Dood van een vriendin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:04

Ailill schreef:
Lusitana schreef:
Weet niet of dat gaat via buitenland, kan ik me niet meer herinneren, maar kan per pb wel de gegevens geven die je nodig hebt. Dank je wel.
Ik help in deze graag, doe je een pb mijn kant op? Mag ook via Facebook.

Wat lief Ailill :knuffel:

sasja0705

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:34

Wat anders : er zijn toch meer Nederlanders ( of ook Duitsers) in Portugal. Is het geen idee om daar waar de mensen zijn iemand te zoeken ? Heb jij verder geen kennissen of vrienden daar . En anders oproep via FB of zo.
Het belangrijkste is toch nu, de hond daar weg te krijgen voordat er iets gebeurt. Het geld komt later wel zoals ook de boeken.
Er zijn ook Nederlandse en Duitse dierenorganisaties.
Als jij mij een pb stuurt in welke plaats het hondje verblijft, kan ik kijken of een vriendin van mij daar in de buurt is (of dat zij weerom kennissen/vrienden heeft daar)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 16:44

De enige vriendin die ik in die buurt heb heeft gezegd zich er niet in te willen mengen, een andere die het wellicht wil doen zit in Amerika.

De boeken komen wel die eten geen brood, ik ga van de zomer wel die kant op ofzo als ik hier oppas heb, dan hoeft het niet in één dag.

Ik heb mijn telefoonprobleem opgelost, ik ga steeds helderder denken. Ik ben naar het stadje gereden en heb in de telefoonwinkel mijn pre payed omgezet in een abbo en kan weer bellen en teksten.

De assistente van de advokaat belde net dat de advokaat het toch niet aan kan nemen omdat het niet echt haar area is, maar zij en haar assistente willen wel als getuigen opdraven, omdat ze het hele verhaal hebben gehoord dat ik bang was dat ze het hondje wat aan zouden doen, indien nodig.

Nu moet ik dus zelf even met haar op mijn tanden de zaak verder afhandelen, kijken hoe ver ik kom voordat ik toch uiteindelijk op zoek moet gaan naar een andere advokaat.

Ik zit nu in de bibliotheek.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:48

Lugea schreef:
Als ik het goed begrijp wonen jullie 600km uit elkaar, dan vind ik niet dat je van hun kunt verwachten dat ze de hond wel even komen brengen.

300km, dus 600 km in totaal heen en terug.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:56

Lusitana schreef:
De enige vriendin die ik in die buurt heb heeft gezegd zich er niet in te willen mengen, een andere die het wellicht wil doen zit in Amerika.

De boeken komen wel die eten geen brood, ik ga van de zomer wel die kant op ofzo als ik hier oppas heb, dan hoeft het niet in één dag.

Ik heb mijn telefoonprobleem opgelost, ik ga steeds helderder denken. Ik ben naar het stadje gereden en heb in de telefoonwinkel mijn pre payed omgezet in een abbo en kan weer bellen en teksten.

De assistente van de advokaat belde net dat de advokaat het toch niet aan kan nemen omdat het niet echt haar area is, maar zij en haar assistente willen wel als getuigen opdraven, omdat ze het hele verhaal hebben gehoord dat ik bang was dat ze het hondje wat aan zouden doen, indien nodig.

Nu moet ik dus zelf even met haar op mijn tanden de zaak verder afhandelen, kijken hoe ver ik kom voordat ik toch uiteindelijk op zoek moet gaan naar een andere advokaat.

Ik zit nu in de bibliotheek.

Ok, maar in welke plaats zit het hondje nu ?
Zoals gezegd, ik vraag graag een keer rond en als mogelijk leg ik de contact.
Maar zonder te weten,waar te moeten beginnen lukt dit natuurlijk niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 17:20

Lugea schreef:
Sterkte met het verlies van je vriendin. :(:)

Om eerlijk te zijn vind ik je op sommige punten wel een beetje onredelijk naar deze mensen. .

Even voor de goede orde: ik heb nooit vervoer van de hond geëist van die mensen!
Ik heb alleen hier laten vallen dat ik dat zou willen (wensen)
Ik heb gevraagd of ze het konden doen en daar is als antwoord op gekomen dat als ik er een punt van zou maken dat ze haar wel inleveren, wat niet echt een antwoord is op of ze het wel of niet doen, maar verder heb ik het met hen nooit over vervoer van haar gehad!

Ik heb net een bericht gestuurd of ze haar naar een station kunnen brengen dat zo´n anderhalf uur van hen af ligt, en dat is het verste dat ik kan doen met de mogelijkheid om nog terug te komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 17:21

sasja0705 schreef:
Ok, maar in welke plaats zit het hondje nu ?
Zoals gezegd, ik vraag graag een keer rond en als mogelijk leg ik de contact.
Maar zonder te weten,waar te moeten beginnen lukt dit natuurlijk niet

Even per pb

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:23

Dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd aan de hand van je berichten, sorry. Ik kreeg het gevoel dat je het als een soort vanzelfsprekendheid zag dat zij de hond moesten brengen, maar dat is dan bij mij verkeerd overgekomen.

