Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:18

Crista schreef:
Maar hoe ga je dat doen dan als het serieus koud wordt?
Met 5 truien aan zitten? Heeeeel veel op bezoek bij vrienden/familie?
Electrisch stoken?

Wij zouden ook echt wel minder willen stoken, maar helemaal niet stoken is geen optie denk ik, toch?
Is ook niet goed voor je huis en je eigen gezondheid. Met jou wordt alles vochtiger en dat is niet goed voor je gezondheid ook. 14 of 16 graden is geloof ik in een huis toch wel het minimum om vocht weg te houden enzo.

Wij hebben afgelopen winter alleen de houtkachel in de woonkamer gebruikt om te verwarmen, en hebben elektrische vloerverwarming in de badkamer.

Slaapkamer was ongeveer 8-10 graden, prima geslapen. In de woonkamer-keuken was het, als de kachel even een uurtje aan was, 15-18 graden. Bij 18 kreeg ik het al erg warm. Je went er ook wel aan vond ik, meer dan ik had verwacht eigenlijk. Eerst vond ik 22 soms nog frisjes := Trui, sloffen, dekens op de bank, heerlijk.

En als het in de woonkamer wat te warm werd, deuren open naar de rest van het huis (meeste is begane grond).

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:23

Noeps schreef:
Wiwabalia schreef:
Wij letten zeker op en komen door alle huidige kosten bijna niet meer uit.

Onze energierekening is skie-high, gelukkig kunnen we via onze hypotheek zonnepanelen laten plaatsen en hopen zo ons maandbedrag flink te kunnen verlagen.

Boodschappen let ik echt op wat ik pak, soms enkel het hoognodige. Paard krijgt ook nog haar nodige voer en stalling word netjes betaald maar voorlopig even niet lessen/wedstrijden etc. Voor onze honden geld hetzelfde.

Ik maak mij grote zorgen, als de prijzen blijven stijgen dan komen wij met ons gezin niet meer rond, en vraag ik mij af hoe we het moeten doen.

Ik werk 3 dagen straks, dit ivm ons kleine ventje. Een dag extra werken heeft geen zin omdat we de oppas nu rond kunnen breien met opa/oma en als ik meer zou gaan werken, moet hij naar de kinderopvang. Omdat mijn man weer vrij veel verdient, krijgen wij nauwelijks toeslag.. dus dat heeft geen zin (gaan er dan zelfs op achteruit).

Ik snap er helemaal niks van, mijn man en ik zijn beide geen minima qua salaris en toch redden we het net.. terwijl wij altijd prima rond konden komen en er behoorlijk potje overbleef om leuke dingen van te doen en te sparen.

Nu werken wij om enkel onze vast lasten te kunnen betalen. En dan vind ik dat ik nog niet mag klagen want mijn paard hoeft er nog niet uit maar we houden ook niks meer over.

Allereerst: wat vervelend dat jullie bijna niet meer uitkomen en dat je je zorgen maakt :(:). Tegenwoordig geeft veel werken en/of hard werken, helaas, lang niet altijd meer de zekerheid dat je het elke maand maar weer kan rondbreien.

Je opmerking over kinderopvang(toeslag) triggerde me. Heb je wel eens een proefberekening gemaakt? Bij een gezamenlijk inkomen van €88.000 (ong 2.5x modaal, daar reken ik nu mee verder) ligt het percentage kinderopvangtoeslag nog op 60%. Één dag kinderopvang kost bruto ruwweg €400 per maand, in dit geval netto zo’n €160. Weet je echt zeker dat je er op achteruit gaat als je een vierde dag zou gaan werken en die dag gebruik maakt van de kinderopvang?

De accountant heeft ernaar gekeken en het zet geen zoden aan de dijk, mijn man zijn familie heeft een vrij groot bedrijf en omdat hij hiermee verbonden moet zijn, krijgt hij ook een “2de loon”. Het is nogal een ingewikkelde instructie maar dit hebben ze gedaan zodat als zijn vader omvalt, de aandelen van het bedrijf naar hem gaan en niet automatisch naar de compagnon.

Het zit hem bij ons ook echt in de energie lasten, de gezinsauto is elektrisch en die werd thuis opgeladen, onze energielasten waren daarmee al wat hoger maar je dat heb je met een benzine auto net zo natuurlijk. Deze laden we al niet meer op thuis maar enkel nog langs de weg (op de pas van de zaak).

