Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:46

Misschien hadden ze dat wel als thema. En was het wel degelijk volgens de dresscode :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:48

Is camping een thema voor een bruiloft? :')
Nou ja, als ze dat hadden was het natuurlijk naar hun wens, maar mijn keuze zou dit absoluut niet zijn :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:52

Cer schreef:
Maar was dat dan in een vakantieland ofzo? Echt iedereen een bermuda? Ik ken niet eens heel veel mensen die een bermuda hebben...

Ik heb ook nergens bermuda gezegd hoor :') Ik weet niet waar die bermuda vandaan komt maar niet bij mij :') _O-

Het was midden in de zomer en een hele warme week en merendeel van de gasten had er voor gekozen in korte broek of kort rokje te komen, sommige in t-shirt, andere in tanktop en weer andere in crocktop, de mensen in de korte broek hadden dat gecombineerd met sneakers, slippers of mijn persoonlijke gruwel: Crocks :r En een enkeling liep er netjes bij.
Ik kan mij voorstellen, gezien de kring waar ze vandaan komt, dat zij dit geen probleem vond, en ik schreef ook nergens dat zij er een probleem van maakte, maar ik schreef het hier wel neer om te zien wat anderen er van zouden vinden, omdat bepaalde mensen zo stellig zijn in geen dresscode en iedereen moet komen zoals zij zich comfortabel voelen, dit kan daar dus wel een gevolg van zijn en vind je dat als bruidspaar dan wel leuk? Als jij als vrijwel enige er opgedirkt uit ziet zodat je eigenlijk op de fotos overdressed lijkt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:57

Citaat:
Ik kan mij voorstellen, gezien de kring waar ze vandaan komt, dat zij dit geen probleem vond,
Dat is dan toch het belangrijkst?

Citaat:
Omdat bepaalde mensen zo stellig zijn in geen dresscode en iedereen moet komen zoals zij zich comfortabel voelen, dit kan daar dus wel een gevolg van zijn en vind je dat als bruidspaar dan wel leuk? Als jij als vrijwel enige er opgedirkt uit ziet zodat je eigenlijk op de fotos overdressed lijkt?

Nou ja ik denk dat je je gasten kent, dus dat dit gewoon eigenlijk niet voorkomt...

Of je moet inderdaad allemaal vage kennissen op je bruiloft hebben rondlopen, van die parties voor 3000 man ofzo.. dan zou het wellicht kunnen.. (die doen dan wel een dresscode denk, geen idee.. ik ken dat soort mensen niet :') )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:59

Ik zeg niet dat je liegt, ik vind het een sterk verhaal dat zoiets dan echt als een verrassing komt. Je kent je gasten toch?

Maar nu snap ik het pas.
Niet zij vond dat naar, maar jou lijkt het niets.
Tja, dan kan natuurlijk. Maar waarschijnlijk heb jij ook andere vrienden?
De meeste van mijn vrienden lopen normaal gesproken al niet in een korte broek en slippers.

Overigens bestaan er ook bruiloften met beach thema. Een vriendin van mij is een keer naar een tropisch eiland gevlogen waar zij uitgenodigd was. Daar liep ook enkel de bruid in een bruidskleed en de rest bij wijze van spreke in bikini.

Wij hadden gewoon niemand uitgenodigd, dus daar ging ook weinig mis :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:13

M_D_H schreef:
Oke, maar hoe denken jullie dan over het volgende; Oud klasgenoot van mij is getrouwd, prachtige jurk aan, haren mooi, sieraden, make-up, man strak in pak, alle gasten: In korte broek, t-shirt, tanktop, korte (bijna mini) rok crocktop en mijn persoonlijke gruwel, crocks aan...
In alle foto's staat het bruidspaar als een zwaar overdressed paar tussen de vakantiegangers van de plaatselijke camping...
Zijn jullie daar dan helemaal akkoord mee als dat op jullie bruiloft gebeurd?

Hahahahaaaaa.... Dat zegt in elk geval wat over hun gasten en zij gaan daar zelf mee om, toch?

Op onze bruiloft zonder dresscode, zag iedereen er prachtig uit. Hebben ons daar ook geen moment mee bezig gehouden van tevoren, omdat wij daar alle vertrouwen in hadden en alle genodigden goed kennen.

