Hoeveel uren [***] jij ‘gratis’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel extra uren maak je waarvoor je niet betaald krijgt? (Per week)

0 uur
335 (58%)
1-5 uur
168 (29%)
6-10 uur
37 (6%)
10+ uur
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 569

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:08

Exitium schreef:
chevax schreef:
Als werkgever wordt er vanalles van je verwacht en dat is logisch. Maar die stellige meningen van "nul, nada, noppes" vind ik eigenlijk ook best wel iets. Werkgevers worden, ook op Bokt, vaak tot de grond afgebrand. Want: mijn werkgever heeft geen begrip voor mijn omstandigheden. Bijvoorbeeld bij het overlijden van een huisdier.. Er is een keer een topic geweest waarin het als een misdaad werd gezien dat een werkgever verwacht dat je dan komt werken óf een vrije dag opneemt. En ik kan me dat tot bepaalde hoogte voorstellen. Maar komt het niet van beide kanten? Wat is zo erg aan vijf minuutjes als je je werk nog niet af hebt, een call uitloopt of wat dan ook? Hier hebben we goede afspraken en is niemand zo strikt. Ik niet naar de mensen die voor me werken en de mensen die voor ons werken op hun beurt ook niet.

@Lante, hiernaast is ook een gezinshuis. Ze krijgen niet elke minuut vergoed, maar er zijn ontzettend veel regelingen, tegemoetkomingen en subsidies. Worden jullie goed ondersteund door bijv Jeugdzorg?

Is ook een beetje afhankelijk van hoe de werkgever is denk ik. Ik heb er geen problemen mee om wat langer door te gaan (gisteren ben ik ook een uur langer doorgegaan), en misschien compenseer ik daar vandaag wat van maar als het niet uitkomt niet. Als ik dan een keertje een privéafspraak heb waardoor ik midden op de dag een uurtje weg ben wordt er ook niet moeilijk over gedaan, dat schrijf ik dan ook niet.

Ik heb in het verleden ook een werkgever gehad die een enorme controlfreak was. Die vond dat je enkel drinken mocht halen en naar het toilet mocht in je pauze, en dat je verder op je werkplek aan het werk moest zijn. Los van het feit dat ik hem gelijk verteld heb dat ik geen robot ben en soms ook écht tussendoor naar het toilet moet, is dat een baas waar ik geen minuut langer voor blijf.

Kan me voorstellen dat je daar niet wilde blijven.
Ik denk dat het vaak een beetje geven en nemen is.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:16

chevax schreef:
Wat is zo erg aan vijf minuutjes als je je werk nog niet af hebt, een call uitloopt of wat dan ook? Hier hebben we goede afspraken en is niemand zo strikt.

Ligt er denk ik aan, want hier kan 5 minuten langer blijven ook betekenen dat je je trein of bus mist en je gelijk ook een half uur later thuis bent. In dat geval 'kost' 5 minuten langer blijven je totaal 30 minuten van je vrije tijd en ik hoor nog te vaak over werkgevers die de waarde van vrije tijd onderschatten. Dus als een collega stipt op tijd de call uit gaat om de trein te halen dan snap ik dat volledig.

Als ik thuiswerk dan ben ik zelf wat makkelijker en ik ben ook relatief makkelijk qua thuis inloggen, bijv. als er op zondag een serverupgrade is, maar ik schrijf wel alles. :D

Een collega deed dat eerst niet zo stipt en toen hij dat wel ging doen, kwam hij erachter dat hij ongemerkt best wel wat uurtjes per week meer werkte dan hij dacht.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:35

Shae schreef:
chevax schreef:
Wat is zo erg aan vijf minuutjes als je je werk nog niet af hebt, een call uitloopt of wat dan ook? Hier hebben we goede afspraken en is niemand zo strikt.

Ligt er denk ik aan, want hier kan 5 minuten langer blijven ook betekenen dat je je trein of bus mist en je gelijk ook een half uur later thuis bent. In dat geval 'kost' 5 minuten langer blijven je totaal 30 minuten van je vrije tijd en ik hoor nog te vaak over werkgevers die de waarde van vrije tijd onderschatten. Dus als een collega stipt op tijd de call uit gaat om de trein te halen dan snap ik dat volledig.

