Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spenk schreef:Iedereen roept wel inschrijven woningbouw maar dat gaat natuurlijk alleen maar op als TS daarvoor in aanmerking komt. Als ze ruim boven die verdiengrens zit gaat dat natuurlijk niet.
smurffie schreef:Daarbij, is je huidige salaris geen garantie voor de toekomst.
Zeker met een partner die je zo weinig gunt, kan je toekomst wel eens onzeker zijn.
Stel je staat 10 jaar voor niks ingeschreven kost dat je 150 euro? Ik denk dat we meer geld verspillen in ons leven, de ts zeker als ze wel verbouwingen betaald die ze nooit meer terug zal zien als het fout loopt.
Alenthe05 schreef:Ik heb het gehele topic gelezen met grote ogen en vraagtekens....
Hij heeft het alleen maar over uitmekaar gaan... Hoe zit het met zijn vertrouwen in alles. Als hij er nu al geen vertrouwen in heeft waar begint hij dan aan... En jij ook.
Toen wij dit huis kochten woonden wij in mijn koopappertement. Alleen toen ik het verkocht had ik mega restschuld die ik zelf wou afbetalen, tenslotte was het mijn hypotheek. Voordat wij het nieuwe huis kocht GP aangegaan met partnervoorwaarden en vanalles daarin laten beschrijven. Mochten we uit mekaar gaan dan is de restschuld van mij. Mijn lief zei; Als ik niet mee betaal aan die restschuld kunnen wij jaren niet samen leven, in de zin van jij bent alleen maar aan het afbetalen. Hij heeft meebetaald om samen een nieuwe start te gaan maken als setje.
Hij kan ook gaan omdenken... Als je samen een toekomst op wil gaan bouwen zal de een wat moeten laten en de ander wat moeten geven. Het huis hoeft niet gelijk op 2 namen oid maar vind de verhouding wel erg schreef.
Jullie zouden alle vaste laten van jullie even op kunnen schrijven wat voor het huis is.
Bijv Hypotheek is 700
Als jullie een gezamelijk rekening hebben zou jij die 700 op die rekening kunnen storten. Staan jullie quite en hebben jullie dezelfde lasten. Dan berekenen jullie alle overige kosten waar jullie beide gebruik van maken, denk aan tv internet gwl en woonverzekeringen. Dit is bijv ook 700, dit delen jullie door 2 en beide storten dit over naar die gezamelijke rekening.
Jij betaald dan 1000 naar die gezamelijke rekening en hij 300 en betaald die 700 hypotheek zelf. Jullie eigen verzekeringen, telefoon rekeningen ed zijn dan voor eigen rekening. ER vanuit gaande dat alle vaste lasten van die rekening gaan. Dan nog een X bedrag wat jullie voor de boodschappen gaan besteden naar die gezamelijke rekening.
Zo leg jij evenredig geld in. Willen jullie iets leuks/ verbouwing dan zouden jullie samen kunnen gaan sparen voor dat. Maar zolang de verhoudingen ed zo schreef zijn zou ik die verbouwingen even in de koelkast laten staan.
Maar ga advies inwinnen bij iemand die overal van op de hoogte is mbt familie recht ed!
ingvdh schreef:@Alenthe05, ik vind jouw rekenvoorbeeld dus niet evenredig. Ts stopt in dan meer geld in het huishouden dan haar vriend.
Ts zou alleen een stukje rente moeten inleggen voor de “huur” niet het volledige bedrag dat hij aan hypotheek kosten kwijt is per maand. Als hij niet wil dat ze een stukje huis opbouwt dan moet ze ook niet meebetalen aan de hypotheek, die kosten zijn dan volledig van hem, dat ze hem een huur betaald in de vorm van rente kosten prima. Maar niet meer.
Maar ze moeten er samen uitkomen. Dat haar vriend zekerheid wil is goed, maar die zekerheid moet hij ts ook gunnen en dat gebeurd nu niet.
Haar bankrekening wordt geplunderd om zijn huis te verbeteren en als het puntje bij het paaltje komt krijgt zij helemaal niets en heeft hij een mooi verbouwd huis.
Roodvos schreef:ingvdh schreef:@Alenthe05, ik vind jouw rekenvoorbeeld dus niet evenredig. Ts stopt in dan meer geld in het huishouden dan haar vriend.
Ts zou alleen een stukje rente moeten inleggen voor de “huur” niet het volledige bedrag dat hij aan hypotheek kosten kwijt is per maand. Als hij niet wil dat ze een stukje huis opbouwt dan moet ze ook niet meebetalen aan de hypotheek, die kosten zijn dan volledig van hem, dat ze hem een huur betaald in de vorm van rente kosten prima. Maar niet meer.
