Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NoTwixLeft schreef:janderegelaa schreef:
Als je nou eerst het gaatje zoekt waar je tussen wilt dan doe je het goed. Eerst kijken waar je heen wilt en dan pas gas geven.
Axel legt het prima uit hoor. Dat gas geven begint al ver voor de blokmarkering hè?
Dus zeg vanaf een verkeerslicht of een rotonde richting de blokmarkering. Dààr moet je al beginnen met gas geven, daar moet je al zorgen dat je minimaal met 90 (max in de 4de versnelling) richting de invoegstrook/blokmarkerking rijdt. Zo vroeg mogelijk een gat spotten is niet altijd even makkelijk, maar met de juiste aanrij-snelheid wel beter te regelen op het moment dat er iets moet gebeuren. Afzakken om ergens achter in te voegen of juist gas bij om ergens voor te willen komen, dit kan allemaal als je in z'n vier blijft rijden tot je echt ingevoegd bent.
Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.
Ikzelf probeer mee te denken tot zover het kan en nodig is als ik een invoeger zie. Maar de situatie ter plaatse is leidend en ik ga dus niet standaard mensen voor laten.
En ik laat vrachtwagens, auto's met aanhangers etc ff buiten beschouwing, daar moet je altijd bij meedenken imo als je die op de invoegstrook ziet verschijnen
NoTwixLeft schreef:Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen.
Flying_Angel schreef:Hoi allemaal,
Regelmatig rijd ik of mijn vriend op de snelweg. Veel auto’s die willen invoegen nemen of eisen de voorrang en knallen hem er zo voor, zodat wij regelmatig vol in de ankers moeten. Vandaag ook weer en dan een middelvinger krijgen van de invoegende bestuurder.
Schuiven jullie opzij voor invoegend verkeer?
Coentjuh schreef:Flying_Angel schreef:Hoi allemaal,
Regelmatig rijd ik of mijn vriend op de snelweg. Veel auto’s die willen invoegen nemen of eisen de voorrang en knallen hem er zo voor, zodat wij regelmatig vol in de ankers moeten. Vandaag ook weer en dan een middelvinger krijgen van de invoegende bestuurder.
Schuiven jullie opzij voor invoegend verkeer?
Aangezien je hier een heel topic op Bokt over opent.. en het jullie vaak gebeurd. Geven jullie zelf wel genoeg ruimte?
Flower033 schreef:Voor iedereen die rechts blijft rijden en vindt dat de actie vooral bij de invoeger liggen: ga eens rondjes Klaverblad Hoevelaken rijden. En dan vooral de afrit A28 vanaf Utrecht richting A1 Amsterdam.
En dan moeten invoegen op de A1. En dan hoop ik dat het lekker druk is en dat de andere weggebruikers rijden zoals jullie vinden dat het moet. Dan zit je zo weer op de A28 richting Utrecht. Succes!
(Uitgezonderd auto met trailer)
Utixo schreef:Vanaf de a4 Leidschendam op willen, of vanaf Leidschendam terug naar Den Haag-Zuid is ook zo'n fijn stuk. Relatief kort om 3 a 4 banen over te steken. Als het daar druk is en niemand heeft je de ruimte kun je het ook vergeten.
NoTwixLeft schreef:Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.
verootjoo schreef:Ver voor de blok markering al gas geven? Ik weet niet wat voor opritten jullie hebben maar degene in de buurt die ik vaak gebruik kan dat bij de meeste niet, daar is de oprit een scherpe bocht omhoog, of best steil omhoog of gewoon heel er kort. Daar rijdt eigenlijk niemand met 100 de snelweg op en vrachtwagens of auto’s met aanhangers sowieso niet.
janderegelaa schreef:NoTwixLeft schreef:
Axel legt het prima uit hoor. Dat gas geven begint al ver voor de blokmarkering hè?
Dus zeg vanaf een verkeerslicht of een rotonde richting de blokmarkering. Dààr moet je al beginnen met gas geven, daar moet je al zorgen dat je minimaal met 90 (max in de 4de versnelling) richting de invoegstrook/blokmarkerking rijdt. Zo vroeg mogelijk een gat spotten is niet altijd even makkelijk, maar met de juiste aanrij-snelheid wel beter te regelen op het moment dat er iets moet gebeuren. Afzakken om ergens achter in te voegen of juist gas bij om ergens voor te willen komen, dit kan allemaal als je in z'n vier blijft rijden tot je echt ingevoegd bent.
Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.
Ikzelf probeer mee te denken tot zover het kan en nodig is als ik een invoeger zie. Maar de situatie ter plaatse is leidend en ik ga dus niet standaard mensen voor laten.
En ik laat vrachtwagens, auto's met aanhangers etc ff buiten beschouwing, daar moet je altijd bij meedenken imo als je die op de invoegstrook ziet verschijnen
Dus als ik het goed begrijp rij jij richting de blokmarkering en zorgt dat je daar 90 rijdt om vervolgens erachter te komen dat ze maar 60 rijden en dan ga je weer remmen?
Poekkie schreef:Flying_Angel schreef:Wauw! Zoveel reacties al. De meesten gaan toch opzij of houden in.
Iemand gaf aan dat we steeds een middelvinger kregen, dat heb ik niet gezegd. Was vandaag 1 keer.
Maar ik ben van mening dat degene die in wil voegen moet anticiperen. Of gas geven of inhouden. Maar eigenlijk aan het begin van de invoegstrook gewoon je knipperlicht aan en hem ervoor gooien terwijl je nog lang niet op snelheid bent, vind ik erg asociaal.
Als je iemand dwingt om gas terug te nemen op een invoegstrook ben je wel echt heel asociaal aan het rijden![]()
Was die middenvinger in belgie? In dat geval grote kans dat het de mijne is.
Ghostattack schreef:NoTwixLeft schreef:Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.
Ik snap wat je probeert te zeggen, maar een 1.2 is niet meer wat het vroeger was. Mijn auto is een 1.2 (110 PK) en als ik even gas geef dan zit ik zo op 130
Het enige wat ik echt vervelend vind, maar waar niks aan te doen is, is achter een vrachtwagen een korte oprit oprijdenHier is de oprit relatief kort, komt uit een scherpe bocht, gaat omhoog en wordt dan vangrail. Heel fijn dus ook voor vrachtwagens..
Flying_Angel schreef:Volgens het grootste gedeelte van Bokt niet. Ik ben wel van mening dat de invoeger moet anticiperen en gebruik moet maken van de hele invoegstrook. Tenzij je natuurlijk op goede snelheid soepel kunt invoeren. Mocht ik zien dat het voor iemand die invoegt lastig wordt en ik kan ruimte maken dan doe ik dat zeer zeker. Maar ik ga niet al vooraf gas loslaten of een baan naar links.
Maar heel veel mensen doen dat dus wel, waardoor veel bestuurders er volgens mij van uitgaan dat iedereen dit gaat doen. Knipperlicht aan en gewoon gaan. Zo werkt het dus niet.
Nayomie schreef:Dit is veel te zien aan mensen die al heel vroegtijdig hun knipperlicht naar links zetten bv. Zeg niet dat iemand in dit topic dat doet, maar dit soort afdwingen is niet netjes
Ghostattack schreef:Het enige wat ik echt vervelend vind, maar waar niks aan te doen is, is achter een vrachtwagen een korte oprit oprijdenHier is de oprit relatief kort, komt uit een scherpe bocht, gaat omhoog en wordt dan vangrail. Heel fijn dus ook voor vrachtwagens..
Malle_meid schreef:In de basis vind ik dat de invoeger zelf moet anticiperen en zijn snelheid moet aanpassen om te kunnen invoegen, ofwel even extra gas geven ofwel gas loslaten. Uiteraard kijk ik wel mee en als ik zie dat iets niet gaat passen of het is een korte invoegstrook, dan anticipeer ik wel en geef ruimte. Maar ik heb een bloedhekel aan automobilisten die zelf niet anticiperen, hun knipperlicht aanzetten en maar verwachten dat het andere verkeer ruimte voor ze maakt. Ik heb de poll dan ook met nee beantwoord
prugelpiet schreef:Ik snap echt niet dat er mensen zijn, die als er links plek ik, die stug rechts blijven rijden als er auto’s willen invoegen, zeker wanneer je niet alleen op de baan rijd.
Gefeliciteerd, je weet de officiële verkeersregels dat een invoeger geen voorrang hoeft. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb met rijlessen ook zeker niet geleerd om maar stoïcijns rechts te blijven redden en niet ff mee te denken met invoegend verkeer.