Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598


Jorex

Berichten: 10514
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:01

Ik gaf normaal ook altijd ruimte, maar heb nu wel nee geantwoord. Ik geef het alleen als ik ruimte heb. En dat had ik vaak niet bij die strook die bedoel. Naast dat ik daar liever niet naar links schoof omdat ik zelf eraf moest. Ik heb vooral vaak mensen die van achter me komen op de invoegstrook en dan menen dat ik maar moet remmen. Ze moeten altijd perse voor mij invoegen dan. Dat vind ik dan hun eigen probleem en dan rem ik alleen als het echt noodzakelijk is. Maar het is bizar hoeveel invoegend verkeer je hier op het klaverblad dwingt op te schuiven of te remmen. Mensen die al voor mij rijden of naast mij uit komen op de invoegstrook, daar houd ik altijd rekening mee. Hier kun je max 50 rijden in de bochten van het klaverblad.

pmarena

Berichten: 52063
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:08

Als ik iemand wat ruimte kan geven door naar links te gaan, dan doe ik dat :j

Als er links geen plek is dan rij ik in principe gewoon door. Ik zorg dat er ruimte is en dan moeten ze zelf maar gewoon goed op snelheid komen :) Als de invoeger echt een onhandige stumperd is dan wil ik ook wel gas loslaten / extra gas bij geven om zo iemand met het zweet op de rug, even te matsen.

Dan heb ik het echter wel over normaal invoegen, dus vanaf een langzamere weg een snellere weg op.
Die gasten die op een rotonde even snel in willen halen over de extra baan die krijgen de schijt maar en zoeken het maar uit of ze er wel of niet tussen komen. Zo'n voorpieper daar ga ik mijn gas niet voor los laten. Als het ze lukt: prima, maar anders gewoon weer netjes terug naar je plek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17109
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:26

NoTwixLeft schreef:
janderegelaa schreef:

Als je nou eerst het gaatje zoekt waar je tussen wilt dan doe je het goed. Eerst kijken waar je heen wilt en dan pas gas geven.


Axel legt het prima uit hoor. Dat gas geven begint al ver voor de blokmarkering hè?
Dus zeg vanaf een verkeerslicht of een rotonde richting de blokmarkering. Dààr moet je al beginnen met gas geven, daar moet je al zorgen dat je minimaal met 90 (max in de 4de versnelling) richting de invoegstrook/blokmarkerking rijdt. Zo vroeg mogelijk een gat spotten is niet altijd even makkelijk, maar met de juiste aanrij-snelheid wel beter te regelen op het moment dat er iets moet gebeuren. Afzakken om ergens achter in te voegen of juist gas bij om ergens voor te willen komen, dit kan allemaal als je in z'n vier blijft rijden tot je echt ingevoegd bent.
Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.

Ikzelf probeer mee te denken tot zover het kan en nodig is als ik een invoeger zie. Maar de situatie ter plaatse is leidend en ik ga dus niet standaard mensen voor laten.
En ik laat vrachtwagens, auto's met aanhangers etc ff buiten beschouwing, daar moet je altijd bij meedenken imo als je die op de invoegstrook ziet verschijnen

Dus als ik het goed begrijp rij jij richting de blokmarkering en zorgt dat je daar 90 rijdt om vervolgens erachter te komen dat ze maar 60 rijden en dan ga je weer remmen?

Memories

Berichten: 2695
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:27

NoTwixLeft schreef:
Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen.


Nou dit dus ook. Ik lees veel irritatie over langzame invoegers maar met mijn mini motorblok heb ik vaak weinig keus. Helemaal als de oprit kort is of als er iemand vrolijk met 45 km/h over het klaverblad tuft die zelf zo is opgetrokken met z’n dikke bak als de weg weer recht wordt. Wist niet dat het als zo irritant wordt ervaren. :o Ik kies er juist vaak voor om met een startsnelheid van 80/90 achter een auto in te voegen. Waar dan wel voldoende ruimte is, alleen als een achterligger dan weer met 100+ km/h aankomt zal ie dan soms wel even gas los moeten laten. Ik red het niet altijd om tot 110+ te komen om die voorste auto dan al inhalend in te kunnen voegen, en kan ook niet 100-ish blijven rijden omdat ik dan naast die auto blijf plakken.

