Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:14

Cer schreef:
Dat is best een goeie...
Mijn ouders wille niet op de foto.. vinden ze stom...
dat houdt in dat er straks een foto uit de jaren 60 op de kist komt, of dat ik iig niet zo goed weet hoe ik dat moet doen.
En 'ja je moet even leuk kijken voor de foto die straks op je kist komt' is ook weer zo wat...?

Da's is ook pas van de laatste 20 jaar of zo. Vroeger stonden er nooit foto's op de kist.

En persoonlijk vind ik een foto van iemand in de bloei van zijn of haar leven een stuk fijner dan de vergane glorie tegen de tijd dat iemand 80+ z'n laatste adem uitblaast.
Mijn moeder bv zag er echt niet meer uit zoals ze ooit was tegen de tijd dat ze stierf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:15

Cer schreef:
sevke schreef:
Ik zorg er ook altijd voor dat ik een recente foto heb die geschikt is voor op mijn doodsplaatje :D

Dat is best een goeie...
Mijn ouders wille niet op de foto.. vinden ze stom...
dat houdt in dat er straks een foto uit de jaren 60 op de kist komt, of dat ik iig niet zo goed weet hoe ik dat moet doen.
En 'ja je moet even leuk kijken voor de foto die straks op je kist komt' is ook weer zo wat...?

Wij hebben nooit een foto van iemand staan. Je mag het invullen zoals je het wilt en de kist kan ook gewoon zo staan of met bloemen bijv. Mijn broer was Ajax fan en had een vlag van Ajax.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:18

Wij recyclen in de familie gewoon Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas. Daarna gaat er vast wel iemand het 'ik heb een steen verlegd op aarde' gedicht vertellen en verder is het vrije invulling.

secricible

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:23

Ik vind die foto echt een verschrikking. Ken het ook niet uit onze familie dus heb bij mijn man meteen gezegd dat ik dat echt niet wilde.
We hadden een soort guirlande op de kist en er hingen 2 schermen waar foto's van mijn man te zien waren, passend bij het praatje of het liedje. Dat zou ik bij mezelf ook zo willen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:26

Cer schreef:

:') :') moest hier wel even hard om lachen... ik zei laatst nog tegen mijn vriend, mocht ik plots de pijp uit gaan , heb je geen foto voor op de kist, laatste foto van mij is ergens in 1999 gemaakt...Ik vind mezelf op foto's zien zo dramatisch, en stom... dat ik nooit foto's van mijzelf laat maken, als iemand dat wel doet worden ze direct gedeleted..

Zo ook foto presentaties die getoond worden tijdens een dienst ,zullen meer hond en paard dan worden, want van mij... geen materiaal aanwezig.

Maar goed, ik wil in zeer kleine kring gecremeerd worden en deze mensen weten dan wel hoe ik er uitzag, dan hoeft er geen herinnering van mij op een kist te staan...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:33

Bentuh schreef:
secricible schreef:
Ik las afgelopen week iemand die "kind vd duivel" van jebroer wilde. Moest ik ook wel om grinniken

deze wilde ik bij mijn broer draaien. maar dat mocht niet van mijn moeder.
het leek mij hilarisch in de kerk :')

uiteindelijk is het met het uit begeleiden, riders in the storm van the Doors geworden.. was wel heel indrukkend om dat in de kerk te horen..

Voor mezelf zou ik het echt niet weten. hoop dat ik heeeeeel oud mag worden. HAHA.

anjali schreef:
Om dergelijke redenen mag (volgens de officiele Kerkelijke regels) er tijdens uitvaart diensten geen "ingeblikte"muziek mee gedraaid worden, alleen livemuziek door het kerkkoor. Er zijn wel geestelijken die cd's toch toestaan maar alles wordt vantevoren doorgesproken.

Dat hangt gelukkig helemaal af van bij welke kerk je hoort.

Bij de kerk waar mijn ouders bij zijn wordt zelfs tijdens de 'gewone' zondagsdienst regelmatig gebruik gemaakt van opgenomen muziek.
Alleen maar kerkkoorgejengel zou maken dat ik echt nooit meer in een kerk te vinden zou zijn, alsjeblieft, wat een bekrompen gedachten zeg...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:06

dat probleem stelt zich niet bij mij, omdat wij totaal niet gelovig zijn. Geen kerkelijke begrafenis, dus.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:16

Ik heb pas online een boekje besteld waarin je eventuele wensen aan kunt geven voor je begrafenis/crematie.
Waarbij ook iedere keer de optie staat *mogen nabestaanden kiezen
Ik zelf vind dat fantastisch, omdat je daarbij dus echt zelf kan kiezen wat je wel/ niet belangrijk vindt, en het zo dus voor iedereen makkelijk maakt.
Ik ga ook echt kijken dat ik de mensen om mij heen ook zo ver krijg dat ze zo'n boekje klaar hebben liggen. Je hoeft echt niet perse alles in te vullen, maar mocht er onverwachts iets gebeuren, maak je het wel echt voor je nabestaanden zoveel makkelijker.