Echter berekent Oxxio op je verbruik van vorig jaar, dus je kan het bedrag een beetje naar beneden zetten, maar dat kan ook maar minimaal..

Daarom hopen we na het plaatsen van de zonnenpanelen dat we met Oxxio kunnen regelen dat het bedrag naar beneden kan, want dit gaat zo niet.

fokfanaat

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:33

misschien is het een optie om met een andere moeder een deal te maken, dat jij een dag op haar kind oppast en zij op de jouwe, met gesloten portemonee

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:08

Pandora2 schreef:
Cer schreef:
En als een hele stad snachts in t donker gaat is t ook niet heel gezellig meer. Met de kosten van zuinige led verlichting besparen redt je ook de wereld niet denk? :+

Jawel. Alle kleine beetjes helpen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Zo redden we samen de wereld :D
As we speak, hoor ik net op de radio dat de verlichting hier in de stations en winkelstraten toch verminderd wordt. En de verwarming in overheidsgebouwen wordt een paar graden lager gezet +:)+

Nou, ik meen dat bijv verlichting in straten niet perse minder kan, iets met aanrijdingen? Voetgangers zijn al zo bizar slecht te zien. En ik weet niet of donkere straatjes uitnodigen tot berovingen?
Dan moet er gewoon weer een avondklok komen.. iedereen binnen... :D

Citaat:
Maar aan de andere kant, ook voor de mensen die het kunnen betalen wordt alles duurder.
Die 'moeten' wellicht kiezen tussen herfstvakantie óf ski-vakantie ipv alletwee de vakanties. Het is dan niet dat het geld niet meer wordt uitgegeven maar bewuster.

Ik heb het toch over mensen die het wel kunnen betalen?

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:10

Jij schrijft meer naar de weekmarkt. Dat dachten wij ook voor de groenten en het fruit. Afgelopen week hebben we het getest. Voor een hele week groenten gekocht en thuis heb ik dezelfde groenten in de AH app gezet met dezelfde hoeveelheden.
Ik schok van hoeveel het scheelde. Het was op de markt maar liefst 0,50 cent goedkoper.

Helaas waren we die 50 cent wel kwijt aan parkeerkosten. Door lichamelijke problemen kan ik niet met zoveel tassen groenten fietsen en moet ik de auto gebruiken.

Kortom voor ons scheelt het niets om naar de markt te gaan. Ik kan beter 2* per week met een boodschappenkarretje te voet naar de AH in de wijk gaan om daar mijn boodschappen te halen als 1 keer per week naar de markt met de auto.

ravellie schreef:
Jazeker

Zoveel mogelijk op pad met de fiets
Andere keuze supermarkt en meer naar de weekmarkt.
Feestdagen pakjes vast gekocht i.v.m verwachte prijsstijgingen vanaf oktober

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:14

Wij zitten midden in een flinke verbouwing dus nee :+

Wel proberen we vooral de elektrische auto te gebruiken want laadpa van t werk.

Ben wel van plan om wat meer aanbiedingen te gaan eten, maar om nou te zeggen dat ik er flink op ga letten, nee nog niet.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:22

fokfanaat schreef:
misschien is het een optie om met een andere moeder een deal te maken, dat jij een dag op haar kind oppast en zij op de jouwe, met gesloten portemonee

Ik zou dus mijn kind niet meegeven aan elke random moeder…
Vergeet niet dat de juffies bij een kinderdagverblijf wel pedagogisch zijn onderbouwd…

Daarbij heb ik een incest verleden en daarom vertrouwensproblemen en bij de opvang weet je zeker dat je kind nooit alleen is bij een volwassene.
Dat is bij een moeder in de straat maar afwachten en wie daar eventueel maar langs komt als jou kind daar ook is….

