Giro 555 wat doe jij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Giro 555 wat doe jij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:02

Ik heb helemaal geen bedragen voorbij zien komen tallie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:19

Ik heb een reactie van mijn 'host' van Airbnb:
Dear gastnaam! Thank you for your help and support!! I hope when the war ends you will visit Ukraine and my apartments with your family!! Slava Ukraini!! Geroiam Slava!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:04

Sanquin zoekt donoren ivm de situatie in Oekraïne.
Het heeft mij over de streep getrokken om me aan te melden.
Morgen wordt mijn bloed gecheckt of ik in aanmerking kom om bloed te geven.

Kost alleen wat van je tijd en van je bloed.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:20

Wij zijn twee slaapkamers aan het klaarmaken voor de opvang van twee of drie vluchtelingen. :knuffel:

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:21

germie schreef:
Dear gastnaam! Thank you for your help and support!! I hope when the war ends you will visit Ukraine and my apartments with your family!! Slava Ukraini!! Geroiam Slava!!

Ah wat tof <3
Deze manier van doneren lijkt mij ook een enorme boost voor de moraal voor die mensen die nu zo hard knokken daar!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:23

tienus63 schreef:

Heeft Bloed donatie een maximum leeftijd van de donor? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. (Ik ben geen piepkuiken meer :o )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:32

rien10 schreef:
tienus63 schreef:

Heeft Bloed donatie een maximum leeftijd van de donor? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. (Ik ben geen piepkuiken meer :o )

79 jaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:34

Telpeva schreef:
germie schreef:

Ah wat tof <3
Deze manier van doneren lijkt mij ook een enorme boost voor de moraal voor die mensen die nu zo hard knokken daar!

Dat was ook voor mij de reden om het zo te doen. Want dan is het meer menselijk, ook al weet je niet wie het is.

Je hebt of had zo ook een mogelijkheid om een bejaarde te sponsoren in Moldavie en/of Albanie. Daar kreeg je dan ook updates van en de mogelijkheid om langs te gaan. Dat vind ik dan wel fijn, je kent iemand niet, maar hij of zij bestaat en leeft wel echt. Dat heb ik ook een tijdje gedaan. In die tijd ging er veel geld altijd naar kinderen, maar niet naar de bejaarden die ook niets hadden. Geen idee of dat er nog is. Als de 'geadopteerde' opa of oma dood ging kreeg je de mogelijkheid om te stoppen, of om een andere opa of oma te 'adopteren'. Het heette ook iets van 'adopt a granny'.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:34

rien10 schreef:
tienus63 schreef:

Dit zie ik bij Sanquin:
Citaat:
In Nederland kun je donor worden tussen je 18e en 64ste. Als je in deze leeftijdscategorie zit, kan je lichaam een halve liter bloed donatie meestal probleemloos verdragen.

Helaas ben ik niet geschikt want een halve liter kan ik niet aan, ga al bijna gestrekt als er voor bloedonderzoek 4 buisjes worden getrokken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:35

Ik ben jaren donor geweest. Mee gestopt toen men het per se op afspraak wilde gaan doen en dat ging niet. Daarna nooit meer begonnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:35

herr_balou schreef:
rien10 schreef:

Dit zie ik bij Sanquin:
Citaat:
In Nederland kun je donor worden tussen je 18e en 64ste. Als je in deze leeftijdscategorie zit, kan je lichaam een halve liter bloed donatie meestal probleemloos verdragen.

Helaas ben ik niet geschikt want een halve liter kan ik niet aan, ga al bijna gestrekt als er voor bloedonderzoek 4 buisjes worden getrokken.

Per 3 april wordt dat 79.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:46

Dank je. Goed om te weten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:49

Urbanus schreef:
Doe niet zo spastisch, er worden hele fijne tips gegeven buiten giro 555 om. Het aantal mensen dat niet- donerende mensen veroordeelt is kleiner dan de groep positieve mensen.

