Partner wil geen 2e kind

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:33

nine1987 schreef:
Het is een discussieforum.. Dus ook mensen zonder kinderwens mogen reageren..

Iets wat in deze kwestie overigens juist wenselijk is, omdat haar man ook geen kind meer wil..


Maar het haalt de nuance wel uit de discussie.

Overigens zou ik ook niet zo blij zijn als mijn man zich zonder overleg zou steriliseren. Andersom ook niet.

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:34

Ik lees in jouw verhaal eigenlijk dat het nu zo is dat jij het leeuwendeel van de 'lasten' voor jullie kind draagt, misschien uit angst dat hij anders geen tweede wil; of om hem te ontlasten. Hij kan gewoon zijn gang gaan.
Ik kan me voorstellen dat hij misschien bang is dat dat zal veranderen als er een tweede komt, dat jij dat niet meer trekt. Dat klinkt gemener dan ik het bedoel, en het klopt misschien ook niet, maar dat lees ik tussen de regels door.

Overigens, toen ik mijn (overigens gezonde) tweede kreeg verwachtte ik ook dat ik het makkelijk zou kunnen oppakken, maar het was bijna net zo'n groot verschil als bij de eerste, waarmee ik inmiddels een ritme had opgebouwd. Tussen de tweede en de derde was het verschil dan wel weer veel kleiner.

Tweede kinderen zijn vaak het tegendeel van de eerste; ik heb weleens gelezen dat dat een psychologisch effect is: door helemaal anders te zijn 'zorgt' het tweede kind dat het voldoende aandacht krijgt.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:35

Onali schreef:
Misschien omdat wij (ik) prima kan begrijpen waarom echtegenoot er niet eentje bij wilt.

En als je op deze manier denkt kan je Bokt op slot gooien.
Iets niet hebben of willen hebben betekent niet dat de mening niet mee telt.


Het maakt toch totaal niet uit of bokkers zich daarin in kunnen leven?

TS vraagt hoe zij er mee om moet gaan, het is een rouwproces, dan helpt het mi niet om te lezen waarom anderen geen kind willen. Want TS voelt dat niet zo.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:35

Onali schreef:
Misschien omdat wij (ik) prima kan begrijpen waarom echtegenoot er niet eentje bij wilt.

En als je op deze manier denkt kan je Bokt op slot gooien.
Iets niet hebben of willen hebben betekent niet dat de mening niet mee telt.

Eens.

En ook de voordelen van enig kind zijn zijn ontopic.

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:35

Urbanus schreef:
nine1987 schreef:
Het is een discussieforum.. Dus ook mensen zonder kinderwens mogen reageren..

Iets wat in deze kwestie overigens juist wenselijk is, omdat haar man ook geen kind meer wil..


Maar het haalt de nuance wel uit de discussie.

Overigens zou ik ook niet zo blij zijn als mijn man zich zonder overleg zou steriliseren. Andersom ook niet.


Juist niet.. Er wordt nu ook vanuit het oogpunt van de man gekeken, ipv alleen naar de voortplantingsdrang van de vrouw..

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:37

verootjoo schreef:
Ik begrijp niet waarom er in een topic over kinderwens mensen gaan reageren die zelf totaal geen kinderwens hebben.

Veel vrouwen hebben een diepgewortelde instinctieve drang tot kinderen krijgen, een wens voor een tweede kan net zo sterk zijn als de wens voor een eerste en door onze menselijke cognitieve vermogen het verdriet net zo groot als deze wens niet in vervulling kan gaan.

Wat een ongelooflijke moeilijke situatie, geen idee wat ik zelf zou doen. Iig blijven communiceren, en eventueel met z’n tweeen naar een psycholoog/coach om eea goed uit te kunnen spreken en je verdriet een plek te geven. Bedenk goed dat het afscheid nemen van zoiets groots ook een rouwproces is, waarin ontkenning, woede, vechten allemaal zijn plek nodig heeft.


Omdat iemand die geen kinderwens TS misschien (vanuit haar perspectief) kan uitleggen wat voor haar haar onderbouwing is? En mensen die wel kinderen hebben, maar in eenzelfde situatie zitten/zaten als TS, kunnen misschien ook hun licht erop laten schijnen. Het is een hartstikke zwaar onderwerp, maar TS opent er zelf een topic over. Ik hoop toch niet in de veronderstelling dat iedereen roept "nou ja, wat een eikel. Als jíj nog een kind wil, móét hij daarom meewerken". Want zo kunnen en mogen wij niet oordelen over haar man.

