Infraroodpaneel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:20

superpony schreef:
Bij de Groene Hoed schrijven ze dat tocht, isolatie etc wel invloed hebben, terwijl ons werd verteld dat het niet uitmaakt of je een raam open zet.

https://www.groenehoedduurzaam.nl/ecosu ... -300w.html

En dan kom ik toch niet helemaal lekker uit. Als ik hem boven mn bed hang, zou het gekozen paneel genoeg vermogen moeten hebben voor de hele slaapkamer zodat je voor de kledingkast ook niet koud staat.
Maar het paneel zelf is veel kleiner, dus vraag me echt af of het bereik op 2.45m hoogte groot genoeg is. Hij kan wel sterk genoeg zijn, maar het bereik qua m2 heb ik nog steeds vraagtekens bij.

Het is misschien een rare vraag maar waarom wil je een paneel boven je bed? Kun je dan niet beter een elektrische deken oid nemen? En mij werd uitgelegd dat een paneel een A-vormige straling geeft dus ik kan me niet voorstellen dat als je een paneel boven je bed hangt en 2 meter verderop in de kamer staat je dan de warmte nog voelt….

Voor de nieuwsgierigen: een foto hoe het paneel bij ons hangt, je ziet nog een stukje leuning van de bank
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pallatin op 25-09-22 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:26

Pallatin schreef:
superpony schreef:
Bij de Groene Hoed schrijven ze dat tocht, isolatie etc wel invloed hebben, terwijl ons werd verteld dat het niet uitmaakt of je een raam open zet.

https://www.groenehoedduurzaam.nl/ecosu ... -300w.html

En dan kom ik toch niet helemaal lekker uit. Als ik hem boven mn bed hang, zou het gekozen paneel genoeg vermogen moeten hebben voor de hele slaapkamer zodat je voor de kledingkast ook niet koud staat.
Maar het paneel zelf is veel kleiner, dus vraag me echt af of het bereik op 2.45m hoogte groot genoeg is. Hij kan wel sterk genoeg zijn, maar het bereik qua m2 heb ik nog steeds vraagtekens bij.

Het is misschien een rare vraag maar waarom wil je een paneel boven je bed? Kun je dan niet beter een elektrische deken oid nemen? En mij werd uitgelegd dat een paneel een A-vormige straling geeft dus ik kan me niet voorstellen dat als je een paneel boven je bed hangt en 2 meter verderop in de kamer staat je dan de warmte nog voelt….

Ik wil ook het deel voor de kast op een lekkere temperatuur hebben.

Dat is ook wat ik heb begrepen; de straling loopt minimaal uit. Dus meer vermogen nemen voor een grotere ruimte helpt niet als peneel nog even klein is. Daar val ik over.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:28

Nee, dan kun je het paneel beter aan het plafond voor je kast hangen, en aanzetten naar behoefte.

Boven een bed is onzinnig, door een dekbed gaat die warmte niet.

Dan is een elektrische onderdeken de goedkopere oplossing, waar je wel iets aan hebt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:33

Dat denk ik ook hoor superpony, lijkt me niet dat een groter wattage voor jouw ‘probleem’ oplossing biedt….

Wat iemand vroeg omtrent tocht/ open raam: als de deur nu open gaat lijkt het alsof er geen kou ontsnapt naar de gang, zoals met CV wel het geval is. Maar dit moet ik nog testen als het echt koud is, ik heb m nog niet aanstaan verder :D
Er zit op de thermostaat wel een open raam detectie, maar heb nog niet uitgezocht hoe of wat… :')

Vliendertje

Re: Infraroodpaneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:43

@pallatin, hoeveel watt hebben jullie? Ik ben naar het zelfde op zoek :) ik ben alleen + hond en werk onregelmatig. Voor een uurtje de cv aan zetten voor een volledig verwarmd huis vind ik zo’n onzin! Dus voor een uurtje op de bank lijkt mij dit echt de uitkomst!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:46

@pallatin: ik weet niet hoe IR werkt, vandaar mn vraag :)
Jouw paneel straalt omlaag, je zit eronder … maar je kan m ook aan de muur boven de bank hangen , dan zit je onder de straal , dacht ik. Maar dan straat t uit naar beneden dus?

Ik heb alleen een IR in de douche en daar sta ik gewoon voor :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:24

Cer schreef:
...maar je kan m ook aan de muur boven de bank hangen , dan zit je onder de straal , dacht ik. Maar dan straat t uit naar beneden dus?

