Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:24

Dankjewel allemaal :knuffel:

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:34

Gecondoleerd, Imandra.

OleJon
Berichten: 2532
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:21

Karl66 schreef:
Om te beginnen gecondoleerd Imandra.

Hahatjoe, als ik het over goed bestuur heb, dan heb ik het over een overheid, die niet achterover gaat hangen als er een crisis is, zoals deze pandemie, maar actie gaat ondernemen.

En je prima zien of vaccinaties tot een grotere sterfte leiden en dat geldt ook voor long covid. Daarvoor bestaat statistiek en met deze grote aantallen, kan je met een gigantisch grote zekerheid bepalen of er oversterfte door vaccins of door long covid is. En dat is de reden waarom hahatjoe uit haar nek banketstaaf.


Wou je beweren dat de overheid goede keuzes hebt gemaakt, betreft de pandemie? De ene belangenverstrengeling en fouten komen aan het licht. Betreft de wob documenten

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:24

Olejon, dat zegt Karl niet, dat maak jij er van.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:34

Nee, dat wou ik niet beweren. Ik zeg dat ze actie hebben ondernomen. Voor een deel hebben ze goede keuzes gemaakt en voor een deel slechte. En met de kennis van nu zouden ze waarschijnlijk meer goede keuzes hebben gemaakt en helaas nog steeds een aantal slechte. Alleen was dat niet het punt waar het over ging. Het ging erover dat acties ondernemen op zich een kwestie van goed bestuur is.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:56

Karl66 schreef:
Voor een deel hebben ze goede keuzes gemaakt en voor een deel slechte. En met de kennis van nu zouden ze waarschijnlijk meer goede keuzes hebben gemaakt en helaas nog steeds een aantal slechte.


Kun je een voorbeeld geven waar men daadwerkelijk geprobeerd heeft iets te verbeteren en waarvan we het nu anders en beter aan zouden pakken?

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:24

Nee Shadow0, want ik ben wel klaar met jouw idee dat het alleen maar goed kan zijn als het volgens jouw ideeën gedaan is. Ga daar maar lekker met jezelf over discussiëren.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:43

Karl66 schreef:
Nee Shadow0, want ik ben wel klaar met jouw idee dat het alleen maar goed kan zijn als het volgens jouw ideeën gedaan is. Ga daar maar lekker met jezelf over discussiëren.


Flauwe reactie hoor. Dit gaat echt helemaal niet om wat 'ik' redelijk vind, maar gewoon om hoe er gehandeld is. Genoeg Kamerleden die dat ook regelmatig aan de orde proberen te stellen.

Dit is een regering die uitblinkt in allerlei vage algemeenheden. Het is nogal makkelijk om in het algemeen te zeggen dat er 'dingen niet goed gegaan zijn' en dat we daar zeker 'lessen uit zullen trekken' maar het is betekenisloos als er vervolgens niets gedaan wordt. Wat ging er precies niet goed? Wat is de les die men eruit trekt? Hoe kon dat op die manier ontstaan? Hoe is dat nu veranderd?

Dat lijken mij essentiele vragen, daar gaat het toch om bij besturen? Je bedenkt wat je wilt bereiken, je benoemt dat, je werkt er naartoe om die veranderingen daadwerkelijk te bereiken, en daarna kun je het evalueren langs aandachtspunten die je kunt benoemen.

Waarom zo'n flauwe reactie? Er is hier in dit topic, of in elk geval de vorige edities, best veel geschreven over de kwaliteit van wetenschap en waarom dat niet alleen maar een willekeurige mening is die de volgende dag weer anders kan zijn. Zo zouden we ons bestuur toch ook moeten kunnen bekijken?

(En dit is ook een vraag aan anderen. Niet aan de wappies, maar aan de mensen die juist de wetenschap verdedigen. Wat zijn de lessen die men nu trekt uit corona? Wat wil men qua bestuur volgens jullie anders doen de volgende keer en hoe? Want ik kan het echt niet vinden.)

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:46

In NL weet ik het niet want dat krijg ik niet allemaal mee. Het Zwitserse aanbevelings rapport staat online. De regering heeft daar deze week op gereageerd in de pers.

Uit internationale wetenschap is inmiddels duidelijk dat lockdowns (Europese versie) geen oversterfte voorkomen, maar wel spreiden.
Tevens weet men nu dat korte hevige maatregelen beter nageleefd worden dan langdurige regels die zelfs contra productief worden. Die artikelen zijn ergens in het vorige topic al aangehaald.

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:51

Dat kun je ook niet vinden aangezien er nog geen echt beleid is los van een aantal algemeenheden. Dat reken ik onze regering wel aan, na dik twee jaar nog steeds geen duidelijkheid over een te volgen stappenplan mocht het weer uit de hand lopen.
Dat er veel te traag is gereageerd , verkeerde prioriteiten zijn gesteld, allemaal waar.
Één tip voor een volgend keer, van dissel eruit en het red team aan stellen lijkt me een stuk beter.
En huur je deskundigen in dan ook niet proberen hun adviezen te verdraaien, af te zwakken .
Ik snap heel goed dat er de eerste maanden behoorlijke fouten zijn gemaakt , nieuw virus, op grote schaal stress maar nu had er allang een plan van aanpak voor een volgend keer moeten liggen.
Maar het lijkt er weer op dat het een ieders voor zich en God voor ons allen situatie .

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:08

Hetgene waar ik me het meeste zorgen over maak is de toegenomen aggressie, vooral tegen de hulpverlening. Mijn stalgenoot rijdt ambulance en nog nooit heeft ze zo vaak politie assistentie gevraagd als tijdens covid. Idem met de grote ziekenhuizen.
Ik hoop dat we dat al maatschappij weer kunnen afvloeien maar ik vrees van niet.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:19

Shadow0, we hebben deze discussie al vaker gevoerd en elke keer zie je kans om alles vanuit slechts één perspectief te kunnen zien, namelijk hoe er volgens jou gehandeld zou moeten zijn, niet volgens de wetenschap, niet volgens de haalbaarheid in de samenleving, maar enkel vanuit jouw perspectief, waarbij jij helemaal niet openstaat voor discussie of een andere mening. Ik ben wel klaar met dit soort zinloze discussies met jou, als iemand anders die nog wil voeren, prima, maar ik vind een discussie met jou zonde van mijn tijd en energie.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:31

Karl66 schreef:
Shadow0, we hebben deze discussie al vaker gevoerd en elke keer zie je kans om alles vanuit slechts één perspectief te kunnen zien, namelijk hoe er volgens jou gehandeld zou moeten zijn, niet volgens de wetenschap, niet volgens de haalbaarheid in de samenleving, maar enkel vanuit jouw perspectief, waarbij jij helemaal niet openstaat voor discussie of een andere mening.


Dat zeg je vaker maar het is echt niet zo. Ik sta heel erg open voor wetenschap. Volgens mij wijk ik in mijn opvattingen ook nergens af van de algemene wetenschappelijke opvattingen. Ik vind de haalbaarheid heel relevant, ik vind vooral dat daar vanaf het begin af aan veel meer aandacht aan gegeven mag worden, en volgens mij is het standpunt wat ik daar vooral over heb herhaald dat je niet moet beginnen met verbieden als je niet op zoek gaat naar andere manieren om het te bereiken zonder verboden. Ook bij teruglezen vind ik dat persoonlijk niet echt een extreem perspectief. Er is heel veel ruimte voor verschillende invullingen. (Wel graag met onderbouwing, want die mist zo vaak. Maar dat is geen onredelijk idee toch, als je de wetenschap en draagvlak en haalbaarheid belangrijk vindt? Dat die dingen ook onderbouwd worden?)

Ik vind het nogal vervelend dat je steeds doet alsof ik iets zeg wat echt mijn opvatting niet is. En tegelijkertijd wil je nergens ingaan op de inhoud zelf.

(Maar ook, voer die discussie niet voor mij, maar vooral omdat het een belangrijke discussie is die we moeten voeren over de kwaliteit van bestuur.)

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:37

Al een 9de topic zie ik.

Imandra rot meid dat je oma is overleden. Gecondoleerd en sterkte.

Hier in Frankrijk zijn ook alle maatregelen al een tijdje afgeschaft en ik vind het heerlijk en het was zo gewend. Weinig last hebben we hier gehad van al die maatregelen maar nu het niet meer hoeft vind ik het fijn en ik vind het prima dat nog steeds heel veel mensen wel mondmaskertjes dragen.