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:38

verootjoo schreef:
Onali schreef:
Misschien omdat wij (ik) prima kan begrijpen waarom echtegenoot er niet eentje bij wilt.

En als je op deze manier denkt kan je Bokt op slot gooien.
Iets niet hebben of willen hebben betekent niet dat de mening niet mee telt.


Het maakt toch totaal niet uit of bokkers zich daarin in kunnen leven?

TS vraagt hoe zij er mee om moet gaan, het is een rouwproces, dan helpt het mi niet om te lezen waarom anderen geen kind willen. Want TS voelt dat niet zo.


Wellicht voelt TS dat niet zo, maar ze staat ook niet heel erg open voor de gevoelens van haar man.. En ondanks dat ik haar gevoelens zeker niet wil bagatelliseren, want ik begrijp absoluut dat dit een zeer bittere pil is om te slillen, is het goed dat ook zijn kant wordt belicht en beargumenteerd..

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:39

chevax schreef:
Ik hoop toch niet in de veronderstelling dat iedereen roept "nou ja, wat een eikel. Als jíj nog een kind wil, móét hij daarom meewerken". Want zo kunnen en mogen wij niet oordelen over haar man.


Zo heeft ook precies niemand gereageerd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:41

Hevonen schreef:
Ik lees in jouw verhaal eigenlijk dat het nu zo is dat jij het leeuwendeel van de 'lasten' voor jullie kind draagt, misschien uit angst dat hij anders geen tweede wil; of om hem te ontlasten. Hij kan gewoon zijn gang gaan.
Ik kan me voorstellen dat hij misschien bang is dat dat zal veranderen als er een tweede komt, dat jij dat niet meer trekt. Dat klinkt gemener dan ik het bedoel, en het klopt misschien ook niet, maar dat lees ik tussen de regels door.

Overigens, toen ik mijn (overigens gezonde) tweede kreeg verwachtte ik ook dat ik het makkelijk zou kunnen oppakken, maar het was bijna net zo'n groot verschil als bij de eerste, waarmee ik inmiddels een ritme had opgebouwd. Tussen de tweede en de derde was het verschil dan wel weer veel kleiner.

Tweede kinderen zijn vaak het tegendeel van de eerste; ik heb weleens gelezen dat dat een psychologisch effect is: door helemaal anders te zijn 'zorgt' het tweede kind dat het voldoende aandacht krijgt.

Het eerste kind zit nog niet eens in de fase dat ze speelafspraakjes over de vloer wil krijgen en naar clubjes moet. Als er een tweede bij komt is de kans groot dat die andere interesses heeft en op andere clubjes wil. Dan kan dat niet door alleen TO worden gefaciliteerd. En wil je een weekend met je partner weg is de kans ook kleiner dat iemand twee kleine kinderen te logeren wil, met eentje ben je toch flexibeler. Dus ook al denkt TO nu dat het geen invloed gaat hebben op het leven van haar man, haar man beseft dat juist ter dege. En dan nog even uitgaande van een kind zonder etiketjes.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:41

Urbanus schreef:
chevax schreef:
Ik hoop toch niet in de veronderstelling dat iedereen roept "nou ja, wat een eikel. Als jíj nog een kind wil, móét hij daarom meewerken". Want zo kunnen en mogen wij niet oordelen over haar man.


Zo heeft ook precies niemand gereageerd.



Maar er mogen dus alleen blanke vrouwen van in de 30 met man met minstens 2 kinderen reageren.
Liefst ook nog zelf komend uit een gezin groter dan X aantal personen.

Of begrijp ik dit verkeerd?
Want wat zijn dan wel de voorwaarden om te mogen reageren?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:44

Brainless schreef:
fokfanaat schreef:
.. daarbij denk ik dat een broertje/zusje ook voor een kind een grote aanvulling is.

Nou, ik kan je vertellen dat het niet zo werkt hoor.
Je moet nooit een kind nemen omdat je denkt dat dit leuker/beter is voor nr 1.


Nou idd. Zo heb ik ook een tijdje gedacht. Dat het voor onze dochter leuker zou zijn een 2e kind erbij. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Hoe vaak zie je niet dat broers en zussen elkaar de tent uitvechten. Het kan idd leuk zijn. Maar dat hoeft niet. En wbt het sociale stuk, dat kun je ook prima leren van neefjes/nichtjes en vrienden op school, sportclub, kinderen van je eigen vriendenkring. Onze dochter is nu 12 en kan prima aangeven waarom ze enig kind zijn als heel prettig ervaart nu.

