Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 15:04

Laten waaien. Als dochter geen jurken wil dragen dan is dat zo. Heeft oma maar mee te dealen.

Ik wilde als kind ook nooit rokken en jurken dragen. Moeder vond dat geen issue maar mijn meter was ook iemand die vond dat meisjes rokken/jurken moesten dragen. Ze heeft het lang proberen volhouden (bvb zeggen dat we niet naar de dierentuin/park gingen als ik geen rok aan deed, ok dan gingen we niet :+ ) maar uiteindelijk ook laten vallen en me, tot haar grote spijt, in broeken laten rondlopen als we samen op stap gingen.
Nu was ik ook het soort kind blijkbaar dat gilde als een speenvarken en ze met 3 man moesten vasthouden (in de winkel :') ) om de eerste keer schoentjes aan te krijgen :P .
Draag nu nog steeds enkel bij uitzonderlijke gelegenheden jurken of rokken.

Mijn zus was het tegenovergestelde, die wilde nooit broeken aan. Die kreeg dus de rokken die m'n meter voor mij gekocht had. Zuslief loopt nu nog steeds liefst in rokken en jurkjes.

En dan hadden we nog mijn broer, die ook drama kon maken als de voorgestelde kleren niet naar z'n smaak waren. Die heeft m'n moeder ooit een keer letterlijk in pyjama naar school gestuurd omdat meneer niets anders wilde aandoen :') .

Moeder kon zich er niet echt druk om maken en we zijn toch allemaal tot normale volwassenen uitgegroeid die een gewoon normaal leven leiden.

Als jij je niet druk maakt om wat je dochter draagt dan heeft oma dat ook niet te doen. En anders, pech voor oma.

Lusitana

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 15:25

Kleding maken geen jongen of meisje van je en 3 jaar is oud genoeg om keuzes te maken. Je hoeft kinderen niettedingen om iets te dragen om oma´s te plezieren. Ik zaou dat gewoon zeggen. Moderne tijden en trouwens mocht je kind een jongetje in spee blijken, dan is dat ook prima. Wat is het probleem?
Waarom moet je kind er overdreven precies uitzien als maatschappelijk opgedragen meisjes norm die ook nog eens steeds veranderd? Waarom is het belangrijk voor haar dat andersmans kind voldoet daan die normen? Hoe precies raakt dat haar? Vraag dat eens?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 15:26

Nouja wat dat betreft "eigen huis - eigen regels" enzo, denk ik dat het ook gewoon een kwestie van redelijkheid is en compromissen sluiten. Als oma het bvb. prima vindt dat kind over de bank stampt.... dan zal ik een keer vragen of ze het ècht niet vervelend vind (zodat ik in kan grijpen als ze het toch eigenlijk niet wil) maar als ze zoiets daadwerkelijk prima vindt: het is jouw huis, jij bepaalt de regels :j

Ik zou dan zelf overigens wel de grens stellen bij schoenen, daar zou ik wel van zeggen dat dat te ver gaat, je gaat niet met (buiten)schoenen over iemands bank stampen, nooit, nergens :n

Maar ook - hoe onredelijk ik het ook vind - vind ik dat oma bvb. moet kunnen zeggen dat ze alleen haar kleinkind met een jurkje of rokje in haar huis wil. Zij moet zelf de regels opstellen. Maar dan niet raar opkijken wanneer de reactie niet is zoals gewenst. Je kan eisen stellen, maar de ander is vrij om die eisen al dan niet in te willigen.

Als je het hard tegen hard wil spelen zou je de situatie kunnen krijgen dat je tegen oma zegt: ze wil geen jurkje aan en daarmee klaar, je zal er mee moeten dealen.

Dat oma die het hard wil spelen dan kan zeggen: Jammer zeg, want zonder jurkje komt ze er niet in.
Waarna moeder dan weer kan zeggen: jammer zeg, want dan komt ze dus niet meer.

