Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
germie schreef:Ik heb een reactie van mijn 'host' van Airbnb:
Dear gastnaam! Thank you for your help and support!! I hope when the war ends you will visit Ukraine and my apartments with your family!! Slava Ukraini!! Geroiam Slava!!

tienus63 schreef:Sanquin zoekt donoren ivm de situatie in Oekraïne.
Het heeft mij over de streep getrokken om me aan te melden.
Morgen wordt mijn bloed gecheckt of ik in aanmerking kom om bloed te geven.
Kost alleen wat van je tijd en van je bloed.
) rien10 schreef:tienus63 schreef:Sanquin zoekt donoren ivm de situatie in Oekraïne.
Heeft Bloed donatie een maximum leeftijd van de donor? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. (Ik ben geen piepkuiken meer)
Telpeva schreef:germie schreef:Ik heb een reactie van mijn 'host' van Airbnb:
Dear gastnaam! Thank you for your help and support!! I hope when the war ends you will visit Ukraine and my apartments with your family!! Slava Ukraini!! Geroiam Slava!!
Ah wat tof
Deze manier van doneren lijkt mij ook een enorme boost voor de moraal voor die mensen die nu zo hard knokken daar!
rien10 schreef:tienus63 schreef:Sanquin zoekt donoren ivm de situatie in Oekraïne.
Heeft Bloed donatie een maximum leeftijd van de donor? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. (Ik ben geen piepkuiken meer)
Citaat:In Nederland kun je donor worden tussen je 18e en 64ste. Als je in deze leeftijdscategorie zit, kan je lichaam een halve liter bloed donatie meestal probleemloos verdragen.
herr_balou schreef:rien10 schreef:
Dit zie ik bij Sanquin:Citaat:In Nederland kun je donor worden tussen je 18e en 64ste. Als je in deze leeftijdscategorie zit, kan je lichaam een halve liter bloed donatie meestal probleemloos verdragen.
Helaas ben ik niet geschikt want een halve liter kan ik niet aan, ga al bijna gestrekt als er voor bloedonderzoek 4 buisjes worden getrokken.
Urbanus schreef:Doe niet zo spastisch, er worden hele fijne tips gegeven buiten giro 555 om. Het aantal mensen dat niet- donerende mensen veroordeelt is kleiner dan de groep positieve mensen.
Geef je niks, prima. Maar ga niet zo vitten op mensen die het wel doen.
tienus63 schreef:Sanquin zoekt donoren ivm de situatie in Oekraïne.
germie schreef:Ik heb nog geen reactie terug van mijn host, weet ook niet eens of die wel Engels spreekt, want alles is in een onleesbare taal geschreven. Maar dat maakt me niet uit. Ik heb gewoon een kamer gezocht en het aanbod is zo groot dat ik gewoon een willekeurige keuze gemaakt heb. Maar wel bij iemand die al wat langer op airbnb zit. Je ziet ook veel aanbieders sinds maart 2022. Die kunnen natuurlijk net zo schrijnend zijn.
Hier in het dorp bij de kruidvat kun je ook produkten doneren.
Prrrr schreef:Het Rode Kruis doet daar goede dingen op het moment, Artsen Zonder Grenzen ook. Ben je bang voor die strijkstok, dan kan je altijd nog aan AZG doneren, die heeft een behoorlijk strakke organisatie. Zit wat mij betreft ook nog te veel ruimte in het salaris van de baas, maar die staan daar wel met hun poten in de modder.
Deze keer wel via 555 gedoneerd. Ik heb weinig vertrouwen in goed bedoelde lokale initiatieven. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat de wereld kennelijk niks heeft geleerd van 100 jaar wereldoorlogen.
xxCYNNxx schreef:germie schreef:Ik heb nog geen reactie terug van mijn host, weet ook niet eens of die wel Engels spreekt, want alles is in een onleesbare taal geschreven. Maar dat maakt me niet uit. Ik heb gewoon een kamer gezocht en het aanbod is zo groot dat ik gewoon een willekeurige keuze gemaakt heb. Maar wel bij iemand die al wat langer op airbnb zit. Je ziet ook veel aanbieders sinds maart 2022. Die kunnen natuurlijk net zo schrijnend zijn.
Hier in het dorp bij de kruidvat kun je ook produkten doneren.
Ik zou dan juist diegenen uitkiezen die nu pas sinds maart 2022 een kamer aanbieden.
Mijn redenatie; al die bnb's die al langer erop staan, zijn hoogst waarschijnlijk mensen met een tweede huis/appartement en hebben waarschijnlijk nog wel wat geld achter de hand.
De mensen die nu pas sinds maart 2022 erop staan met een kamer in de aanbieding, zijn waarschijnlijk mensen die in bittere armoede leven en gehoord hebben van de actie via airbnb. En die nu dus met een gerust hart een kamer aanbieden die ze in normale omstandigheden nooit zouden kunnen aanbieden, maar omdat ze weten dat toch niemand komt.....
Dus daarom zou ik kiezen voor mensen die nu pas een kamer aanbieden, want het gros daarvan zullen mensen zijn die echt helemaal niks meer hebben en geen kant op kunnen en zo proberen wat geld binnen te krijgen voor voedsel en huur.
En kun je bij meerdere boeken ( zoals sommigen aangeven in het topic) het dan een beetje spreiden over langere en pas sinds mrt aangeboden; wordt anders een beetje banketstaaf voor al die bnb's als men alleen nog maar bij de nieuwe aanbieders boekt
germie schreef:Ik ben jaren donor geweest. Mee gestopt toen men het per se op afspraak wilde gaan doen en dat ging niet. Daarna nooit meer begonnen.
Jolien87 schreef:tienus63 schreef:Sanquin zoekt donoren ivm de situatie in Oekraïne.
Ik vind dit wel een heel goede!
Ik twijfel al jarenlang om naar de bloedbank te gaan maar vind bloed doneren best spannend omdat ik relatief snel flauwval.
Zou plasma doneren ook een optie zijn?

Marije_jiplover schreef:germie schreef:Ik ben jaren donor geweest. Mee gestopt toen men het per se op afspraak wilde gaan doen en dat ging niet. Daarna nooit meer begonnen.
Ik hoef nooit op afspraak, heb altijd gewoon 2 weken de tijd om te gaan vanaf het moment dat de oproep kaart binnen komt.
Plasma doneren kan je volgens mij alleen mee beginnen als je al bloeddonor bent en je vaten goed genoeg zijn.
Mijn vaten liggen te diep en dan is het risico op enorme blauwe plekken bij plasma doneren, dus ik blijf bij 3x per jaar bloed doneren.
Bij onze bloedbank word je wel echt goed begeleid, zeker als je nieuw bent, letten ze echt goed op je of het allemaal goed gaat en of je niet flauwvalt enzo.
De afnamestoel kan achterover in ligstand, ze komen regelmatig vragen hoe je je voelt en als ze je afkoppelen moet je echt even blijven zitten als je nieuw bent of als je een vorige keer niet helemaal lekker werd.
En zelfs als je aangeeft dat alle eerdere donaties goed gingen, vragen ze altijd nog hoe je je voelt bij het afkoppelen en als je je niet helemaal lekker voelt moet je ook blijven zitten/liggen en halen ze drinken en eten voor je.