Als ik thuiswerk dan ben ik zelf wat makkelijker en ik ben ook relatief makkelijk qua thuis inloggen, bijv. als er op zondag een serverupgrade is, maar ik schrijf wel alles. :D

Een collega deed dat eerst niet zo stipt en toen hij dat wel ging doen, kwam hij erachter dat hij ongemerkt best wel wat uurtjes per week meer werkte dan hij dacht.

Dat je je bus of trein wilt halen, is logisch. Het gaat me meer om de mensen die zo stelling zeggen "nee, absoluut niet, betalen en anders niet". Maar andersom wordt er van een werkgever ook best het één en ander verwacht.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:41

Ik heb dat gezegd, maar dat gaat echt niet over 5 minuten. Dat is ook niet bij te houden. Ik deel mijn tijden behoorlijk flexibel in. In het geheel is het allemaal een beetje ongeveer. Ik maak ook wel eens een privé afspraak midden op de dag, die tijd haal ik dan later weer in. Er is wederzijds vertrouwen dat ik daar netjes mee om ga. Soms zit ik zo in het probleem en in de focus, dat ik opkijk en het ineens 8 uur savonds is. Geen probleem, maar dan stop ik de volgende dag rond een uur of 2.

Ook als er een productie incident is en er moet een bug worden opgelost, dan blijf ik gerust tot laat om het probleem opgelost te krijgen. Maar die extra uren ga ik dan wél compenseren, door een andere dag eerder te stoppen.

Er zijn ook software bedrijven waar structureel wordt overgewerkt. Ja amahoela. Echt niet.

Als er verwacht wordt dat ik meer doe, dan mag je me ook meer betalen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:44

chevax schreef:
Als werkgever wordt er vanalles van je verwacht en dat is logisch. Maar die stellige meningen van "nul, nada, noppes" vind ik eigenlijk ook best wel iets. Werkgevers worden, ook op Bokt, vaak tot de grond afgebrand. Want: mijn werkgever heeft geen begrip voor mijn omstandigheden. Bijvoorbeeld bij het overlijden van een huisdier.. Er is een keer een topic geweest waarin het als een misdaad werd gezien dat een werkgever verwacht dat je dan komt werken óf een vrije dag opneemt. En ik kan me dat tot bepaalde hoogte voorstellen. Maar komt het niet van beide kanten? Wat is zo erg aan vijf minuutjes als je je werk nog niet af hebt, een call uitloopt of wat dan ook? Hier hebben we goede afspraken en is niemand zo strikt. Ik niet naar de mensen die voor me werken en de mensen die voor ons werken op hun beurt ook niet.

@Lante, hiernaast is ook een gezinshuis. Ze krijgen niet elke minuut vergoed, maar er zijn ontzettend veel regelingen, tegemoetkomingen en subsidies. Worden jullie goed ondersteund door bijv Jeugdzorg?

Het is geven en nemen. Ik heb geen vaste werktijden. Werk 32 uur, maar doe dat dus wel flexibel. De uren die ik langer maak, maak ik ergens anders weer korter als ik geen afspraken heb. Flexibiliteit werkt zo 2 kanten op en dat is prima toch?

mika11

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:00

Ik werk af en toe een kwartiertje gratis.
Langer dan een kwartier mogen we een half uur opschrijven (of hoeveel 'half uren' je dan ook extra werkt.
En dat doe ik dan ook altijd, volgens mij meeste collega's we.
Ik werk in een verpleeghuis.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:19

chevax schreef:

Ik hou niet zo van al dat aanvragen en het verantwoorden achteraf. We moeten al zo veel verantwoorden in de jeugdzorg. Ik kies er dus bewust voor om zo veel mogelijk zelf te betalen. Voor de jeugd vind ik het ook goed dat ze merken dat het zo werkt; dat als alles duurder wordt, we daar dus rekening mee houden in onze uitgaven. Daar leren ze veel van merk ik, en het is iets waar ze later zelf ook echt wat aan hebben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:30

chevax schreef:

Mee eens hoor! Laatst had ik me gigantisch verslapen (en stond daarna in de file), maar dan is er niemand die vraagt wanneer ik die tijd denk in te halen ;)
Ik vind het juist fijn als je elkaar hierin vrijheid en vertrouwen geeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:40

Ik moet mijn tijd verantwoorden in een tijdschrijfsysteem, afgerond in hele kwartieren.
Dat lukt natuurlijk lang niet elke dag, om exact op hele kwartieren uit te komen.

