Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:50

Barbabientje schreef:
Moestuin schreef:
Mijn man is altijd te laat. Hatelijk. Ik ben altijd overal te vroeg :+ Waar het fout loopt bij hem? Tijd inschatten. Hij maakt dan een planning, bv: Douchen om 11.00, aankleden om 11.10, haren en schoenen om 11.20, om 11.30 de deur uit en om 12.00 aankomen. Maar in werkelijkheid gaat het: 11.00 in de badkamer. 11.05 uitgekleed, handdoeken bij elkaar gezocht, oh ja nog snel een wasmachine insteken. 11.15 gedoucht. 11.20 afgedroogd en op de slaapkamer kleren aan het zoeken. 11.30 kleren gevonden en aan. Haren nog kamen en schoenen. Oh ja, tanden nog even poetsen, naar toilet gaan, honden wegsteken, portemonnee zoeken, jas aandoen. 11.45 in de auto. Oh ja, tanken... 11.55 tanken. Oei, de rit duurt geen 30 minuten maar 40 minuten. Ah ja, overdag is het drukker dan ‘s avonds op google maps. 12.25 aankomst.

Hij kan het gewoon echt niet inschatten. Echt niet.

Dit ben ik ten voete uit..

Ook altijd standaard 5-10’min te laat, maar spreek dan ook vaak met vriendinnen een “rond” tijd af..

Hier nog zo iemand. En hoe eerder ik er aan wil beginnen, hoe meer tijd ik denk te hebben waardoor ik het of alsnog teveel rek en te laat kom, of vervolgens denk nog wel tijd te hebben om andere dingen af te maken.

Ineke2 schreef:
Degene die standaard 5 of 10 minuten te laat komen “ omdat ze zelf niet willen wachten” vinden het dus blijkbaar wel normaal dat hun vrienden dus wel moeten wachten?

Super egoïstisch noem ik dat.

Zie hierboven. En op de dagen dat ik wel ruim op tijd klaar ben dan denk ik vaak "nog wel even snel iets af te kunnen maken". Dan ben ik altijd net op tijd/net 2 minuten te laat klaar en vergeet vervolgens ook nog de 3 minuten die ik nodig heb om mijn schoenen en jas aan te trekken en naar mijn auto te lopen.
Of ik ben precies op tijd klaar maar kom tot de ontdekking dat er bijv. nog een was in de wasmachine zit. Dat wil ik niet een halve of hele dag nat daar in laten zitten dus gooi dat eerst nog in de droger. Of ik ben iets anders vergeten of kwijt. Noem maar op.
Het is echt niet zo dat ik bewust te laat kom, maar ik denk wel altijd dat ik meer tijd heb dan ik daadwerkelijk heb. Ook als ik "daarop probeer te plannen".

Tussen 12 en 1230 afspreken werkt hier dus ook vaak niet omdat ik dan vaak denk dat ik nog genoeg tijd heb om er "om 1230 wel te zijn". Wat dan vervolgens alsnog niet lukt want zie hierboven. Alhoewel ik de laatste tijd wel echt steeds meer probeer die 12u aan te houden zodat ik zelfs met dat soort uitloop toch op tijd ben.
Maar ook met belangrijke dingen zoals mijn werk en de dokter varieert het tussen 3 minuten voor tijd en 2 minuten te laat.

Overigens vind ik een uur of twee uur te laat ook wel erg lang hoor :=

Edit; het word trouwens bij mij wel altijd erger/langer op het moment dat ik niet goed in m'n vel zit. Weet niet zo goed waardoor maar ik denk dat het me dan meer energie kost en dat ik tevens trager ben dan normaal...
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 14-02-21 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:54

Ik vind het heel moeilijk om op tijd te komen omdat ik door mijn ADHD weinig tot geen tijdsbesef heb. Ik kan ontzettend moeilijk inschatten hoe laat ik nou weg moet gaan om op tijd te komen. Ik probeer het ontzettend goed te plannen, maar zodra ik dus wel te vroeg klaar ben, ga ik nog eventjes op m'n telefoon wat dingen kijken en verrek, 10 minuten voorbij en te laat van huis weggegaan.

Het zal bij mij dan ook nooit voorkomen dat ik 2 uur te laat ben, wel dat ik een paar minuten te laat ben, maar zodra ik weet dat ik niet meer op tijd ga zijn, laat ik diegene meteen weten dat ik het niet ga redden op de afgesproken tijd en zal ik aangeven hoe laat ik verwacht aan te komen.
Heb 1 keer gehad dat ik niet had meegerekend dat ik een stukje moest omfietsen en daardoor de trein echt op een haar na had gemist, waardoor ik een half uur later was dan bedacht.