Geef je niks, prima. Maar ga niet zo vitten op mensen die het wel doen.

Ik ben ook juist blij met dit topic. Fijn om te lezen hoeveel er opgehaald js, maar voor mezelf ook voor die tips wat je nog meer kunt doen. Zo kan iedereen een manier vinden om te helpen als ze dat willen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:01

64 was voor eerste donoren. Als je al langer donor was, mocht je door, ik meen tot 70 of 75. Maar nu inderdaad opgetrokken naar 80. Goed is dat.

Mooie reactie, Germie. Ook de uitnodiging om dan na de oorlog wel te komen - zo'n veerkracht. <3

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:40

tienus63 schreef:

Ik vind dit wel een heel goede!
Ik twijfel al jarenlang om naar de bloedbank te gaan maar vind bloed doneren best spannend omdat ik relatief snel flauwval.
Zou plasma doneren ook een optie zijn?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:41

Sowieso. Al is het voor Nederlands gebruik. Je komt er maar op één manier achter.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:44

germie schreef:
Ik heb nog geen reactie terug van mijn host, weet ook niet eens of die wel Engels spreekt, want alles is in een onleesbare taal geschreven. Maar dat maakt me niet uit. Ik heb gewoon een kamer gezocht en het aanbod is zo groot dat ik gewoon een willekeurige keuze gemaakt heb. Maar wel bij iemand die al wat langer op airbnb zit. Je ziet ook veel aanbieders sinds maart 2022. Die kunnen natuurlijk net zo schrijnend zijn.

Hier in het dorp bij de kruidvat kun je ook produkten doneren.

Ik zou dan juist diegenen uitkiezen die nu pas sinds maart 2022 een kamer aanbieden.
Mijn redenatie; al die bnb's die al langer erop staan, zijn hoogst waarschijnlijk mensen met een tweede huis/appartement en hebben waarschijnlijk nog wel wat geld achter de hand.
De mensen die nu pas sinds maart 2022 erop staan met een kamer in de aanbieding, zijn waarschijnlijk mensen die in bittere armoede leven en gehoord hebben van de actie via airbnb. En die nu dus met een gerust hart een kamer aanbieden die ze in normale omstandigheden nooit zouden kunnen aanbieden, maar omdat ze weten dat toch niemand komt.....

Dus daarom zou ik kiezen voor mensen die nu pas een kamer aanbieden, want het gros daarvan zullen mensen zijn die echt helemaal niks meer hebben en geen kant op kunnen en zo proberen wat geld binnen te krijgen voor voedsel en huur.

En kun je bij meerdere boeken ( zoals sommigen aangeven in het topic) het dan een beetje spreiden over langere en pas sinds mrt aangeboden; wordt anders een beetje banketstaaf voor al die bnb's als men alleen nog maar bij de nieuwe aanbieders boekt :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:58

Prrrr schreef:
Het Rode Kruis doet daar goede dingen op het moment, Artsen Zonder Grenzen ook. Ben je bang voor die strijkstok, dan kan je altijd nog aan AZG doneren, die heeft een behoorlijk strakke organisatie. Zit wat mij betreft ook nog te veel ruimte in het salaris van de baas, maar die staan daar wel met hun poten in de modder.

Deze keer wel via 555 gedoneerd. Ik heb weinig vertrouwen in goed bedoelde lokale initiatieven. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat de wereld kennelijk niks heeft geleerd van 100 jaar wereldoorlogen.

De 'wereld' zal er ook niks van leren. Sinds de mensheid op aarde rond loopt was, is en zal er oorlog zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:14

xxCYNNxx schreef:
germie schreef:
Ik heb nog geen reactie terug van mijn host, weet ook niet eens of die wel Engels spreekt, want alles is in een onleesbare taal geschreven. Maar dat maakt me niet uit. Ik heb gewoon een kamer gezocht en het aanbod is zo groot dat ik gewoon een willekeurige keuze gemaakt heb. Maar wel bij iemand die al wat langer op airbnb zit. Je ziet ook veel aanbieders sinds maart 2022. Die kunnen natuurlijk net zo schrijnend zijn.