In de praktijk kan dat dus betekenen dat wanneer ik om 7.05 uur begin ik schrijf vanaf 7.00 uur.
Maar als ik dan om 16.35 klaar ben, ik dan ook schrijf tot 16.30.

Maar verder is het wel zo dat ik schrijf wanneer ik werk en als ik dus maandag een uur langer werk, ik dat ook opschrijf.
Dat uur wordt dat geregistreerd als meeruur.
Wanneer ik voor het eind van het jaar niet die extra uren gecompenseerd heb, dan ben ik ze uiteindelijk kwijt. Tenzij ik ze echt in opdracht (uitvoerend werk voor externen) heb gemaakt, dan kunnen ze aan het eind van het jaar uitbetaald worden.

In de praktijk level ik zelf, meestal door een keer wat vroeger te stoppen of soms eens iets later te beginnen.
Of wanneer ik er wat meer heb verzameld, een keer een snipperdag te nemen, of tijdens mijn vakantie 1 dag korter verlof op te nemen.

Ik ben super flexibel en bereid tijdens drukke tijden meer uren te werken, maar dat doe ik dus niet gratis.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 00:08

Mkango schreef:
Als ik het naar m'n zin heb op m'n werk, ben ik echt een workaholic en maak ik rustig meer dan 10 overuren per week. In mijn huidige baan werk ik nog geen minuut over, want ik krijg er toch niks voor terug, behalve een hoop stank voor dank, dus joe. :evaw:

Overuren is wat anders dan gratis werken.

Ik maak ook overuren. (Vaak zelfs) maar neem ze op een ander moment dan weer op.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 01:20

Ja, dat lijkt mij normaal. Ik ben wandelgids en kan moeilijk als ik een langzame groep heb hem smeren omdat mijn tijd erop zit. :+

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 02:07

Palmera schreef:
Ja, dat lijkt mij normaal. Ik ben wandelgids en kan moeilijk als ik een langzame groep heb hem smeren omdat mijn tijd erop zit. :+

Hoezo niet? :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 06:18

Palmera schreef:

Tuurlijk wel:
"Als je dit pad nog een paar uur bergaf volgt, dan zie je mij daar vanzelf op een terrasje zitten. Succes!
:evaw: "

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 07:29

rien10 schreef:
Liselot schreef:
Ik ben ZZPer, dus heb heeeeel veel “loze uren”. Uren die niet betaald worden, maar wel nodig zijn voor mijn bedrijf. Hier hou ik in mijn tarief wel wat rekening mee, maar 32 tot 40 uur werken voor schoon 1750 in de maand is geen topsalaris :')

Ik ben ook zzp er. De niet de Declarabele uren moeten inderdaad niet de overhand krijgen.
Ik was bij een klant laat met factureren. Kreeg ik de opmerking dat hij wel verwacht had dat er geen factuur meer zou komen. Huh?
Les geleerd. Op tijd factureren.

Ligt ook aan je vakgebied natuurlijk. Ik heb als fotograaf heel veel onzichtbare uren voor de klant. Deze zitten wel in mijn tarief berekend, maar krijgen ze niet uurtje factuurtje.
Maar daarbuiten zeker een uur of 8 per week aan administratie/mail/website ed

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 07:30

Ik werk zelfs 2 uur minder in de week dan dat ik op papier sta, met wederzijds goedvinden. :) Ik doe dan natuurlijk niet moeilijk over een keertje 10 minuutjes langer werken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 07:31

Dat zou ik ook wel goed vinden ja :D 2 uren betaald krijgen die ik niet hoef te werken :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 07:33

Ik kon mijn werkgever enorm helpen door dit rooster aan te nemen, alleen kwamen we dan niet precies aan mijn contract uren in mijn voordeel. Maarja voor wat hoort wat. :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:57

Hey komt eigenlijk niet in me op dat ik voor mijn huidige baan per uur betaald wordt? Ik word betaald voor een jobinhoud en verantwoordelijkheid. Doe ik dat in 30 of in 50 uur, is mijn issue denk ik dan. Als het echt structureel wordt, ja dan trek ik wel aan de bel maar ik ben echt niet bezig met uren tellen.