Voor belangrijke afspraken ben ik dan weer veel te vroeg omdat ik bang ben dat ik door mijn afwezige tijdsbesef te laat ben, dus dan zit zelf heel lang te wachten tot mijn afspraak is :+
Beetje karma noem ik dat dan maar :')

Liselot

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:00

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan mensen die te laat komen.
Als het je als laatkomer wel lukt om voor een doktersafspraak of op je werk op tijd te komen en bij een afspraak met vrienden niet ben je gwoon een zak egoïstische stront die je vrienden niet belangrijk genoeg vindt.

Kookaburra
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:07

Ik vind het ergens wel 'mooi' om te lezen dat veel te-laat-komers in dit topic zich ook schuldig voelen als ze te laat komen. Aan de andere kant, als je echt niet met tijd kunt plannen en daardoor regelmatig te laat bent lijkt me dat echt heel vermoeiend :(:)

Hier eigenlijk nooit te laat. Altijd te vroeg, dan loop ik nog maar even een blokje om of speel ik in de buurt van de locatie een spelletje op mijn mobiel. Laatst wel bij een online teammeeting te laat gekomen. Voelde me zo ontzettend schuldig! Nog nooit eerder zo meegemaakt.
Daarom lijkt het mij ook zo vermoeiend dat als je vaak gebeurt.

Met vrienden spreken we eigenlijk altijd een 'rond x uur' af. Gewoon omdat dat voor iedereen relaxt is. Tenzij we met de trein gaan. In dat geval is de tijd logischerwijs wel stipt.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:19

Luf_Midnight schreef:
Hier ook meestal 5 min te laat.
Enorm 'add'er. Ik kan nog verdwaald raken tussen de wasmachine en me wasmand zeg maar :')
Ik heb dat overzicht niet en kan het niet inplannen ook. Daarbij heb ik 4 jonge kids, wij leven met go with the flow.
Ik word echt heel erg zenuwachtig van moeder die om klokslag 12 uur Jaapie in bed moeten hebben om half 2 stipt het fruit van Pietje moeten geven en daar dus ook niet van afwijken.
Onze kinderen krijgen elke dag eten, gaan elke dag gewassen naar bed. Maar de ene keer om 6 uur en de andere dag om kwart voor 7.. Ik maak me daar echt niet druk om, omdat er toch wel iets veranderd aan wat je gedacht had te gaan doen.
Heb het wel eens geprobeerd, alles op vaste tijden en stipt, was mezelf compleet gek aan het maken zweten van de stress want we waren niet op tijd :o
Nee hoor iets soepel vind ik fijn. En gelukkig ook enkel vrienden die zo leven

Met jou kan ik praten. Wij hebben het geloof ik eens 1 dag geprobeerd om ook met zo’n klok te leven. Ik had nog meer stress dan normaal. Maar wij hebben sowieso beide geen vast ritme qua tijden, we zien wel hoe de dag loopt.
Gelukkig vind mijn omgeving hetzelfde en doet nooit iemand moeilijk over een paar minuten ‘te laat’.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:22

Nouja, als je al niet kunt bedenken dat het tijd kost om je schoenen aan te trekken en je dat serieus als excuus gaat aanvoeren waarom je te laat bent, denk ik niet dat onze vriendschap was ontstaan.. Echte serieuze problemen die daaraan ten grondslag liggen daargelaten uiteraard!
Mijn vriendin die in haar vrije tijd gewoon alles op 'ongeveer' doet heeft ook in haar werk wel het streven om niet meer dan 5 minuten te vroeg te zijn. Als ZZP'er kan ze meer doen als ze niet overal en half uur of langer loze tijd zit te wachten. Van haar heb ik wel geleerd om dus niet veel te vroeg te zijn. Want dat is eigenlijk ook best stom en zonde van mijn eigen tijd. Als ik niet een half uur op een ander wil wachten, waarom doe ik dat dan wel mezelf aan door neurotisch te vroeg te vertrekken?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:25

Maar TS heeft het niet over een paar minuten te laat. Haar vriendin maakt het wel erg bont door standaard minstens een half uur tot wel 2u te laat te komen.
Kan je zeggen wat je wil maar dat is simpelweg respectloos.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:33

Als je vrienden een eerdere tijd tegen je moeten zeggen zodat je op tijd komt vind ik het te ver gaan. En apart dat mensen het zonde van hun tijd vinden om te vroeg te zijn en daardoor te moeten wachten, maar wel anderen op hen laten wachten door te laat te komen. Alsof het wel zonde is van jouw tijd om te wachten, maar niet voor die van hen.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 00:44