Maar wellicht als je geen vertrouwen hebt in je eigen gasten, dat je dan zo'n strikte dresscode nodig hebt :+ ?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:16

Zelfs in je eigen dresscode zullen er mensen zijn die iets aanhebben wat jij niet mooi vind gok ik.
Iedereen heeft nu eenmaal een eigen smaak.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:18

Ik ben wel eens op een Turkse bruiloft geweest van een collega, die hebben inderdaad wel zoveel mensen ja :')
Was heel gaaf om te zien en heel massaal :o

Kijk, het belangrijkste is dat jij als gastheer/gastvrouw, gelukkig bent met de keuze die je maakt.
Maar ik kan mij gezien bovenstaande heel goed bedenken dat je voor een dresscode kiest :j

Ander voorbeeld: Mijn man en ik komen beide uit hele andere kringen, (wat absoluut niet erg is, laat ik dat voorop stellen! ) Ik ben opgegroeid met een opa die bij de rotaryclub zat, de etiquettes voor wat betreft welke dresscode bij welk evenement en hoe je eet en wanneer je eet en welk bestek er is, etc etc etc is mij met de paplepel in gegoten.
Mijn man komt uit een hele andere kring, en is veel vrijer opgevoed.
Als je tegen mijn familie zegt: We hebben een bruiloft, komen ze allemaal in pak.
Zeg je tegen mijn man zijn familie: Wij hebben een bruiloft, dragen ze hetzelfde als wat ze normaal zouden doen (of dit nu past of sociaal toelaatbaar is of niet, dat maakt niet uit. Denk hierbij weer aan het iron maiden shirt in de kerk).
Omdat een mooi geheel te krijgen voor de foto's en om te voorkomen dat onze pastoor een hartverzakking zou krijgen vanwege de kleding keuze van sommige mensen :+ Hebben wij dus inderdaad gekozen voor een dresscode.
Maar dan heb je het ook over 2 totaal verschillende groepen mensen, die je toch graag wil samenvoegen tot een punt waarbij iedereen zich comfortabel voelt (onze dresscode was Tenue de Ville, dus totaal niet heftig of zo :n )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:25

Sizzle schreef:
Ik zeg niet dat je liegt, ik vind het een sterk verhaal dat zoiets dan echt als een verrassing komt. Je kent je gasten toch?

Maar nu snap ik het pas.
Niet zij vond dat naar, maar jou lijkt het niets.
Tja, dan kan natuurlijk. Maar waarschijnlijk heb jij ook andere vrienden?
De meeste van mijn vrienden lopen normaal gesproken al niet in een korte broek en slippers.

Overigens bestaan er ook bruiloften met beach thema. Een vriendin van mij is een keer naar een tropisch eiland gevlogen waar zij uitgenodigd was. Daar liep ook enkel de bruid in een bruidskleed en de rest bij wijze van spreke in bikini.

Wij hadden gewoon niemand uitgenodigd, dus daar ging ook weinig mis :P

Ah zo, je wellicht had ik meteen moeten vermelden dat zij het geen probleem vond, maar dat het mij ging om: Hoe anderen dit zouden vinden :j

Beachthema lijkt mij dan wel weer leuk, maar dan wel met zo'n bruidsjurk wat daar bij past :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:26

Je zou maar een bruiloft hebben en het is 35 graden. Dan is all dressed up er bij zitten wel een uitdaging. Ook voor het bruidje in haar mooie jurk en bruidegom in pak. :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:34

Er bestaan ook zomerse pakken :j
En voor een vrouw zijn de opties sowieso veel uitgebreider om luchtig gekleed te gaan en toch binnen een dresscode te blijven :j

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:51

Ik heb ook geen moment gedacht dat mijn gasten misschien niet wisten wat gepast zou zijn voor een bruiloft. Dus ligt denk ik ook vooral aan je gasten/vrienden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:03

Twiggy2008 schreef:
Op onze bruiloft zonder dresscode, zag iedereen er prachtig uit. Hebben ons daar ook geen moment mee bezig gehouden van tevoren, omdat wij daar alle vertrouwen in hadden en alle genodigden goed kennen.

Maar wellicht als je geen vertrouwen hebt in je eigen gasten, dat je dan zo'n strikte dresscode nodig hebt :+ ?