Inderdaad is nu het grote terugkijken begonnen. Ik vind dat Frankrijk het niet verkeerd gedaan heeft en ik/ wij hebben er vrede mee hoe het hier gegaan is. Dus goed.
Omdat ik niet in Nederland woon kan ik er weinig over zeggen. Wel vond ik het heerlijk om gisteren al die hossende mensen te zien op TV op het chassé terrein in Breda (heb ik vlak bij gewoond). Dus we hebben even mee gevierd koningen dag.


Sizzle schreef:
Hetgene waar ik me het meeste zorgen over maak is de toegenomen aggressie, vooral tegen de hulpverlening. Mijn stalgenoot rijdt ambulance en nog nooit heeft ze zo vaak politie assistentie gevraagd als tijdens covid. Idem met de grote ziekenhuizen.
Ik hoop dat we dat al maatschappij weer kunnen afvloeien maar ik vrees van niet.

Ik heb dat precies hetzelfde. Het lijkt allemaal zo agressief geworden voor hulpverleners, journalisten etc.


Sizzle schreef:
In NL weet ik het niet want dat krijg ik niet allemaal mee. Het Zwitserse aanbevelings rapport staat online. De regering heeft daar deze week op gereageerd in de pers.

Uit internationale wetenschap is inmiddels duidelijk dat lockdowns (Europese versie) geen oversterfte voorkomen, maar wel spreiden.
Tevens weet men nu dat korte hevige maatregelen beter nageleefd worden dan langdurige regels die zelfs contra productief worden. Die artikelen zijn ergens in het vorige topic al aangehaald.

INteressant. Ik ben al een tijdje niet in het covid topic geweest want op een gegeven ogenblik vond ik ook wel dat er alles over geschreven was. Dus voor mij is dit wel interessant om te lezen.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:02

Sizzle schreef:
Uit internationale wetenschap is inmiddels duidelijk dat lockdowns (Europese versie) geen oversterfte voorkomen, maar wel spreiden.
Tevens weet men nu dat korte hevige maatregelen beter nageleefd worden dan langdurige regels die zelfs contra productief worden. Die artikelen zijn ergens in het vorige topic al aangehaald.


Niet echt nieuws. Alleen officieel bevestigd.

Het eerste was een rekenkundig sommetje wat twee jaar geleden al helder was. Ook al meermalen op deze draden gepasseerd. Jij had het ook al geschreven.

Het tweede is ook een open deur intrappen mbt wat ééuwen helder is.

Vind het net als met nieuw onderzoek onderbouwd bevestigen dat zwaartekracht bestaat.

In China gaan uiteindelijk ook nét zoveel mensen aan Covid sterven en is de weerstand tegen de regels overduidelijk. Wederom voorbeeld van hetzelfde alleen extremer.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:10

Ik zeg ook niet dat het nieuws is :)*

Wat mij echt het meeste geirriteerd heeft deze pandemie is dat vanwege de vliegtuiglobby en het gebrek aan plek in het OV bestaande kennis van andere ziektes knalhard genegeerd is.
Heel kort voor dat covid kwam was er een goed onderzoek gedaan naar maskers en aerosolen. Daarin was goed aangetoond dat spatbesmetting tegengehouden wordt, maar aerosol besmetting niet.
Dus wat doen we wereldwijd….aerosolen ontkennen 8)7
Ook is al heel lang bekend dat bij reizen met een besmet persoon (Sars, Mers, TBC) 2 rijen vrij moet laten in een vliegtuig.

Daar had men gewoon eerlijk moeten zijn dat het risico vrijwillig is.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:41

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
Shadow0, we hebben deze discussie al vaker gevoerd en elke keer zie je kans om alles vanuit slechts één perspectief te kunnen zien, namelijk hoe er volgens jou gehandeld zou moeten zijn, niet volgens de wetenschap, niet volgens de haalbaarheid in de samenleving, maar enkel vanuit jouw perspectief, waarbij jij helemaal niet openstaat voor discussie of een andere mening.


Dat zeg je vaker maar het is echt niet zo. Ik sta heel erg open voor wetenschap. Volgens mij wijk ik in mijn opvattingen ook nergens af van de algemene wetenschappelijke opvattingen. Ik vind de haalbaarheid heel relevant, ik vind vooral dat daar vanaf het begin af aan veel meer aandacht aan gegeven mag worden, en volgens mij is het standpunt wat ik daar vooral over heb herhaald dat je niet moet beginnen met verbieden als je niet op zoek gaat naar andere manieren om het te bereiken zonder verboden. Ook bij teruglezen vind ik dat persoonlijk niet echt een extreem perspectief. Er is heel veel ruimte voor verschillende invullingen. (Wel graag met onderbouwing, want die mist zo vaak. Maar dat is geen onredelijk idee toch, als je de wetenschap en draagvlak en haalbaarheid belangrijk vindt? Dat die dingen ook onderbouwd worden?)

