Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:33

Citaat:
We zijn bijna allemaal deel van het probleem, ik ook: we zijn zo gewend aan onze luxe welvaart en de weggooi-maatschappij, dat we vinden dat we recht op nieuwe spullen hebben en de goedkoopste prijs etc.

Klopt en dat is inderdaad een vervelende eigenschap van mensen geworden, denken dat ze overal maar recht op hebben voor weinig.

Citaat:
Maar zeggen dat je niet persoonlijk verantwoordelijk bent...uiteindelijk zijn we dat natuurlijk wel. Door bij winkels te kopen waar je van weet dat het fout zit, waar dat ook overduidelijk is omdat de prijzen super laag zijn, en je daar niks van aan te trekken hou je het systeem in stand: de fabrikant zal het op deze manier blijven maken want de westerse consument wil het nu eenmaal zo goedkoop mogelijk. Dit zie je in alles, kijk bijvoorbeeld naar de boeren die geen eerlijke prijs kunnen krijgen voor hun producten omdat de consument alles zo goedkoop mogelijk wil, ipv na te denken over hoe het gemaakt wordt en wat het productieproces al kost.

Ik voel me niet persoonlijk verantwoordelijk nee. Het is in dat soort landen dusdanig ernstig gesteld, dat mijn aankoop niet heel veel uitmaakt. Rechten van kinderen worden door overheden niet nageleefd en daar kan ik als consument bar weinig aan doen. Kinderarbeid is een deel van een veel groter probleem. Ik vraag me af wat er met die kinderen gaat gebeuren als de kledingfabrieken sluiten, omdat wij niet meer kopen, is ze dan niet een veel erger lot toebedeeld. Kinderhandel is in die landen ook aan de orde. Want gewoon niet meer werken in de fabriek en dan naar school zit er niet in. Dus ik vraag me af of je niet een veel schrijnender probleem creeert dan. Dat je meer betaald, wil ook niet gelijk zeggen dat het bij de goeden terecht komt.

Citaat:
Elk individu is verantwoordelijk voor zijn eigen handels dat wil men alleen niet zien zodra het ze iets kan kosten. Hoe minder mensen er bij bijvoorbeeld Shein kopen, hoe minder die produceren.

Primark, H&M, Shein (nog nooit van gehoord) of AlieExpress koop ik sowieso al niet, want dat vind ik rommel.
Citaat:
Het shirtje van 50 euro was natuurlijk gewoon een voorbeeld dat je soms gewoon even moet sparen ipv alles maar direct willen kunnen hebben. Maar waarom zou je liever een shirtje van 2 euro kopen dat mensen het leven kost of waar een kind aan heeft moeten werken, dan eentje voor bijvoorbeeld 30 euro waar dat niet zo is? Of steek je gewoon je kop in het zand?

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Als je een gezin hebt met opgroeiende kinderen die met regelmaat een serie nieuwe kleding moeten hebben, dan is 30 euro per shirtje best een hoop geld hoor ;) Dan ben ik 120 euro kwijt voor 4 t shirts en dan moet de duurzame broek er ook nog bij van 120 euro per stuk? Nou, dat ga ik dus niet doen.

En nee, ik steek mijn kop niet in het zand, ik ben op gebied van voeding, milieu, dierenwelzijn juist enorm duurzaam bezig. Dus de opmerking van of ik de kop in het zand steek, slaat nergens op, enkel omdat ik niet op kleding let?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:42

Giolli schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel verbaas als mensen zeggen 10+ jaar met een kledingstuk te doen. Mijn smaak en kledingstijl veranderd regelmatig, soms per maand maar zeker per jaar.
Dingen zoals jassen doe ik wel 2/3 jaar mee, maar langer ook echt niet. Mijn man heeft broeken die hij al wel 4/5 jaar heeft, maar ik wil dat dus niet.

Het voordeel van duurzame merk kleding voor kinderen vind ik dat deze nog best goed te verkopen zijn als ze niet meer passen op Vinted of Marktplaats… maar je baalt echt wel hard als je iets duurs hebt gekocht en er komen vlekken in die je er niet meer uit krijgt of het gaat kapot. Dat doe ik dus echt niet meer.