Een dresscode is niet bedoeld om je gasten "te dwingen" niet in klompen aan komen zetten. Een dresscode is bedoeld om je gasten een richtlijn te geven, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Jij draait het om.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:14

Hier zouden al zouden de mussen van het dak vallen niemand met korte broek komen.
Wel t shirts, maar wel met korte mouwtjes.
En ook normale zomer schoenen.
Daar zou ik geen dresscode voor hoeven geven. En mijn gasten een richtlijn geven aub niet zeg.
Laat ze lekker aan doen wat ze willen, en nogmaals de korte broeken met crocs gaan het niet zijn want dat dragen ze zo al niet.
Maar ze dragen ook geen pak en sjieke jurken.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:16

Dat is waar dit topic steeds op terugkomt: is een dresscode een service die prettig is voor je gasten? (Wat mij betreft, ja!)
Of is een dresscode iets dat gasten in een keurslijf dwingt?

Mooi om te zien hoe ieder daar vanuit hun achtergrond anders naar kijkt :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:18

Ja dat is inderdaad mooi dat verschil te zien.
Ik zie het dus idd precies andersom :)
Niet prettig voor de gast die je imo inderdaad gaat dwingen tot iets waar ze zich niet fijn in voelen, op kosten jaagt en nooit meer dragen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:30

Sizzle schreef:
Aschleytjuh, vrouwen in spijkerbroek of mensen in spijkerbroek?
Ik zal niet naar een huwelijk gaan in een spijkerbroek maar ik zou het wel heel zot vinden als dat enkel voor vrouwen niet kan.

Ja ik had vooral over vrouwen, een man kan ook eigenlijk niet maar die hebben een heel stuk minder keuzes. ( maar ook eigenlijk vind ik dat het niet kan)

een dresscode vind ik ook goed in deze tijd waarin alles moet overal altijd maar kunnen omdat we zo lekker uniek zijn. Dus helaas kun je niet alles meer beschouwen als ik neem aan met veel dingen :n

Nogmaals ik ken geen mensen die slecht gekleed naar een bruiloft zouden komen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:55

Lijsken schreef:
Dat is waar dit topic steeds op terugkomt: is een dresscode een service die prettig is voor je gasten? (Wat mij betreft, ja!)
Of is een dresscode iets dat gasten in een keurslijf dwingt?

Mooi om te zien hoe ieder daar vanuit hun achtergrond anders naar kijkt :j

Ik denk ook dat het zo afhankelijk is van je inner circle.

In mijn vriendengroep is een dresscode normaal, niemand die er voor zou thuisblijven.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:17

Hier ook. Maar ik ken ook niemand die z'n poot stijf zou houden omdat 'ie per se een korte broek aan moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:48

Ik zit een beetje qua familiegroep en vriendengroep in het schuitje van MDH. Merendeel zal zich wel relatief netjes kleden, helaas zijn er genoeg die op een warme dag zonder pardon een short of bermuda gaan aantrekken tenzij het expliciet verboden is. En die anders komen opdraven in een eenvoudige spijkerbroek, slippers en een doodnormaal t-shirt of topje.

Je kan moeilijk de personen in kwestie allemaal gaan opbellen met "dit en dit is niet toegestaan" of ze een waslijst met richtlijnen gaan geven en andere gasten niet. Helemaal niet fijn als zoiets uitkomt, daar trap je dan mensen wel mee op het hart. Dan is een dresscode makkelijker en neutraler. Diegene die je wil aanspreken krijgen de boodschap, diegene die sowieso al in gewenste stijl gekleed komen naar gelegenheden zullen er geen problemen van maken.

Wel mag men rekening houden met de eisen van een dresscode. Hoe prachtig ik black tie en white tie ook vind, dit is iets wat ik nooit van m'n leven zou vragen. Puur omdat quasi niemand aan die dresscode kan voldoen. De dames misschien wel een aantal maar de heren niet. Ze hebben heus wel een net pak of geklede broek met bijpassend jasje maar werkelijk niemand heeft een smoking of rokkostuum.
Cocktail en tenue de ville is veel bereikbaarder en kan je naargelang ook nog wat meer vanaf wijken (bijvoorbeeld broekpak ipv jurkje). Al riskeer je bij tenue de ville wel alweer dat een bepaalde groep het té soepel gaat interpreteren en alweer buiten de marges komt aandraven. Want jawel, ik ken er genoeg die bij tenue de ville denken "oh, een nette short met hemdje en korte mouwen kan prima naar de stad, dus dat is toegelaten".

