen. Zouden medewerkers dat dan zelf ook niet in de gaten hebben?
En het gaat er denk ook om hoe er gereageerd wordt? je hebt van die mensen die gelijk los gaan als ze gecontroleerd worden (of als er storing is, of als ze een artikel niet kunnen vinden, of als iemand niet snel genoeg komt helpen etc :') ) Ik denk als je eventjes in zo'n winkel staat, dat je dan je pappenheimers wel een beetje leert kennen?

Gitana

Berichten: 2721
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:32

Dit doet me denken aan een paar jaar terug, toen een (erg) oude vrouw met rollator en hondje en al mee moest in de politie auto naar het bureau, omdat ze wat gestolen had van de Jumbo
Zo'n beeld verwacht je niet :')

Suliko

Berichten: 4366
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:39

Dat vraag ik me dus af. Want de jongeren staan erom bekend en de bejaarden. Maar daartussen zit nog een hele bevolking. Wat dacht je van ouders die met kinderen boodschappen doen, die in de chaos even wat producten vergeten, maar het eigenlijk gewoon wilde jatten vanwege de hogere prijzen?
Wordt een gestresste moeder die snept vriendelijker behandeld dan een student, omdat die laatste in de meer besproken groep valt?
Staat de heftigheid van iemands reactie gelijk aan iemands schuldigheid? Natuurlijk valt het niet goed te praten dat iemand uitvalt, maar er zijn zoveel meer factoren die aan zulk gedrag ten grondslag kunnen liggen. Waaronder bijvoorbeeld mensen van bepaalde bevolkingsgroepen die al zo vaak worden verdacht, bevooroordeeld, uitgekotst, gecriminaliseerd.

Ondertussen is het absurd dat het filteren van schuldig of niet schuldig bij zulke jonge winkelmedewerkers wordt gelegd.

@Gitana, nou ja, dat dus. Van ouderen (75+) weten we het, maar vinden we het ergens grappig, vinden we ze nog steeds schattig en behouden ze een onschuldig imago in de meeste gevallen.

Suzanne F.

Berichten: 49656
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:46

Ik lees hier toch ook wel een hoop ‘oepsjes’.
Wat voor straf krijg je eigenlijk als je gepakt wordt? Moet je mee naar het bureau? Laten ze de politie komen? Dan kunnen ze beter bij elke supermarkt alvast politie neerzetten. Die hebben toch wel iets beters te doen?

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:49

Suliko schreef:
@Gitana, nou ja, dat dus. Van ouderen (75+) weten we het, maar vinden we het ergens grappig, vinden we ze nog steeds schattig en behouden ze een onschuldig imago in de meeste gevallen.


van 75+ vind ik het lastig.. het ligt er echt aan hoe goed die nog zijn..
Maar goed, ook jongere mensen kunnen iets vergeten en/of wat warrig zijn..
En sommigen zijn gewoon geboren met een grote muil en altijd in standje nee het ligt aan de hele wereld behalve aan hen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:50

Voor een fout laten ze echt de politie niet komen hoor, moet je gewoon alsnog afrekenen en de beveiliging op je bonuskaart gaat omhoog dus je zult vaker gecontroleerd gaan worden..

Reken je een volle kar af en heb je maar voor 25 euro gescand dan wordt het natuurlijk een ander verhaal :+

Hommage

Berichten: 2769
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:55

Winkel waar ik erg vaak kwam reageerden echt uiterst onvriendelijk toen ik er bij de controle achterkwam dat 5 toiletblokken (actie) niet goed aangeslagen waren. Werd echt weggezet alsof ik deze probeerde te stelen, werd enorm op doorgehamerd terwijl ik al aangaf scan gerust alles opnieuw. Voelde me er echt niet prettig bij, was op dat moment al zo ziek als een hond, huilend dochtertje bij mij en ze hebben me gewoon 10 minuten laten wachten omdat ze niet wisten of ze alles moesten herscannen of enkel die producten. Was dus ook direct de laatste keer dat ik daar geweest ben

Verder vind ik de handscanner wel ideaal bij veel boodschappen, scheelt een hoop gesleep. Bij kleine boodschappen hier in t dorp ook vaak de zelfscan, kassa zit vaak niemand dus is voor een paar losse dingetjes sneller dan wachten.
Laatst bijgewerkt door Hommage op 30-03-23 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:03

Relaxed schreef:
Voor een fout laten ze echt de politie niet komen hoor, moet je gewoon alsnog afrekenen en de beveiliging op je bonuskaart gaat omhoog dus je zult vaker gecontroleerd gaan worden..