Ik hoor tot degenen die het oprecht jammer vinden dat mode ieder jaar, of soms zelfs vaker wisselt.
Het lijkt mij heerlijk om dingen standaard te kunnen blijven dragen tot ze 'op' zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:45

Ik ben nogal snel verveeld. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:49

Gewoon niets aantrekken van die modegrillen en je kunt het gewoon blijven dragen :D

Sowieso bij de paarden al helemaal.
Ga daar echt niet in de mode lopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:50

Ik ben gewoon simpel. Broek en shirtje of trui.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:50

Amado7 schreef:
Wij konden vroeger niet enorm veel geld besteden aan kleren. Niet dat er arm waren maar mijn vader was een bedrijf aan het opbouwen. Omdat mijn moeder niet online wilde bestellen kwamen we hier toch al bij de primark of zeeman of Hema uit.
Als je dat gewend ben denk je niet echt na over kinderarbeid, hoe belangrijk ook.

En ook wel gemakzucht. Ik kocht vroeger ook liever in 1 keer mijn kleren ergens waar t goedkoop was dan allemaal apart tweedehands. Dacht toen nooit na over kinderarbeid en stond ver van je af.

Nu ik zelf ouder ben koop ik bepaalde merken en duurdere kleren en let je daarop. Maar als kind deed ik dat zeker niet en mijn moeder ook niet.
.

Dat is het verschil met nu wij zijn er bewuster mee bezig, ook omdat we een voorbeeld functie hebben als ouders.
Maar laatst had ik een discussie met een andere voetbal mama. Toen werd er letterlijk gezegd: "jij kan toch makkelijk nikes betalen"!. toen ik vertelde waarom of mijn kind die niet krijgt budgettair en duurzaamheid en kinderarbeid , maar wel Goede leren schoenen sandalen telde ik echt niet meer mee de keren er op. Zelf zit ik er niet zo mee...maar voor de meisjes is dat lastig te bevatten, op school mogen ze vriendinnen zijn en daar buiten zijn we te min!.
Maar wel jaloers zijn als mijn dochter op een 2e handse trek racefiets rijd, plots heeft haar dochter ook een gloednieuwe Trek fiets. Mijn dochter komt op pony kamp met haar eigen pony, plezier voor op( niets negatiefs over alle kinderen en andere ouders ik kan niet in hun beurs en situatie kijken). Maar dan is ze enorm geïnteresseerd in de waarde van het hele spulletje, en dan is ze zo gezellig want die anderen hebben niets met haar. Toen ik het meer dan beu was en haar daar op aansprak kwam er een heel onzekere vrouw boven tafel. Die dus status/ aanzien kocht. Ja ik ben eenvoudig, leef eenvoudig maar kan wel mijn draai vinden zonder die spullen. Waarom koop ik dan wel die trek fiets 2ehands, puur voor de kwaliteiten die er wel inzitten technisch gezien. Zo ook de barefoot zadels voor de pony, en die lederen voetbalschoenen van de Decathlon. Zo heeft onze zoon een optimistje om op de kreek te zeilen, een afgekeurd wedstrijd bootje maar opgeknapt en gerenoveerd echt daar hebben de kinderen al veel plezier van gehad en ja een een 2e leven is ook bewust duurzaam!. Ik ben niet van de merken, maar als ik de voordelen ervan kan hebben gebruik ik ze ook en na ons kunnen er ook weer kindjes en ouders blij worden van kwaliteidsgoederen voor een redelijke prijs

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:52

DuoPenotti schreef:
Gewoon niets aantrekken van die modegrillen en je kunt het gewoon blijven dragen :D

Ik wel... maar zeker niet de nieuwste :')
Ik heb wel altijd dure rijbroeken en paardenjassen. Qua pasvorm voor mijn lijf gewoon beter... maar dan doe ik er vaak ook wel jaren mee.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:57

DuoPenotti schreef:

Ik trek me niet zo veel aan van de idioot snel wisselende mode, maar ik wissel zelf zo veel van smaak. _O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:58

Ik vind het vooral een vervelende maatschappij worden dat men altijd maar wat van anderen moet vinden.

Wat die koopt, wat die draagt, wat die uit geeft, zus ..zo...
Jezus zeg, moet iedereen die lekker doet wat die wil een schuld gevoel over alles krijgen ofzo!?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:00

Bij broeken had ik toen ik 3-6 paarden per dag reed ook betere merken aan dan nu.
Daar was idd de pasvorm fijner van. Kwaliteit van de stof ook. Dat moet ik beamen :)
Shirts en jassen heb ik nooit de paardrij varianten gehad. 10 keer zo duur want het is voor paarden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:01

Iemand dingen opleggen is nooit de bedoeling, zeker niet op een vervelende manier. Toch ben ik o.a wel van mening veranderd (of eerder; bewust geworden) van de dingen die ik op Bokt las. Ik was daar eerder simpelweg gewoon niet mee bezig, dus het kan zeker wel fijn zijn om er over te discussiëren en kritische vragen over te stellen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:01

Giolli schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik trek me niet zo veel aan van de idioot snel wisselende mode, maar ik wissel zelf zo veel van smaak. _O-

haha ja dat kan ook.

