Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5441
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 00:17

Op mobiel kan het niet...
Maar wellicht kun je via laptop/computer ook op de ADS-map terug in de tijd?
https://globe.adsbexchange.com/

Op de ADS staan meer luchtvaartuigen dan de gemiddelde flightradar.

Kookaburra

Berichten: 5441
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 06:45


Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:26

Kookaburra schreef:
Op mobiel kan het niet...
Maar wellicht kun je via laptop/computer ook op de ADS-map terug in de tijd?
https://globe.adsbexchange.com/

Op de ADS staan meer luchtvaartuigen dan de gemiddelde flightradar.

Oh ja, die is er ook nog. Al een tijd niet gebruikt, ik krijg een zere kop van die rommelige weergave. Ook meer reclame dan functioneel beeld (toch eens een adblocker installeren). Maar ik heb mij laten vertellen dat daar idd meer op te zien is.

[Edit] Ik zie dat het al een stuk scheelt nu er minder vliegverkeer is. :))

Er lijkt een flight data archive te zijn, maar dat is 'currently down until further notice'. Nog niets wijzer dus. ;-)

https://www.adsbexchange.com/flight-data-sql-archive/

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:39

Morrie schreef:
even gegoogeld op c17, die was het niet, het was een spierwit vliegtuig en het zag er anders uit, volgens mij ook 2 motoren en geen 4.
De volgende keer zal ik toch maar even stoppen en kijken, maar dat is zo'n gedoe: mondkapje op, want ik schijt bagger buiten, ik fiets het liefst hard door


Was het deze?

Afbeelding

Als het een grote was, zou het dze geweest kunnen zijn. Maar die heeft er wel 4. Ik vond dat ooit heel vreemd toen die eens overvloog :')

Morrie

Berichten: 22344
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:43

Nee er zat niet zo’n ding bovenop

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:48

Leuk dit topic! Ik had er zelf nooit zoveel mee, maar ik ben alweer bijna 10 jaar samen met een AH-64 vlieger dus ik kom er niet onderuit :') Vooral leuk dat je net ff wat vaker dingen van dichtbij kunt zien. Zo heb ik over een Apache gelopen bijvoorbeeld, in de simulator mogen vliegen, en in Amerika letterlijk met de auto in de downwash gestaan terwijl ze aan het schieten waren met de 30mm. Toch best unieke ervaringen. En af en toe rij ik het laagvlieggebied in en mag ik oefenvijand spelen, of komt manlief even langs huis vliegen, ook leuk <3

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:13

The_Cat schreef:
Was het deze?

[ Afbeelding ]

Als het een grote was, zou het dze geweest kunnen zijn. Maar die heeft er wel 4. Ik vond dat ooit heel vreemd toen die eens overvloog :')

De AWACS komt soms ongeveer op 200m hoogte bij mijn paarden over :') Die staan zo ongeveer op het eind van de NATO basis in Geilenkirchen, de thuisbasis van de AWACS'en.

Afbeelding

Paarden geven er niks om :D

Morrie

Berichten: 22344
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:06

Een collega van mij woonde op de Ijweg, aan de landingsbaan. De vliegtuigen gingen zowat foor de wei en tuin daar. Ze had Arabieren, die keken niet op of om (en ik schrok me het apezuur :') )

Captain

Berichten: 21439
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:07

Ik heb daar nog wel foto's van geplaatst in dat andere vliegtuigtopic.. Zal ze ff opzoeken..

Captain

Berichten: 21439
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:10

Bij de Kaagbaan..

Afbeelding

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:33

De omgeving van Halfweg en Spaarnwoude is ook een leuke. Ik heb daar ook weleens tussen een stel pittige paardjes in de wei gestaan. Keken niet op of om als er om de paar minuten een toestel over kwam waarin je de piloot kon zien knipogen.

Boven mijn huis hebben ze meestal de 2000 meter al gehaald en dat vind ik al laag genoeg :))

CoonArt

Berichten: 23310
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:54

Er kwam wat over... Hééél laaaaag....Afbeelding

Morrie

Berichten: 22344
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:18

ik kon vanmorgen zwaaien naar de piloot en andere inzittenden van een traumaheli, ze werden afbesteld en draaiden vlak boven mijn balkonnetje

Kookaburra

Berichten: 5441
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 17:56

Morrie schreef:
ik kon vanmorgen zwaaien naar de piloot en andere inzittenden van een traumaheli, ze werden afbesteld en draaiden vlak boven mijn balkonnetje

Waaauw!

