Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:32

Azmay schreef:
Ik heb al met meerdere JGs persoonlijk gezellig gesprekken gehad over mijn eigen overtuigingen. Als ik het beu was gewoon gevraagd of ze wilde vertrekken dan kreeg ik een foldertje en was alles goed.

Een brief zou ik ook wel grappig vinden, maar ga hem niet inlijsten :+

Mijn man had vroeger zijn opa in huis wonen, en als er JG aanbelden werden die naar opa (die nogal doof was) doorverwezen. Opa hield die mensen dan gezellig bezig, en stoorde zich niet aan hun verhalen, want ja, hij hoorde nou eenmaal niet zo best. :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:35

Onali schreef:
Even over ongewenste post.
Ik krijg steeds post van oa de vriendenloterij en andere post Aan de bewoners van ... adres.

Ik heb me nu ingeschreven bij Postfilter en als het goed is krijg ik dan inderdaad niks meer.

Klopt, Postfilter werkt prima, is het enige wat die loterijpapiertroep tegenhoudt. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:38

Mars schreef:
Met iemand van hetzelfde geslacht trouwen mag bii geen enkel christelijk geloof zover ik weet. En als vrouw heb je sws weinig te vertellen, ook bij de JG. zaken als studeren etc is ook geen sprake van dat je dat mag.

Onzin hoor. Mn dochter studeert gewoon (en heeft drie paarden) voor je vertelt dat dat ook niet zou mogen …
En natuurlijk zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen. En als je de bijbelse verhalen leest over de vrouwen uit die tijd hadden ze juist heel
Invloed.

rien10

Re: Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:41

Wat bedoel je, Babootje, met “natuurlijk zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen”?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:18

Het was precorona maar toen is het een tijdje 2x per week geweest ondanks herhaaldelijk nee bedankt ook duidelijk aangegeven dat we rooms katholiek zijn en het zo prima vinden. Deze jehova's hielden er wat op na ik had gezegd echt geen interesse prive gaat het niet goed miskraam en mijn moeder borstkanker toen kreeg ik te horen ik doe volgende week wat in de bus want dan is god jullie aan het testen en het boekje wat ik kreeg ging er over dat het iets was wat we ergens aan verdiend hadden was toen zo boos.
toen dachten we er vanaf te zijn maar was maar voor 3 weken toen begon het weer weer herhaaldelijk nee gezegd en geen interesse na een paar weken was vriendlief het zat en heeft gezegd hoe rot dit ook klinkt wij aanbidden satan(tuurlijk niet waar) en sinds dien is het heel rustig

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:28

Die heb ik in mijn vorige woonplaats ook een keer moeten gebruiken, toen er een hardnekkig groepje door de wijk ging. Heeft toen inderdaad geholpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:42

rien10 schreef:
Wat bedoel je, Babootje, met “natuurlijk zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen”?

Zowel fysiek als mentaal. Of wil je dat ontkennen?
Ooit het boek gelezen "Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus?"
Mannen en vrouwen verschillen nu eenmaal van elkaar. Maar kunnen elkaar juist goed aanvullen door te begrijpen en te respecteren wat ze niet gemeen hebben. En zo een eenheid zijn.

Dat zou volgens mij hier ook prima kunnen, maar de negativiteit heerst helaas.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:46

Ho ho ho. Ik vraag wat je bedoelt. Waarom schiet je zo in de verdediging.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:55

De negativiteit heerst omdat mensen klaar zijn met dat geleur aan de deuren. Hier wordt gelukkig met een grote boog om ons huis heen gelopen, met dank aan mijn ruige echtgenoot, maar voor corona was het iedere paar maanden raak. En die paar extra opdringerigen hebben het verpest voor de rest.

Ik heb overigens live mogen meemaken wat het met iemand doet om uitgesloten te worden. Vreselijk, dat gun je niemand.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 00:03

Wat je zegt klopt imo niet geheel Babootje. Ik ken tenminste geen vrouwelijke ouderlingen, kringopzieners, vrouwelijke sprekers die lezingen houden, vrouwen die het gebed mogen uitspreken in de zaal. Ook het regelen van het geluid in de zalen, het rondgaan van de microfoons, notabene zelfs het aanwijzingen geven voor te parkeren: allemaal voor de mannen.
En voor je nu komt met jahoor vrouwen mogen dat wel, ja dat klopt, maar alleen wanneer er geen man aanwezig is om het te doen, en de vrouw moet dat dan doen met het hoofd bedekt. Wat ze wel mogen is langs de deuren (hoewel het uitdelen van gebieden om te prediken ook weer door mannen wordt gedaan), en in de gebouwen mogen ze de ramen lappen, stofzuigen, dweilen, en het toilet schoonmaken. Vrouwen worden in het geloof imo wel degelijk behoorlijk klein gehouden, ambitie hebben is nutteloos, ook in het huwelijk staat de vrouw onder de man, men is niet elkaars gelijke.

Trouwen met iemand van hetzelfde geslacht is niet toegestaan, daar hebben ze zelfs een kinderfilmpje van gemaakt. Hierin leert een moeder haar kind dat de ouders van een schoolvriendinnetje (een homoseksueel stel) niet goed bezig zijn en niet in het paradijs komen want het huwelijk moet bestaan uit een man en een vrouw. De moeder eindigt met: ...maar weet je wat? mensen kunnen veranderen, daarom prediken we ook! dus... wat ga je zeggen tegen je vriendinnetje?
https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... -huwelijk/

Studeren wordt door verschillenden wel gedaan, maar ook daar heb je families die liever zien dat men vol voor het geloof gaat. En gepusht worden in de gemeente, door ouderen, mannen met gezag maar ook familie en leeftijdgenoten vind ik ook een ding, daar is zeker een vorm van groepsdruk. Idem voor het laten dopen trouwens.

Ik heb overigens helemaal niks tegen het geloof of tegen de mensen, er gebeurd ook heel veel goeds. Maar er wordt ook veel recht gepraat wat imo gewoon krom is, en er is ook zeker een afkeer/walging richting homoseksualiteit.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:57

Een aantal religies (met name jehova's) is voornamelijk bangmakerij, naar mijn mening. Dit baseer ik op ervaringen die ik in het verleden heb opgedaan. Ook doopsgezinden zijn niet altijd even leuk, alsmede de pinkstergemeente. Gelukkig heb ik ook goede ervaringen met religies: een paar collega's volgen de Baptist-stroming en dat is zo'n verademing om mee om te gaan! Zij houden het geloof echt voor zichzelf. Als je iets wilt weten, dan moet je er om vragen. Uit zichzelf heb ik ze in al die jaren nog nooit iets over hun geloof horen zeggen. En ze zijn allesbehalve streng.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:00

Babootje schreef:
Mars schreef:
Met iemand van hetzelfde geslacht trouwen mag bii geen enkel christelijk geloof zover ik weet. En als vrouw heb je sws weinig te vertellen, ook bij de JG. zaken als studeren etc is ook geen sprake van dat je dat mag.

Onzin hoor. Mn dochter studeert gewoon (en heeft drie paarden) voor je vertelt dat dat ook niet zou mogen …
En natuurlijk zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen. En als je de bijbelse verhalen leest over de vrouwen uit die tijd hadden ze juist heel
Invloed.

Ik stelde de vraag wat je bedoelde Babootje en ik heb nog steeds geen helder beeld van wat je nu bedoelt. Moet je dochter dankbaar zijn dat ze mag studeren? Is het goed dat vrouwen volgens de bijbel invloed hebben? Bedoel je met dat er verschillen zijn wel of niet dat er -ondanks verschillen- een gelijkwaardigheid is?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 09:49

Telpeva schreef:
Trouwen met iemand van hetzelfde geslacht is niet toegestaan, daar hebben ze zelfs een kinderfilmpje van gemaakt. Hierin leert een moeder haar kind dat de ouders van een schoolvriendinnetje (een homoseksueel stel) niet goed bezig zijn en niet in het paradijs komen want het huwelijk moet bestaan uit een man en een vrouw. De moeder eindigt met: ...maar weet je wat? mensen kunnen veranderen, daarom prediken we ook! dus... wat ga je zeggen tegen je vriendinnetje?
https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... -huwelijk/

Brrr, hier krijg ik serieus de kriebels van.

En ook van dit soort teksten op jw.org:

Citaat:
ELKE christen valt onder het gezag van de volmaakte Jezus Christus. Maar als een zuster gaat trouwen, komt ze onder het gezag van een onvolmaakte man.

Citaat:
Het is te begrijpen als het een vrouw moeite kost onderworpen te zijn aan haar onvolmaakte man. Maar ze zal het makkelijker vinden de taak te vervullen die Jehovah haar heeft gegeven als ze de Bijbelse redenen voor onderworpenheid begrijpt en accepteert.

Citaat:
Een vrouw kiest ervoor zich aan haar man te onderwerpen omdat Jehovah dat van haar vraagt. (Lees Efeziërs 5:22-24.)

Citaat:
(Ps. 86:5). Een vrouw die snel vergeeft, zal het vaak makkelijker vinden onderworpen te zijn.

Gruwelijk, echt...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:16

Dus verschillen? Jazeker verschillen man en vrouw. Gelijkwaardig? Ook ja. Zeker zijn man en vrouw gelijkwaardig.
En dat het in de door mannen geschreven Bijbel anders staat, komt die mannen wel goed uit. Lekker makkelijk, je mag gewoon je zin doordrijven zonder dat je partner je in de weg staat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:53

Dat een vrouw onderdanig zou moeten zijn aan een man daar ga ik echt niet in mee. Zeer ouderwets\Oude Testament. Wat ik me afvraag ,bij degenen die hier wel in mee gaan, moet een vrouw dan ook onderdanig zijn aan een niet-gelovige man? Al zal het meestal zo zijn dat die toch niet in aanmerking komt als huwelijkspartner denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:51

anjali schreef:
Dat een vrouw onderdanig zou moeten zijn aan een man daar ga ik echt niet in mee. Zeer ouderwets\Oude Testament. Wat ik me afvraag ,bij degenen die hier wel in mee gaan, moet een vrouw dan ook onderdanig zijn aan een niet-gelovige man? Al zal het meestal zo zijn dat die toch niet in aanmerking komt als huwelijkspartner denk ik.

Ik ken een koppel waarvan de vrouw actieve Jehova getuige is en de man niet geloofd dus het kan wel blijkbaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:56

Ayasha schreef:
anjali schreef:

Ik ken een koppel waarvan de vrouw actieve Jehova getuige is en de man niet geloofd dus het kan wel blijkbaar.

Maar,volgens de regels van haar geloof zou ze onderdanig moeten zijn aan haar man.Alhoewel Jezus dan weer boven beiden staat.Echter,als je man dus niet (of anders-) gelovig is dan klopt deze hierarchische constructie niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:59

Natuurlijk klopt die constructie wel. Zij staat onder haar man, en denkt dat hij weer naar Jezus luistert. Hij heeft echter niets met die hele Jezus en kan dus zelf bepalen wat hij haar opdraagt.
Dat maakt haar naast gelovig ook gelijk goedgelovig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:01

En onderdrukt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:05

Geloof me, die vrouw is zo onderdanig aan haar man als een leeuwin aan een konijn. Daar zou ik me niet te veel zorgen om maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:10

oomens schreef:
Natuurlijk klopt die constructie wel. Zij staat onder haar man, en denkt dat hij weer naar Jezus luistert. Hij heeft echter niets met die hele Jezus en kan dus zelf bepalen wat hij haar opdraagt.
Dat maakt haar naast gelovig ook gelijk goedgelovig.

Nou nee,als je partner niet in Jezus gelooft dan zal hij ook niet naar Jezus luisteren.En dat weet je toch wel want ik neem aan dat daar wel eens over gesproken is?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:12

In de praktijk wellicht, maar het voorschrift is anders. De voorschriften lijken mij zo dat het gemiddelde paard in Nederland beter behandeld wordt dan een vrouw. Als een paard met een been trekt, wordt er meteen oe en ah geroepen terwijl je de vrouw mag afblaffen, beknotten in haar vrijheid, seksuele voorkeur mag ontnemen, beroepskeuze beperken en ga zo maar even door. Dit is echt anno 1715

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:12

rien10 schreef:
In de praktijk wellicht, maar het voorschrift is anders. De voorschriften lijken mij zo dat het gemiddelde paard in Nederland beter behandeld wordt dan een vrouw. Als een paard met een been trekt, wordt er meteen oe en ah geroepen terwijl je de vrouw mag afblaffen, beknotten in haar vrijheid, seksuele voorkeur mag ontnemen, beroepskeuze beperken en ga zo maar even door. Dit is echt anno 1715

Dat is in elk geloof zo. Daar blinken de jehova's niet eens perse in uit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:13

Ayasha schreef:
Geloof me, die vrouw is zo onderdanig aan haar man als een leeuwin aan een konijn. Daar zou ik me niet te veel zorgen om maken.

Ik maak me er zorgen over, het is grondwettelijk fout en moreel verwerpelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:13

Ayasha schreef:
rien10 schreef:

Dat is in elk geloof zo. Daar blinken de jehova's niet eens perse in uit.

Ik vind ook dat ieder geloof zuigt. Niet alleen Jehova's.

Edit, geloven niet, kerk wel.