Ik wil zelf graag bij het binnendragen Conquest of Paradise van Vangelis
en ik denk bij het wegdragen Time to say goodbye
daar tussenin heb ik wel al wat ideeën, maar die kunnen misschien nog wel veranderen in de loop der jaren....
in dat boekje kun je ook aangeven hoe je uitvaartverzekering is en eventueel je inloggegevens van bepaalde dingen kwijt, zodat je nabestaanden daar eventueel nog wat mee willen/kunnen.
Je kunt dus bijv. ook aangeven of je wilt dat er iets op je Social Media geplaatst wordt.

Ik moet het nog invullen, maar ik was echt verrast over wat er allemaal in stond.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:58

@marijkeJiplover: Tja als je niets met het geloof hebt vind je een kerkelijke uitvaart waarschijnlijk niet leuk.Heel vaak lopen geloofsgemeenschappen dan ook tegen problemen aan omdat moeder\vader wel heel gelovig was, naar de kerk kwam en er soms zelfs vrijwilliger was, en als die dan overlijdt willen de kinderen absoluut niets in de kerk. Waarop moeder\vader dan zonder kerkelijke uitvaart wordt begraven\gecremeerd. En dat is dan niet om de kosten want een wereldse uitvaart kost net zo veel als een kerkelijke. Het is daarom aan te raden om in een levenstestament vast te leggen wat je wil als je weet dat je nabestaanden hele andere opvattingen hebben. Als je een kerkelijke uitvaart wil dan snap je toch wel dat sommige liederen zoals boven omschreven, "child of the devil " etc als ik het goed gelezen heb, daar echt echt niet kunnen. Dan wordt de hele kerk ontwijd en moet opnieuw gewijd worden. Wie wil zoiets onpassends nou, zelfs ongelovigen niet lijkt me.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:02

Ik wel hoor, Child of the devil klinkt natuurlijk heel cool maar het is gewoon:

Ik ben een kind van de duivel
Mama, jij hoeft niet te huilen
Feesten, alsof elke dag hier mijn laatste is
Hoop dat je deze draait op mijn begrafenis

Ik heb een aversie tegen kerken en kerkelijke begrafenissen dus ja, mij lijkt dat hilarisch.

De enige priester die ik leuk vind is Andrew Scott.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:16

Vera Lynn We'll meet again heb ik uitgezocht bij mijn oma haar begrafenis, die wil ik ook graag. En dan een fotocollage vooral van mij met paarden (zodat ik heel klein in beeld ben op mijn karretje en het paard heel groot haha) Verder weet ik het nog niet heel goed, ik neig heel erg naar een natuurbegraafplaats. Mijn man wil thuis op het biljart en er mag gerust een dienst maar gericht op het leven, met bier en bitterballen.
Veel ligt er ook aan met welke leeftijd er iets gebeurd met je denk ik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:19

Urbanus schreef:

Ik heb een aversie tegen kerken en kerkelijke begrafenissen dus ja, mij lijkt dat hilarisch.

Ik hoef geen speech
Ik hoef geen bloemen
Gooi drank en drugs over mijn kist
Alles wat ik wou in het leven was dit
Fack it

O:)

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:23

Leandra schreef:
Veel sterkte Ts.

Bij mij mogen ze in ieder geval dit liedje draaien:

Home van Michael Patrick Kelly.

https://youtu.be/v7iiNupkNbU

De tekst zegt alles wat ik op zo'n moment zou willen zeggen.

En verder leuke en gezellige muziek. Vier het leven dat ik heb gehad.

Super nummer :o

Ook fan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:24

anjali schreef:
@marijkeJiplover: Tja als je niets met het geloof hebt vind je een kerkelijke uitvaart pp niet leuk.

Nou, ik heb niets tegen kerkelijke uitvaarten van een vrijzinnige geloofsgemeenschap.
Mijn moeder is voorganger en bij de uitvaart van mijn oom (broer van mijn vader), leidde mijn moeder in haar rol als voorganger de uitvaartdienst.
Maar naast een aantal kerkelijke liederen (gezongen door de aanwezigen, niet door een of ander koor), was er ook ruimte voor muziek waar mijn oom graag naar luisterde, zoals bigband muziek en jazzmuziek.