Maar ze moeten er samen uitkomen. Dat haar vriend zekerheid wil is goed, maar die zekerheid moet hij ts ook gunnen en dat gebeurd nu niet.
Haar bankrekening wordt geplunderd om zijn huis te verbeteren en als het puntje bij het paaltje komt krijgt zij helemaal niets en heeft hij een mooi verbouwd huis.
Precies dit. Om bij het rekenvoorbeeld te blijven. Als vriend maandelijks €700 betaald en de verhouding is €500 aflossing en €200 rente, dan betaald TS alleen de helft van de rente. Dus €100 is voor TS aan "huur" en vriend betaald €600 rente en aflossing.
En alle overige kosten voor het gezamenlijke huishouden delen.
elmiran schreef:Ik betaal inderdaad niet mee aan de hypotheek omdat als we ooit uit elkaar gaan hij mij niet uit wil kopen, en het huis niet wil verkopen.
Wel betaal ik de boodschappen, en vaak het eten als we wat laten bezorgen. we hebben mijn auto alleen nog, daar rijdt hij ook in. Alle kosten zoals reparaties, en benzine betaal ik.
chevax schreef:TS, waarom ga je door met betalen aan/geld opzij zetten voor verbouwingen? Er zijn hier zoveel bruikbare tips voorbijgekomen, waarbij die van FloortjeM de meest betrouwbare is, en toch zet je geld op zijn spaarrekening om een verbouwing te betalen waar jij niets aan hebt als je relatie stukloopt? Tenminste, zo lees ik het.
Nogmaals: dat hij zijn huis niet wil delen, is zijn goed recht. En als jullie daar allebei een goed gevoel over hebben, is het oké. Maar jij hebt geen goed gevoel. Sorry voor de harde woorden, maar in zo'n relatie gaan toch alle alarmvlaggen omhoog?
Wat is zijn reactie als je zegt "ik betaal jou een bepaald bedrag "huur" per maand en de boodschappen delen we". Als hij het daar niet mee eens is, zou ik snel op zoek gaan naar een eigen woning. Je ziet zelf toch ook wel dat dit scheef is?
Menino schreef:chevax schreef:TS, waarom ga je door met betalen aan/geld opzij zetten voor verbouwingen? Er zijn hier zoveel bruikbare tips voorbijgekomen, waarbij die van FloortjeM de meest betrouwbare is, en toch zet je geld op zijn spaarrekening om een verbouwing te betalen waar jij niets aan hebt als je relatie stukloopt? Tenminste, zo lees ik het.
Nogmaals: dat hij zijn huis niet wil delen, is zijn goed recht. En als jullie daar allebei een goed gevoel over hebben, is het oké. Maar jij hebt geen goed gevoel. Sorry voor de harde woorden, maar in zo'n relatie gaan toch alle alarmvlaggen omhoog?
Wat is zijn reactie als je zegt "ik betaal jou een bepaald bedrag "huur" per maand en de boodschappen delen we". Als hij het daar niet mee eens is, zou ik snel op zoek gaan naar een eigen woning. Je ziet zelf toch ook wel dat dit scheef is?
Ik denk dat je wel in dit hele scenario rekening moet houden dat dit het perspectief is van TS, die ergens ook wel voelt dat het niet klopt.
Doet het ook niet. Maar wij kennen de belevingswereld van haar vriend niet.
Het kan dat vriend nog even aan het idee moet wennen hè.... Geld is altijd lastig, blijft een ego-ding. Bij mij gaan ook de nekharen overeind staan van dit topic, vandaar dat ik nu juist even advocaat van de duivel speel.
Het kan best dat vriend gewoon overvallen is door deze hele kwestie, er nog nooit over nagedacht heeft, een beetje in paniek is ("want zijn pensioen") en nu hele domme dingen gaat roepen. Het gevaar van internetfora vind ik altijd dat mensen maar meteen roepen dat de hele relatie bout is. Terwijl vriendlief misschien gewoon een slechte dag had en ineens zijn pensioen in rook zag opgaan.
Nogmaals..... Ik wil niet zeggen dat ik het eens ben met je vriend. Maar geef het eventjes een beetje tijd (geen maanden).
Ga een lekkere wandeling maken waarbij je aangeeft het er nog even over te willen hebben, babbel een beetje, en kijk of je tot een compromis kunt komen (en geef evt. een termijn waarin je vriend er nog even over na kan denken.
Of plan alvast een ander etentje, of wandeling, of iets luchtigs waarbij jullie het erover gaan hebben, waarbij je van te voren aangeeft dat je hoopt dat je vriend zelf een oplossing heeft en welke risico's je daar niet bij wil lopen.
Heeft je vriend het gevoel dat hij autonomie heeft, daar worden vriendjes blij van, maar kaart je ook goed je belangen aan.).
