Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:22

LuckyLuna schreef:
MarcoBorsato schreef:
Voor de mensen die de coronacheck onzin vinden; wat is volgens jullie een beter alternatief?

Zo als het nu is klopt het in mijn ogen niet... (Zit geen logica in)

Door middel van testen op antistoffen in je bloed wel. Dus aantonen dat je echt beschermd bent.

Vacinatie heeft geen garantie tot bescherming.

En dan? Mogen de mensen met antistoffen wel zonder beperkingen bewegen en die zonder, niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:23

Tallie1979 schreef:
[knip]
Maar je ziet in dit topic een aardige afspiegeling van de maatschappij. De mensen die voor zijn, de mensen die tegen zijn en de mensen die klakkeloos aannemen dat wat de overheid zegt, vast waar moet zijn. Mijn mening is daar wat afwijkend in. :)

Nou je vergeet toch wel een paar groepen denk ik hoor :)

Zoals de groep mensen die behoorlijk klakkeloos aannemen dat wat Facebook e.d. zegt, waar moet zijn.
En de groep mensen die het allemaal niet zoveel kan schelen en wel of niet hun prikken hebben gehaald.

En de mensen die er een beetje tussenin staan.
Je kan prima vinden dat mensen die hun prik niet halen, gewoon dat volle recht hebben.
En gewoon volwaardige mensen zijn (uiteraard).

Maar toch vinden dat ze dan nog even niet mee mogen doen met bepaalde versoepelingen / hoger-risico-op-verspreiding gelegenheden.

Ik zie het persoonlijk niet zo dat als je niet (volledig) gevaccineerd bent, je wordt belemmerd.
Maar andersom: als je je besmettingsrisico omlaag brengt (prikken / testen) dan krijg je een versoepeling en mag je alvast weer wat meer.

Wil je op geen enkele manier meewerken dan zal je moeten wachten tot het op een andere manier voldoende onder controle is zodat de zorg niet meer overbelast wordt.

Ik duim dat het meevalt het komende half jaar, vind het best spannend met dat najaar, het in Nederland enorm versoepelen en die nieuwe varianten.

An sich ben ik niet superbang voor Corona gezien de kleine kans op serieuze complicaties, maar het scenario van niet goed geholpen kunnen worden in overbelaste zorg (en daar nog extra druk op geven) vind ik wèl heel naar.

Tallie1979 schreef:
Bigone, er zijn ook mensen die zich niet laten vaccineren omdat ze bang zijn er ziek van te worden. Maar die hangen het niet aan de grote klok, profileren zichzel niet op anti-vaxxers pagina's of ander soorts. Die houden wel afstand, blijven met een snotneus ook binnen.

Moeten we die mensen ook buitensluiten? Mensen die zich op alle mogelijke manieren aan de regels houden, maar niet de prik gaan halen?

Ik vind van niet. Deze mensen doen hun best om niemand te besmetten, maar zien ook in dat het een gevaarlijk virus is.

Deze mensen kiezen er dan als het goed is ook niet voor om naar gelegenheden te gaan waar je die QR code voor nodig hebt :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:25

Lisamartine schreef:
mysa schreef:
Die vergelijking trekken de antivaxxers gewoon zelf hoor! Ze prikken gele sterren op bijvoorbeeld. Om zichtbaar te maken dat ze zich uitgesloten voelen. Terwijl een vaccinatiebewijs juist heel obscuur is en het grote publiek geen vermoeden kan hebben of jij wel of niet gevaccineerd bent of getest bent.

En 'Meneer' Baudet vindt dan "dat de joden eens op moeten houden met WOII te claimen. Want de 'holocaust' was maar een detail daarvan.
En ja, hij zette Holocaust tussen aanhalingstekens, daarom zet ik 'meneer' ook maar tussen aanhalingstekens. ;)

De vergelijking mag wat mij betreft dus getrokken worden.
En dat de zorg die daar achter schuilgaat wordt weggewuifd is pijnlijk om te zien.

Mensen die gele sterren op prikken daar heb echter geen goed woord voor over. En die maken iets wat al lastig bespreekbaar is door de lading die er aan vast zit vrijwel onmogelijk.

