Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 00:53

Vjestagirl schreef:
Picopico schreef:
Vrijmetselaars bestaan wel degelijk. Ik ben tijdens Open Monumentendag een keer in één van hun gebouwen geweest :)

Wappie :D

Fly_high schreef:
Vrijmetselaars verhaal met aardig wat geld erachter heb ik ook al gezien, laten we zeggen dat mijn vertrouwen in mensheid inmiddels ongeveer 0 is :=

Ho wacht even, zijn vrijmetselaars nu ook al onderdeel van een complottheorie? Oké, het is ook best geheimzinnig allemaal, maar ja, ze bestaan wel echt. Ik ben hier jaren terug eens ingedoken. Ze hebben hele archieven die eeuwen terug gaan, houden lezingen en je kunt hun gebouwen soms bezoeken. Dat heb ik dus een keer gedaan (die in Alkmaar) en heb er daar toen ook een paar ontmoet.
Er zit een verschil tussen groepen die echt zijn "verzonnen" (hagedis mensen bv) en bestaande groepen die (ten onrechte) van allerlei zaken worden beschuldigd en zo een complottheorie worden ingetrokken of zelfs vervolgd.

De Illuminati hebben trouwens ook echt bestaan, maar zijn vermoedelijk al zo'n 2,5 eeuw niet meer actief :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 01:10

Ladyson schreef:
Jenara schreef:
KNIP

Dus hier even een oproep: als je gaat googelen, als je opzoekwerk doet, check bronnen, ga terug naar de wetenschappelijke studies waarop artikels gebaseerd zijn, check of die onder de normen van peer-review zijn gepubliceerd en probeer ook te kijken of er geen foute interpretaties zijn gebeurd van wetenschappelijke data.

Ik moet grinniken om je oproep. Dit is voor mij als hoogopgeleide al ingewikkeld om te doen..

En daar zit naar mijn idee een groot probleem. De huidige maatschappij is veels te complex geworden. Het is allemaal niet meer 'logisch' als je niet in staat bent om zulke wetenschappelijke artikelen te begrijpen, je belasting zelf aan te geven of om te snappen hoe democratie en besturen werkt, bijv nu met de stikstofcrisis. En ik vind dat heftig. En ik snap dat je daar recalcitrant van kan worden want het voelt alsof je de controle kwijt bent. Maar ik weet ook de oplossing niet.
Ik denk dat eerder het omgekeerde aan de hand is: mensen die denken dat ze weten hoe ze wetenschappelijke literatuur moeten lezen en duiden, maar dat dus niet doen. De huidige maatschappij is niet per se complexer geworden, de toegang tot informatie is veranderd en veel mensen denken dat het lezen van wetenschappelijke artikelen hetzelfde is als het lezen van een artikel in de krant, dat het allemaal vaststaande feiten zijn die daar gepresenteerd worden.

Je belastingaangifte doen is geen hogere wiskunde, dus daar hoef je ook Google Scholar niet voor te gebruiken, maar de overheidswebsite. En hoe de democratie werkt in Nederland, is gewoon middelbare schoolstof, daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben om dat te kunnen begrijpen, maar je moet sommige dingen ook wel wíllen begrijpen en daar zit vaak ook de crux.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 06:22

Er is inmiddels ook een grote afkeer tegen wetenschappers, wat dat betreft is het einde zoek.

Ik hoorde gisteren dat mijn moeder gestopt is met het betalen van haar inkomstenbelasting, dus ik ben benieuwd. Er zal een punt komen waarop ze beslag komen leggen.

In haar complotgroep zijn ze trouwens ook al begonnen met het oprichten van hun eigen school. Echt heel zorgelijk…

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:33

_Reneee schreef:
Er is inmiddels ook een grote afkeer tegen wetenschappers, wat dat betreft is het einde zoek.

Ik hoorde gisteren dat mijn moeder gestopt is met het betalen van haar inkomstenbelasting, dus ik ben benieuwd. Er zal een punt komen waarop ze beslag komen leggen.