Nee gelukkig geen last van, ben meestal van de saaie effen kleurtjes.
Van die bloemetjes printen oid erg leuk, bij een ander. Veel te druk bij mij.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:02

Ik ben sinds dit jaar begonnen met alles tweedehands of duurzaam aankopen.

Mijn favoriete site is: Taadaa shop en ook nog heel betaalbaar. En de site watmooi.nl ook betaalbaar in de sale.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:04

Vjestagirl schreef:
Zeeuwsemeid schreef:
Ik ben egoistic en vind mijn eigen portemonnee belangrijker dan een ver van mijn bed show, tweedehands kleding vind ik een vies idee. Weet niet wat er mee gebeurd is ook al was je het.

Heel nieuwsgierig: slapen in een hotel, doe je dat ook niet? Of eten in een restaurant, waar weet ik hoeveel lippen 'jouw' bestek en glas al hebben aangeraakt? Of de badjas & handdoek in een sauna gebruiken?

Nee want daar heb ik allemaal geen geld voor, ik ga eigenlijk zo goed als niet weg omdat het te duur is. En ik heb ook geen eigen auto, maar de auto die ik gebruik is van familie en dat vind ik dan minder erg.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:08

Popstra schreef:
Ik vind het vooral een vervelende maatschappij worden dat men altijd maar wat van anderen moet vinden.

Wat die koopt, wat die draagt, wat die uit geeft, zus ..zo...
Jezus zeg, moet iedereen die lekker doet wat die wil een schuld gevoel over alles krijgen ofzo!?

Ik produceer geen nageslacht, dus mijn koolstof voetprint is altijd winnend voor de generaties daarna :')

Maar ik ben het wel met je eens voor een deel...
Veel topics worden nu overspoeld met mensen die met een bepaalde manier van schrijven anderen afkeuren en dat is zonde.

Het brengt zeker inzichten.
Zeker de informatieve posts.

Maar veel is ook van het kaliber "kijk mij eens lekker bewust doen met mijn tweedehands kleding en bakfiets en jij niet".
En dat is jammer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:12

tweedehands vind ik vaak gewoon erg handig.
Op stal verslijt ik om de een of andere reden jassen snel.
Zo snel heb ik mijn goede jassen niet "op" om door te pakken.
Dan vind Vinted een fijne oplossing. Voor onder de 10 euro weer een goede jas.
Nadeel.... soms zijn ze zo mooi dat ik er dan een goede van maak en een andere paardenjas moet kopen :D

Broeken koop ik niet op vinted, die wil ik echt passen.
Kleding die bedoeld is voor niet bij de paarden koop ik ook in de winkel, dat wil ik echt passen.

Duurzaam ben ik toch wel, met alles zo oud laten worden :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:14

oomens schreef:
Giolli schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel verbaas als mensen zeggen 10+ jaar met een kledingstuk te doen. Mijn smaak en kledingstijl veranderd regelmatig, soms per maand maar zeker per jaar.
Dingen zoals jassen doe ik wel 2/3 jaar mee, maar langer ook echt niet. Mijn man heeft broeken die hij al wel 4/5 jaar heeft, maar ik wil dat dus niet.

Het voordeel van duurzame merk kleding voor kinderen vind ik dat deze nog best goed te verkopen zijn als ze niet meer passen op Vinted of Marktplaats… maar je baalt echt wel hard als je iets duurs hebt gekocht en er komen vlekken in die je er niet meer uit krijgt of het gaat kapot. Dat doe ik dus echt niet meer.

Ik hoor tot degenen die het oprecht jammer vinden dat mode ieder jaar, of soms zelfs vaker wisselt.
Het lijkt mij heerlijk om dingen standaard te kunnen blijven dragen tot ze 'op' zijn.

Vind het zelf relaxt om niet met bijna elke modegril mee te gaan (deed ik vroeger al niet maar begrijp wel dat de jeugd dat belangrijk vindt.) Heb dan ook wat kleding in de kast dat de 10+ haalt. Zelfs nog wat van mijn oma wat ik nog draag.

Ik draag al zo’n 25 jaar bijna alleen maar kringloopkleding. Dat begon eigenlijk omdat ik het leuk vond om zo goedkoop mogelijk kleding te kopen. En het leuker vind om daar te winkelen dan de stad in gaan om te shoppen. Dus kan niet zeggen dat duurzaam de reden was. Nu ben ik daar wel meer mee bezig, maar perfect zeker niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:29

Waarom ik bij een Primark/ Action/ H&M/ Decathlon/ ... koop?