Mensen die zeggen niks te plannen qua tijdstippen: hoe dan? Normaal moet je toch voor dingen een tijd vastleggen? De bioscoop, reserveren in een restaurant, de trein halen. Dingen hebben toch een soort van begin? Ga je afspreken met een vriendin en dan zeg je tegen elkaar “nou we zien wel wie wanneer er zin in heeft” :') Even samen koffie drinken: zit jij nog op je werk staat je vriendin voor de deur, of omgekeerd. Je plant dingen toch?? En ik heb het dan niet over even 5 minuten later komen, maar mensen hier die zeggen helemaal niet op de klok te letten. Moet iedereen zich dan maar aan jou aanpassen? Is het dan haha yolo we zien wel of we elkaar ooit op toevallig hetzelfde moment treffen, hoe werkt dit?

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:48

Ceffyl schreef:
Mensen die zeggen niks te plannen qua tijdstippen: hoe dan? Normaal moet je toch voor dingen een tijd vastleggen? De bioscoop, reserveren in een restaurant, de trein halen. Dingen hebben toch een soort van begin? Ga je afspreken met een vriendin en dan zeg je tegen elkaar “nou we zien wel wie wanneer er zin in heeft” :') Even samen koffie drinken: zit jij nog op je werk staat je vriendin voor de deur, of omgekeerd. Je plant dingen toch?? En ik heb het dan niet over even 5 minuten later komen, maar mensen hier die zeggen helemaal niet op de klok te letten. Moet iedereen zich dan maar aan jou aanpassen? Is het dan haha yolo we zien wel of we elkaar ooit op toevallig hetzelfde moment treffen, hoe werkt dit?

Wij spreken rond een uur af aan een taverne. Degene die eerst is, soms ik, soms zij, gaat gewoon al binnen en besteld zich al rustig een koffie. Filmpje hebben we ook altijd vooraf wat gedronken in de café die er langs lag en deden we het op dezelfde manier, nooit stress, nooit frustratie. :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:56

Volgens mij zijn Nederlanders als volk wel echt mega punctueel en op de tijd vergeleken met een heleboel andere landen :')

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:58

Ik vind het wel een hele interessante discussie en mooi om te zien hoe een ieder het vanuit zijn of haar eigen perspectief bekijkt.
Ts je zou je ook je vriendin eens kunnen vragen waarom ze altijd zo laat is en hoe je haar zou kunnen helpen wel op tijd te komen omdat je merkt dat het je het toch wel vervelend vind.
Ik vond die benadering in mijn jongere jaren in ieder geval heel fijn en heb het niet opgevat als iets vervelends.

Bij mij was het niet YOLO en kijk maar even, maar gewoon echt geen tijdsbesef hebben.
Dan was het om 19.00 afspreken en dan dacht ik om 16.00 uur oooo ik heb nog 3 uur even snel wat werk afmaken, klusje en paardje doen en dan stond ik vervolgens te poetsen en was het ineens 18.45 en moest ik nog naar huis, douchen en eten met als resultaat 3 kwartier te laat.
Maar ik leef dan ook niet volledig op de klok en vraag mij oprecht af hoe andere mensen dat dan doen?
Overigens lukt op tijd komen tegenwoordig steeds beter maar dat komt dus alleen maar omdat ik wekkers op mijn telefoon zet die 3 uur van te voren al beginnen te loeien :j en zelfs dan mislukt het nog wel eens :')

Spoiler:
Net toch maar even stiekem aan vriendinnetjes gevraagd nav dit topic of ze zich er aan storen of gestoort hebben :o ik krijg nu hele rare appjes met mijn te laat kom momentjes :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:06

Ik ben ook zo’n stipt op tijd tot een kwartier te laat persoon, dus ik spreek gewoon een interval af, dat scheelt frustratie. Ik vind mensen die te vroeg zijn echt ergerlijk, ik kan daar echt helemaal niks mee. Ik heb een vriendin die vroeger standaard een half uur tot een kwartier eerder kwam. Dan zat ik nog in pyjama met ongekamd haar zonder gegeten te hebben etcetera :+. Tegenwoordig komt ze gewoon op tijd of te laat haha. En bij mij calculeert ze extra tijd in.

Mijn schoonfamilie komt altijd te laat, minstens een kwartier tot ruim een uur. Op het begin vond ik het irritant, maar nu is het normaal en helemaal prima. Vooral kinderen maken planningen nodeloos ingewikkeld, dus ik snap het wel.