In haar complotgroep zijn ze trouwens ook al begonnen met het oprichten van hun eigen school. Echt heel zorgelijk…

Hier in Drenthe komt althans zijn de plannen een school aangestuurd door Fvd.... en dan gericht ook op de visie van Fvd. Heel zorgwekkend...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:25

Zebrastreep schreef:
_Reneee schreef:

Hier in Drenthe komt althans zijn de plannen een school aangestuurd door Fvd.... en dan gericht ook op de visie van Fvd. Heel zorgwekkend...

Jeetje := zijn er echt mensen die hun kind op zo’n school zouden willen :?

Mkango schreef:
Ladysona schreef:
Ik moet grinniken om je oproep. Dit is voor mij als hoogopgeleide al ingewikkeld om te doen..

En daar zit naar mijn idee een groot probleem. De huidige maatschappij is veels te complex geworden. Het is allemaal niet meer 'logisch' als je niet in staat bent om zulke wetenschappelijke artikelen te begrijpen, je belasting zelf aan te geven of om te snappen hoe democratie en besturen werkt, bijv nu met de stikstofcrisis. En ik vind dat heftig. En ik snap dat je daar recalcitrant van kan worden want het voelt alsof je de controle kwijt bent. Maar ik weet ook de oplossing niet.
Ik denk dat eerder het omgekeerde aan de hand is: mensen die denken dat ze weten hoe ze wetenschappelijke literatuur moeten lezen en duiden, maar dat dus niet doen. De huidige maatschappij is niet per se complexer geworden, de toegang tot informatie is veranderd en veel mensen denken dat het lezen van wetenschappelijke artikelen hetzelfde is als het lezen van een artikel in de krant, dat het allemaal vaststaande feiten zijn die daar gepresenteerd worden.

Je belastingaangifte doen is geen hogere wiskunde, dus daar hoef je ook Google Scholar niet voor te gebruiken, maar de overheidswebsite. En hoe de democratie werkt in Nederland, is gewoon middelbare schoolstof, daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben om dat te kunnen begrijpen, maar je moet sommige dingen ook wel wíllen begrijpen en daar zit vaak ook de crux.

Precies en het is ook niet voor niks dat het doen van onderzoek, het lezen van wetenschappelijke artikelen en het interpreteren daarvan en deze naar de praktijk vertalen masterniveau vereist.
Dat heeft niet iedereen, en zeker niet op elk vakgebied.

Daar zijn mensen voor opgeleid, dus moet je die mensen laten doen waar ze een jarenlange studie naar hebben gedaan en op hun kennis vertrouwen ipv zelf conclusies trekken nav een artikel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:26

verootjoo schreef:
Daar zijn mensen voor opgeleid, dus moet je die mensen laten doen waar ze een jarenlange studie naar hebben gedaan en op hun kennis vertrouwen ipv zelf conclusies trekken nav een artikel.

Nou ja, we moeten ook niet net doen alsof iedereen die ergens voor opgeleid is, dat ook goed doet.. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:39

Cer schreef:
verootjoo schreef:

Nou ja, we moeten ook niet net doen alsof iedereen die ergens voor opgeleid is, dat ook goed doet.. :')

Nee dat is waar. In elk vakgebied zijn prutsers. Maar we moeten ook niet net doen alsof elke willekeurige persoon meer verstand heeft van welk medicijn waarvoor geschikt is, of een ziekte wel of niet bestaat, hoe het met het klimaat gesteld is etc.