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:40

maar je zou je kind dan ook nooit bij een vriendje laten spelen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:41

Opvang zegt ook niks eigenlijk. Hier in omgeving juist op opvang problemen geweest. Ook al horen ze niet alleen te zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:57

mystery1980 schreef:
al een hele tijd:
geen abonnementen op tijdschriften / loterijen/ tv/ streaming diensten enz
geen kado's kerst/verjaardag/ enz
minimaal stroom en gas gebruiken
Water besparen
minimaal koekjes en snoepjes
weinig uit eten/afhaal
niet onnodig kleding kopen/ niet alles nieuw
lopen of fietsen als dit kan
tanken alleen op de goedkope dagen/plaatsen
onderin het schap kijken met de boodschappen
to good to go dingen kopen
met het seizoen mee kopen
op de koopjes letten
vakantie in eigen land
dagjes uit zoeken die gratis zijn.
verzekeringen jaarlijks checken
niet dubbel/onnodig verzekeren

Ja dat doe ik al jaren:

Als er een dier overlijd komt er geen nieuwe meer...dat is dus nu zonder hond, en een paard minder...toch wel slikken, gelukkig heeft de kat een nestje gehad...die gaan we nu dus sterliseren incl de 2 overgebleven kittens! ;)

De kinderen meer fietsen ook als het waait of nat is de jongste is nu 6 dus die kan dat ook gewoon kwa kracht 4 km!.

een i pad voor de kinderen en wij hebben vooral geinvesteerd in opladers op zonne energie. en burolampjes op zonne energie voor het huiswerk....

in wintertijd minder lampen op stroom gebruiken en al een paarjaar die thermostaat wat lager.
Ook investeren in warmere kleding dan katoen wollen truien en ook termo shirts...werkt prima. vaker de hout kachel aan!

Grotere moestuin!

En vaker voor de kinderen kleding maken en kopen die neutraal is dus die ze beiden kunnen dragen,
ipv meide of jongens kleding en doorgeven....

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:59

Rianne1979 schreef:
Jij schrijft meer naar de weekmarkt. Dat dachten wij ook voor de groenten en het fruit. Afgelopen week hebben we het getest. Voor een hele week groenten gekocht en thuis heb ik dezelfde groenten in de AH app gezet met dezelfde hoeveelheden.
Ik schok van hoeveel het scheelde. Het was op de markt maar liefst 0,50 cent goedkoper.

Helaas waren we die 50 cent wel kwijt aan parkeerkosten. Door lichamelijke problemen kan ik niet met zoveel tassen groenten fietsen en moet ik de auto gebruiken.

Kortom voor ons scheelt het niets om naar de markt te gaan. Ik kan beter 2* per week met een boodschappenkarretje te voet naar de AH in de wijk gaan om daar mijn boodschappen te halen als 1 keer per week naar de markt met de auto.

ravellie schreef:

Dat klopt met benzine kosten of reiskosten is one stop shoppen goed koper!
Laatst bijgewerkt door kwita op 08-09-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:59

fokfanaat schreef:

Dat ligt idd best gecompliceerd omdat wij ook niet oorspronkelijk uit het dorp komen en dus niet al mensen kennen van vroeger dat we zelf naar de basisschool gingen..

Maar in principe gaan je kinderen pas bij vriendjes en vriendinnetjes spelen zodra ze kunnen praten en ouder zijn en ik hoop wel zo n vertrouwensband met mijn kinderen te hebben of te krijgen dat ze mij zoiets gelijk vertellen.

Daarbij vertel ik mijn dochter heel vaak dat niemand zo maar aan haar mag zitten als ze dat niet wil dus geen knuffel of kus als ze niet wil.
Dus probeer haar op kinderlijke wijze weerbaar te maken en daarbij moet ik goed onthouden dat het mijn probleem is en niet van mijn kinderen.

Dus antwoord op je vraag: mijn dochter gaat wel spelen bij vriendjes of vriendinnetjes

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:04

Alja schreef:
fokfanaat schreef:

Dat ligt idd best gecompliceerd omdat wij ook niet oorspronkelijk uit het dorp komen en dus niet al mensen kennen van vroeger dat we zelf naar de basisschool gingen..

Maar in principe gaan je kinderen pas bij vriendjes en vriendinnetjes spelen zodra ze kunnen praten en ouder zijn en ik hoop wel zo n vertrouwensband met mijn kinderen te hebben of te krijgen dat ze mij zoiets gelijk vertellen.

Daarbij vertel ik mijn dochter heel vaak dat niemand zo maar aan haar mag zitten als ze dat niet wil dus geen knuffel of kus als ze niet wil.
Dus probeer haar op kinderlijke wijze weerbaar te maken en daarbij moet ik goed onthouden dat het mijn probleem is en niet van mijn kinderen.

