Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:32

Ja, toeval :+ Beetje hetzelfde dat als je een nieuwe auto koopt, je opeens ooooveral dezelfde auto ziet rijden

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:33

Het is juist helemaal geen toeval maar vertekend kijken (bias).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:39

Ja dat ook zeker ja :j

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:37

poes schreef:
Het is juist helemaal geen toeval maar vertekend kijken (bias).

Jaa precies. Dankjewel! Het is inderdaad geen toeval. Top, thanks!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 08:31

Is dat ook hetzelfde als wanneer je aan een bepaald liedje denkt, of het in je hoofd hebt, en 10 minuten lager wordt dat liedje gedraaid. En dan is het niet eens een nummer wat nu in de hitlijsten staat ofzo.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 08:35

Het zwangere vrouwen-principe :+

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 08:37

Ik mis hier iets denk ik. :Y)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 08:40

Lees even het bericht van Peperkroket onderaan de vorige bladzijde. Poes komt met het goede antwoord en een aantal anderen, waaronder ikzelf met een (meer of minder) concreet voorbeeld :))

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:47

Als je dat liedje niet in je hoofd had, dan was het je ook niet opgevallen als het 10 minuten later op de radio kwam. Dus ja.

Aan de andere kant, het is ook geluk. Er zijn zoveel liedjes... Dat net die wordt gedraaid ;)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:15

Kookaburra schreef:
Als je dat liedje niet in je hoofd had, dan was het je ook niet opgevallen als het 10 minuten later op de radio kwam. Dus ja.

Aan de andere kant, het is ook geluk. Er zijn zoveel liedjes... Dat net die wordt gedraaid ;)

En dan is het ook nog weer mogelijk dat jij en de DJ hetzelfde nieuwsbericht / ander liedje / reclame / … hebben gezien of gehoord wat de herinnering aan het eerste liedje heeft getriggerd. Daardoor kreeg jij het in je hoofd en is de DJ het op de radio gaan spelen.

Turtles all the way down :j

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:57

Hilli schreef:
Lees even het bericht van Peperkroket onderaan de vorige bladzijde. Poes komt met het goede antwoord en een aantal anderen, waaronder ikzelf met een (meer of minder) concreet voorbeeld :))

Ja die heb ik gelezen, maar ik snap niet wat zwangerschap ermee te maken heeft, daar zie ik niets over. :')

Kookaburra schreef:

Dat was mijn redenatie ook een beetje. Maar geluk is altijd leuk! :D

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:02

marley93 schreef:

Als je zelf zwanger bent of wilt worden zie je echt óveral zwangere vrouwen.
Ik zag ze zelfs toen ik oma ging worden :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:09

Om op de psychologie voort te borduren, hoe werkt het deureneffect?
Je loopt het halve huis door met een zeer specifiek doel. Je wil bijvoorbeeld een vraag stellen, of je moet iets ophalen dat je nodig hebt. Maar op het moment dat je over de drempel stapt heb je geen flauw idee meer wat je kwam doen. Dus loop je weer terug naar waar je vandaan kwam. En zodra je daar over de drempel stapt weet je het weer.
Hoe werkt dat?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:14

Je hersenen sluiten volgens mij gewoon automatisch het hokje "keuken" of "slaapkamer" af zodra je de drempel over gaat.
Als je dan weer terugloopt naar bijvoorbeeld de keuken, gaat dat hokje van je hersenen weer open, en weet je opeens weer waarom je ook al weer naar de slaapkamer liep

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:27

truus1957 schreef:
marley93 schreef:

Oooh op die fiets! Ja dan snap ik het. Ik dacht dat het fenomeen vooral bij zwangere vrouwen voorkwam ofzo. :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:51

truus1957 schreef:
marley93 schreef:

Ik ken die in het puincontainers. Toen wij aan het verbouwen waren, zagen we ineens in iedere straat meerdere puincontainers staan, terwijl die voorheen nooit zo opvielen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:47

Waar koop je nu nog, op de valreep en in de lockdown, een leuk kerstkadootje? En wat?
Het gaat om een aardigheidje voor mensen waarvan ik verder niets weet.
Online iets regelen gaat niet meer op tijd lukken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 13:50

Kruidvat?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:58

Een lekker taartje ? Doet het altijd goed, toch ? :9

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:14

Ik liet net de hond uit, hond zag een kat, rende er achter aan, trok de riem uit m'n handen, kat rende de boom in. 20 min later zit de kat nog in de boom, dat kan ik zien vanuit de slaapkamer. De boom is niet megahoog. Ik denk max. 2.5m. Dus de brandweer hoeft niet te pas te komen.
Zou die kat er vanzelf uit gaan of moet ik de kat helpen om eruit te komen? Ik heb geen verstand van katten :o.