En dan maar kijken of dat het is of dat oma / moeder / kind toch ergens toe besluiten te geven omdat dat nu ook weer niet de bedoeling is :=

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 15:32

Mazida schreef:
Dochter een jurk aantrekken om oma te plezieren is het recept voor gillen, krijsen en onder dwang jurk aantrekken en huilend mee naar oma. Dat heb ik al een keer geprobeerd en spijt van gehad. In dat lijkt mijn dochter misschien op haar oma, allebei rete-eigenwijs :')

Ben je niet wijs! Je kind een jurk aantrekken met zoveel dwang en drama.
Snap best dat je moeder het niet leuk vind als ze iets anders voor ogen heeft. Helaas is het voor niet anders.
Zou me er niet druk over maken en haar heel duidelijk maken dat je er geen woord meer over wil horen.
Kledingkeus is gewoon geen punt voor discussie meer voor haar

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 15:34

Eatshay schreef:
Mazida schreef:
Ik vind het ook moeilijk om haar teleur te stellen. Heb mijn dochter voorgesteld alleen een jurk aan te trekken als we naar oma gaan maar dan is het schreeuwen :')

Even heel plat gereageerd: je dochter heeft groot gelijk (en toont karakter, I LOVE it!) en oma moet lekker haar verwende mond houden en krijgt eens even een keertje lekker niet haar zin.

Sorry hoor niet mee eens..karakter heeft niks te maken met je zin doorzetten.
Het kind is 3 en heel eerlijk een 3 jarige heeft niks te willen als het moet.

Enigszins faalt het als je kind niet eens wil luisteren wordt er later niet beter op als je altijd hun zin krijgen.

Wat TS betreft...tja laat het oma en kind zelf uitzoeken doe ik ook mijn moeder houdt van hele ander dingen als ik en mijn kind houdt heel veel van oma en haar manier van kleden.
Thuis zijn we SAMEN de baas.... zowel kind als ik beslissen maar zeker niet dat je overal maar der zin in krijgen.
Je wilt een gelukkig kind en kind moet zich fijn voelen in der kleding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 15:54

Een kind heeft soms niets te willen, als iets ècht moet.

Maar dat is eigenlijk maar in heel weinig situaties het geval wat mij betreft, eigenlijk alleen wanneer iets gevaarlijk wordt of je een ander ergens kwaad mee doet :)

Een oma die haar zin door wil duwen ten kostte van het kind haar eigen keuze over wat er met haar eigen lijf gebeurd vind ik niet onder zo'n situatie vallen. Tenzij je het nodig vindt om steeds in de houding te springen voor al oma haar wensen :=

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:06

Het meeste is inmiddels wel gezegd maar iemand anders zei dit net ook al. Ik heb het idee dat jij je teveel aantrekt van wat jouw moeder vind. Alsof jij ervoor moet zorgen dat oma tevreden is zoals.onder dwang dochter een jurk aan doen. Aan dat soort dingen moet je nooit beginnen als het tegen jouw eigen hevoel ingaat.

Jij bent de mama en jij bepaalt. Als jij het prima vind dat ze nooit een jurk draagt. Helemaal prima toch.

Ik droeg ook nooit een jurk. Vond oma ook jammer op verjaardagen en feestjes. Helaas maar mijn moeder was ook niet van plan om een krijsend kind mee te nemen naar een feestje en vond het prima. Mocht aan wat ik zelf wou. Broek en trui was prima. Hield ook niet van roze dus dat hoefde ook niet :j