Geld!

Sowieso draag ik eigenlijk nooit "merkkleding" als in de zin van.

De enigste "merkkleding" die ik af en toe koop en draag zijn outdoor merken.

Alleen zijn gewone simpele shirtjes al snel €30-60 in een outdoor winkel. En zeker de "goede" merken zoals Vaude en The North Face zijn gewoon extreem duur.

Ik heb ooit (2013) eens 2 wandelbroeken bij de Lidl gekocht, zijn vandaag de dag nog steeds goed. Pasvorm is niet erg fijn, maar de kwaliteit van de stof dus wél. En ze worden iedere week wel gedragen. Mijn duurzame Vaude broek (Die ik in een acteraf winkeltje in Den Haag was tegen gekomen voor een spotprijs) kocht ik in 2015 en is ergens 2020 écht met pensioen gegaan omdat de gaten niet meer dicht te naaien waren. Dat was dus een kwaliteits broek, maar de levensduur was minder dan de goedkope Lidl broek.

Op dit moment koop ik eigenlijk geen Primark meer, omdat de kwaliteit mij toch wel tegen valt én er geen Primark meer in de omgeving zit. En dan is een shirt van de H&M een stuk beter voor het milieu, zowel kwa mensenrechten als dat ik niet een uur voor in de auto hoef te zitten.

Mijn kledingkast bestaat nu voornamelijk uit Decathlon, ik draag hun kleding eigenlijk fulltime. Omdat het lekker zit en zeker in de sale goed te betalen is.

Ik zal dan ook niet snel €30 aan een shirtje uitgeven, eerder €5-€15 en voor broeken ligt de grens tussen de €20-30. Soms wel eens duurder, omdat het een "speciale" broek is, dan is het eigenlijk max €60

Daarnaast heb ik een hekel aan nieuwe kleding! Ik loop het liefst in mn ouwe plunje rond. Kleding gaat bij mij dan eigenlijk ook pas weg als het echt op op is.

Behalve een héle stapel broeken afgelopen voorjaar....

Ik ben van maatje 34 naar 40 gegroeid, en had nog een flinke stapel nette broeken die ik niet meer paste, sommige zelfs nog nieuw met het kaartje eraan. De gehele stapel is naar een vriendin gegaan.

2e hands kleding koop ik niet zo snel. Andere dingen wordt wél vaak eerst op marktplaats gekeken of ik het 2e hands kan vinden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:13

DuoPenotti schreef:
Eeh
Niet meer naar de paarden van glock kijken?
Ik bedoel als we overal op moeten letten is dat op een n paarden forum ook wel een aandachtspunt.

Ik vraag me ook echt af hoe normaal de paardensport is. Om eerlijk te zijn: ik vind het niet meer van deze tijd.

En bankieren doe ik bewust bij ASN. Alleen m’n hypotheek niet, dat kon destijds niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:03

oomens schreef:
Giolli schreef:

Geheel buiten de mode kopen. Dan kan dat. _O- (Gezien de sfeer in dit topic zal ik er maar bij zetten dat dit natuurlijk een geintje is.)
Ik ben mijn gothic periode nooit geheel ontgroeid. :') En da's maar goed ook want ik heb zo'n hekel aan winkelen... Kan mijn kleren dragen tot ze echt niet meer toonbaar zijn want ik ben toch altijd de vreemde eend in de bijt. :')
En soms wordt een kledingsstuk dan jaren niet meer gedragen. En dan vangt het mijn oog en kan die weer een paar jaar mee tot ik de volgende keer mijn interesse verlies. :') Elk kledingstuk dat ik heb heeft minstens een keer een paar jaar "pauze" gehad. :))

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:11

Alles komt vanzelf weer in de mode :D . Ik heb 22 jaar geleden een a lijn leren rok gekocht, die heeft zelfs een pauze gehad van 18 jaar, 2 jaar geleden was het weer mode en heb ik 'm weer veel gedragen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:29

Zelda_Link schreef:
Mindim schreef:
Wat kleding betreft ben ik dan een deel van het probleem, ik lig er niet wakker van. Ik ben niet persoonlijk verantwoordelijk voor het leed van de wereld, mensen er op af rekenen vind ik ook not done.
En 50 euro voor een shirtje?

We zijn bijna allemaal deel van het probleem, ik ook: we zijn zo gewend aan onze luxe welvaart en de weggooi-maatschappij, dat we vinden dat we recht op nieuwe spullen hebben en de goedkoopste prijs etc.