Dus antwoord op je vraag: mijn dochter gaat wel spelen bij vriendjes of vriendinnetjes

nou hier is dus iets gebeurd , daar kun je je kind niet tegen wapenen... ik was ziek en het ging heel slecht(borstkanker en complicaties) komt er een moeder van een vriendinnetje die dus mijn kind gaat uithoren 2,5 uur lang en niet kind vriendelijk.Links om ,rechts om en rechtdoorzee. ze (mijn dochter) was dapper en heeft niets losgelaten ...maar het had heel veel gevolgen voor mijn kind...angsten bij onbekenden weken lang slecht kunnen slapen en nare dromen.....ja ze heeft alles verteld maar daar kunje niets aan doen, je bent er niet bij op dat moment....en dan de roddel en de achterklap daar over vorige jaar was echt een ruk jaar!( en ja ze had toen echt hulp nodig van proffesionals, die heeft ze nu nog , want het heeft er flink ingehakt)!
Het escaleerde in de klas en in het voetbalteam doordat die mama mijn dochter anders behandelde dan de andere en nog steeds ook na aanspreken van ons als ouders,via omwegen mijn kind zit uit te horen
dochter is 9 en zegt ook ik wil het er niet over hebben maar dat gedoe is echt pijnlijk en vervelend....maar iedereen weet dat mijn kind liegt( want .... zou zoiets niet doen, helaas dus wel en ook nog zo stom om het zelf toe te geven) en hulp nodig heeft want ze wilt er niet over praten!.... -:(-
En vele domme geiten geloven het ook nog...als iets je bevuilt ben je daar nog niet zomaar vanaf, Helaas....

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:12

Rianne1979 schreef:

ravellie schreef:
Jazeker

Klopt, de zaterdagmarkt hier is echt goedkoper dan de supermarkt.
Natuurlijk gaan wij dan wel met de fiets (auto is brandstof en parkeerkosten)
Als ik kijk naar kip en kaas, dat scheelt zoveel met speciaalzaken en supermarkten.
Groente en fruit moet je je kramen even goed kennen.
En verder houd ik ook altijd wel de folders in de gaten van de supermarkten.
Ik eet graag bosbessen door mn kwark, dat loonde weer meer bij de PLus.
Blijft dus een beetje zoeken naar de beste prijs

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:18

Laatst keek ik een filmpje van een jongen die leeft van 50eu/maand. Hij had wel echt goede tips!
Zo liet hij 10 eu uitkeren in 50 cent munten om naar de markt te gaan. Hij ging het laatste half uur om goede deals te krijgen en te onderhandelen. Zo kocht hij voor 1 euro een stuk of zes vissen hoofden waar nog wat eetbare resten aanzaten. Hij had genoeg “eetbare massa” voor vier dagen! Vond het zo creatief!
Verder had hij voor nog vier euro kgs groenten en fruit op de kop weten te tikken.
Ga dit kunstje eens overdoen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:30

chevax schreef:
CairnTerrier schreef:
Alleen de beginpost gelezen.

Heel eerlijk. Nee. Is ook niet nodig. :o

Maar door alle berichten krijg je bijna het gevoel dat het "moet". Media bericht steeds dat we er zo op achteruit gaan, maar daar merk ik gelukkig vooralsnog ook niks van (klopt fanatiek op hout). Maar dat neemt niet weg dat Oekraine voor veel bedrijven een mooie kapstok is om prijsverhogingen aan op te hangen. En ik hoop in principe niet echt op te letten als ik boodschappen doe, maar als ik nun ruim €2,- betaal voor Bertolli voor op brood terwijl dat een tijdje terug €0,89 was en roomboter boven €3,- is, vind ik dat toch wel fors.

Maar waarom ''moet'' je mee bewegen als het alsnog ''kan''? :) Natuurlijk denk ik ook drie keer na als ik de prijzen van bijvoorbeeld de olijfolie zie (meer uit principe), maar we hebben het wél nodig. Niet kopen is ook geen optie. Net als een tijd geleden de benzine fors boven de € 2.00 was, maar wakker liggen we er gelukkig niet van.

Ja, het is een luxe positie, daar ben ik me van bewust. Ik vind het ook erg vervelend voor de anderen in deze maatschappij welke hier wel hinder van ondervinden.