Wat je hier wel doet is de uitspraak van Baudet verdraaien. Prachtig voorbeeld van framing. Hij heeft iets gezegd in de trant van dat de hedendaagse joodse organisaties niet het alleenrecht hebben om hierover hun mening en gevoel te uiten. En geeft ook aan holocaust tussen aanhalingstekens te hebben geplaatst omdat het een citaat was.
Voor iedereen die het interessant vind zou ik zegen kijk het even terug want ik heb niet genoeg tijd om precies te quoten wat daar is gezegd moet gaan werken nu maar moest hier nog even op reageren.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoeveel bewijs wil je heb over deze gast.
Als er eentje is die de gedachte van die verwerpelijke tijd aanhangt met vrouwen horen achter het aanrecht, als ze nee zeggen bedoelen ze ja, de uil van minerva, blanke Afrikaners allemaal opnemen, Arisch ras dan is hij het wel.
Groter gevaar voor de Nederlandse samenleving dan QR code zijn de opvattingen van de FvD met de …… voorop .

mysa
correspondent/vertaler

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:34

@Lisamartine: Hoezo mogen Joden zich niet aangesproken voelen als mensen hét symbool van hun vervolging en moord gaan misbruiken om hun punt te maken?

En framing? Dat zie ik niet. Dat citaat-verhaal is onzin natuurlijk, wie citeerde hij dan? Helemaal niemand, hij trekt een algemeen bekende term in twijfel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:43

Ik vind dit zo erg voor deze mensen, je mag ongevaccineerd werken in de horeca. Je komt uit je werk en je wil wat eten dan heb je een q r code nodig. Hun hele sociale leven ligt op zijn gat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:44

marleen_usar schreef:
Ik vind dit zo erg voor deze mensen, je mag ongevaccineerd werken in de horeca. Je komt uit je werk en je wil wat eten dan heb je een q r code nodig. Hun hele sociale leven ligt op zijn gat.

Nee dat ligt het niet.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:45

Ik kan er met mijn pet niet bij dat mensen dit goedpraten. Je mag wel met ze alle in de appie lopen en met iedereen knuffelen en bekken, party in de achtertuin en dan wil je ergens wat eten moet je zo’n code laten zien. Terwijl als je erop wacht je gewoon zo binnen mag lopen en weg mag lopen, maar o wee als je daar dat frietje in je muil stopt. Code aub. 8)7

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:50

Afgelopen weekeind naar een bruiloft geweest.

Ik heb geen klachten een een QR code, kan zo naar binnen. Maar wat nou als ik wel corona heb en geen symptomen? Dat weet niemand. Ja, testen. Maar testen doen ze niet als je geen klachten hebt. En de thuistesten zijn onbetrouwbaar.

Ik vind het een wassen neus allemaal.

Maar wel weer voor het eerst sinds ruim 1,5 jaar feest gehad. Het voelde even weer normaal. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:54

Eretria schreef:
Ik kan er met mijn pet niet bij dat mensen dit goedpraten. Je mag wel met ze alle in de appie lopen en met iedereen knuffelen en bekken, party in de achtertuin en dan wil je ergens wat eten moet je zo’n code laten zien. Terwijl als je erop wacht je gewoon zo binnen mag lopen en weg mag lopen, maar o wee als je daar dat frietje in je muil stopt. Code aub. 8)7

Maar hoe moet het dan volgens jou?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:57

marleen_usar schreef:

Ik begrijp je opmerking ook niet helemaal, daar heeft toch iedereen last van? Je hebt een keuze, je mag gewoon overal naar toe, gevaccineerd of ongevaccineerd, je moet er beide iets voor dan, al vaccinatie of test. Vrije keuze daar in, volgens mij heeft de hele wereld last van de pandemie en regels.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:59

MarcoBorsato schreef:
Eretria schreef:

Zoals het altijd is geweest voor corona, zonder codes en testen voor toegang. Want er klopt geen kant van.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:59

Tallie1979 schreef:
Afgelopen weekeind naar een bruiloft geweest.

Ik heb geen klachten een een QR code, kan zo naar binnen. Maar wat nou als ik wel corona heb en geen symptomen? Dat weet niemand. Ja, testen. Maar testen doen ze niet als je geen klachten hebt. En de thuistesten zijn onbetrouwbaar.

Ik vind het een wassen neus allemaal.

Maar wel weer voor het eerst sinds ruim 1,5 jaar feest gehad. Het voelde even weer normaal. :)

Nou ja… Ik had twee weken geleden ook een bruiloft, mijn broer is getrouwd. Zijn (toen) verloofde is zwanger dus wilden ze dat iedereen, gevaccineerd of niet, zichzelf even liet testen. Dus ik heb me gewoon zonder klachten laten testen. En ja, bij de GGD.

Dus, als je echt zo getwijfeld had aan je vaccinatie en bang zou zijn geweest om anderen te besmetten, had je je voor de bruiloft uit kunnen laten testen.