Ik denk dat het juist belangrijk is om er niet met twee benen tegelijk in te gaan. Want misschien is het ook een beetje een kwestie van paniek, en een tijdelijk protesterend ego. En dan is het onwijs zonde om daarvoor een (verder hopelijk fijne) relatie op te geven.
Hij is ook terug gekomen op het idee dat TS maar bij zijn ouders moet gaan wonen (want whuut......) mocht hem iets overkomen. Dus er zit nog iets van onderhandelingsruimte
en dat zou dan juist wel weer erg volwassen zijn van deze jongeman, die nu niet zo volwassen overkomt op basis van dit verhaal
Iinge_ schreef:Ik vind dit topic best wel heftig om te lezen. Ik denk dat het een heel goed idee is om eerst met een notaris te gaan praten, zonder dat je vriend hierbij is. Al is het maar om goed inzicht te krijgen in het gehele plaatje en hoe dit allemaal werkt, zonder invloed van je vriend.
Ik ben namelijk heel bang dat je zeer benadeeld word op financieel gebied.
Wat ik namelijk lees is dat hij graag de financiën volledig gescheiden wil houden en dat hier geen discussie over mogelijk is. Het huis is zijn eigendom, hij kiest ervoor om de maandlasten van de woning zelf te dragen en dat jij geen eigenaar wordt.
Maar waarom zou je dan ook maar iets investeren in zijn woning? Dat is van hem, niet van jou. Jij geeft hem dan een keuken + alle winst die daarbij komt kijken qua overwaarde.
Het is naar mijn idee heel simpel, als je investeert in een keuken investeer je in de waarde van de woning, dan word je dus voor een bepaald deel eigenaar.
Als hij dat niet wil, dan investeer je dus ook niet. Dan kun je beter investeren in een toekomst, mocht het ooit uit gaan. Jij moet dan namelijk ook iets hebben om op terug te vallen. Neem dat zeker mee in je financiële plaatje.
Kortom, ga met iemand praten die hier verstand van heeft, neem desnoods een goede vriend(in), familielid o.i.d. maar niet je vriend.
Ohja edit: ga ook nogmaals jullie hele financiële situatie door. Jij betaalt eigenlijk alles en hij de woning?
Alle gezamenlijke zaken zou je samen moeten betalen. Wat van hem is, zou hij zelf moeten betalen. Het werkt nu allemaal in zijn voordeel zoals ik het lees.
anjali schreef:Iinge_ schreef:Ik vind dit topic best wel heftig om te lezen. Ik denk dat het een heel goed idee is om eerst met een notaris te gaan praten, zonder dat je vriend hierbij is. Al is het maar om goed inzicht te krijgen in het gehele plaatje en hoe dit allemaal werkt, zonder invloed van je vriend.
Ik ben namelijk heel bang dat je zeer benadeeld word op financieel gebied.
Wat ik namelijk lees is dat hij graag de financiën volledig gescheiden wil houden en dat hier geen discussie over mogelijk is. Het huis is zijn eigendom, hij kiest ervoor om de maandlasten van de woning zelf te dragen en dat jij geen eigenaar wordt.
Maar waarom zou je dan ook maar iets investeren in zijn woning? Dat is van hem, niet van jou. Jij geeft hem dan een keuken + alle winst die daarbij komt kijken qua overwaarde.
Het is naar mijn idee heel simpel, als je investeert in een keuken investeer je in de waarde van de woning, dan word je dus voor een bepaald deel eigenaar.
Als hij dat niet wil, dan investeer je dus ook niet. Dan kun je beter investeren in een toekomst, mocht het ooit uit gaan. Jij moet dan namelijk ook iets hebben om op terug te vallen. Neem dat zeker mee in je financiële plaatje.
Kortom, ga met iemand praten die hier verstand van heeft, neem desnoods een goede vriend(in), familielid o.i.d. maar niet je vriend.
Ohja edit: ga ook nogmaals jullie hele financiële situatie door. Jij betaalt eigenlijk alles en hij de woning?
Alle gezamenlijke zaken zou je samen moeten betalen. Wat van hem is, zou hij zelf moeten betalen. Het werkt nu allemaal in zijn voordeel zoals ik het lees.
Volgens mij is het niet zo dat als je investeert in een woning,dat je dan gedeeltelijk eigenaar zou worden.Ik heb een huurwoning maar mij is gezegd,als ik een andere (nieuwe dus) keuken zou willen ,dat ik die zelf zou moeten betalen. En ik word dan echt niet gedeeltelijk eigenaar van de woning.Er zijn zelfs mensen die,als ze hun huurwoning verlaten,de zelf aangebrachte verbeteringen er weer uit moeten slopen en de woning in de oorspronkelijke staat terugbrengen!