Hier in het dorp bij de kruidvat kun je ook produkten doneren.

Ik zou dan juist diegenen uitkiezen die nu pas sinds maart 2022 een kamer aanbieden.
Mijn redenatie; al die bnb's die al langer erop staan, zijn hoogst waarschijnlijk mensen met een tweede huis/appartement en hebben waarschijnlijk nog wel wat geld achter de hand.
De mensen die nu pas sinds maart 2022 erop staan met een kamer in de aanbieding, zijn waarschijnlijk mensen die in bittere armoede leven en gehoord hebben van de actie via airbnb. En die nu dus met een gerust hart een kamer aanbieden die ze in normale omstandigheden nooit zouden kunnen aanbieden, maar omdat ze weten dat toch niemand komt.....

Dus daarom zou ik kiezen voor mensen die nu pas een kamer aanbieden, want het gros daarvan zullen mensen zijn die echt helemaal niks meer hebben en geen kant op kunnen en zo proberen wat geld binnen te krijgen voor voedsel en huur.

En kun je bij meerdere boeken ( zoals sommigen aangeven in het topic) het dan een beetje spreiden over langere en pas sinds mrt aangeboden; wordt anders een beetje banketstaaf voor al die bnb's als men alleen nog maar bij de nieuwe aanbieders boekt :+

JE kunt bij meerdere boeken. Ik denk ook nog na over een andere aanbieder in een andere stad.
Je kunt dus meerdere aanbieders en meerdere steden kiezen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:33

germie schreef:
Ik ben jaren donor geweest. Mee gestopt toen men het per se op afspraak wilde gaan doen en dat ging niet. Daarna nooit meer begonnen.

Ik hoef nooit op afspraak, heb altijd gewoon 2 weken de tijd om te gaan vanaf het moment dat de oproep kaart binnen komt.

Plasma doneren kan je volgens mij alleen mee beginnen als je al bloeddonor bent en je vaten goed genoeg zijn.
Mijn vaten liggen te diep en dan is het risico op enorme blauwe plekken bij plasma doneren, dus ik blijf bij 3x per jaar bloed doneren.

Bij onze bloedbank word je wel echt goed begeleid, zeker als je nieuw bent, letten ze echt goed op je of het allemaal goed gaat en of je niet flauwvalt enzo.
De afnamestoel kan achterover in ligstand, ze komen regelmatig vragen hoe je je voelt en als ze je afkoppelen moet je echt even blijven zitten als je nieuw bent of als je een vorige keer niet helemaal lekker werd.

En zelfs als je aangeeft dat alle eerdere donaties goed gingen, vragen ze altijd nog hoe je je voelt bij het afkoppelen en als je je niet helemaal lekker voelt moet je ook blijven zitten/liggen en halen ze drinken en eten voor je.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:46

Jolien87 schreef:
tienus63 schreef:

Ik vind dit wel een heel goede!
Ik twijfel al jarenlang om naar de bloedbank te gaan maar vind bloed doneren best spannend omdat ik relatief snel flauwval.
Zou plasma doneren ook een optie zijn?

Sowieso goed om plasma te doneren of het nu voor Oekraine is of niet. :)
Je zou gewoon eens een afspraak kunnen maken, moet toch eerst door de keuring heen. Hou er wel rekening mee dat plasma geven relatief lang duurt. Toevallig gisteren geweest en het kost in totaal wel een uurtje.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:45

Ik ben inderdaad weleens met mijn zus mee geweest, zijn doneert ook plasma en dan zaten we inderdaad zo een hele tijd weg te kletsen.
Ik ga toch eens informeren!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:54

Marije_jiplover schreef:
germie schreef:

Ik hoef nooit op afspraak, heb altijd gewoon 2 weken de tijd om te gaan vanaf het moment dat de oproep kaart binnen komt.