Maar zeggen dat je niet persoonlijk verantwoordelijk bent...uiteindelijk zijn we dat natuurlijk wel. Door bij winkels te kopen waar je van weet dat het fout zit, waar dat ook overduidelijk is omdat de prijzen super laag zijn, en je daar niks van aan te trekken hou je het systeem in stand: de fabrikant zal het op deze manier blijven maken want de westerse consument wil het nu eenmaal zo goedkoop mogelijk. Dit zie je in alles, kijk bijvoorbeeld naar de boeren die geen eerlijke prijs kunnen krijgen voor hun producten omdat de consument alles zo goedkoop mogelijk wil, ipv na te denken over hoe het gemaakt wordt en wat het productieproces al kost.

Elk individu is verantwoordelijk voor zijn eigen handels dat wil men alleen niet zien zodra het ze iets kan kosten. Hoe minder mensen er bij bijvoorbeeld Shein kopen, hoe minder die produceren.

Het shirtje van 50 euro was natuurlijk gewoon een voorbeeld dat je soms gewoon even moet sparen ipv alles maar direct willen kunnen hebben. Maar waarom zou je liever een shirtje van 2 euro kopen dat mensen het leven kost of waar een kind aan heeft moeten werken, dan eentje voor bijvoorbeeld 30 euro waar dat niet zo is? Of steek je gewoon je kop in het zand?

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Simpel weg omdat dat shirtje van 2 euro 28 euro scheelt. En je in dit voorbeeld beide shirts even leuk vind.

Ik moet dus de duurdere nemen omdat daar geen kind aan gewerkt heeft terwijl de vrouw naast mij datzelfde shirt uit het schap grist? Dan ben ik een dief van mijn eigen portemonnee. :D

Accepteer gewoon dat niet iedereen wakker ligt over de productie. Als het zo erbarmelijk is gaat NL dat echt niet veranderen, daar moeten ze wereldwijd mee aan de slag.

Ook die dooddoener "verbeter de wereld, begin bij jezelf"

Die gáán we niet verbeteren, nu niet, nooit niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:50

Nou jij hebt wel een zwartgallig beeld van de wereld :')

Wie is ‘ze’ die het zouden moeten veranderen? Waarom zijn we dat zelf niet? Wij met z’n allen zijn toch de consument? Wij zijn ook onderdeel van het rijke westen en ook wij persoonlijk houden deze oneerlijke verdeling in stand. Ze produceren daar geen kleding voor hunzelf maar enkel voor de westerlingen.

Ben blij dat de vrouwenrechtenactievoerders die mentaliteit niet hadden.
‘Dat is gewoon zo, gaan we niet veranderen, nu niet, nooit niet.’

Ook wel makkelijk praten als je wiegje in een eerste wereld land staat en wij alles hebben wat ons begeert en het zelf niet eens zien.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:02

verootjoo schreef:
Nou jij hebt wel een zwartgallig beeld van de wereld :')

Wie is ‘ze’ die het zouden moeten veranderen? Waarom zijn we dat zelf niet? Wij met z’n allen zijn toch de consument? Wij zijn ook onderdeel van het rijke westen en ook wij persoonlijk houden deze oneerlijke verdeling in stand. Ze produceren daar geen kleding voor hunzelf maar enkel voor de westerlingen.

Ben blij dat de vrouwenrechtenactievoerders die mentaliteit niet hadden.
‘Dat is gewoon zo, gaan we niet veranderen, nu niet, nooit niet.’

Ook wel makkelijk praten als je wiegje in een eerste wereld land staat en wij alles hebben wat ons begeert en het zelf niet eens zien.

Die oneerlijke verdeling wordt in stand gehouden door iedereen die in de gelegenheid is daarvan te profiteren.

Zodra 'wij' ons als Europa verder terugtrekken uit onze voormalige koloniën, wandelt de volgende kolonisator die kansen ziet, er door de achterdeur weer naar binnen.
Als wij besluiten dat onze schepen niet meer in India gesloopt mogen worden, gaan ze daar eenvoudigweg over op het slopen van schepen uit landen waar ze daar niet zo om geven.
Als wij besluiten dat ze in Bangladesh niet meer mogen worden uitgebuit in kledingfabrieken, zien de Emiraten ineens een bron van gratis arbeid ontstaan om uit te buiten.

Het is een illusie om te denken dat, omdat jíj opstaat tegen uitbuiting en scheve machtsverhoudingen, een ander daar niet alsnog gewoon van probeert te profiteren.
Sta je dan met je goede bedoelingen, terwijl een ander je lachend bedankt en er met de winst vandoor gaat.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:02

Beetje krom qua vergelijking. De vrouwenrechtenactievoerders vochten voor hun eigen rechten in hun eigen land. Niet voor die van vrouwen in verweggistan.