[VOLG] Een dijk van een klushuis!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:48

De slaapkamer rechtsboven was al niet ruim, die zou ik zeker niet nog krapper maken.... WC-hokje ziet er uit als een blokje / meter breed? Dat lijkt me helemaal prima :)

Het is ook wel enigszins prettig als je nog iets van een kledingkast in je slaapkamer kwijt kan :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:58

Die slaapkamer wordt dan zo'n 3,37 bij 3,90, dat lijkt me een prima maat en die andere 2 zijn ook best ruim.

DubbelFun

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:20

@zonnebloem: haal van die slaapkamermaat eens 2 mtr voor het bed af... :)
Ik zou die muur halverwege de trapgatmuur zetten. Die 40/50 cm extra is net een fijne ruimte om achter je bed (mits daar een linnenkast komt) ook met de deur open nog te kunnen lopen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 12:27

Pien2010:
Er zaten 2 schoorstenen in het huis. 1 schoorsteen was zo slecht die viel er letterlijk bijna vanaf. Het was wat zonde van de ruimte in huis om de koof dan te laten zitten en de koof zit in de keuken op een onpraktische plek vandaar dat hij er in het geheel uitgaat. De schoorsteen aan de andere kant van het huis wordt opgeknapt en wordt bruikbaar gemaakt nog. :D

Veerledec en Pmarena:
Jouw idee had ik ook in gedachte! Alleen kan de wc niet op die plek ivm de dragende muur die eronder zit. Ik heb nog overwogen om dat middenstuk bij de kamer links te trekken. Echter heb je daar een heel stuk schuine wand zitten om vervolgens alleen nog een raam daar te hebben. Leek me weer wat raar en levert niet zoveel op. Vandaar dat we nu het idee hebben om het raam bij de overloop te laten, zodat er nog een kast onder kan voor bijvoorbeeld beddengoed en tevens licht op de overloop.

Pmarena:
Er is nu inderdaad meer overloopruimte. Wat ik opzicht niet erg vind, maar het is wel wat je zegt; verloren ruimte. We overwegen nog ergens in de toekomst de trap om te draaien. Nu loop je vanuit de hal de trap op en vanuit de achterkant van het huis loop je onder de trap de kelder in, echter wordt de kelder de andere kant op uitgebouwd. Het zou dus praktischer zijn als de trap naar de kelder in de hal zit en de trap naar boven aan de achterkant zit. Dan heb je gelijk ook een praktischer pad naar de slaapkamer toe.

Onze slaapkamer wilde we inderdaad achterin. Gewoon lekker zicht op de tuin hebben.

Dubbelfun en Pmarena:
Alle 3 de kamers zijn nu +/- 15m2. Maar daar is zeker nog wat in te schuiven! Ik denk dat we de muren pas gaan plaatsen als de uitbouw er is en dan gaan kijken welke kamer groter of kleiner gaat zijn. Voor nu is er nog geen kinderkamer nodig, over een jaar ben ik afgestudeerd maar de kans dat er wat thuis gewerkt wordt met eventueel een andere baan is wel aanwezig. Dus een fijne hobby/werkkamer moet er wel zijn. Al kan dat ook beneden in de kelder zijn. (het is een dijkwoning dus de kelder ligt bijna gelijk met de tuin!)

Zonnebloem:
We hebben voor de toilet boven dezelfde maten aangehouden als bij ons huidige nieuwbouw huis. Het zou dus als het goed is een prima toiletruimte moeten zijn. We schuiven wellicht nog wel iets met een muurtje of de kant van waar de toilet komt zodat er wel een wasbakje kan komen.

Denise_Storm:
Scherp van je! Er zit al een raam in de badkamer maar die heb ik zo te zien niet op de plattegrond gezet! Bij de tekening in deze post zit hij op de juiste plek!
De stippellijn onderin de afbeelding zowel in de badkamer als in de kamer links is het schuine dak wat wel echt schuin afloopt. Het laagste punt is maar 60cm.

Het bad wordt een vrijstaand bad en het liefst zet ik hem schuin maar we moeten even nog uitmeten hoe we dat precies gaan doen maar als het niet kan, zou hij ook recht kunnen staan.

Afbeelding

Edit: voor de opvallende kijker is het trapgat groter dan op de eerdere tekeningen. We hebben hem deze week vergroot zodat er een doorloophoogte is van 2.10 ipv 1.60, wat inhield dat het trapgat 25cm groter is geworden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:03

Gaaf! En wat is de stippellijn in het midden?

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:34

Zou je de deur van de wc nog iets kunnen verplaatsen (op de tekening naar links, gelijk met waarde schuine hoek van de badkamer begint) en de wc een kwarslag draaien? Dan heb je meer ruimte in je wc.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:35

Leuke post Seni. Ik vind dat je het duidelijk verwoord en je ons op die manier meeneemt in je verbouwing. Ik geniet er van merk ik.
Als je kijkt naar de overloop, bij de badkamer en de 2 ramen, vraag ik me af of je dat laatste stukje van de overloop wel nodig hebt? LIjkt een beetje loze ruimte. Dat zou je dan bij de badkamer of de slaapkamer kunnen trekken. Zelfs als het te maken heeft met het laagste punt, kun je er misschien een inbouw kast van maken, vanuit de slaapkamer of de badkamer?
Voor mij is dit soort tekeningetjes hoge school, dus misschien zit ik er wel helemaal naast. Bij onze verbouwing, tekende onze architect voor mij in het huis alles op de vloer uit, zodat ik intelligente meedenk opmerkingen kon maken. Dus als het dom is, dan weet je dat dit soort tekeningen lezen voor mij op de een of andere manier erg moeilijk was, is en zal blijven denk ik _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:47

Een groter trapgat ga je veel plezier van hebben, niet alleen dat je minder je hoofd stoot :) , maar ook omdat er grotere dingen naar boven kunnen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:57

Is het niet verstandiger om hier iemand naar te laten kijken die hier zijn/haar beroep van heeft gemaakt , een architect heeft vaak ideeën waar je zelf niet op komt.

Een vrijstaand bad plaats je het beste echt vrijstaand zodat je aan alle kanten er goed bij kan om hem schoon te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:03

Het is eigenlijk wel jammer dat de trap niet boven komt op de plek van de WC (of dat nu loze schuine stuk onderin) want dan zou je de ruimte ook best leuk in kunnen delen met minder overloop-verlies :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:09

Denk er bij een bad ook aan dat er voldoende ondersteuning van balken is ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:09

Het scheelt dat het aan de zijkant ingetekend staat, daar worden de balken waarschijnlijk het beste ondersteund :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:36

Als de balken van vóór naar achter lopen wel, maar lopen ze gelijk aan de voorkant dan valt het bad net tussen 2 balken in.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 16:22

Ik antwoord eventjes kort maar doe later weer uitgebreid met foto’s. <<) <<)

We hebben sowieso de technisch tekenaar die meekijkt of we constructief goede keuzes etc maken.

De vloer van de badkamer is precies goed met de balken. Ze lopen van voor naar achter in het huis. Er komen lewis platen bovenop. En we plaatsen nu extra balken (vandaar dat we nu ook gelijk het trapgat vergroot hebben) om te zorgen dat het einde van de lewisplaten ook op de balken komt.

Pmarena:
We hebben overwogen om misschien de trap compleet te verplaatsen. Maar we vinden het juist wel leuk dat je op de beneden verdieping rond kan lopen en een U vormt maakt in het huis. Ik zal asap ook de tekeningen van beneden even laten zien!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:53

Zitten jullie vast aan de locatie van de badkamer? Anders zou je die nog naar links onder kunnen verplaatsen evenals het toilet.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 17:43

Oorspronkelijk wilde we hem linksonder doen inderdaad. Maar we zitten er aan vast ivm de afvoer en de wc op de begane grond.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 20:48

Zo, de drukke periode is eindelijk afgelopen. Mijn school is in de afrondende fase dus ik heb weer wat meer tijd.

We hebben helaas geen hele grote zichtbare sprongen gemaakt in de badkamer. We hebben een moeilijke periode gehad met veel ziek zijn van onze kat, ons beste vriendje. Helaas heeft hij het niet mogen redden, maar dat snoepte wel wat dagen weg. Met alleen de weekenden om te klussen gaat het niet super snel maar dat is oké, zolang het maar goed gaat!

Beneden heb ik het oude laminaat neergelegd van ons vorige huis.
Hier de before and after.

Afbeelding

Afbeelding

De badkamer vloer ligt erin! Ik moest werken maar mijn vriend en schoonvader hebben de vloer gestort. Ook is de 2% afloop van de douche erin gemaakt.
Afbeelding

Alles is nieuw voor ons wat we doen. Maar we vinden het wel erg leuk om te zien als het gelukt is en we weer vooruit kunnen.

De badkamer vloer was niet recht over de gehele vloer dus hebben we hem nog met egaline gelegaliseerd.
Afbeelding

En er moest nog een randje achter de goot van de douche. Alleen bleek deze nog niet helemaal droog te zijn toen de kat naar boven ging. Oepsie hahah
Afbeelding

Steeds meer materialen komen binnen. Zo zijn de douche en badkraan er al. De sunshower is er ook al. En natuurlijk de elektrische vloerverwarming. De tegels zijn ook uitgekozen alleen ben ik vergeten een foto te maken van de combinatie, I know niet slim haha.
Afbeelding

We hebben ook de kraan in de keuken vervangen door een hogere en 1 die wel naar links en rechts kan bewegen. De tuin heeft her en der al wat snoeiwerk gehad. En natuurlijk de kerstboom staat en het hele huis hangt vol met kerstverlichting haha.

Maar, met zo'n oud huis kan het natuurlijk niet zonder slag of stoot gaan. De dakkapel op onderstaande foto is lek. Dus dat moest eerst gerepareerd worden alvorens we verder konden gaan.
Afbeelding

Dat is nu eindelijk gelukt dus we zijn nu verder aan het gaan met het opbouwen van de muren. Mijn vriend zit nu voor zijn werk in Finland maar zodra hij terug is gaan we weer knallen!

Ondertussen heeft de technisch tekenaar ook niet stil gezeten en is de tekening zo goed als af en is hij naar de gemeente voor de aanvraag van een vergunning.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:50

Wat erg van je kat, sterkte :knuffel:

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 22:26

sterkte met het verlies van jullie kat, sneu hoor. Gelukkig heb je nog een aandenken in de badkamer goot ;)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 00:00

Sterkte met het verlies van je kat.

Herkenbaar die kattepootjes, bij mij zitten ze op een geverfde kast die nog niet droog was.

Verschil geeft dat dan he, vloerbedekking eruit en laminaat erin. Frist de kamer gelijk van op. Zie dat jullie daar een zelfde soort lamp hebben hangen als dat hier is blijven hangen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 07:54

Met egaline wordt de badkamervloer toch weer zuiver horizontaal en ben je de 2mm/m afloop weet kwijt?

Sterkte met verlies van jullie kat.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 10:40

Dankjulliewel. Het gemis blijft verschrikkelijk. ;(
De pootafdrukjes zijn van de andere kat, al is dat net zo schattig. <3

Ja, knapt enorm op! Eerst zouden we die kamer niet doen omdat hij toch gesloopt wordt. Maar achteraf toch erg blij mee. Zolang als dat we er dan zitten is het in ieder geval netjes!

Ja die lamp is door de vorige bewoner nog aangepast; er zit een bolletje in maar zelfs ook nog een ronde tl buis in geloof ik. Inmiddels hebben we de lamp toch maar door een lamp die we al hadden vervangen, omdat deze vrij laag hangt en ik nog wel eens mijn hoofd ertegen kon stoten.

Marchack: op de foto waar je de natte egaline ziet is links achterin een soort houte constructie, die zorgde ervoor dat de egaline niet het schuine deel in kon. Daarna hebben we met een nieuwe portie egaline die iets minder vloeibaar was dat deel nog gedaan.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:07

Ook een van de redenen waarom de lamp hier weggehaald is. Een van mijn vrienden heeft denk nog de deuk in zijn hoofd staan van de punt.