Edit: probleem heeft zich al opgelost :+. Kat is er zelf uitgegaan!
Laatst bijgewerkt door deksel op 23-12-21 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:15

Weet iemand hoe het zit met retourzendingen en verzendkosten? Deken besteld, helaas retour gedaan, was op eigen kosten. Nu zie ik net de terugbetaling, die is exclusief verzendkosten. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat niet meer op die manier mocht. Maar misschien ik ernaast hoor. Maar ben dus €10,- euro kwijt en geen deken, best balen.

Maar goed ga daar dus geen dekens meer bestellen :Y)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:23

Dat mag niet:
consumentenbond schreef:
Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen. Hij mag daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk terug heeft gekregen of jij bewijs hebt geleverd dat je het product hebt teruggestuurd.

Als jij gratis hebt kunnen retourneren had het wel gemogen, maar er mag maximaal 1 keer retourneren voor jouw rekening komen. https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen

Meeste katten komen vanzelf weer de boom uit Deksel, als de rust is weer gekeerd. Hoe meer je er onder gaat staan, hoe langer het duurt voor hij eruit komt. Ik zou het dus van een afstand even in de gaten houden. Als je weet waar hij weg komt kan je het daar eventueel melden, als hij er morgen nog zit is het wel tijd om ergens aan de bel te trekken. Maar katten laten zich over het algemeen niet helpen (hier laatst nog een stuk in de krant over kat in nood in boom, brandweer de bij, tegen de tijd dat de brandweerman hem eindelijk bereikt heeft bedenkt de kat zich niet en rent de boom uit :)).

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:33

Lalidan schreef:
Dat mag niet:
consumentenbond schreef:
Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen. Hij mag daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk terug heeft gekregen of jij bewijs hebt geleverd dat je het product hebt teruggestuurd.

Als jij gratis hebt kunnen retourneren had het wel gemogen, maar er mag maximaal 1 keer retourneren voor jouw rekening komen. https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen

Meeste katten komen vanzelf weer de boom uit Deksel, als de rust is weer gekeerd. Hoe meer je er onder gaat staan, hoe langer het duurt voor hij eruit komt. Ik zou het dus van een afstand even in de gaten houden. Als je weet waar hij weg komt kan je het daar eventueel melden, als hij er morgen nog zit is het wel tijd om ergens aan de bel te trekken. Maar katten laten zich over het algemeen niet helpen (hier laatst nog een stuk in de krant over kat in nood in boom, brandweer de bij, tegen de tijd dat de brandweerman hem eindelijk bereikt heeft bedenkt de kat zich niet en rent de boom uit :)).

Ja heb het net gevonden inderdaad, het klopt dus. Heb ze nu gemaild met uitleg/verzoek het gehele bedrag terug te betalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 20:18

Als je de link van Lalidan leest zie je wel dit:
Als je een product terugstuurt dan mag de verkoper je de kosten van retourzending in rekening brengen. Hij moet je daarover wel vooraf informeren, anders hoef je die kosten niet te betalen.

En waarschijnlijk staat dit wel ergens in de voorwaarden op de website = vooraf geïnformeerd.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:01

Gini schreef:
Als je de link van Lalidan leest zie je wel dit:
Als je een product terugstuurt dan mag de verkoper je de kosten van retourzending in rekening brengen. Hij moet je daarover wel vooraf informeren, anders hoef je die kosten niet te betalen.

En waarschijnlijk staat dit wel ergens in de voorwaarden op de website = vooraf geïnformeerd.

Pas als de verkoper duidelijk de algemene voorwaarden aan de koper heeft overhandigd, is deze geldig. Bijvoorbeeld bij het aanmaken van een account op een website, en de algemene voorwaarden worden aangevinkt. Ik heb wel eens gezien dat een website verwees naar algemene voorwaarden, terwijl die pagina een error gaf en de koper onmogelijk op de hoogte kon zijn van de algemene voorwaarden. Daardoor konden ze niet terugvallen op deze voorwaarden en kreeg de consument gelijk :)

Althans, zo herinner ik het me van mijn lessen basisrecht :o