Vind het op zich wel mooi dat dit lijkt te veranderen want ik heb vroeger ook wel hele lange zware weken gewerkt en dat zou ik nu niet meer doen. Anderzijds denk ik ook niet dat ik er zoveel uren voor nodig zou hebben aangezien ik zelf weer meer ervaren ben.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:09

Als zzp-er zou ik veel meer moeten rekenen. Maar het kan zo, en ik pak liever de tijd dan dat ik patiënten af moet raffelen. Zo ben ik nou eenmaal.
Maar ik communiceer dit wel naar de klant. Soms reken ik iets niet, maar het staat wel op de factuur. Want het moet niet vanzelfsprekend zijn.

In loondienst schrijf ik alles op. Bedrijf zet zelf weinig personeel in, en ik vind dat ze weinig doen om de werkdruk te verlichten, dus dan gaan ze ook elke minuut betalen.
Ik wordt ook vaak genoeg gebeld of geappt over het werk op een vrije dag. Dat schrijf ik niet, maar ik heb ook niet steeds de telefoon bij de hand. Dus als het me dan niet uitkomt pak ik ook zeker niet op.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:14

Aan de andere kant; hoeveel doe je privé tijdens werk? Bijvoorbeeld social media checken, vakanties uitzoeken (ja ik ken zulke mensen) en om dan nog maar niet te spreken over collega’s die rustig 20 minuten of langer op de wc gaan zitten :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:19

frensje schreef:
Aan de andere kant; hoeveel doe je privé tijdens werk? Bijvoorbeeld social media checken, vakanties uitzoeken (ja ik ken zulke mensen) en om dan nog maar niet te spreken over collega’s die rustig 20 minuten of langer op de wc gaan zitten :+

Dat kan hier echt niet hoor, dan moet ik alsnog over werken om alles gedaan te krijgen. Als dat kan heb je echt een te lage werkdruk mi.
Ik sta al m’n uren ingepland op patiënten en kan moeilijk tijdens behandelingen vakanties boeken :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:31

verootjoo schreef:
frensje schreef:

Dat kan hier echt niet hoor, dan moet ik alsnog over werken om alles gedaan te krijgen. Als dat kan heb je echt een te lage werkdruk mi.
Ik sta al m’n uren ingepland op patiënten en kan moeilijk tijdens behandelingen vakanties boeken :+

Op dit moment zou ik dat best kunnen doen.
Ik heb nu veel tijd en minder werk.
Maar over een paar weken barst het weer los en maak ik waarschijnlijk weer flink over uren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:40

frensje schreef:

Precies. Ik ken er veel die het ‘zo enorm druk’ hebben en vervolgens extreem veel tijd zitten verprullen. Er wordt ook echt veel overdreven is mijn ervaring.

Begrijp me niet verkeerd: ik zit er ook liever wat langer als ik dan tussendoor eens lekker kan zitten kletsen of snel een mailtje voor de bank kan doorsturen. Maar er moet balans zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:50

Ik heb ooit ergens gewerkt waar men gemiddeld 10 keer per dag ging roken. Dat moest op het dakterras dus ze waren vaak 6 tot 10 minuten per keer weg. Op een gegeven moment nam ik hun telefoons niet meer op als ze weer weg waren. En ik voelde me niet schuldig als ik even zat te bokken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:01

Zo gaat dat op veel plekken. Ik vind het niet erg, zo lang iedereen maar zijn werk doet en zorgt dat het zijne af is.

Maar dat bedoel ik dus: ook die mensen durven zeuren dat ze geen minuut ‘te veel’ willen werken. Ja nee e.