Ik denk dat je dan ín de straal zit en óf met je rug óf met je zijkant afhankelijk waar hij naast de bank hangt. Boven de bank lijkt mij meer effect hebben mits het wattage hoog genoeg is en je plafond niet te hoog.

Ik zit graag met mijn benen op de bank en aan het plafond zou dan de beste oplossing zijn, máár ik heb een houten plafond en een witte plaat daaraan hangen is geen porum. Aan de muur wordt dus óf mijn rug óf mijn zijkant warm.
Ben er nog niet uit wat dus het handigste is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:18

Ik heb een te hoge leuning denk? Bij mij komt mn hoofd niet eens boven de achter leuning van de bank uit :')

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:29

@ cer, aan de muur is niet handig want dan verwarmt ie alleen een stukje schouders en hoofd. Aan het plafond heeft ie vrij spel en word ik helemaal verwarmd. En ik vond aan de muur niet mooi want daar hangt een schilderij ;)
@ vliendertje volgens mij is t een 700 watt wat wij hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 01:21

Ik wil mn bed ook niet opwarmen, maar de kamer. Maar we zijn er echt nog niet uit wat we gaan doen of proberen.

Ook kans dat we 1 paneel kopen en eerst in een ruimte gaan bekijken hoe die bevalt en dan wel of niet bij kopen.

Qua wattage is het gewoon vreemd dat meer watt, meer m3 zou kunnen verwarmen, terwijl de panelen niet groter zijn en imo niet breder gaan stralen...

Ik vond de panelen die we hebben bekeken zelf erg warm als je ze aanraakte, dus zou er niet gelijk tegenaan gaan zitten.

Groene hoed geeft aan dat isolatie en tocht wel scheelt, terwijl veel andere bedrijven zeggen dat het bij IR niks uitmaakt of je wat open zet bijvoorbeeld.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:18

superpony schreef:
Ik wil mn bed ook niet opwarmen, maar de kamer. Maar we zijn er echt nog niet uit wat we gaan doen of proberen.

Ook kans dat we 1 paneel kopen en eerst in een ruimte gaan bekijken hoe die bevalt en dan wel of niet bij kopen.

Qua wattage is het gewoon vreemd dat meer watt, meer m3 zou kunnen verwarmen, terwijl de panelen niet groter zijn en imo niet breder gaan stralen...

Ik vond de panelen die we hebben bekeken zelf erg warm als je ze aanraakte, dus zou er niet gelijk tegenaan gaan zitten.

Groene hoed geeft aan dat isolatie en tocht wel scheelt, terwijl veel andere bedrijven zeggen dat het bij IR niks uitmaakt of je wat open zet bijvoorbeeld.

Met IR ga je juist het bed verwarmen en niet direct de kamer. :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:21

Pallatin schreef:
@ cer, aan de muur is niet handig want dan verwarmt ie alleen een stukje schouders en hoofd. Aan het plafond heeft ie vrij spel en word ik helemaal verwarmd. En ik vond aan de muur niet mooi want daar hangt een schilderij ;)

Nou, precies dat was mijn vraag :) Ik zie ook IR panelen met patronen (zoals een schilderij) juist voor boven de bank aan de muur... En dat leek mij zo vreemd :j
En inderdaad, ik heb daar ook een schilderij (het enige schilderij dat ik heb) en dat laat ik toch liever hangen :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:09

Earth schreef:
superpony schreef:

Met IR ga je juist het bed verwarmen en niet direct de kamer. :P

Daarom plaatste ik dus de link van de Groene Hoed.

Het ging mij erom dat ze dus aangeven welk paneel voor hoeveel m3 kan verwarmen, terwijl het paneel dus niet even groot is als de ruimte.
Dan zou een sterker paneel wel verder uitstralen.

Op papier kan ik dus een paneel kopen die mijn gehele slaapkamer zou kunnen verwarmen, waar je waarschijnlijk dat toch niet voor elkaar krijgt en de warmte alsnog in en uitstapt.

Maar zoals eerder gezegd; meningen en adviezen verschillen ook daarin weer.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 23:06

Ik schop dit topic even omhoog, zijn er hier mensen met ervaring met een infrarood paneel met led verlichting boven de eettafel? Ik ben aan het kijken of zoiets mogelijk is zodat de eettafel lamp vervangen kan worden voor een IR paneel met LED.