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:30

Ik denk ook dat het iets tussen jou en je moeder is, dat je dochter geen jurk aan wil heeft er eigenlijk niets mee te maken. Jij vindt dat je dochter dat zelf mag uitmaken en dat zal je je moeder duidelijk moeten maken. Maar ik ben het ook wel met Daisy eens, een kind zal toch ook wel eens dingen moeten doen waar ze het niet mee eens is en dat hoeft niet met heel veel drama.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:47

haha...ik ben inmiddels ook oma...en heb 2 dochters..kinderen krijgen op een gegeven moment een eigen mening en dat is belangrijk. Ik heb er ook nooit een punt van gemaakt, mijn meiden gingen mee shoppen, ook met hun oma...eerst vonden ze jurkjes leuk, maar toen ze een jaar of 3 waren, nee, niet praktisch, en wilden ze geen jurkjes meer aan, prima..waarom een drama maken. Er zijn belangrijkere dingen in het leven dan kleding...een kind mag een eigen mening hebben, natuurlijk kan dat niet altijd, maar dan zijn er wel weer belangrijkere dingen die ze moeten en kunnen leren. Het is jammer dat jou moeder dit moeilijk vind. Maar het is jou kind, en jou opvoeding...En een eigen mening, je krijgt er prima, gezonde , sterke kinderen van...Mijn dochters zijn inmiddels volwassen, de 1 draagt wel jurkjes en de ander nooit...helemaal prima..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:56

nynke55 schreef:
een kind zal toch ook wel eens dingen moeten doen waar ze het niet mee eens is en dat hoeft niet met heel veel drama.

Dat gaat wat mij betreft op als een kind bijvoorbeeld zijn lego bouwen moet onderbreken om naar oma te gaan terwijl hij het liever eerst afbouwt, maar niet voor iets waarbij (of in dit geval waarin) een kind zich daadwerkelijk ongelukkig voelt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:21

Goof schreef:
nynke55 schreef:
een kind zal toch ook wel eens dingen moeten doen waar ze het niet mee eens is en dat hoeft niet met heel veel drama.

Dat gaat wat mij betreft op als een kind bijvoorbeeld zijn lego bouwen moet onderbreken om naar oma te gaan terwijl hij het liever eerst afbouwt, maar niet voor iets waarbij (of in dit geval waarin) een kind zich daadwerkelijk ongelukkig voelt.

En waarbij ze ws ook dondersgoed aanvoelt dat moeder er ook niet achter staat.
Waarom je kind wel dwingen en in tranen laten en je moeder niet eens flink de waarheid zeggen want die vertoont hetzelfde gedrag als de 3jarige

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:34

Gilllbo, ik denk dat dat het punt is, dat het kindje voelt dat moeder er ook niet achter staat. Persoonlijk zou ik mijn moeder ook niet laten bepalen wat mijn kind aan moet. Maar ik zou mijn kind ook leren dat een jurk (of wat dan ook) zo erg niet is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:51

Maar waarom zou een kind een jurk aanmoeten als ze het niet wil? Omdat oma loopt te drammen of omdat je als volwassenen je punt wil maken want ow jee als ze nu al niet doet wat je zegt dan wordt het later een losgeslagen puber, wat een flauwekul.
Ik ga er vanuit dat TS bij echt belangrijke zaken wel voet bij stuk houdt maar een kind mag ook een eigen mening ontwikkelen en kledingkeuze lijkt mij een prima onderwerp.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:54

Van mij hoeft ze geen jurk aan hoor. Mijn grens ligt bij schoenen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:55

Haha ja dat is wel handig

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:42

Goof schreef:
nynke55 schreef:

Dat dus.

Mijn jongste heeft ass en draagt al jaren alleen joggingbroeken. Koop ik wel leuke setjes en mooi smal vallende maar toch. Ik vind het best jammer. Staat zo leuk een mooie jeans maar moet ik die dan maar aan doen terwijl hij het vreselijk vind. :(

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 23:14

Gillbo schreef:
Maar waarom zou een kind een jurk aanmoeten als ze het niet wil? Omdat oma loopt te drammen of omdat je als volwassenen je punt wil maken want ow jee als ze nu al niet doet wat je zegt dan wordt het later een losgeslagen puber, wat een flauwekul.
Ik ga er vanuit dat TS bij echt belangrijke zaken wel voet bij stuk houdt maar een kind mag ook een eigen mening ontwikkelen en kledingkeuze lijkt mij een prima onderwerp.