Plasma doneren kan je volgens mij alleen mee beginnen als je al bloeddonor bent en je vaten goed genoeg zijn.
Mijn vaten liggen te diep en dan is het risico op enorme blauwe plekken bij plasma doneren, dus ik blijf bij 3x per jaar bloed doneren.

Bij onze bloedbank word je wel echt goed begeleid, zeker als je nieuw bent, letten ze echt goed op je of het allemaal goed gaat en of je niet flauwvalt enzo.
De afnamestoel kan achterover in ligstand, ze komen regelmatig vragen hoe je je voelt en als ze je afkoppelen moet je echt even blijven zitten als je nieuw bent of als je een vorige keer niet helemaal lekker werd.

En zelfs als je aangeeft dat alle eerdere donaties goed gingen, vragen ze altijd nog hoe je je voelt bij het afkoppelen en als je je niet helemaal lekker voelt moet je ook blijven zitten/liggen en halen ze drinken en eten voor je.

Het wisselt per locatie. Tot vorig jaar hadden we hier een vaste locatie en kon je inderdaad tot twee weken na oproep, nu komt de bus en moet je een afspraak maken voor een timeslot. En die zijn nauwelijks meer in de avonden. Ik vind het een stuk ingewikkelder geworden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:04

Toch vind ik persoonlijk die Air BNB zo sponseren bedenkelijker dan een giro 555
Dit omdat bijv in Amsterdam vele Air BNB in eigendom zijn van Amerikaanse bedrijven die dik verdienen met de verhuur daarvan.
Daar is best wat om te doen namelijk omdat die alle woningen weg kochten en er voor Amsterdammers zelf niks betaalbaars over bleef.
Neem aan dat die bedrijven dat niet enkel in Nederland doen!?

Maar goed, hoeft niet zo te zij he dat dit in Oekraïne ook zo is maar ik zou het wel graag willen weten alvorens ik m’n geld overmaak.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:26

je weet ook niets als je overmaakt aan 555. Zo zie ik het.

Maar in principe ben ik dus alsnog welkom mocht het ooit weer mogelijk zijn. Niet dat ik dan direct ga, of niet zal betalen, maar ik vind dat toch wel een mooi gebaar. Het voelt in ieder geval persoonlijker.
Gezien de foto's en de locatie verwacht ik niet dat het van 1 of andere investeerder is.
Ik heb zelf bij Airbnb alleen ervaring met kleine verhuurders. Wel eens iemand die 2 appartementen verhuurt, maar nooit grootschalig. 1 keer zat ik echt letterlijk bij mensen in huis. Dat voelde wel wat raar eerst, maar het was gewoon goed. Ik kreeg een eigen sleutel, mocht de keuken gebruiken, het zwembad, de tuin en evt. zelfs de auto in overleg.

Verder heb ik vorig jaar van 1 verhuurder in Mexico een vraag gehad of ik haar dochter uit Praag wilde ophalen en naar Mexico wilde brengen wegens corona. Er gingen toen alleen vluchten naar Mexico stad en je zou dan vanuit Mexico stad met de bus naar Yucatan moeten. Voor mij zou de vlucht, 2 weken verblijf en een huurauto betaald worden. Helaas zaten er toen wat haken en ogen aan waar ze ook eerlijk over was, namelijk dat de restaurants pas 1 dag na mijn aankomst weer open zouden gaan en dat ze niet wist of het geheel veilig zou zijn. Uiteindelijk dus niet gedaan. Maar zo kan een contact je wel verder helpen.

Ook ben ik in 2016 met alleen een vliegticket naar Florida gegaan. Ik was uitgenodigd door iemand die ik alleen via fb kende en heb zo dus 3 weken bij een wildvreemde in huis geslapen.

Daarmee geloof ik dus meer in de kracht van iemand op zo'n manier direct helpen. Niet om er wat voor terug te krijgen, maar het voelt gewoon persoonlijker.
En zo moet iedereen doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Ik heb niets met 555.