Coentjuh

Berichten: 10022
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen BE (ex Biesbosch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:27

Flying_Angel schreef:
Hoi allemaal,

Regelmatig rijd ik of mijn vriend op de snelweg. Veel auto’s die willen invoegen nemen of eisen de voorrang en knallen hem er zo voor, zodat wij regelmatig vol in de ankers moeten. Vandaag ook weer en dan een middelvinger krijgen van de invoegende bestuurder.

Schuiven jullie opzij voor invoegend verkeer?


Aangezien je hier een heel topic op Bokt over opent.. en het jullie vaak gebeurd. Geven jullie zelf wel genoeg ruimte?

Flying_Angel

Berichten: 16167
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 09:37

Coentjuh schreef:
Flying_Angel schreef:
Hoi allemaal,

Regelmatig rijd ik of mijn vriend op de snelweg. Veel auto’s die willen invoegen nemen of eisen de voorrang en knallen hem er zo voor, zodat wij regelmatig vol in de ankers moeten. Vandaag ook weer en dan een middelvinger krijgen van de invoegende bestuurder.

Schuiven jullie opzij voor invoegend verkeer?


Aangezien je hier een heel topic op Bokt over opent.. en het jullie vaak gebeurd. Geven jullie zelf wel genoeg ruimte?


Volgens het grootste gedeelte van Bokt niet. Ik ben wel van mening dat de invoeger moet anticiperen en gebruik moet maken van de hele invoegstrook. Tenzij je natuurlijk op goede snelheid soepel kunt invoeren. Mocht ik zien dat het voor iemand die invoegt lastig wordt en ik kan ruimte maken dan doe ik dat zeer zeker. Maar ik ga niet al vooraf gas loslaten of een baan naar links.

Maar heel veel mensen doen dat dus wel, waardoor veel bestuurders er volgens mij van uitgaan dat iedereen dit gaat doen. Knipperlicht aan en gewoon gaan. Zo werkt het dus niet.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:39

Voor iedereen die rechts blijft rijden en vindt dat de actie vooral bij de invoeger liggen: ga eens rondjes Klaverblad Hoevelaken rijden. En dan vooral de afrit A28 vanaf Utrecht richting A1 Amsterdam.
En dan moeten invoegen op de A1. En dan hoop ik dat het lekker druk is en dat de andere weggebruikers rijden zoals jullie vinden dat het moet. Dan zit je zo weer op de A28 richting Utrecht. Succes!

(Uitgezonderd auto met trailer)

verootjoo
Berichten: 36853
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:44

Flower033 schreef:
Voor iedereen die rechts blijft rijden en vindt dat de actie vooral bij de invoeger liggen: ga eens rondjes Klaverblad Hoevelaken rijden. En dan vooral de afrit A28 vanaf Utrecht richting A1 Amsterdam.
En dan moeten invoegen op de A1. En dan hoop ik dat het lekker druk is en dat de andere weggebruikers rijden zoals jullie vinden dat het moet. Dan zit je zo weer op de A28 richting Utrecht. Succes!

(Uitgezonderd auto met trailer)


Dat ja :')
A27-A12 bij Utrecht is ook leuk.

chanicha

Berichten: 13379
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:49

Je maakt met zijn allen gebruik van de weg en als we allemaal de ander ook wat gunnen is er niets aan de hand. Dat stief blijven rijden rechts roept agressie op.

Verootjoo, ik reed, toen ik bij het KLPD werkte, daar heel vaak.
Vreselijke korte afrit was dat, ik heb weleens rechtdoor op de A12 moeten blijven omdat ze mij er niet tussen lieten. Volgend mij hebben ze het nu wel veranderd dacht ik.

Nayomie
Berichten: 32854
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:51

Ik denk dat er in elk geval in mijn bericht een nuance zit, weet niet of bovenstaande aan mijn bericht gericht zijn. Nee, ik ga niet zomaar opzij, maar ik weeg wel heel veel dingen af (locatie, weefvakken, snelheid, soort auto/of bv vrachtwagen, drukte, ruimte en bovenal veiligheid). Wat Flying angel zegt, daar zit ook wat in. Op het moment gaan heel veel mensen er vanuit dat je niks hoeft te doen als invoeger zijnde en dat ze je maar voorrang geven. Dit is veel te zien aan mensen die al heel vroegtijdig hun knipperlicht naar links zetten bv. Zeg niet dat iemand in dit topic dat doet, maar dit soort afdwingen is niet netjes en hoort ook niet te verwachten dat je die voorrang krijgt. Zoals eerder gezegd, het moet van 2 kanten komen. Als ik persoonlijk zie dat iemand in problemen raakt (en dat doe ik zeker niet last minute) of bepaald gedrag bij voorbaat al uitvoert waar ik me niet goed bij voel om even wat te nemen, dan schuif ik op. Maar zie ik dat de weg leeg is en een pauper dure Mercedes komt eraan, ja, die heeft zelf de skills om vooruit te kijken.