En nee, ik ga dit niet voor bezoek aan de horeca doen omdat mensen er daar zelf voor kiezen om een (aanvaardbaar) risico te nemen.

En dat jij het een wassen neus vind, dat mag :).

Om nog wat toe te voegen aan de discussie: ik heb er niks op tegen als mensen (om welke reden dan ook) niet gevaccineerd zijn, dat moeten en mogen mensen imo helemaal zelf weten.
Echter vind ik het lastig om te lezen dat mensen zich door de invoering van de qr code buitengesloten of uitgesloten voelen. Ik krijg daar toch een vervelend smaakte bij omdat er voor corona al lang mensen buitengesloten werden, geen haan die ernaar gekraaid heeft. Deze mensen hebben geen keuze om een prikje te nemen/ een test te doen, hun beperking(en) hebben ze helemaal gratis gekregen en is niks aan/ tegen te doen. Maar nu treft het henzelf en dan is de wereld te klein.

Wil je in een betere wereld leven? Begin dan bij jezelf en heb oog voor je naasten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:00

MarcoBorsato schreef:
Eretria schreef:

Ja.. kom dan met de perfecte oplossing.. draag het voor bij het ministerie

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:00

Eretria schreef:
[

Zoals het altijd is geweest voor corona, zonder codes en testen voor toegang. Want er klopt geen kant van.

nee want de zorg heeft nergens last van want de corona afdelingen zijn gesloten....... |o

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:02

mysa schreef:
@Lisamartine: Hoezo mogen Joden zich niet aangesproken voelen als mensen hét symbool van hun vervolging en moord gaan misbruiken om hun punt te maken?

En framing? Dat zie ik niet. Dat citaat-verhaal is onzin natuurlijk, wie citeerde hij dan? Helemaal niemand, hij trekt een algemeen bekende term in twijfel.

Dat mag dus wel, maar ook anderen mensen mogen zich aangesproken voelen met alles wat er nu gebeurt.
En ook dat mag gehoord worden.

En wat je zegt is gewoon niet waar. Wie hij geciteerd heeft weet ik nu even niet maar dat zou ik moeten opzoeken.
Heb ik nu geen tijd voor.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:08

DuoPenotti schreef:
Eretria schreef:
[

nee want de zorg heeft nergens last van want de corona afdelingen zijn gesloten....... |o

De zorg heeft ook last van mensen die auto ongelukken krijgen, ook maar niet meer autorijden dan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:09

Eretria schreef:

Dus met overvolle ziekenhuizen, wachtlijsten voor levensreddende operaties, kans dat NICU''s worden opgeheven.

Goed idee meid!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:09

Lisamartine schreef:
mysa schreef:

Dat mag dus wel, maar ook anderen mensen mogen zich aangesproken voelen met alles wat er nu gebeurd.
En ook dat mag gehoord worden.

En wat je zegt is gewoon niet waar. Wie hij geciteerd heeft weet ik nu even niet maar dat zou ik moeten opzoeken.
Heb ik nu geen tijd voor.

Nu heeft Baudet sowieso wel een handje van terugkrabbelen als een opmerking te ver ging.. 'oh nee ik bedoelde het niet zo, die stomme media heeft het gewoon verkeerd geïnterpreteerd!!1!'.

Als je kijkt hoe vaak dit gebeurt bij Baudet, is hij communicatief heel onvaardig, ofwel gewoon slinks omdat hij goed weet dat als hij er een halfbakken excuus tegenaan gooit het wel weer overwaait.

Vieze man dat.

@IMJ / Eretria: Ik kan er met de pet niet bij dat leken het allemaal zo veel beter lijken te weten dan de experts, de politici die alle onderzoeken/informatie onder hun neus gedrukt krijgen. Nee, tante bep op feesboek weet wel hoe het allemaal zit hoor, die roverheid ook... :')

Eretria: Albert Heijn is noodzakelijk (nl., boodschappen) dus daar mogen ze niks verbieden. Feest in de achtertuin is niet te controleren en bovendien allemaal bekenden van elkaar (als het goed is). Restaurant zit je tussen vreemden waarvan je niet weet waar die zijn geweest. Even wachten op een frietje is natuurlijk heel anders dan daar zitten en eten (qua tijd die het kost).

Eretria schreef:
DuoPenotti schreef:

De zorg heeft ook last van mensen die auto ongelukken krijgen, ook maar niet meer autorijden dan?