Ik hoop dat ze de mogelijkheid hebben haar naar het station te brengen. Ik denk dat dat een mooie compromis zou zijn om de afstand voor jullie beide te overbruggen. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 19:06

Ja dat zou het handigste zijn.

Tot nu toe geen antwoord gehad ook niet op het bericht dat het mij lijkt dat met alle goederen van mijn vriendin het moet lukken een lening te krijgen van een bank.

Ik kan er helemaal heen met de trein als ik er blijf overnachten. Dat kan, dan moet ik mijn eigen dieren alleen laten, maar de honden kunnen in de ren blijven en eten uit hun dispenser, voor de katten heb ik een dispenser binnen waar ze bij kunnen via een open raam, de kippen zijn zelfstandig, die slapen in de stal maar lopen overdag gewoon op het land en de paarden kunnen wel een nacht buiten blijven, nu de bocht veilig is (zie topic van mij daarover) ze hebben geen bijvoer echt nodig en ik kan de deur van de stal openlaten zodat die binnen wil slapen omdat hij anders toevallen krijgt van slaapgebrek, naar binnen kan.
Dit gaat natuurijk weleen lieve duit kosten, maar gelukkig zijn er diverse bokkers die steun bieden!
Voel dat mijn verloren verjaardag op tien maart een beetje goed gemaakt wordt, helemaal als het eenmaal lukt om het hondje hier te krijgen.

Lugea Er staan in dit topic inmiddels een hoop meningen en discussies daarover, maar dat soort gedachtenvormingen zijn natuurlijk niet hetzelfde als wat er werkelijk gedaan of gezegd wordt, maar ik snap dat het niet meehelpt aan duidelijkheid daarover ;)
Ik vind het niet erg om daarom af en toe iets te verduidelijken.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:23

Mijn advies is om het zakelijk te houden. Dat is natuurlijk moeilijk nu er zoveel emoties bij komen kijken, maar dat voorkomt escalatie. Hoe ze aan geld komen is hun probleem. Jij wil hetgeen wat je volgens het testament toekomt, beperk je alleen tot communicatie over hoe dat uitgevoerd kan worden. Al het andere zou ik, in elk geval voor nu, loslaten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 21:44

Een van de redenen waarom ik me tot smsjes beperk is dat daar geen emoties in zitten en ik goed ben in schriftelijk kort en bondig verwoorden wat ik wil of gedaan moet worden.

Maar tot nu toe geen antwoord terug.
Als dat zo blijft bel ik morgen voor een afspraak om de hond en geld en boeken te komen halen.
´sAvond heb ik mij energie verspeeld en is voor ontspanning.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:14

Notaris moet toch eerst alles verdelen.
Of werkt het in Portugal anders.
Alles moet aangeleverd worden door die mensen dan kan de notaris ermee aan de slag.

Was de rekening leeg met overlijden dan is er geen geld om te verdelen.
Huis wordt niet verkocht of zo toch?

Mijn oma is een paar jaar terug overleden.
Ik stond als enige kleinkind in het testament.
Maar voor haar dood was het huis al verkocht en haar kinderen hadden alles al verdeeld.
Mijn oma is daarna op het terrein gaan wonen van 1 van mijn tantes.
Pas gehoord van de notaris dat ik niks meer krijg.

Dus dat kan ook gebeuren.
Hou er rekening mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:08

Lusitana, bewaar wel je rust !!
Niet teveel zeggen tegen die mensen. Je geeft aan dat ze alles al van je vriendin hebben , echter weet jij niet wat er in het testament staat en hadden ze jou niet om de gegevens van de Engelse rekening gevraagd?
Eerst zorgen voor een afschrift van dat testament , ik wil je daar ook wel wat in sponsoren , zo weet je precies wat er besloten is door je vriendin. Ze kan alles wel hebben nagelaten aan haar petekind !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 23:15

Linnie050 schreef:
Alles moet aangeleverd worden door die mensen dan kan de notaris ermee aan de slag.

Er zijn twee huizen en een auto. Die kunnen ze als onderpand gebruiken voor een lening.
Schulden moeten ook gewoon betaald en in zekere zin is het geld voor mij ook een ontstane schuld als de rekening leeg is.

Deze notaris doet helemaal niets. Hij heeft het testament opgemaakt voor veel meer geld dan normaal en zit nu te wachten tot mensen betalen om het testament in te zien. Dat zijn alleen die mensen en ik, meer erfgenamen zijn er niet in Portugal, hier had ze niemand. Voor het Britse gedeelte is een andere notaris.