En ts, ik heb in hetzelfde schuitje gezeten al is het misschien niet 100% vergelijkbaar omdat wij wel een periode van een jaar nog hebben geprobeerd om zwanger te raken van de 2e en gaandeweg steeds meer het besef kwam dat we samen 1 kind ook helemaal prima vonden. Mijn man was vanaf begin al wel stelliger hierin, ik ben gaandeweg 100% van gedachten veranderd. En ik weet nu dat dit voor ons de beste beslissing was. Neem echt de tijd om hier samen uit te komen. Dat is heel belangrijk. Zulke processen doormaken kost nu eenmaal tijd.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:44

Onali schreef:
Maar er mogen dus alleen blanke vrouwen van in de 30 met man met minstens 2 kinderen reageren.
Liefst ook nog zelf komend uit een gezin groter dan X aantal personen.

Of begrijp ik dit verkeerd?
Want wat zijn dan wel de voorwaarden om te mogen reageren?


Oh, laat me even m'n berichten teruglezen waar ik dat schrijf.

.....


Ik denk dat we sowieso niet en masse moeten gaan proberen om te overtuigen van het ongemak van een tweede kind. Dat is onze taak niet.

Het zit scheef in de relatie en of er nou een tweede komt of niet, als de basis niet goed is komt er alleen maar ellende.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:46

Maar aan welke voorwaarden moet ik dan wel voldoen om te mogen reageren.

Blijkbaar val ik al af omdat ik geen kinderwens heb.
Wat maakt jouw mening belangrijker dan het mijne?

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:47

Urbanus schreef:
Ik denk dat we sowieso niet en masse moeten gaan proberen om te overtuigen van het ongemak van een tweede kind. Dat is onze taak niet.


Jawel joh, het is eigenlijk al balen dat het niet gelukt is haar duidelijk te maken hoe vervelend een eerste kind kan zijn :+ .

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:48

Onali schreef:
Maar aan welke voorwaarden moet ik dan wel voldoen om te mogen reageren.

Blijkbaar val ik al af omdat ik geen kinderwens heb.
Wat maakt jouw mening belangrijker dan het mijne?


En wie schrijft dat dan waar precies?

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:48

Onali schreef:
Maar aan welke voorwaarden moet ik dan wel voldoen om te mogen reageren.

Blijkbaar val ik al af omdat ik geen kinderwens heb.
Wat maakt jouw mening belangrijker dan het mijne?


Sorry, waar zeg ik dat? Doe niet zo tragisch.

Ik vind het alleen ongenuanceerd als iemand zegt: ik zit in het team van je man. Dat slaat de discussie toch helemaal dood?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:50

Noppes schreef:
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Ik vind 'tel je zegeningen' eerlijk gezegd ook zo'n dooddoener. Net zo goed dat je man niet gedwongen kan worden om voor een tweede te gaan, vind ik dat voor jou niet zomaar de keuze gemaakt mag worden dat het bij één blijft. Wij verwachten in december onze derde (en daar blijft het echt bij). En alhoewel mijn wens destijds voor een tweede niet zo ontzettend sterk was als die van jou, was het voor mij geen optie om ons eerste kind bewust enigskind te laten. Ik vind het zo enorm waardevol om met een broer of zus op te groeien (ook al begrijp ik dat niet iedereen daar zo over denkt). Als mijn man na de eerste ineens terug zou komen op de gezamenlijke wens om voor een tweede te gaan, zou ik dat ook niet of niet zo makkelijk kunnen accepteren. Ik hoop dat je man toch nog bereid is om voor relatie therapie te gaan. Als dit zijn besluit is, is hij je op zijn minst verschuldigd dat hij daarover met je in gesprek wil gaan. En dat er ruimte is voor jouw gevoelens. Vervolgens blijft het aan jou om te bepalen of je die wens op kunt geven of niet. Veel sterkte gewenst!
"Tel je zegeningen" vind ik in dit geval geen dooddoener. Ging het om een stel dat samen graag een tweede wil, maar waarbij het niet lukt, dan wel, maar ik denk dat die mindset voor TS wel kan helpen in het proces waar ze nu in zit. Want linksom of rechtsom, het is een lastige situatie. Iemand hier noemde 'samen water bij de wijn doen,' maar dat is natuurlijk helemaal niet aan de orde: er is geen gulden middenweg, je kunt niet "een beetje" een kind nemen, het is of wel, of niet, waarbij de 'niet' imo zwaarder weegt dan de 'wel.' Niet omdat ik zelf toevallig geen kinderwens heb, maar wel omdat het me afschuwelijk lijkt om op te groeien in de wetenschap dat één van je ouders je eigenlijk niet wil en in het ergste geval misschien nog wel het gezin verlaat om die reden. Er kunnen nog 100 mensen zielsveel van je houden, maar degene die je bij gaat blijven, is die ene die je eigenlijk niet in zijn/haar leven wilde en dat kan iemand voor de rest van zijn of haar leven schaden - is dat wat je moet willen voor je kind is dan de vraag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-22 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir
Berichten: 1376
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:50

Lastig..