Ach hou toch op, dat is geen vergelijking. De zorg loopt niet klem door auto ongelukken. En toen het percentage auto ongelukken te hoog was vroeger, werd er, jawel, de riem verplicht. Net als dat het rijbewijs verplicht is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:11

Eretria schreef:
[

daarom moet je ook een rijbewijs halen, om het aantal ongelukken zo laag mogelijk te houden.

Daarom zou je kunnen vaccineren, dan help je ook het aantal "ongelukken" zo laag mogelijk te houden zodat iedereen lekker kan doen wat ze willen. Zelfs zonder test en code.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:13

Als je zulke vergelijkingen idd gaat maken.. Zonder rijbewijs mag je niet rijden, worden die mensen dan ook uitgesloten of gediscrimineerd?

Nogmaals, alles eigen keuze, heb ik geen moeite mee. Het overal een probleem in zien en tegenaan schoppen van sommige mensen wel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:16

MightyMike schreef:
Als je zulke vergelijkingen idd gaat maken.. Zonder rijbewijs mag je niet rijden, worden die mensen dan ook uitgesloten of gediscrimineerd?

Nogmaals, alles eigen keuze, heb ik geen moeite mee. Het overal een probleem in zien en tegenaan schoppen van sommige mensen wel.

Ja want zonder rijbewijs mogen ze niet rijden.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:18

DuoPenotti schreef:
Eretria schreef:
[

daarom moet je ook een rijbewijs halen, om het aantal ongelukken zo laag mogelijk te houden.

Daarom zou je kunnen vaccineren, dan help je ook het aantal "ongelukken" zo laag mogelijk te houden zodat iedereen lekker kan doen wat ze willen. Zelfs zonder test en code.

Wie zei dat ik niet gevaccineerd ben? Ik ben gevaccineerd. Omdat ik geen zin heb in de heisa van testen. Ik ben overigens zieker van die spuit geweest dan van corona.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:19

Karl66 schreef:
Ik heb dit verhaal al een paar keer op Bokt geplaatst en er is nog steeds niets aan veranderd. Er is een pandemie aan de gang. Om die pandemie te bestrijden moeten we het reproductiegetal omlaag brengen. Dat doen we door social distancing. Er is nu een andere vorm van bestrijding bijgekomen, vaccineren, daarmee breng je het reproductiegetal ook omlaag. Heel veel andere manieren om de pandemie te bestrijden zijn er niet. Daarom werkt het niet om te zeggen dat je én niet vaccineert én niet aan social distancing doet, in dat geval ben je er namelijk medeverantwoordelijk voor dat het reproductiegetal te hoog blijft.

Nu is het wel zo dat als je social distancing als manier hebt gekozen om mee te helpen de pandemie te bestrijden, dat je dan door testen en daardoor te weten dat je niet besmet bent, toch sociale contacten kan hebben. Maar ook hier geldt, als je je niet wilt laten testen of je niet kan laten testen, dan zal je toch voor social distancing moeten kiezen. En dat heeft dus helemaal niks met sociaal uitsluiten te maken, het gaat er om dat je of op de ene manier of op de andere manier meewerkt om de pandemie te bestrijden. De keuze op welke manier je wilt meedoen is aan het individu, de keuze om wel of niet mee te doen met de bestrijding niet.

En mensen die om medische redenen het vaccin niet kunnen nemen, die zou ik sowieso adviseren om lekker afstand te houden d.m.v. social distancing. Dat zijn namelijk vaak ook de mensen die een groter risico lopen op ernstige bijwerkingen als ze besmet raken. Om ook maar even op de emotionele toer te gaan, zoals TS ook zo lekker doet. Je wilt het de kleindochter van Anna ook niet aandoen dat straks haar oma op IC ligt en dat zij het gevoel heeft verantwoordelijk daarvoor te zijn, want oma heeft het virus op haar diploma-uitreiking opgelopen.

Amen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:20

Ik zeg toch nergens dat jij het niet bent, weerleg gewoon je rare vergelijking.
je gebruik ik vaak algemeen, nu niet duidelijk, sorr voor de verwarring

Ja rot, de mensen op de IC kunnen dat niet zeggen.....
Eretria schreef:
Wie zei dat ik niet gevaccineerd ben? Ik ben gevaccineerd. Omdat ik geen zin heb in de heisa van testen. Ik ben overigens zieker van die spuit geweest dan van corona.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:22

En hoe verklaar jij dan dat er vorig jaar zogezegd niemand griep had? Alles was corona. Ja rot voor degenen die met griep op de ic liggen. Je krijgt gewoon stempel corona.