Jij stelde dat "de kerk" andere muziek dan live koormuziek verboden heeft in de regels.

Ik reageerde daarop dat er gelukkig een hoop geloofgemeenschappen zijn die niet zo bekrompen zijn en waar ruimte is voor muziek waar iemand van houdt.

Of je dan het kind van de duivel wel of niet zou moeten draaien, is niet aan mij.

Maar gewoon per definitie alleen live koormuziek toestaan, dat vind ik niet meer van deze tijd en dan zie je mij idd niet.

Maar gelukkig, in mijn familie, is iedereen die wel iets met het geloof is, bij een vrijzinnige geloofsgemeenschap en is er dus ruimte voor én het geloof én iemands leven.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:30

Ipsilonka schreef:
Vera Lynn We'll meet again heb ik uitgezocht bij mijn oma haar begrafenis, die wil ik ook graag. En dan een fotocollage vooral van mij met paarden (zodat ik heel klein in beeld ben op mijn karretje en het paard heel groot haha) Verder weet ik het nog niet heel goed, ik neig heel erg naar een natuurbegraafplaats. Mijn man wil thuis op het biljart en er mag gerust een dienst maar gericht op het leven, met bier en bitterballen.

Never nooit dat mijn man thuis komt te staan :')
Hebben het er al eens over gehad maar dat gaan we dus niet doen :n

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:37

Zou bij ons in een bijgebouw zijn hoor. In huis wil ik ook zeker niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:49

Ik had er vroeger verschillende, maar nu... Ik wil sowieso geen grote uitvaart. Alles zo simpel en goedkoop mogelijk. Ze mogen me ook met Rendac meegeven! :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:53

Jessix schreef:
Ik had er vroeger verschillende, maar nu... Ik wil sowieso geen grote uitvaart. Alles zo simpel en goedkoop mogelijk. Ze mogen me ook met Rendac meegeven! :')

:D
Mij ook, ik zie die wagen met die grijper al hier voor de flat staan.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:15

Morrie schreef:
Jessix schreef:

:D
Mij ook, ik zie die wagen met die grijper al hier voor de flat staan.....

_O-

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:28

anca schreef:
Toen ik na de crematie van mijn vader weer thuis kwam en even tot rust kwam op de bank werd dit nr gedraaid op de radio

https://m.youtube.com/watch?v=MLDvpY88UBw

Zo zal het zijn van Rob de Nijs.

Het kwam zo binnen en zo echt dat ik dat altijd met elkaar blijf verbinden

Deze is op de uitvaart van allebei mijn ouders gedraaid en is de enige die ik ook echt wil. De rest laat ik graag aan mijn nabestaanden over.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:04

Urbanus schreef:

Juist, zo fout mogelijk. Heerlijk. En daarna wel even Highway to Hell draaien {:}
Verder moeten ze maar even kijken ofzo }>
Moet zeggen dat onze familie ook best behoorlijk nuchter is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:38

chanicha schreef:
Ipsilonka schreef:

Never nooit dat mijn man thuis komt te staan :')
Hebben het er al eens over gehad maar dat gaan we dus niet doen :n

Waar laat je hem dan? Ik weet niet beter dan dat mensen thuis opgebaard worden. Heb het nooit anders meegemaakt eigenlijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:41

Ik was laatst met mijn vader wezen abseilen en die zei toen ik neem wel wat van de foto's dat is leuk voor op m'n begrafenis :+ lekker nuchter

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:41

Je kan ook opgebaard worden in een uitvaartcentrum :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:45

Ik denk meestal aan de persoon als ik een nummer van een begrafenis herken
Met een nummer heb ik het moeilijker, die heb ik zelf uitgekozen voor de uitvaart van mijn oma, Rob van daal-ik mis je zo

Mijn man heeft het sinds zijn mentor op werk overleden is, met het nummer still got the blues-gary Moore
Hij is helemaal niet sentimenteel of zo ingesteld, maar dat nummer kan hij niet meer horen. Ze hadden een hele goede band en alles is. Iets gegaan zoals ze zelf in de planning hadden (mijn man heeft zijn functie nu eerder moeten vervullen binnen het bedrijf, terwijl ze het samen anders hadden willen afsluiten en naar toe werken)

Ik zou zelf ook niet goed weten wat ik zou willen, vind ook dat de nabestaanden zich er goed bij moeten voelen. Misschien is er een liedje wat zij met mij en herinneringen associëren.
Mijn vader weet het wel, tjeuke-de kleinkeinder
Gaat over een vogeltje :roll: