Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:47

Ik zit in de ziektewet en bouw enkel op omdat ik m’n hypotheek moet betalen, ben nog steeds ziek maar maakt m’n werk niet uit :+ dus dan noemt men het een terugval.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:52

Ibbel schreef:
Sja, er zijn wel meer dingen verplicht als je in de zorg werkt. Verplicht bijscholen bijvoorbeeld, verplicht allerlei protocollen volgen. Ik vind verplicht vaccineren niet zo raar. En is Hep A/B niet allang verplicht?

Niet toegelaten worden in een buitenland zonder vaccinatie: probeer maar eens zonder gele koorts Hep A/B difterie vaccinatie naar de tropen te gaan. Tja, jammer dan dat het ook voor Europa zou kunnen gaan gelden.

Je hebt altijd de vrijheid ander werk te zoeken en niet op vakantie te gaan...

Mee eens

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:58

Ik hoop voor de mensen die het er mee eens zijn, dat ze, als dit door zet, niet gaan zeuren als het gevolg is dat er nog minder verplegend personeel is (want als de bereidheid zo laag is dat dit "nodig" is dan moeten er volgens bokt veel mensen maar een andere job gaan zoeken.) waardoor je in geval van nood op minder zorg kan rekenen want ze hebben nu al mensen te kort. :+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:04

Als je niet het risico weghaalt dat mensen in een ziekenhuis of een verpleegtehuis besmet raken door ongevaccineerd personeel, heb je des te meer mensen in de zorg nodig. Dan blijf je in een cirkeltje ronddraaien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:05

Jullie zeggen wel heel makkelijk ga maar ander werk zoeken.
Ik ben vrij om op vakantie te gaan en zal niet snel naar landen gaan waar ik extra vaccinaties voor moet halen.
Maar je werk gewoon stoppen?

Jarenlang een opleiding gevolgd, ws ook je examenvakken erop uitgekozen. Bijscholingen, cursussen etc, collega's en vrienden opgebouwd, pensioen opgebouwd en dan gedwongen worden een ander vak/ beroep te gaan doen omdat je om wat voor soort reden dan ook geen vaccinatie wilt hebben

Sorry? >;)
Ook zorgpersoneel heeft wilsbeschikking over eigen lijf en ledematen.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:11

Onali schreef:
Sorry? >;)

Amen _/-\o_
Mijn werk beslist niet wat ik in mijn lichaam laat spuiten. Nu niet, nooit niet.
Ik werk in de zorg en doe dit graag en met veel passie.
Maar een overheid of werkgever gaat mij niet verplichten wat ik in mijn lijf spuit.

Ik heb een huis en gezin, zal dus inkomen nodig hebben. Dit gaat dan nog een uitdaging worden als dadelijk heel veel zorgmedewerkers zich gaan omscholen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:14

Shaya_ schreef:
Onali schreef:
Sorry? >;)

Amen _/-\o_
Mijn werk beslist niet wat ik in mijn lichaam laat spuiten. Nu niet, nooit niet.
Ik werk in de zorg en doe dit graag en met veel passie.
Maar een overheid of werkgever gaat mij niet verplichten wat ik in mijn lijf spuit.

Ik heb een huis en gezin, zal dus inkomen nodig hebben. Dit gaat dan nog een uitdaging worden als dadelijk heel veel zorgmedewerkers zich gaan omscholen...

Ja maar, het is niet verplicht want je kan ontslag nemen....

Dat kan je zomaar dus defacto keihard verplicht. Net als voor studenten, noem maar op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:18

Onali schreef:
Jarenlang een opleiding gevolgd, ws ook je examenvakken erop uitgekozen. Bijscholingen, cursussen etc, collega's en vrienden opgebouwd, pensioen opgebouwd en dan gedwongen worden een ander vak/ beroep te gaan doen omdat je om wat voor soort reden dan ook geen vaccinatie wilt hebben

Maar bij al die examenvakken, bijscholingen, cursussen en opleiding hebben jullie het nooit over besmettelijke ziektes, preventie en ethiek gehad? Wonderlijk.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:26

Shadow0 schreef:
Onali schreef:

Maar bij al die examenvakken, bijscholingen, cursussen en opleiding hebben jullie het nooit over besmettelijke ziektes, preventie en ethiek gehad? Wonderlijk.

Nou ja, ergens snap ik het wel. Mijn cliënten beslissen zelf of ze een vaccin willen. Vaak gebaseerd op niks. Ze houden zich niét aan de richtlijnen en doen maar wat. Ik zóu het dan wel heel raar vinden als mij niet dezelfde vrijheid wordt geboden. Als ik verplicht wordt tot vaccinatie is het mij dan ook toegestaan om mensen die niet gevaccineerd zijn niet meer te begeleiden?

( puur theoretisch want ik heb zelf de keuze gemaakt om mee wel te laten vaccineren)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:50

Shadow0 schreef:
Onali schreef:

Natuurlijk wel, maar vaccinaties zijn niet de heilige graal he.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Dat je als zorgmedewerker ervoor kiest om je niet te vaccineren (om wat voor reden dan ook) wilt niet zeggen dat je dan automatisch verantwoordelijk bent voor een eventuele besmetting van een kwetsbare patiënt. Ook die patiënten zijn namelijk niet heilig
, ook die houden zich niet altijd aan de regels.
En ook zonder vaccinatie kan je je patiënt beschermen.

Je moet nog altijd de keus hebben vind ik. Een verplichting zorgt voor veel onrust en afzetting.
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 13-07-21 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:51

Shadow0 schreef:
Onali schreef:

Ongetwijfeld wel. Maar in die ethiek lessen zal het vast ook gegaan zijn over het zelfbeschikkingsrecht/wilsbeschikking. En die wordt hen nu dus indirect ontnomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:06

Ik hoop (maar vrees van niet) dat mensen in de zorg en daarbuiten zich nu eindelijk eens goed realiseren wat er aan de hand is. Hoe erg is het dat het virus vooral toeslaat onder jongeren? Erger dan wordt gedacht.
Er wordt gevreesd voor een ontsnappingsvariant. Een variant waarbij de huidige vaccinaties niet meer werken. Dan zijn we weer terug bij af.
Zolang de huidige vaccinaties werken is het dus zaak om uitbraken en verspreiding zoveel mogelijk te voorkomen. Door..... te vaccineren en de afstandsmaatregelen in acht te nemen. Om de kans op een ontsnappingsvariant zo klein mogelijk te maken.

We hebben nu de Delta variant veel besmettelijker en veel jongeren worden er ook zieker van. De verspreiding gaat razendsnel. Een kwart van de jongeren heeft na een corona infectie met milde klachten na 3 maanden last (concentratieproblemen, vermoeidheid. Sommige zelfs langer en ernstiger.

Je zou eens moeten overwegen dat als er een virus rondgaat wat zeker voor jou een dodelijke afloop heeft. Zou je je dan nog niet laten vaccineren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:10

Ayasha schreef:
Maar in die ethiek lessen zal het vast ook gegaan zijn over het zelfbeschikkingsrecht/wilsbeschikking. En die wordt hen nu dus indirect ontnomen.

Als je werkt met kwetsbare mensen (ouderen en zieken) is het zelfbeschikkingsrecht het minste waar je je zorgen over zou moeten maken.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 16:14

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:40

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Maar in die ethiek lessen zal het vast ook gegaan zijn over het zelfbeschikkingsrecht/wilsbeschikking. En die wordt hen nu dus indirect ontnomen.

Als je werkt met kwetsbare mensen (ouderen en zieken) is het zelfbeschikkingsrecht het minste waar je je zorgen over zou moeten maken.

Bullsh*t. We mogen nooit stoppen met ons zorgen maken over ons zelfbeschikkingsrecht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:44

Ayasha, wat is dat het recht van de mensen waar je mee werkt? Heb je dat al bedacht?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:46

Dit nieuws viel voor mij echt als een bom. Dag vakantie, want beide hier kunnen niet op tijd gevaccineerd zijn voor die tijd. Nou ben ik sowieso al wat laat met het maken van een afspraak maar mijn vriend had het meteen gedaan en binnen een week zat de eerste erin en de volgende kan pas na onze zomervakantie. Daar ben je dan toch mooi klaar mee?

Anyhow, ik voelde me juist in Frankrijk vorig jaar ontzettend veilig. Iedereen netjes met mondkapjes, overal desinfectie spul en zelfs kleding werd gestoomd na het passen zodat het veilig was om kleding te passen. Echt, wauw! Hier in Nederland was er toen alleen nog maar de regel van afstand houden en niet onnodig erop uitgaan. Vond het daar dus echt fijn om te zijn. Maar nu iedereen maar alles gaat mogen met hun vaccinaties voel ik me juist niet veilig meer. Tuurlijk worden mensen minder ziek, maar ze kunnen het nog steeds krijgen en doordat ze er minder ziek van worden zou hun simpele loopneus al Covid kunnen zijn. Nou lekker dan als dat 'veilig' overal in mag. Ik voel me haast nu verplicht om een prikafspraak te maken alleen maar omdat de gevaccineerden opeens alles mogen en het daardoor voor een ongevaccineerde opeens super onveilig gaat worden. Dát vind ik krom want ze hadden juist gezegd dat het allemaal was om zwakkeren en mensen die niet gevaccineerd kunnen worden te beschermen. Maar dan zouden ze testen voor toegang nog steeds voor iedereen moeten houden en niet alleen voor ongevaccineerden.

:n

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:49

Sjong schreef:
Nederland heeft bijna de hoogste vaccinatiebereidheid in Europa. Het zijn alleen de weigeraars die keihard roepen.

Ah dat is super. Mijn excuses.
Tis maar dat ze bokt heel hard tegengeluid maken, maar wel willen meeprofiteren .....

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:51

Ayasha schreef:
Babootje schreef:

Bullsh*t. We mogen nooit stoppen met ons zorgen maken over ons zelfbeschikkingsrecht.

En wat met de rechten van de patienten?
Verder vind ik het raar dat zoveel mensen het vreemd vinden dat er aan zorgpersoneel medische eisen gesteld worden. Terwijl bv. piloten, buschauffeurs, vrachtagenchauffeurs enkel hun job kunnen uitvoeren wanneer ze door medische testen goedgekeurd worden. testen die om de zoveel tijd herhaald worden.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:06

Sclimpre schreef:
En wat met de rechten van de patienten?
Verder vind ik het raar dat zoveel mensen het vreemd vinden dat er aan zorgpersoneel medische eisen gesteld worden. Terwijl bv. piloten, buschauffeurs, vrachtagenchauffeurs enkel hun job kunnen uitvoeren wanneer ze door medische testen goedgekeurd worden. testen die om de zoveel tijd herhaald worden.

Ik zou ook veel liever behandeld worden door mensen die gevaccineerd zijn hoor. Die hebben al veel minder kans om het nog door te geven aan anderen.
Je moet het maar voor hebben als patiënt, je wordt opgenomen voor enkele dagen in het ziekenhuis en door een vaccinweigeraar die zelf besmet is, loop je het zelf op en is de boel vertrokken.
Als zorgverlener kun je het toch niet goedpraten dat je dit risico wilt lopen dat je zorgbehoevende patiënten gaat besmetten en grondig ziek kunt maken (met mss zelfs dood tot gevolg, in extreme gevallen, want die heb je genoeg in ziekenhuizen en rusthuizen).
Hoe je dan met jezelf kunt leven, dat weet ik niet.
Dan moet je je toch schuldig voelen en moeite hebben om te gaan werken.

Maar jammer genoeg zijn er heel veel mensen die enkel naar zichzelf denken en het is hiervoor dat Macron (en vermoedelijk nog andere landen) zulke beslissingen heeft genomen.
Om de Fransen te beschermen van egoïsten die mogelijk doden op hun geweten hebben ....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:13

Toen het vaccin er net was, zei ik "begin met vaccineren bij de jongeren". Dat zag ik al als de grootste verspreiders van het virus, juist ook omdat jongeren nauwelijks ziek worden en milde klachten krijgen. En je ze dus niet binnen houdt. Dat de jeugd de grootste verspreiders waren bleek ook uit de uitbraken na de schoolvakanties in het najaar nadat we een relatief rustige zomer hadden.
En het zorgpersoneel dat met kwetsbare ouderen en zieken moeten werken. De ouderen (80+) en zieken bouwen door verzwakte weerstand weinig antistoffen op. Die kunnen op een andere manier beschermd dan henzelf te vaccineren.
Ook nu zie je de grootste besmettingshaarden onder jongeren. Begrijp nog steeds niet het advies van het kabinet om tegen het advies van het OMT in de discotheken en clubs open te gooien.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:23

Switch2016 schreef:
Absurd en doodeng dit.
Het druist ook absoluut in tegen de grondwet.
Echt absurd als je dit oke vindt _-:(

In strijd met welk artikel van de Franse Grondwet? Die ken ik zelf niet, dus daar ben ik wel benieuwd naar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:25

Cer schreef:
Is in ieder land de grondwet eigenlijk hetzelfde? Of is het een Europese grondwet ofzoiets? ik heb geen idee eigenlijk...

Ieder land een eigen.

Wel is er het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:28

Babootje schreef:
Ayasha, wat is dat het recht van de mensen waar je mee werkt? Heb je dat al bedacht?

Bedoel je de groep 70+ ers die ook geen zin hebben om te vaccineren en de verantwoording dus maar bij de verpleging gooien en ondertussen de buurman in de zaal besmet?

Ik dacht dat die mondkapjes zo briljant werkten. Geef de mensen dan op z‘n minst de keus om een mondkapje te gebruiken.
En hoe zit het nu ineens met de theorie dat mensen zonder symptomen niet kunnen besmetten?

Zolang de overheden willekeurig in het rond blaten en wel 50.000 man in een stadion stoppen in een land waar de delta hoogtij viert en vervolgens de harde werkers gaat bedreigen met ontslag kan ik slechts mijn hoofd schudden, ookal ben ik zelf wel ingeent.

Ik ben benieuwd of het management met de hogere inkomens eerst het goede voorbeeld gaat geven: ben bang van niet.

Zouden medewerkers die besmet geraakt zijn omdat ze geen goede medische bescherming mochten gebruiken, maar enkel chirurgische china import vodjes tot hun beschikking hadden nu ook de overheid verantwoordelijk kunnen stellen? Of moeten die ook nog op straffe van ontslag zich laten inenten?

Mij zullen ze voorlopig niet in Frankrijk (of Oostenrijk) zien. Ik ga niet voor een paar schoenen of een kopje koffie mijn identificatie continue van stal halen. Testen was een jaar lang amper een ding, ook niet toen de grootste piek plaats vond en nu ineens zo extreem.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:41

Nee met de grootste piek ging gewoon alles dicht. Dat probeert men nu te voorkomen. En we kunnen allemaal wel gaan afwachten wat het vaccin bij anderen doet maar dat schiet ook niet op. Dan liever nu maar even doorpakken zodat we weer door kunnen.