Reken je een volle kar af en heb je maar voor 25 euro gescand dan wordt het natuurlijk een ander verhaal :+
En ze hebben ook echt wel snel genoeg door wanneer het een foutje is en wanneer niet. Als ik een mandje van 20E afreken en er zit een Milkareep van een euro in die niet gescand is, is het al heel wat anders dan wanneer het een fles drank of wasmiddel betreft o.i.d.

Hutcherson

Berichten: 7503
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:08

Ik hoorde dit gister op de radio en dacht echt: dit is een job voor mij. Controleur bij de zelfscan kassa's. :')

Inmiddels ben ik dermate ontwikkeld dat grote boze meneren en mevrouwen mij niet meer warm of koud maken en ik een houding kan aannemen dat ze in eerste instantie al niet gaan zanikken. Tevens kan een vleugje sarcasme toevoegen waardoor ze waarschijnlijk al indimmen. En anders halen we fijn even de filiaalmanager bij, meneer :)

Als 16 jarige werkte ik ook in de super en dan had ik dat nooit gedurft. Dus snap het probleem maar denk dat ze er andere mensen neer moeten zetten voor de steekproeven.

Exitium

Berichten: 7206
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:09

MyWishMax schreef:
kiki1976 schreef:
Hier juist omgekeerd, hier had de Jumbo het al veel langer dan de AH


Oh, overal waar ik kom (randstad) was de Ah de allereerste en hebben zij echt al jaren langer handscanners als andere winkels. Toen waren de jumbo's hier nog c1000 :')

In Gorinchem waren ze ongeveer tegelijk. Dat gedoe bij de Jumbo waar ik het eerder over had was in 2011 of 2012 geloof ik, dus toen hadden ze allebei al handscanners daar. Kan me goed indenken dat overgenomen supermarkten pas later gevolgd zijn :)

Suliko schreef:
Ik las in een artikel dat de meeste jatters wit zijn, omdat gekleurde mensen voorzichtiger zijn in winkels omdat ze er bij controles veel vaker (onterecht) worden uitgepikt, doordat we onbewust toch behoorlijk racistisch zijn daarin. En geloven we dan witte Gerda sneller dat ze iets vergeten is of een vlotte jongen genaamd Achmed die defensiever reageert omdat hij al zijn hele leven met vooroordelen te maken krijgt?

Vanaf 2:20 :+

Suliko

Berichten: 4366
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:20

Exitium schreef:
Suliko schreef:

Ik las in een artikel dat de meeste jatters wit zijn, omdat gekleurde mensen voorzichtiger zijn in winkels omdat ze er bij controles veel vaker (onterecht) worden uitgepikt, doordat we onbewust toch behoorlijk racistisch zijn daarin. En geloven we dan witte Gerda sneller dat ze iets vergeten is of een vlotte jongen genaamd Achmed die defensiever reageert omdat hij al zijn hele leven met vooroordelen te maken krijgt?

Vanaf 2:20 :+
[ Video ]


Ja, dit dus. :') Mijn god wat een attitude van die chick.
Maar het bevestigd wel een beetje waar ik heen wil, dat hoe je behandeld wordt met controles en wegkomen met jatten of iets vergeten echt een privilege is wat niet iedereen heeft.

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:26

MyWishMax schreef:
Sizzle schreef:
Hoe vaak krijgen jullie dan een controle (in NL)?
Ik heb dit echt nog nooit gehad en kom toch heus meermaals per week in een supermarkt.
Heb het ook nog nooit zien gebeuren dat iemand het moest laten zien.


