Citaat:We zijn bijna allemaal deel van het probleem, ik ook: we zijn zo gewend aan onze luxe welvaart en de weggooi-maatschappij, dat we vinden dat we recht op nieuwe spullen hebben en de goedkoopste prijs etc.
Klopt en dat is inderdaad een vervelende eigenschap van mensen geworden, denken dat ze overal maar recht op hebben voor weinig.
Citaat:Maar zeggen dat je niet persoonlijk verantwoordelijk bent...uiteindelijk zijn we dat natuurlijk wel. Door bij winkels te kopen waar je van weet dat het fout zit, waar dat ook overduidelijk is omdat de prijzen super laag zijn, en je daar niks van aan te trekken hou je het systeem in stand: de fabrikant zal het op deze manier blijven maken want de westerse consument wil het nu eenmaal zo goedkoop mogelijk. Dit zie je in alles, kijk bijvoorbeeld naar de boeren die geen eerlijke prijs kunnen krijgen voor hun producten omdat de consument alles zo goedkoop mogelijk wil, ipv na te denken over hoe het gemaakt wordt en wat het productieproces al kost.
Ik voel me niet persoonlijk verantwoordelijk nee. Het is in dat soort landen dusdanig ernstig gesteld, dat mijn aankoop niet heel veel uitmaakt. Rechten van kinderen worden door overheden niet nageleefd en daar kan ik als consument bar weinig aan doen. Kinderarbeid is een deel van een veel groter probleem. Ik vraag me af wat er met die kinderen gaat gebeuren als de kledingfabrieken sluiten, omdat wij niet meer kopen, is ze dan niet een veel erger lot toebedeeld. Kinderhandel is in die landen ook aan de orde. Want gewoon niet meer werken in de fabriek en dan naar school zit er niet in. Dus ik vraag me af of je niet een veel schrijnender probleem creeert dan. Dat je meer betaald, wil ook niet gelijk zeggen dat het bij de goeden terecht komt.
Citaat:Elk individu is verantwoordelijk voor zijn eigen handels dat wil men alleen niet zien zodra het ze iets kan kosten. Hoe minder mensen er bij bijvoorbeeld Shein kopen, hoe minder die produceren.
Primark, H&M, Shein (nog nooit van gehoord) of AlieExpress koop ik sowieso al niet, want dat vind ik rommel.
Citaat:Het shirtje van 50 euro was natuurlijk gewoon een voorbeeld dat je soms gewoon even moet sparen ipv alles maar direct willen kunnen hebben. Maar waarom zou je liever een shirtje van 2 euro kopen dat mensen het leven kost of waar een kind aan heeft moeten werken, dan eentje voor bijvoorbeeld 30 euro waar dat niet zo is? Of steek je gewoon je kop in het zand?
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Als je een gezin hebt met opgroeiende kinderen die met regelmaat een serie nieuwe kleding moeten hebben, dan is 30 euro per shirtje best een hoop geld hoor
Dan ben ik 120 euro kwijt voor 4 t shirts en dan moet de duurzame broek er ook nog bij van 120 euro per stuk? Nou, dat ga ik dus niet doen. En nee, ik steek mijn kop niet in het zand, ik ben op gebied van voeding, milieu, dierenwelzijn juist enorm duurzaam bezig. Dus de opmerking van of ik de kop in het zand steek, slaat nergens op, enkel omdat ik niet op kleding let?