Ik vind het nogal vervelend dat je steeds doet alsof ik iets zeg wat echt mijn opvatting niet is. En tegelijkertijd wil je nergens ingaan op de inhoud zelf.

(Maar ook, voer die discussie niet voor mij, maar vooral omdat het een belangrijke discussie is die we moeten voeren over de kwaliteit van bestuur.)


Dan moet je vooral iemand zoeken die wel bereid is om een discussie met je te voeren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:49

Sizzle schreef:
Ik zeg ook niet dat het nieuws is :)*

Wat mij echt het meeste geirriteerd heeft deze pandemie is dat vanwege de vliegtuiglobby en het gebrek aan plek in het OV bestaande kennis van andere ziektes knalhard genegeerd is.
Heel kort voor dat covid kwam was er een goed onderzoek gedaan naar maskers en aerosolen. Daarin was goed aangetoond dat spatbesmetting tegengehouden wordt, maar aerosol besmetting niet.
Dus wat doen we wereldwijd….aerosolen ontkennen 8)7
Ook is al heel lang bekend dat bij reizen met een besmet persoon (Sars, Mers, TBC) 2 rijen vrij moet laten in een vliegtuig.

Daar had men gewoon eerlijk moeten zijn dat het risico vrijwillig is.


O echt, het verbaast me niet. En toch schrik ik er wel van ergens. Die aerosolen ontkenning is heel ver gegaan ook bij het RIVM werd het grotendeels ontkend. En nog steeds zijn er mensen die er niet in geloven.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:58

Sizzle schreef:
I
Ook is al heel lang bekend dat bij reizen met een besmet persoon (Sars, Mers, TBC) 2 rijen vrij moet laten in een vliegtuig.


En de lucht adequaat gefilterd circuleren/verversen.
Maar ja... het grotere belang van de grootgeldlobbies; de overheid weet best :roll:

Citaat:
Daar had men gewoon eerlijk moeten zijn dat het risico vrijwillig is.


Tja, daar zeg je wat. Over heel wat meer zeg ik dan. Betreft wat mij betreft het hele (samen)leven.

*\%/* of wat minder, maar veiliger voélend. Ja ´voelend´ wat het is nu officieel; als je nummer erop staat krijgt je het tóch. Kan je maar beter voordien max, genieten *D

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:29

Ik heb net voor mijn werk wat samengevat over een bepaalde medische ingreep.
In een artikel uit 2020 (early covid) schreef de auteur dat de meeste aerosolen vrijkomen bij praten, niezen en boren (met een boormachine) en dat chirurgische maskers onvoldoende beschermen.
En wat doen we? We geven uitgerekend verpleegpersoneel en thuiszorg dat nogal regelmatig praat tegen de patient een chirurgisch masker +:)+

Edit: af = onvoldoende
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 29-04-22 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:31

Wat moet je ze dan geven Sizzle? Zo'n spat ding?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:31

Nee een FFP2.
Dat is geen verrassing want daar zijn ze (deels) voor gemaakt (nauw sluitend en fijn partikel filter) en chirurgische maskers per definitie niet.

Een spatscherm doet sowieso niets, tenzij iemand je direct in je gezicht spuugt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:34

Dat bedoel ik Sizzle. Als daar van meet af aan op ingespeeld was, door veel meer nadruk op ventileren en bescherming die meer doet dan chirurgische mondkapjes, dan had dat wellicht een hoop leed kunnen voorkomen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:35

Sizzle schreef:
Nee een FFP2.
Dat is geen verrassing want daar zijn ze voor gemaakt (nauw sluitend en fijn partikel filter) en chirurgische maskers per definitie niet.

Volgens de auteur van jouw artikel zouden chirurgische maskers toch afdoende beschermen? Dat spreek je nu zelf tegen door te zeggen dat ze dat per definitie niet zijn.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:35

Oh, good catch!!
Dat is natuurlijk een domme typo. Ga ik even corrigeren. Dat moet onvoldoende zijn.