Volgens medewerkers hier in de winkel gaat het willekeurig per scanner oid. Of misschien om de 20 klanten oid per scanner. Dus soms ben ik 4 keer per week aan de beurt en dan weer weken niet. Maar elke dag zijn er een aantal scanners die om controle vragen.



Ja dat willekeurig is wel een beetje bull imo; dit kan ingesteld worden. Ik zie de ene keer ook meer mensen gecontroleerd worden dan andere keren. Paar weken terug zelfs 4 a 5 klanten achter elkaar; die meid bleef van de ene zelfscan naar de andere vliegen vanwege de controle melding op dr apparaatje; waarschijnlijk werd er flink gejat en had die Appie ervoor gekozen om het aantal controles flink omhoog te schroeven.

Het aantal te scannen producten is ook flink omhoog gegaan...al heb ik nog nooit meegemaakt dat ze bij een volle tas maar 3 artikelen scanden; dat gebeurde alleen bij een paar boodschapjes. Bij een volle tas was het minstens 5 tot 6 artikelen. En nu dus praktisch je hele tas.

Ik heb dan onderhand ook wel een beetje schijt aan die controles als ik een zo goed als volle tas heb; je kan nu iedere keer weer opnieuw alles inpakken, want alles wordt zo overhoop getrokken, dat je niet meer fatsoenlijk met die tas kan lopen + zware dingen, die je onderin had uiteraard, worden doodleuk bovenop kwetsbare producten geflikkerd, zoals bv brood.

Heb ik maar 1 of 2 producten dan lach ik erom, maar met een volle tas; grote ergernis, vanwege hoe er met je boodschappen wordt omgegaan. Ik kies er daarom sinds kort er ook voor om de boodschappen pas in te pakken als ik betaald heb; dan weet ik tenminste dat er geen controle kom en ik toch weer opnieuw alles kan inpakken.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 30-03-23 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:28

Dat ligt dan echt aan de winkel.. bij mij is dat nooit. Om me heen zie ik dat ook niet echt gebeuren..

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:29

Ik snap niet hoe het in mensen op komt om te stelen... Oke, het wordt ons erg makkelijk gemaakt met de zelfscan, maar toch...

Ik voelde me pas oprecht heel schuldig toen ik thuis kwam en me ineens bedacht dat ik mijn bakje yoghurt vergeten was te scannen :+
Overigens voor t eerst dat dat gebeurd is, scan normaal braaf alles.

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:33

Cer schreef:
Dat ligt dan echt aan de winkel.. bij mij is dat nooit. Om me heen zie ik dat ook niet echt gebeuren..


ow dat zal idd aan het filiaal liggen. In het begin, toen die zelfscankassa's er net waren, gingen ze ook heel anders met je boodschappen om. Toen stopten ze alles netjes terug zoals jij als klant het ingepakt had, maar waarschijnlijk vond de winkel dat te langzaam gaan en gebeurt het nu dus zo.

Suliko

Berichten: 4366
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:36

Ik doe altijd pas na betalen inpakken, omdat ik er inderdaad geen zin in heb dat alles weer uit mijn tas moet. Maar dat is toch niet zo ingewikkeld? :o?
Je kan wel klagen over hoe er met je boodschappen om gegaan wordt en je dan alles opnieuw weer in je tas moet doen, maar dat doe je toch zelf door alles direct je tas in te doen? Ik vind het ook rekening houden met degene die controleren, voor hen is het ook niet fijn en kost het veel tijd om in je tas te wroeten en ze zijn ook verplicht om dingen uit tassen te scannen die onderop liggen.