Ik vind punctualiteit in informele sfeer echt waardeloos. Iets wat ik steevast niet goed inschat is bijvoorbeeld hoe lang ik doe over mijn kopje koffie, en daarom kom ik dan een paar minuten te laat. Maar ik weiger gewoon om in mijn spaarzame vrije tijd te gaan haasten om een ander van gemak te voorzien.

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:13

Ik ben een te laat komer. Ik kom vaker te laat dan op tijd, meestal rond de 5-15 minuten te laat, afhankelijk van wat voor afspraak.
Het hangt er ook heel erg vanaf of het mijn eerste 'verplichting' van de dag is. Door mijn depressie is het echt enorm moeilijk om uit mijn bed te komen. School (inmiddels mee gestopt) standaard te laat, maar als ik op een dag pas om 15:00 iets te doen heb, dan kan ik ook daarvoor te laat komen.
Leven kost zoveel energie, dat ik mijn bed uitkomen zo lang mogelijk uit stel. In principe kan ik mij in 5 minuten klaar maken en de deur uit gaan. Maar ja, als ik dan net die ene broek niet kan vinden dan duurt het opeens een kwartier. Ik stuur wel altijd een appje als ik al weet dat ik langer bezig ben dan ik had verwacht.

Verslapen is trouwens ook een dingetje. Als ik de avond ervoor weet dat ik in de ochtend naar de paarden moet omdat ik in de middag een afspraak heb, dan word ik op tijd wakker, soms zelfs voor mijn wekker.
Als ik weet dat ik naar school/werk moet, dan slaap ik opeens door mijn wekker heen.

Ik voel mij altijd heel schuldig, maar te laat komen is niet iets dat ik op korte termijn kan oplossen helaas.

Ik heb overigens ook weleens gehad dat mensen vroegen hoe laat ik op stal zou zijn. Dan zeg ik bijvoorbeeld 14:00 ongeveer. Dan raken ze geïrriteerd als ik er dan nog niet ben, 'want ze hadden mijn hulp nodig' of iets anders.
We hadden geen afspraak? :') Dan voel ik mij gewoon vrij om er pas rond 18:00 te zijn, aangezien we niet specifiek van plan waren om samen iets te doen.
Laatst bijgewerkt door LIJM op 14-02-21 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:15

Ik bn een laatkomer!

De ene begrijpt het de ander niet.

Kookaburra
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:19

Even voor de te laat komers. Hoe ging dat vroeger op school? Hoe reageerden docenten als je 'weer' te laat was?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:20

Ik heb paarden, een kind, eigen zaak.
Geloof me er gebeurd veel in zo'n leven en gaat veel mis. Als het 1e op een dag fout gaat loopt heel mijn planning in de soep.

Daarbij plan ik vaak verkeerd.

Ik heb dan bijv om 12 uur een afspraak en reken daar 30 min voor en vervolgens zeg ik tegen een ander dat ik 12.30 tijd heb.

Terwijl 12.30 de afspraak stopt en ik dus al te laat bn voor het vervolg.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:21

Kookaburra schreef:
Even voor de te laat komers. Hoe ging dat vroeger op school? Hoe reageerden docenten als je 'weer' te laat was?

Wil je een eerlijk antwoord.

Mijn leraren hebben de hoop in de 1e al opgegeven.
Ik presteerde verder ruim voldoende en ze namen het voor lief

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:24

[/quote]
Het boeide ze vrij weinig, ik haalde ruime cijfers met twee vingers in mijn neus zonder te leren.
En de enkele keer dat ik wel een briefje moest halen, dan moest ik nakomen. Maar dan was op tijd komen vrij makkelijk omdat het na mijn laatste les was.

Tot mijn laatste jaar dan, toen ben ik gewoon gestopt met school toen ik te vaak te laat kwam. :+

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:34

Naar aanleiding van mijn vorige post... Ik moest woensdag naar de garage om nieuwe banden onder mijn auto te laten zetten. Had om 12 uur de afspraak. Ik wist ongeveer waar het was, maar niet precies dus ik had alvast op Google maps gekeken.
11 minuten rijden.
Ik ging om 11.25 mijn schoen aan doen, soort snowboots en helaas gingen ze iets stroef. Maar goed, lukte, jas aan, naar buiten. oliebol autoruit toch nog bevroren! Gekrabt. oliebol iets vergeten, terug naar binnen. Kon om 11.40 wegrijden. Op tijd dus!