De mensen die me proberen te bedriegen zijn de mensen die het testament uit moeten voeren en zij zijn dus gewoon verplicht om die hond af te geven en me het geldbedrag te betalen en wel binnen drie maanden, anders volgen er boetes voor hen, zo zit de Portugese wet in elkaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 23:23

BigOne schreef:
Lusitana, bewaar wel je rust !!
Niet teveel zeggen tegen die mensen. Je geeft aan dat ze alles al van je vriendin hebben , echter weet jij niet wat er in het testament staat en hadden ze jou niet om de gegevens van de Engelse rekening gevraagd?
Eerst zorgen voor een afschrift van dat testament, ik wil je daar ook wel wat in sponsoren , zo weet je precies wat er besloten is door je vriendin. Ze kan alles wel hebben nagelaten aan haar petekind !

Het petekind zit aan het Britse deel vast. Ze heeft daar ook nog een oom en tante die ouder zijn dan haar, dus ik weet niet of die nog in leven zijn, en wat goede doelen, meen ik, om aan te geven. We hebben het bij leven over het testament gehad. Die mensen wonen al in die huizen, ze hebben al die auto, en mijn vriendin vond het best dat ze die kregen, het petekind was niet geinteresseert in een huis hier. (En ik heb het ook afgewezen.)

Weet je, mijn vriendin had op een gegeven moment een bank employee aan de telefoon die moeilijk deed omdat die dacht dat zij in wilde breken op die Britse rekening terwijl die van haar was, zo weet ik ook dat je daar niet zomaar bij komt, ze heeft zelf een advokaat moeten inhuren om geld weer los te krijgen, maar dan ga je je achteraf toch afvragen of die mensen het niet eerder geprobeerd hebben om er in te komen.

Ik heb sinds de dertiende geen contact meer gehad en ze geven nu gene reactie op mijn sms.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:31

Linnie050 schreef:

Maar voor haar dood was het huis al verkocht en haar kinderen hadden alles al verdeeld.

Hou er rekening mee.

@Linnie: Volgens mij (ik ken de situatie verder niet uiteraard) ben jij onterecht behandeld omdat ze dat wat jij zou krijgen vantevoren hebben weggesluisd. Er wordt ontzettend geknoeid met de uitvoering van testamenten.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:13

Heb niks inhoudelijk toe toevoegen, volg het wel. Sterkte hiermee! Goed dat je volhoudt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 11:18

Dank je wel.
Als ik dan toch heen ga, ga ik langs haar graf om bloemen te leggen. Ik heb een kaart gemaakt met hondjes erop en de tekst: *naam* you will not be forgotten!
Thank you for being a friend.*mijn naam*. Op mijn land groeien witte aronskelken die ik zal snijden op de dag dat ik vertrek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 11:23

Ik krijg beetje bij beetje donaties binnen en ik kan niet altijd nagaan van wie omdat de boktnaam nu eenmaal afwijkt van echte namen en niet iedereen zegt dat ze gaan doneren via pb en dus kan ik die niet per pb danken, dus wil ik even hier iedereen die dat op deze anonieme manier doet ook harteljk danken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 15:01

Ik heb net die vijfentwintg euro overgemaakt voor het testament, ik weet niet hoelang het duurt voordat ik het in huis heb, ik weet niet hoe het verstuurd wordt, maar ik neem aan met de blauwe post.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:07

Linnie050 schreef:

Hou er rekening mee.

Dat eerste hoeft in Nederland ook niet.

En over jouw oma: was jij erfgenaam omdat jouw ouder (kind van oma) niet meer leefde bijvoorbeeld?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 18:41

Het kan zijn dat iemand (bijv.oma) iets wilde nalaten aan iemand die niet automatisch erfgenaam zou worden. Anders hoeft men geen testament te maken als men wil dat alles volgens de normale regels gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 18:52

Ik kom er niet uit met de logistics zonder lange taxi ritten, als ik naar het graf wil.
Als ik het hondje van huis moet halen is dat in die buurt dus dan moet het, maar als ze bv het hondje naar de plaats van het station en hotel willen brengen dan kan ik me dat besparen en dat scheelt wel een hoop geld.Dus het hangt ook een beetje van hen af. Ik heb een grote weekend tas met wieltjes en die neem ik wellicht mee voor de boeken, al is dat wel een hoop gesleep.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:09

Hoe groot is het hondje? Een hondje die niks gewend is en jou niet echt kent kan best angstig worden in een drukke omgeving met treingeluiden en allemaal pratende mensen. Daar heb je je handen vol aan. Om dan nog met een weekendtas boeken te gaan slepen, ik weet het niet. Als het hondje echt vrij klein is zou ik een grote transportbox meenemen. Kan ze daarin met een dekentje.
Hoop dat het allemaal gaat lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:17

Je hebt geen auto maar is een auto huren geen optie voor een dag?