Ik geef vaak netjes ruimte als nodig is, maar geef niet bij voorbaat ruimte. Dat is beetje wat ik bedoelde.

Cer

Berichten: 32139
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:53

Ik kom met mijn kleine autootje echt niet heel makkelijk met 80 km per uur de Utrechtse baan op :') (vooral niet als ik ook nog achter een langzaam rijdende vrachtwagen zit… daar “Ff snel omheen “ gaat niet met een 1.1

De hele invoegstrook gebruiken.. sja, als mensen kop-staart rijden (afstand houden, wat is dat?) heb je kans dat je over de vluchtstrook verder moet. Of als het in-uit is, dat je gewoon weer de stad inrijdt… :')

Van richting aangeven worden mensen boos, want dan “claim” je een plek .. Van een lege plek zoeken worden mensen boos want dan “douw je m ertussen en dat is VOorDrInGen” .. :')

Als mensen een beetje geven en nemen (en voldoende afstand houden) is t allemaal niet zo ingewikkeld :)

Edit: als je op een in-uit rijdt, of een weefvak, is richting aangeven wel handig (veel snelle auto’s hebben die optie blijkbaar niet, dat is ook weer waar :+ ) in dat geval is het niet “dwingen” maar gewoon aangeven “ik ga zo naar links want ik wil niet naar Rotterdam”. Maar veel mensen blijven dan toch kop-kont rijden want stel je voor dat iemand voordringt (geen idee of ze dat denken hoor, maar zo lijkt t)
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-08-22 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6730
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:53

Vanaf de a4 Leidschendam op willen, of vanaf Leidschendam terug naar Den Haag-Zuid is ook zo'n fijn stuk. Relatief kort om 3 a 4 banen over te steken. Als het daar druk is en niemand heeft je de ruimte kun je het ook vergeten.

Sanet

Berichten: 8989
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:54

Ik heb nee ingevuld, uitzonderingen daargelaten met spits/drukte of vrachtwagens/paardentrailers, dan uiteraard wel, maar in alle andere situaties moet de invoegende persoon zelf even een plekje zoeken, daar waar ik niet rij, bij voorkeur :)
Op een lege snelweg, waar alleen ik en de invoeger zijn, ga ik niet opzij. Ik zie zelfs relatief veel mensen links rijden terwijl zo’n invoeger dan nog maar net de bocht uit is voor de oprit en nog totaal niet aan het invoegen denkt. Dan heeft het 0 toegevoegde waarde dat je links rijdt.
Maar ik rij dan ook voornamelijk in Friesland/Groningen buiten spits, dus als je hier met 5 mensen achter elkaar rijdt, dan is dat al “druk” :Y).

Cer

Berichten: 32139
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:01

Utixo schreef:
Vanaf de a4 Leidschendam op willen, of vanaf Leidschendam terug naar Den Haag-Zuid is ook zo'n fijn stuk. Relatief kort om 3 a 4 banen over te steken. Als het daar druk is en niemand heeft je de ruimte kun je het ook vergeten.

Precies.. of vanuit Den Haag-Voorburg naar Zoetermeer.. das ook 3 banen (na een helling) naar links.
Of vanaf Den Haag zuid naar Amsterdam. Uit een bocht slechts 1 baan, maar de linkerbochtbaners rijden dan al waar ze moeten zijn, ik die netjes rechts rij, moet daartussen .. :+

Of Den Haag Zuid eraf als er vanaf plaspoelpolder al file staat.. dan kom je met 80 aan maar je kan niet zomaar in de ankers dus hoop je op een plekje op de uitvoegstrook.. nou, succes met dat :D

Randstad zal ongetwijfeld anders zijn dan erbuiten … :j

Ghostattack

Berichten: 11541
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:14

NoTwixLeft schreef:
Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.