Als meerdere wetenschappers hetzelfde concluderen kan je op een gegeven moment ook wel gewoon aannemen dat iets waar is, ipv die ene wetenschapper te geloven die dat hele verhaal ontkracht.

rien10

Re: Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:26

Ik moet altijd zo vreselijk lachen om mensen die -vooral Corona gerelateerd- “zelf onderzoek hebben gedaan”. Dan spiek ik in hun profiel en zie dat ze winkel medewerker zijn of zo iets. Niet echt basis voor onderzoek.
Ik kan dit soort dingen ook niet lezen, niet interpreteren. Heb er thuis een zitten die dat wel kan. Da’s wel handig. :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:27

Ik denk ook dat het een stuk is van niet om kunnen gaan met de realiteit omdat het heel ingewikkeld is , en dat het dan fijn is om je kop in het zand te steken en je te vinden in tegenstrijdige theorieën om de hoop te hebben dat bepaalde dingen niet gaan gebeuren.

Corona is ook mega ingewikkeld natuurlijk. Het is onvoorspelbaar en de toekomst is niet zeker , helemaal niet als je een eigen bedrijf hebt of financieel misschien wel een boel kwijt gaat raken. Dat kan rare dingen doen met mensen.

Alleen is het gehele leven niet zeker. De enige zekerheid die we hebben is de dood. Voor de rest is het leven zo onvoorspelbaar als maar kan natuurlijk.

Alleen denk ik dat zonder corona dit proces veel langzamer was gegaan en de mensen niet zo uitgebreid in de media kwamen of van zich lieten horen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:30

Nee dat denk ik niet. Je ziet dit in golfbewegingen altijd wel. Mensen zijn rare wezens. Jaren geleden gingen mensen een atoomschuilkelder bouwen in de tuin en blikken voedsel hamsteren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:33

rien10 schreef:
Nee dat denk ik niet. Je ziet dit in golfbewegingen altijd wel. Mensen zijn rare wezens. Jaren geleden gingen mensen een atoomschuilkelder bouwen in de tuin en blikken voedsel hamsteren.

Maar dan hadden we er minder van meegekregen... ik wordt nu echt niet blij als ik meningen reacties zie onder Facebook pagina's van nieuwspagina's zoals die van Rtv Drenthe. Buiten dit om schrik ik enorm van de racistische reacties waar die mensen vaak ook in verzeild raken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:34

Picopico schreef:
Fly_high schreef:
Vrijmetselaars verhaal met aardig wat geld erachter heb ik ook al gezien, laten we zeggen dat mijn vertrouwen in mensheid inmiddels ongeveer 0 is :=

Ho wacht even, zijn vrijmetselaars nu ook al onderdeel van een complottheorie? Oké, het is ook best geheimzinnig allemaal, maar ja, ze bestaan wel echt. Ik ben hier jaren terug eens ingedoken. Ze hebben hele archieven die eeuwen terug gaan, houden lezingen en je kunt hun gebouwen soms bezoeken. Dat heb ik dus een keer gedaan (die in Alkmaar) en heb er daar toen ook een paar ontmoet.
Er zit een verschil tussen groepen die echt zijn "verzonnen" (hagedis mensen bv) en bestaande groepen die (ten onrechte) van allerlei zaken worden beschuldigd en zo een complottheorie worden ingetrokken of zelfs vervolgd.

De Illuminati hebben trouwens ook echt bestaan, maar zijn vermoedelijk al zo'n 2,5 eeuw niet meer actief :D

Ja klopt, mijn grootvader was lid van de vrijmetselaars, of zoals hij het noemde 'de Loge'.

Zelf weet ik er niet veel van, was vooral vriendjespolitiek waardoor hij een goede baan heeft weten te versieren met een laag diploma en veel vriendendiensten onder elkaar. Ze hebben nog een aparte begrafenis voor hem gehouden, maar daar zijn we niet naartoe geweest :Y)

Het is dus vooral iets symbolisch, een ledenclubje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:35

@Zebrastreep. Dat bestond toen ook. Social media bestond nog niet, dat is het grote verschil.
Google maar eens op de politicus Janmaat en alles wat er om hem heen gebeurd is. Dat is niet misselijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:37

Ik denk dat het te maken heeft met internet / social media .. daardoor kunnen berichten makkelijker verspreid worden, en kunnen mensen die er een verdienmodel van gemaakt hebben (of een godcomplex hebben) hun 'klanten' makkelijker en op grotere schaal bereiken..

neem daarbij dat niet iedereen berichten checkt op wat er precies staat, en dan heb je een goeie handel.. of je nu biostabilwater verkoopt, gezondheidsstenen, een geschriftenboek of een onafhankelijkheidscertificiaat... denk ik?