Verkeer reed langzamer dan verwacht (binnenweg, stukje snelweg, industrie) Keek op Google maps, gaf aan dat ik er om 12.01 zou zijn. Oké prima. 12.01 werd 12.03, ook nog oké.
Ben er bijna stuurt hij me een straat te vroeg erin. Kon nummer niet vinden dus bedacht zelf ik moet de volgende straat hebben. Moest 82D hebben, zag 83, 82F, 82,B.... Uiteindelijk zag ik nog een deur met een grote container ervoor. Maar alles potdicht. Intussen was het al 12.15u. Ik baalde zó. Gebeld dat ik het niet kon vinden, bleek ik toch al heel de tijd voor de deur te staan. 12.20u was ik binnen.

Ik voel me dan echt wel banketstaaf! En ik ben dus zoals ik eerder schreef eigenlijk altijd nooit meer dan 10min. te laat. Maar deze situatie is wel typisch ik.
Voor mijn gevoel vertrek ik op tijd, maar uiteindelijk ben ik nog te laat!

Kookaburra
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 02:10

GabberGill schreef:
Kookaburra schreef:

Wil je een eerlijk antwoord.

Mijn leraren hebben de hoop in de 1e al opgegeven.
Ik presteerde verder ruim voldoende en ze namen het voor lief

Had 2 klasgenoten die vroeger steevast moesten nakomen omdat ze 's ochtends te laat waren. Dus vandaar ;)
Ik weet niet wat in dit geval een oneerlijk antwoord zou zijn. Het leven is zoals het is ;)

Maar een beetje vergelijkbaar dus met LIJM. Prima cijfers dus docent is wat makkelijker met te laat komen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 07:03

Een oud werkgever van mij (top advocaat, maar tikkie chaotisch) had er een mooi woord voor: "I am a time-optimist" vertelde ze dan.

Ik ben dat ook, een tijdsoptimist. Ik heb inmiddels redelijk geleerd om het beter te doen. Want het geeft echt veel stress in je leven om steeds te haasten en vliegen en alsnog te laat te zijn en je omgeving geïrriteerd is.

Vroeger dacht ik dat douchen en omkleden (plus je haar netjes en misschien toch een beetje mascara....) best kon in 15 minuten.

Wat mij helpt is 'extra tijd' rekenen in mijn planning. Dus voor douchen zeker het dubbele en voor een beetje op tutten een uur.
Nog een: Ik weet dat het 30 minuten rijden is, voorheen vergat ik de tijd die het kost om nog even te tanken of parkeren.
Dus nu reken ik 45 minuten en klopt het een stuk beter. Ook dingetjes vergeten is een factor die tijd kost. De deur al uit zijn en vergeten dat cadeautje mee te pakken van de eettafel.... Als je dan al een strakke planning hebt ben je meteen te laat met 1 horde op je weg.

Mijn vader had ook een mooie; "Haast je als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt"

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 07:26

Hier ook iemand die met regelmaat tot 15 min te laat is... (en sinds kort diagnose ADHD)

Ik overzie gewoon heel vaak/bijna altijd niet wat iets allemaal inhoudt en daardoor plan ik te optimist. Maar daarnaast ook als valkuil dat ik enorm makkelijk afgeleid raak als ik wat doe en geen tijds besef heb..

En ja voor studie lukt het mij wel om op tijd te zijn/ te vroeg. Maar om dat mogelijk te krijgen gaat er wel echt zoveel bewuste planning en stress aan vooraf iedere keer, dat ik daar al gesloopt door de dag begin. Dat trek ik gewoon niet voor iedere afspraak.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 07:32

Kookaburra schreef:

Op mijn middelbare school: 2x te laat, 1x 3 minuten te laat bij gym, terwijl ik me thuis al had omgekleed, heel veel gezeik, omdat ik geen te laat briefje wilde accepteren :') (de docenten zaten namelijk structureel nog 5 min na de tweede bel koffie te drinken, ik had geen zin om daar op te wachten). En 1x gewoon voor een les, 1 min, docent deed niet moeilijk, maar weeral in de hal al een te laat briefje gehad :')
Heb een half jaar HBO gedaan dit jaar, daar waren ze totaal niet moeilijk. Dan stuurde je gewoon iemand een appje met ‘hey wil je even zeggen dat mijn bus later is’ en dan vinden die docenten het prima. Weet alleen niet of dat altijd hun houding is of dat ze het door de beperkte fysieke lessen het prima vinden, want dan kunnen de studenten even 10 minuten bijpraten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 07:47

School is ook de eerste afspraak van de dag meestal, en ook in een vast ritme.
Dat scheelt een hoop want er kan niet zoveel tussen komen dat de boel verstoord.