Ik snap wat je probeert te zeggen, maar een 1.2 is niet meer wat het vroeger was. Mijn auto is een 1.2 (110 PK) en als ik even gas geef dan zit ik zo op 130 :D

Het enige wat ik echt vervelend vind, maar waar niks aan te doen is, is achter een vrachtwagen een korte oprit oprijden :') Hier is de oprit relatief kort, komt uit een scherpe bocht, gaat omhoog en wordt dan vangrail. Heel fijn dus ook voor vrachtwagens..

Tiggs

Berichten: 8609
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:17

Ik rij eigenlijk zelden op de rechterbaan :') Maar wat ik doe is volledig afhankelijk van de situatie en de vraag vind ik dus ook niet eenvoudig met ja of nee te beantwoorden.

NoTwixLeft
Berichten: 639
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:18

verootjoo schreef:
Ver voor de blok markering al gas geven? Ik weet niet wat voor opritten jullie hebben maar degene in de buurt die ik vaak gebruik kan dat bij de meeste niet, daar is de oprit een scherpe bocht omhoog, of best steil omhoog of gewoon heel er kort. Daar rijdt eigenlijk niemand met 100 de snelweg op en vrachtwagens of auto’s met aanhangers sowieso niet.


Ik laat weer vrachtwagens etc buiten beschouwing, want die moet je altijd proberen ruimte te geven.

In zn 3 door zo'n bocht moet in de meeste gevallen mogelijk zijn. Daarna ligt het aan je auto hoe hard je daadwerkelijk bij de blokmarkering aankomt.

Dat is toch gemiddelde een standaard snelheid op zo'n punt, dus iedere invoeger komt met ongeveer met die snelheid aanzetten. De ruimte is er gewoon niet naar om dus harder te kunnen. Ik mag dan toch hopen dat de meeste automobilisten die daar met drukte rijden, daar bekend zijn en het voorbeeld geven aan de onbekenden daar en al ff anticiperen voor ze een invoeger hebben gezien.

Ik kopieer gedrag graag tijdens het auto rijden, dus als ik al 10 auto's voor me opzij zie gaan vlak voor een oprit ga ik mee als ik ruimte heb. Zal vast een reden voor zijn, denk ik dan.

janderegelaa schreef:
NoTwixLeft schreef:

Axel legt het prima uit hoor. Dat gas geven begint al ver voor de blokmarkering hè?
Dus zeg vanaf een verkeerslicht of een rotonde richting de blokmarkering. Dààr moet je al beginnen met gas geven, daar moet je al zorgen dat je minimaal met 90 (max in de 4de versnelling) richting de invoegstrook/blokmarkerking rijdt. Zo vroeg mogelijk een gat spotten is niet altijd even makkelijk, maar met de juiste aanrij-snelheid wel beter te regelen op het moment dat er iets moet gebeuren. Afzakken om ergens achter in te voegen of juist gas bij om ergens voor te willen komen, dit kan allemaal als je in z'n vier blijft rijden tot je echt ingevoegd bent.
Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.

Ikzelf probeer mee te denken tot zover het kan en nodig is als ik een invoeger zie. Maar de situatie ter plaatse is leidend en ik ga dus niet standaard mensen voor laten.
En ik laat vrachtwagens, auto's met aanhangers etc ff buiten beschouwing, daar moet je altijd bij meedenken imo als je die op de invoegstrook ziet verschijnen

Dus als ik het goed begrijp rij jij richting de blokmarkering en zorgt dat je daar 90 rijdt om vervolgens erachter te komen dat ze maar 60 rijden en dan ga je weer remmen?


Waarom haal je er weer een uitzondering bij....

Axel had het over de basis en die klopt gewoon.

Als jij met 60 bij de blokmarkering aankomt, wel voldoende tijd(!) en ruimte (!) had gehad voor 90/100 met jouw voertuig, kan je er vaak niet meer tussen met de juiste snelheid op de snelweg. Dus dat is gewoon gevaarlijk rijgedrag.

Maar verder;
Als ik niet door heb dat ze voor me op de invoegstrook 60 rijden, heb ik compleet liggen slapen in de auto.
Ik check standaard wat er voor me wil gaan invoegen en vorm al een oordeel over wat ik kan verwachten van betreffende automobilisten.
En anders zie je vantevoren ook allang dat er zo'n gek voor je zit. En met zo'n gek bedoel ik echt een gek in een normale auto, die makkelijke met 130 had kunnen invoegen, dus niet een vrachtwagen oid.