Edit: tegelijk met Rien10

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:47

Oh God, ja. De biostabil.
Ingestraald water, dat hadden we ook toen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:49

En Jomanda :j
(ja, zo oud ben ik)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:52

rien10 schreef:
@Zebrastreep. Dat bestond toen ook. Social media bestond nog niet, dat is het grote verschil.
Google maar eens op de politicus Janmaat en alles wat er om hem heen gebeurd is. Dat is niet misselijk.

Daar doel ik niet op ik weer dat het al eeuwen bestaat maar meer dat dat soort mensen meer in de picture komen en meer van zich laten horen. Het is sinds corona gewoon veel erger en opvallender geworden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:54

Cer schreef:
En Jomanda :j
(ja, zo oud ben ik)

Yep. Zij straalde het water in.
Later, na het Sylvia Millecam schandaal, mocht ze niet meer praten van haar spirituele gidsen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:01

Ja dat met Jomanda weet ik ook nog goed. Ik zapte altijd snel verder als ze ergens op tv was of de radio.

Op Twitter wordt vrijwel elke post of foto aangegrepen om er van allerlei rotzooi onder te plempen. Als Helga van Leur bijvoorbeeld een mooie foto plaatst of zoals gisteren iets over de warmte en met wat adviezen eronder, dan wordt het binnen notime volgegooid met anti-alles aanhangers. Echt verschrikkelijk. Volgens mij haken heel veel mensen gewoon af en blijven we straks zitten met die schreeuwers.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:02

Over Jomanda is trouwens een hele documentaire gemaakt op videoland. Ik kan het helaas niet kijken want ik heb geen abonnement. Maar wel gelijk even in de Wikipedia pagina gedoken erg interessant verhaal met wel een trieste wending als het gaat om het slachtoffer wat erdoor is gevallen.

Bizar dat mensen zo ver gaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:06

rien10 schreef:
Ik moet altijd zo vreselijk lachen om mensen die -vooral Corona gerelateerd- “zelf onderzoek hebben gedaan”. Dan spiek ik in hun profiel en zie dat ze winkel medewerker zijn of zo iets. Niet echt basis voor onderzoek.
Ik kan dit soort dingen ook niet lezen, niet interpreteren. Heb er thuis een zitten die dat wel kan. Da’s wel handig. :D

Sinds Corona hebben we er ook duizenden artsen en virologen bij lijkt het. Allemaal mensen die geen kaas hebben gegeten van wetenschap, onderzoek, hoe eea in elkaar steekt.
Maar toch een mening hebben nav iets wat op facebook stond of via twitter is gedeeld. Ik las laatst dat apenpokken een bijwerking zijn van het vaccin…. Tja…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:08

rien10 schreef:

daar valt het corona vaccin ook onder, en daar moesten we het niet over hebben.. ;-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:10

Het was misschien beter geweest als we het bij een paar miljoen bondscoaches hadden gehouden :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:23

Picopico schreef:
Fly_high schreef:

Misschien wat krom verwoord, vrijmetseaars bestaan zeker wel :) maar sommige verhalen van onze klanten die hele opmerkelijke dingen met geld doen in het kader van ene of andere vrijmetselaarsloge vallen redelijk in de complottheorieen hoek, laat ik het zo zeggen ;)

rien10 schreef:

Herken een wappie 1.0, ze hebben altijd "onderzoek gedaan" en zijn erg bezorgd dat anderen zich niet net zo grondig inlezen :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:25

Ik begrijp nog steeds niet hoe de term 'wappie' hier ooit voor in aanmerking is gekomen... maar goed :+

Overigens... die docus over bijv hagedismensen zijn echt mega interessant :j :D