Anoniem

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:52

Tas inpakken na het afrekenen vind ik dan weer super onlogisch, heb je het nog weer 2x in handen.. Kun je net zo goed naar de gewone kassa gaan :')

Picopico
Berichten: 916
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:52

Suliko schreef:
Dat vraag ik me dus af. Want de jongeren staan erom bekend en de bejaarden. Maar daartussen zit nog een hele bevolking. Wat dacht je van ouders die met kinderen boodschappen doen, die in de chaos even wat producten vergeten, maar het eigenlijk gewoon wilde jatten vanwege de hogere prijzen?
Wordt een gestresste moeder die snept vriendelijker behandeld dan een student, omdat die laatste in de meer besproken groep valt?
Staat de heftigheid van iemands reactie gelijk aan iemands schuldigheid? Natuurlijk valt het niet goed te praten dat iemand uitvalt, maar er zijn zoveel meer factoren die aan zulk gedrag ten grondslag kunnen liggen. Waaronder bijvoorbeeld mensen van bepaalde bevolkingsgroepen die al zo vaak worden verdacht, bevooroordeeld, uitgekotst, gecriminaliseerd.

Ondertussen is het absurd dat het filteren van schuldig of niet schuldig bij zulke jonge winkelmedewerkers wordt gelegd.

@Gitana, nou ja, dat dus. Van ouderen (75+) weten we het, maar vinden we het ergens grappig, vinden we ze nog steeds schattig en behouden ze een onschuldig imago in de meeste gevallen.

Ik heb jaren in een supermarkt in een multiculturele achterstandswijk gewerkt en ik kan je uit ervaring vertellen dat het met die vooroordelen echt wel meevalt. Volgens mij heersen die vooral onder mensen die er zelf niet werken. In zo'n winkel is al gauw de helft van het personeel ook niet blank en jong hè ;) En nee, jattende ouderen zijn niet schattig, nooit medelijden mee gehad.
De niet-blanke klanten had ik juist het liefst. Die waren namelijk altijd uiterst beleefd en deden nooit ergens moeilijk over. Ook jongeren heb ik nooit als vervelend ervaren :)
De oer-hollandse ouderen en hogeropgeleide blanke vrouwen (30-60 jaar) vond ik juist het vervelendst :o Niet snel tevreden en gelijk een grote bek als je ergens wat van zegt, want zij hebben ALTIJD gelijk. Die eerste groep moppert werkelijk overal over en is snel boos. Die tweede groep is erg assertief en dient om het minste of geringste een klacht in.

Ik vind trouwens dat er in dit topic behoorlijk denigrerend wordt gesproken over jonge kassières. Grietje, smurf, zo noem je iemand toch niet!? En dan verbaasd zijn over gebrek aan respect :r
Laatst bijgewerkt door Picopico op 30-03-23 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Berichten: 7697
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:55

Sinds ik met mijn scootmobiel boodschappen doe gebruik ik zo min mogelijk de zelfscan. Ik kan geen winkelwagentje meenemen en gebruik dus twee tassen.
1 met zware dingen tussen mijn voeten, 1 met lichte dingen aan mijn stuur.
1 keer had ik een slappere tas dan normaal en haast dus toch door de zelfscan. Bleek er nog iets in een plooi van die tas te zitten, echt niet bewust achtergehouden, mocht het ook gewoon nog scannen en betalen.
Maar wat voelde ik me rot. Ik heb hersenletsel en ben snel het overzicht kwijt dus het risico op fouten en vergeten is bij mij sowieso groter.

Hadden ze me meegenomen en de politie erbij gehaald dan had ik daar wel begrip voor gehad.
Schelden, spugen of slaan zou is in mijn ogen een heel laffe manier van toegeven dat je fout zit.