Net als de verwarming van de winter. Ik ben blij dat we ons zelf warm kunnen houden - waar veel mensen op moeten bezuinigen - en daarnaast ons leven kunnen leiden zoals we dat voorheen ook deden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:32

Lief de tips wat betreft opvang enz. Echter heb ik enkel kinderloze vriendinnen en omdat het ons eerste kindje is, ken ik verder geen moeders hier in de buurt.

Voorlopig gaat het zo, ben eerlijk gezegd ook geen moeder geworden om hem vervolgens de hele week weg te brengen, dus zolang het nog gaat, gaat het en wat ik al zei; als onze energie naar beneden gaat, gaat onze financiële situatie weer grotendeels naar hoe het was.

Maar leuk is anders en ik kan me echt goed voorstellen dat er veel gezinnen/mensen echt in de problemen komen. Het word gewoon onhoudbaar als het zo doorgaat.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:35

Hier ook geschrapt in uitgaven.

Abonnementen gestopt of goedkoper genomen,zoals tv Abonnement bijvoorbeeld.
Waarom zoveel zenders als je 3 kwart niet kijkt.

In boodschappen ook dingen anders gedaan,we hadden al vlees van ons eigen vee maar ik ben nu ook zelf vla en joghurt gaan maken van onze eigen melk.
Moestuin gaat redelijk, volgend jaar word hij dubbel zo groot.
Van de tomaten maak ik zelf pastasaus.
Veel fruit ingevroren voor later.
Zelf jam gemaakt dus dat zijn allemaal kleine dingen die ik niet meer hoef te kopen.

Kwa energie proberen we veel te besparen,verwarming staat nog uit en alle stekkers van apparatuur wat we niet gebruiken zijn eruit.
Dat snoept ook wel wat stroom terwijl het uit staat.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:37

Prairy schreef:
Crista schreef:
Maar hoe ga je dat doen dan als het serieus koud wordt?
Met 5 truien aan zitten? Heeeeel veel op bezoek bij vrienden/familie?
Electrisch stoken?

Wij zouden ook echt wel minder willen stoken, maar helemaal niet stoken is geen optie denk ik, toch?
Is ook niet goed voor je huis en je eigen gezondheid. Met jou wordt alles vochtiger en dat is niet goed voor je gezondheid ook. 14 of 16 graden is geloof ik in een huis toch wel het minimum om vocht weg te houden enzo.

Wij hebben afgelopen winter alleen de houtkachel in de woonkamer gebruikt om te verwarmen, en hebben elektrische vloerverwarming in de badkamer.

Slaapkamer was ongeveer 8-10 graden, prima geslapen. In de woonkamer-keuken was het, als de kachel even een uurtje aan was, 15-18 graden. Bij 18 kreeg ik het al erg warm. Je went er ook wel aan vond ik, meer dan ik had verwacht eigenlijk. Eerst vond ik 22 soms nog frisjes := Trui, sloffen, dekens op de bank, heerlijk.

En als het in de woonkamer wat te warm werd, deuren open naar de rest van het huis (meeste is begane grond).

Ik vind dit ook echt knap als je jezelf zo'n levenstijl kan aanleren. Met een binnentemperatuur tussen de 15 en 18 durf ik echt geen mensen over de vloer te krijgen := :brr:

Vervelend dat je dan zo wordt ''gedwongen'' om te moeten leven.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:43

Heb mijn alles in een abbo omgezet naar alleen internet. Twijfel nog om de sportschool op te zeggen al heb ik dat eigenlijk wel nodig voor mijn rug. Boodschappen deed ik al minimaal zo goedkoop mogelijk, veel sla, rijst en pasta eten. En mijn vriend heeft nu een baan waarbij hij 4 dagen op zijn werk eet en soms leftovers meebrengt, dus dat scheelt ook. Tanken doe ik al een jaar lang zoveel mogelijk in belgie en neem ook een jerrycan mee. Kleding kopen bij goedkope winkels en in de uitverkoop. Heb gelukkig werkkleding dus mijn eigen kleding slijt niet zo hard, want die draag ik minder. Ik kook sinds 2 maanden niet meer op gas. Maar op een los inductie pitje, en dit jaar gaat de verwarming niet meer aan. Dan gebruiken we alleen nog gas voor douchen. Huurder en woningbouw wilt helaas niet echt meewerken. Er komt wel een renovatie maar ze weten niet wanneer, dus kan nog wel jaar of langer duren. Als het aan mij lag had ik allang zonnepanelen aan de muur laten installeren of in de tuin. Heb geen dak want appartement :+.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:51