Dit zou imo gewoon een normale gedachtegang moeten zijn, voor iedereen die de snelweg op wil gaan.


Rijden ze 60 op de snelweg, dan kan het idd zijn dat ik moet afremmen. Maar ik ga in de basis uit van 90 en pas me aan zodra ik wat zie.


Ik ben in al die jaren nog nooit verrast met invoegen of bij een invoegstrook; vooruit kijken, vooruit denken en aanpassen aan de omstandigheden.

Birgit__

Berichten: 2261
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:24

Poekkie schreef:
Flying_Angel schreef:
Wauw! Zoveel reacties al. De meesten gaan toch opzij of houden in.

Iemand gaf aan dat we steeds een middelvinger kregen, dat heb ik niet gezegd. Was vandaag 1 keer.

Maar ik ben van mening dat degene die in wil voegen moet anticiperen. Of gas geven of inhouden. Maar eigenlijk aan het begin van de invoegstrook gewoon je knipperlicht aan en hem ervoor gooien terwijl je nog lang niet op snelheid bent, vind ik erg asociaal.


Als je iemand dwingt om gas terug te nemen op een invoegstrook ben je wel echt heel asociaal aan het rijden |o
Was die middenvinger in belgie? In dat geval grote kans dat het de mijne is.


Ik ben hier ook behoorlijk verbaast over.. wanneer je in deze situatie naar links kunt opschuiven, dan doe dat toch? Slaat imo nergens op om dan rechts te blijven hangen.

Ik vind het zelf zo frustrerend en gewoonweg asociaal als ik in kom voegen en wanneer de auto die er al rijdt ruimte heeft om naar links te gaan, dat niet doet!?

Zelf schuif ik, wanneer het kan, altijd een baan naar links om de invoegen ruimte te geven. Fijn toch, als andere een beetje sociaal zijn.

jesito
Berichten: 12910
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:26

Ik hou rekening ermee dat een auto die in wil voegen dat ook kan. Als ik opzij kan dan doe ik dat of ik geef even gas bij of los. Ik heb een hekel aan mensen die gewoon maar rijden en nergens rekening mee houden. Zeker als het druk is. Het hangt ook heel erg van de situatie op dat moment af. Als ik zelf invoeg probeer ik ook zo min mogelijk mensen in de weg te rijden en in een zo goed mogelijk tempo ertussen te komen. Als mensen niet reageren of me er niet tussen willen laten/ geen rekening houden, ga ik er gewoon tussen. Kan wel braaf wachten maar zo'n invoegstrook is snel op.
Laatst bijgewerkt door jesito op 07-08-22 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NoTwixLeft
Berichten: 639
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:26

Ghostattack schreef:
NoTwixLeft schreef:
Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.

Ik snap wat je probeert te zeggen, maar een 1.2 is niet meer wat het vroeger was. Mijn auto is een 1.2 (110 PK) en als ik even gas geef dan zit ik zo op 130 :D

Het enige wat ik echt vervelend vind, maar waar niks aan te doen is, is achter een vrachtwagen een korte oprit oprijden :') Hier is de oprit relatief kort, komt uit een scherpe bocht, gaat omhoog en wordt dan vangrail. Heel fijn dus ook voor vrachtwagens..


Sssstttt... :x Ik rij tegenwoordig privé alleen maar een 2.0 turbo, 3,5liter NA of een 1000cc motor, dus ik red me wel.
Ook bijna een jaar een krappe 1liter gereden, regelmatig gedacht "schiet nou op, autootje. Zo kan ik toch niet invoegen ;( "

Poekkie

Berichten: 7463
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:43

Flying_Angel schreef:
Volgens het grootste gedeelte van Bokt niet. Ik ben wel van mening dat de invoeger moet anticiperen en gebruik moet maken van de hele invoegstrook. Tenzij je natuurlijk op goede snelheid soepel kunt invoeren. Mocht ik zien dat het voor iemand die invoegt lastig wordt en ik kan ruimte maken dan doe ik dat zeer zeker. Maar ik ga niet al vooraf gas loslaten of een baan naar links.