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:57

Ik ben opgevoed met het idee dat je niet in een spijkerbroek op sneakers naar een bruiloft gaat. Maar tegenwoordig is dat heel normaal. En als mensen het leuk vinden dat iedereen in pak en feestjurk komt of iets dan mag dat toch lijkt me.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:44

M_D_H schreef:
Oke, maar hoe denken jullie dan over het volgende; Oud klasgenoot van mij is getrouwd, prachtige jurk aan, haren mooi, sieraden, make-up, man strak in pak, alle gasten: In korte broek, t-shirt, tanktop, korte (bijna mini) rok crocktop en mijn persoonlijke gruwel, crocks aan...
In alle foto's staat het bruidspaar als een zwaar overdressed paar tussen de vakantiegangers van de plaatselijke camping...
Zijn jullie daar dan helemaal akkoord mee als dat op jullie bruiloft gebeurd?

Uhm ja. :+ ik had een van mijn vrienden zelfs uitgedaagd om in fout Hawaï T-shirt te komen gezien hij die nacht op vakantie vertrok en vroeg of zo’n shirt goed was. :+
Ik vond het haast zonde dat ie in een hemd op daagde.
Zo’n foto zou ik koesteren om de simpele reden dat die mensen allemaal tijd gemaakt hebben om er te zijn voor ons. Niemand heeft tijd te veel. Het feit dat al die mensen tijd voor ons vrij gemaakt hebben is een prachtig iets om te herinneren. Kan me niet schelen hoe ze gekleed zijn.

‘Hier’ is het in theorie not done om in een wit lang kleed naar een bruiloft te gaan. De tante van mijn half Griekse man had een lange witte jurk aan. Who cares? Ze was er. Ze voelde zich goed en heeft zich geamuseerd. Sommigen zaten in pak. Sommigen in short. Een groepje van mijn vrienden zaten onder de piercings en tattoos in spijkerbroek en shirt zoals ze ook in de shop staan. Maar ze wáren er wel na al een lange dag diezelfde shop open houden. <3

IMO zitten er hier tussen die nog wel een beetje waardering en dankbaarheid zouden mogen leren. :o Ipv verwend focussen op details.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:57

Ik heb hier nog nooit over nagedacht...
Bruiloft of soortgelijke gelegenheid? Ik kleed me netjes aan, maar geen haar op mijn hoofd die gaat shoppen om aan één of andere "dresscode" te voldoen.
Wat mij verbaast is dat er nogal wat mensen zijn die schijnen te menen dat hun vrienden zonder dresscode in hun oude spijkerbroek en van de motten aangevreten t-shirt aan komen zetten...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:13

Hoe iemand persoonlijk zijn bruiloft wil vieren maakt niks uit, dat zal voor iedereen anders zijn, dresscodes zijn geen standaard.

Maar je zou dat uit jezelf al moeten willen, om te voldoen aan de verwachtingen van de gastheer of baas. Als je dat niet wil, ga dan niet of solliciteer niet voor zo´n baas. Maar ga niet zitten mokken over het feit dat dresscodes bestáán.

Ik ben echt wel van lang leve de vrijheid maar besef dat de wereld niet om mij draait en dat het nodig kan zijn om je aan te passen aan bepaalde wensen bij bepaalde gelegenheden en omstandigheden. En aangezien dat meestal geen dagelijks gebeuren is, tenzij het je baan is, zie ik het probleem echt niet.
Ik kleedde me vroeger super extravagant als ik uit ging, maar voor de rest liep ik in oude plunje en rijbroek, hoor. Het is echt niet zo dat je je hele ik aan het vergooien bent omdat je een keer wat anders aan doet dan normaal.

Voor een bruidspaar is het een speciale dag en zij zitten voor de rest van hun leven met de foto´s ervan. Beetje rekening houden met hoe zij in elkaar zitten en wat ze willen lijkt me normaal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:14

Soms kan het best lastig zijn, wat je wel en niet kan dragen op iemand zijn grote dag.

Wij hadden ooit eens een bruiloft in de familie. De meeste dames netjes gekleed net als de mannen. Veel mannen hadden netjes een pantalon, blouse en een stropdas aan.
Tja en als je dan binnenkomt en de meeste mannen liepen er netter bij dan de bruidegom, tja dan hadden ze beter een dresscode aan kunnen geven.
Ik bedoel de bruidegom liep in een spijkerbroek met een nogal bont gekleurde blouse en sportschoenen.
De bruid was overigens wel in een mooie witte bruidsjurk.