Ik heb een collega meegenomen in mijn helihobby. Een lifeliner kwam recht over ons kantoorgebouw heen :D

Morrie

Berichten: 22344
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:07

ik heb in Amsterdam-west gewerkt en als we dan zaten te vergaderen op 11 hoog, doken we soms gewoon weg omdat we bang waren dat een vliegtuig naar binnen zou vliegen :')

Toen dat Turkse vliegtuig was neergestort, hadden we al snel in de gaten dat er iets gebeurd was, toeters en bellen en gele heli's. We zaten vlakbij de VU dus die gele heli's zagen we dagelijks landen en opstijgen.

Morrie

Berichten: 22344
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:32


Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:41

Zo! Dan hoorde ik die sirenes idd rond die tijd. Normaal gesproken kijk ik dan wel even op 112 Gooi, maar daar was ik te slaperig voor. Vanochtend helemaal niet meer aan gedacht, maar dit verklaart. Dat is een flinke brand geweest dan...

Morrie

Berichten: 22344
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:20

Nog meer foto's van de brand op vliegveld Hilversum:https://www.gooieneemlander.nl/cnt/DMF20210402_4308798
Er is ook nog een woning afgebrand

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:28

Eerste melding om 1:38 zie ik, er zijn de hele nacht oproepen geweest en net om 10:30 nog voor nablussen. Vijf korpsen... wat een drama voor die eigenaar en zijn gezin ook, aan die woning was niets meer te redden.

Kookaburra

Berichten: 5441
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 11:50

Pfoeh... Maar zo'n brand is ook niet te houden. Als je bedenkt hoeveel brandbare stoffen er in een hanger zijn en hoeveel gemakkelijk brandbare materialen...

mvdende

Berichten: 5755
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:55

Karin schreef:
In de categorie (te) gekke dingen die ik in de lucht heb gedaan:

Mijn uitzicht op de gletsjer (foto van een analoge foto, dus niet zo'n beste kwaliteit)
[ [url=m/qAUtYL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met zo'n heli (postcard from the past)
[ [url=m/mLC92B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alweer twintig jaar geleden, februari of maart 2001 (Bokt bestond net). In de weken ervoor of erna (ik weet even mijn exacte route niet meer) ben ik ook nog uit een vliegtuig gesprongen bij Lake Taupo. Met parachute uiteraard :+ Daar heb ik ook nog foto's van.

Verder vind ik vliegen eigenlijk niet zo leuk. Het is voor mij meer een noodzakelijk kwaad als ik naar een bestemming wil die over land wat lastig te bereiken is of waarbij de reis dan te lang duurt. Ik ben er inmiddels wel achter waarom ik vliegtuigen en heli's zo intrigerend vind (net als enorme schepen): vanwege de techniek. Het is toch geweldig dat zoiets blijft vliegen (of drijven)?


Jaaa Franz Josef en lake Taupo.

Ik heb ook een parachutesprong gemaakt in Taupo en ben met een heli naar de gletsjer gevlogen in Franz.

Alleen wel een aantal jaartjes later dan jij: ik was in 2015 in Nieuw Zeeland.

Toen ik mijn gratis studenten ov nog had, ging ik regelmatig even langs Schiphol om op het panorama terras vliegtuigen te kijken.

Samen met mn vader nog meegedaan aan de oldtimer fly and drive-in op Lelystad in 2008 en 2009? Met de oldtimer auto die we toen nog hadden.


Ondertussen vind ik het vliegen zelf "niet zo leuk meer" op de start en de landing na, dat blijft gaaf. Maar op cruising altitude is het toch een beetje saai...

nonnekee

Berichten: 173
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:41

Vandaag was er weer een A380 te zien op Schiphol! (Heb de fotos alleen nog niet op mijn laptop gezet) Afbeelding

DexterM
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-03-13

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:20

@nonnekee toevallig ook landend verkeer op de foto gezet?

nonnekee

Berichten: 173
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Spakenburg

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:26

Nee alleen stijgend

Morrie

Berichten: 22344
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:04