Maar heel veel mensen doen dat dus wel, waardoor veel bestuurders er volgens mij van uitgaan dat iedereen dit gaat doen. Knipperlicht aan en gewoon gaan. Zo werkt het dus niet.


Dus jij kan perfect naar links, hebt ruimte maar doet het ‘uit principe’ niet om het iedereen lastig te maken? Wow… wat een rotkarakter heb jij in het verkeer. Dat is gewoon pestgedrag.
En wat win je er mee?
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 07-08-22 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 18621
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:47

Ik doe eigenlijk ook wel alle moeite om ervoor te zorgen dat iemand op de invoegstrook vlot en gemakkelijk kan invoegen. Ik ga geen halsbrekende toeren uithalen, maar ga ook zeker niet stug, zonder anticiperen, doorrijden.
Chauffeurs op de snelweg die niet een beetje meedenken waardoor het invoegen lastiger wordt gemaakt dan nodig, zijn een gevaar.

Shadow0

Berichten: 44719
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:03

Nayomie schreef:
Dit is veel te zien aan mensen die al heel vroegtijdig hun knipperlicht naar links zetten bv. Zeg niet dat iemand in dit topic dat doet, maar dit soort afdwingen is niet netjes


Dat is dus niet automatisch afdwingen maar zeker op weefvakken (invoegen en uitvoegen) heel handig om te weten of iemand naar de hoofdbaan wil invoegen of er bij de volgende afslag meteen weer afgaat.

Ghostattack schreef:
Het enige wat ik echt vervelend vind, maar waar niks aan te doen is, is achter een vrachtwagen een korte oprit oprijden :') Hier is de oprit relatief kort, komt uit een scherpe bocht, gaat omhoog en wordt dan vangrail. Heel fijn dus ook voor vrachtwagens..


Een oplossing is om echt veel ruimte te laten vallen tussen jou en de vrachtwagen. Dan kun je vaart maken en vrij snel invoegen, ver voor de vrachtwagen op snelheid is.
Het irritante daarvan is vooral dat auto's achter je heel boos worden en soms zelfs lomp gevaarlijk worden, terwijl het in alle opzichten sneller is dan vlak achter de vrachtwagen gaan rijden en geen vaart maken en dus ook niet makkelijk in kunnen halen. (En in de situatie hier is het niet zo dat je dat niet kunt zien. Je hebt schitterend zicht op de hele oprit, dus je kunt ook gewoon zien dat er verderop een zwaarbeladen vrachtwagen rijdt die moeite heeft met optrekken.)

Ineke2

Berichten: 34093
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:05

Malle_meid schreef:
In de basis vind ik dat de invoeger zelf moet anticiperen en zijn snelheid moet aanpassen om te kunnen invoegen, ofwel even extra gas geven ofwel gas loslaten. Uiteraard kijk ik wel mee en als ik zie dat iets niet gaat passen of het is een korte invoegstrook, dan anticipeer ik wel en geef ruimte. Maar ik heb een bloedhekel aan automobilisten die zelf niet anticiperen, hun knipperlicht aanzetten en maar verwachten dat het andere verkeer ruimte voor ze maakt. Ik heb de poll dan ook met nee beantwoord

Nouja dit dus

Marije_jiplover

Berichten: 26576
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:11

prugelpiet schreef:
Ik snap echt niet dat er mensen zijn, die als er links plek ik, die stug rechts blijven rijden als er auto’s willen invoegen, zeker wanneer je niet alleen op de baan rijd.

Gefeliciteerd, je weet de officiële verkeersregels dat een invoeger geen voorrang hoeft. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb met rijlessen ook zeker niet geleerd om maar stoïcijns rechts te blijven redden en niet ff mee te denken met invoegend verkeer.

Als ik met mijn trailer rijd, ga ik dus echt niet heel de tijd van baan wisselen bij elke invoegstrook die er is. Voor een vrachtwagen of andere combinatie met aanhanger wel, maar een gewone auto kan zelf heel goed snelheid maken en voor me uitkomen of idd even inhouden en achter me uitkomen, daarvoor ga ik echt niet lopen wisselen van baan. Kans is nl groot dat ik dat weer heel veel moeite moet doen om tussen rechts inhalers - die niet de moeite nemen om even te wachten tot ik weer netjes naar rechts ben gegaan - weer terug op de rechter rijstrook te komen.