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:59

Relaxed schreef:
Tas inpakken na het afrekenen vind ik dan weer super onlogisch, heb je het nog weer 2x in handen.. Kun je net zo goed naar de gewone kassa gaan :')



Niet in de appie hier...of je moet graag 10 minuten in een rij staan hutje mutje.......zelfscan is vrijwel altijd vrij, alleen op zaterdagmiddag moet je wel eens even wachten tot er 1 vrij is, maar das zelden.
Bij de bemande kassa staat vrijwel altijd een rij en moet je ook die extra handeling doen.
Dan liever bij de zelfscan zonder rij en binnen 2 minuten buiten staan, dan 10 minuten in een rij staan en alsnog die extra handeling moeten doen....is de keuze vrij makkelijk imo; de extra handeling ZONDER die extra wachttijd; kan mijn tijd wel beter besteden dan aan onnodig minutenlang in een rij staan.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 30-03-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Berichten: 7206
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:00

Picopico schreef:
De oer-hollandse ouderen en hogeropgeleide blanke vrouwen (30-60 jaar) vond ik juist het vervelendst :o Niet snel tevreden en gelijk een grote bek als je ergens wat van zegt, want zij hebben ALTIJD gelijk. Die eerste groep mopperd werkelijk overal over en is snel boos. Die tweede groep is erg assertief en dient om het minste of geringste een klacht in.

Afbeelding

Andreeaa

Berichten: 811
Geregistreerd: 04-03-10
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:04

Ik ben wel eens vergeten een zak rozijnen af te rekenen. Mijn dochtertje had die vast (zat voorin het zitje). Ze hadden niks in de gaten, maar ik kwam er bij het hekje achter en ben nog even braaf terug gegaan om die alsnog af te rekenen.

Ze zouden het systeem wat ze in Hongarije hebben moeten invoeren in Nederland.
Daar hebben ze zelfscankassa's waar je ook contant kan betalen. Stelen is er een stuk lastiger doordat alle producten op een plaat gelegd moeten worden die precies weet wat een artikel weegt.Een tray water moet er dus ook op anders gaat dat ding gelijk piepen.
Er staat daar ook altijd iemand toe te kijken of alles goed gaat.

Groente en fruit weeg je er zelf op en broodjes moet je zelf aanslaan en aangeven hoeveel je ervan hebt.
Als mensen willen stelen, zullen ze natuurlijk blijven zoeken naar manieren, maar ik denk dat het een stuk lastiger wordt. Je kan er niet zomaar iets bijleggen wat niet gescant is.

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:06

Het grote voordeel van de zelfscan vind ik juist dat ik in de winkel het artikel meteen in de juiste tas kan leggen. Spullen voor de vriezer in een tas, de spullen die de koelkast in moeten in een andere tas. Naderhand in pakken dan kan ik net zo goed de bemande kassa nemen.

Ik vind het vooral irritant dat ik altijd controle heb als ik m'n hele tas vol gestopt heb met drank en lekkere dingen voor het weekend. Ze controleren me nooit als ik gezonde boodschappen haal :')

Maar verder alle begrip voor de controles. Tot nu toe nog nooit iets vergeten te scannen met m'n telefoon. Maar ik ben ook wel zo'n neuroot dat ik altijd dubbelcheck of hij hem goed gescand heeft.

xSannee

Berichten: 4391
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:07

Ik ben bijna een beetje verbaasd dat mensen zich een "dief" voelen als ze gecontroleerd worden. Of dat ze denken dat ze er uitgepikt worden door het personeel. Ik vind het niet meer dan logisch dat dit automatisch geregeld wordt door de kassa/systeem :+

Ik scan altijd meteen tijdens het winkelen, met m'n telefoon (AH). Echt superfijn en snel. Boodschappenlijst staat ook in de app en het wordt dan meteen afgestreept. Echt 100x fijner boodschappen doen zo. Is toch niet m'n favoriete moment van de week haha! _O-
Direct m'n tassen ingepakt en snel weer de winkel uit! Ik heb nog niet echt gemerkt dat er meer controles zijn, maar ik heb er ook geen last van. Prima, ik die halve minuut langer wachten.
Even een paar producten scannen, bij ons pakken ze de tas dan zelf ook weer terug in (Las hierboven dat de medewerker alles gewoon liet liggen, dat is wel minder fijn kan ik me voorstellen.)

We hebben inmiddels ook nog maar 1 gewone kassa en zo'n 15 zelfscan kassa's. Ik zie overigens nooit agressie of gemopper om me heen, maar betekend niet dat het er niet is natuurlijk.