Dus dit.... je slaat de spijker op zijn kop. Volgens mij gaat het niet om die jurk, maar om oma die haar zin niet krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 00:42

nynke55 schreef:
Gilllbo, ik denk dat dat het punt is, dat het kindje voelt dat moeder er ook niet achter staat. Persoonlijk zou ik mijn moeder ook niet laten bepalen wat mijn kind aan moet. Maar ik zou mijn kind ook leren dat een jurk (of wat dan ook) zo erg niet is.
Maar als je kind zich daar niet comfortabel in voelt, waarom dat toch opdringen? Ik ben echt geen softie, maar je kind (laten) voorschrijven wat ze moeten dragen of ze willen vertellen dat het "echt zo erg niet is" als ze op een leeftijd zijn waarop ze voorkeuren beginnen te ontwikkelen, lijkt me niet oké. Het heeft imo echt 0 nut, zeker niet voor het welzijn van je kind; het heeft alleen maar nadelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-21 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 00:45

Wat een onzin!
Mijn moeder is eens met schoenen terug naar de winkel gegaan omdat ik die niet aan wilde, de verkoopster zei ook van ‘nou, ze is 2! Dat kan ze toch helemaal niet vinden?!’.
Maar ik deed ze echt niet aan.
Overigens wilde ik als klein meisje juist wél jurken aan, het liefst zo wijd en zwierig mogelijk, om er dan vervolgens in te gaan voetballen en in bomen klimmen.

Lekker je kinderen laten dragen wat ze zelf willen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:50

Volgens mij zijn het vooral meiden die al snel een mening ontwikkelen over wat ze wel of niet (aan) willen :P

Ik weet nog wel dat ik eeeeeeeuwen heb moeten zeuren omdat ik zó graag oorbelletjes wilde.... maar ze deden "pas" bij 2 jaar gaatjes schieten. Vervolgens heb ik vanaf mijn 10e ofzo nooit meer oorbellen gedragen :')

Ik wilde ook al heel lang supergraag lakschoentjes. Uiteindelijk had ik het voor elkaar :+:
Trok mijn moeder ze dezelfde dag (of de dag erna) nog kapot bij het aantrekken, dat was meteen einde lakschoentjes |(

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:01

Ik zou mijn kind ook niet opdringen om iets te dragen waar ze zich niet prettig in voelt.
Maar ik vind wel dat je kinderen moet leren dat het in het leven niet altijd gaat zoals ze willen. Kinderen moeten ook leren omgaan met tegenslagen en dat je je soms moet conformeren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:03

Tegenslagen krijg je zat, die hoef je niet op te zoeken met een jurkje.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:04

Liselot schreef:
Ik zou mijn kind ook niet opdringen om iets te dragen waar ze zich niet prettig in voelt.
Maar ik vind wel dat je kinderen moet leren dat het in het leven niet altijd gaat zoals ze willen. Kinderen moeten ook leren omgaan met tegenslagen en dat je je soms moet conformeren

Het is gelukkig niet zo dat Mazida niet opvoed als ze haar kind niet dwingt om een jurk te dragen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:06

Sizzle schreef:
Tegenslagen krijg je zat, die hoef je niet op te zoeken met een jurkje.

Heeft niks te maken met jurkje maar gewoon met opvoeding.
Mijn kind gaat niet in joggingpak naar school geen discussie over mogelijk.

Al gillen ze hemel en aarde bij elkaar dat gaat niet gebeuren ik heb ook mijn principes net als baseball petjes.

Maar goed ieder het zijne denk ik dan maar .....

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:09

Dat weet je niet, wie weet mag het kind alles wat het wil. . Maar haar moeder heeft haar daar ook niks over te vertellen. Daar gaat het om, niet over dat jurkje.