Hier nog niet echt. Heb vaste spaaropdrachten die automatisch worden afgeschreven en wat ik overhoud op mijn betaalrekening gaat ook naar de spaar. Merk dat ik minder overhoudt, maar tegelijkertijd geef ik genoeg uit.. nieuwe telefoon, kleding en schoenen, etentjes en weekendje weg deze maand.. En we hebben net het huis-aankooptraject afgerond waar wat dure rekeningen voor betaald moesten worden (financieel adviseur, verkoopmakelaar) dus we hoeven nog geen concessies te doen. :')

Als we zijn verhuisd hebben we een duurdere hypotheek en zullen we wat minder kunnen sparen maar dat komt dan niet direct door prijsstijgingen. Wel vervelend voor mensen die zich moeten aanpassen nu..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:01

CairnTerrier schreef:
Prairy schreef:

Ik vind dit ook echt knap als je jezelf zo'n levenstijl kan aanleren. Met een binnentemperatuur tussen de 15 en 18 durf ik echt geen mensen over de vloer te krijgen := :brr:

Vervelend dat je dan zo wordt ''gedwongen'' om te moeten leven.

Het was niet gedwongen hoor, maar een keuze. Ik vind de warmte van de houtkachel veel fijner als centrale verwarming. En zit ook in juli of augustus regelmatig onder een dekentje :') Gewoon omdat ik dat lekker vind.

Bezoek krijgen we niet zo veel, lekker rustig :P Maar ik heb hier extra sloffen en dekens liggen en iedereen pakt dat indien nodig. En als je dicht bij de kachel zit is het gewoon lekker warm. En mijn bezoek doet automatisch hetzelfde als ik, 20cm van de kachel af gaan staan en ervoor roteren :+ Het valt wel op dat vooral het vrouwelijk bezoek dat doet :P

Afzien valt echt wel mee. Behalve voor mijn man, die krijgt mijn koude voeten tussen zijn benen :+ En hoe warm ik ook ben, zodra ik mijn sokken uit trek om naar bed te gaan, heb ik binnen 2 seconden koude voeten. Ook bij 25 graden in de zomer -O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:38

Jessix schreef:
chevax schreef:
Als ik jullie posts allemaal lees, durf ik echt niet te zeggen wat ik aan boodschappen uitgeef. En waar halen jullie allemaal de tijd vandaan om langs zoveel verschillende winkels te gaan? Ik koop op zaterdag m'n fruit op de markt, maar dat is meer om haar te steunen, want volgens mij is dat niet veel goedkoper dan in de supermarkt. En verder haal ik alles bij één supermarkt en vlees regelmatig bij de slager.
Ik koop wel al een tijd minder kleding en wat ik koop, is niet meer van de dure merken (Armani enz). Dus daar heb ik al een grote sprong gemaakt.

Ik geef ook veel uit aan boodschappen hoor. De bedragen die eerder genoemd zijn geef ik uit aan mezelf in een paar dagen. Maar ik voel me daar niet schuldig over. Je maakt tenslotte zelf uit waar je het aan uitgeeft. Ik vind de A merken namelijk wel lekkerder dan huismerken. Ik vind AH de enige fijne supermarkt. Koop zoveel mogelijk biologisch en houd ook nog van een bepaald gemak. Ik koop groente en fruit ook wel lokaal, maar laat me dan verleiden door veel te dure (fruit)salades, dus dat scheelt me ook niets in kosten.

Aan de andere kant geef ik weinig uit aan spullen in huis, kleding of luxe artikelen.

Dan toch een bespaart van mij :D: heb je al AH premium?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:03

:+ Uhm…. wat is AH premium?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:09

chevax schreef:
:+ Uhm…. wat is AH premium?

Volgens mij moet je daarvoor betalen. Daar ben ik principieel op tegen. Net als bij de boerenbond. Steek die kortingskaart dan maar in je hol als ik daarvoor moet gaan betalen.