Ik ben het wel met je eens, de stap van 0 naar 1 vind ik ook zwaarder dan van 1 naar 2. Een tweede hoeft echt niet altijd een lastig kind te zijn. Jouw man heeft ook zijn mening natuurlijk, maar als jouw kinderwens echt zo groot is zou ik toch verder gaan met je leven.

Wat betreft het broertjes/zusjes idee.. daar zou ik niet zo van uit gaan. Ik zie het in steeds meer families dat broers/zussen uit elkaar groeien en vaak zijn beste vriendjes belangrijker of fijner nog dan je eigen familie.

Ze zeggen altijd familie krijg je en je vrienden zoek je uit.

Succes met je besluit.
Laatst bijgewerkt door _Mir op 21-07-22 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:50

Lastig probleem. Hier is geen compromis in te maken.

Ik ben zelf enigskind en mijn moeder had, als het enkel aan haar lag, nog wel een tweede gewild. Mijn vader vond 1 toch wel genoeg. Ik ben/was verder gewenst/gepland hoor. Mijn moeder heeft zich er wel makkelijk bij neer kunnen leggen. Ik vind enigskind zijn zeker voordelen hebben dus daar hoef je het niet voor te doen.

Je reageert erg vanuit je emotie dus ik denk dat deze wens erg diep vanuit jezelf komt en niet per se omdat je voor een broertje of zusje wilt zorgen voor je dochter.

Doe een stapje achteruit en kijk naar wat je nu al wel hebt. Je man, je dochter en dus je huidige gezinnetje. Wil je dat opgeven puur zodat je nog een tweede kind kunt krijgen? Wat ook betekend dat je een nieuwe man zult moeten vinden die het ook wilt. Is dat het je waard? Het antwoord kan ook nee zijn. Dan mag je ook 'rouwen' om de wens die nooit vervult gaat worden. Wellicht handig om relatie therapie te overwegen om hier samen uit te komen als je besluit samen door te gaan.

Ik denk dat de vraag vooral is hoeveel je ervoor over hebt om per se nog een kind op de wereld te zetten. Je man begrijp ik wel en is duidelijk in zijn keuze. Het is aan jou nu de keus hoe ver je wilt gaan voor je wens.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:51

Onali schreef:
Maar aan welke voorwaarden moet ik dan wel voldoen om te mogen reageren.

Blijkbaar val ik al af omdat ik geen kinderwens heb.
Wat maakt jouw mening belangrijker dan het mijne?


Dat zegt helemaal niemand. Ik heb alleen benoemd dat het weinig zin heeft om alle nadelen van een tweede kind te benoemen aan iemand in deze fase van een niet vervulde kinderwens.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:51

Urbanus schreef:
chevax schreef:
Ik hoop toch niet in de veronderstelling dat iedereen roept "nou ja, wat een eikel. Als jíj nog een kind wil, móét hij daarom meewerken". Want zo kunnen en mogen wij niet oordelen over haar man.


Zo heeft ook precies niemand gereageerd.


Nee, dat zeg ik toch juist?

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Partner wil geen 2e kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:55

Oh ja oké oké. Ik las het anders, excuses!

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:55

Er zit nogal een verschil tussen zeggen:

„misschien heeft je man een goed punt en moet er even wat van een afstandje naar kijken.“

Of

„Jij gaat zeker je man bedriegen en stiekum zwanger worden want dat doen alle vrouwen, ook al zeg je van niet, we geloven je niet“

Het valt me nog mee dat TS nog niet beticht is van het veroorzaken van de klimaat crisis en het huizen tekort met haar kinderwens :=
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 21-07-22 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:57

Urbanus schreef:
Oh ja oké oké. Ik las het anders, excuses!


Geen probleem :)

_Mir
Berichten: 1376
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:00

Sizzle schreef:
Er zit nogal een verschil tussen zeggen:

„misschien heeft je man een goed punt en moet er even wat van een afstandje naar kijken.“

Of

„Jij gaat zeker je man bedriegen en stiekum zwanger worden want dat doen alle vrouwen, ook al zeg je van niet, we geloven je niet“

Het valt me nog mee dat TS nog niet beticht is van het veroorzaken van de klimaat crisis en het huizen tekort met haar kinderwens :=


:')