Dieuwke_ schreef:Ik vind je laatste metafoor heel duidelijk beschreven. Mag ik vragen wat voor dingen van nu je graag zou willen behouden als we ooit weer naar 'normaal' gaan, zoals bijvoorbeeld thuiswerken? En wat voor dingen uit het 'normale leven' zou je absoluut niet meer terug willen hebben? Bijvoorbeeld verplichte verjaardagen?
Ik moest even nadenken hoe deze vraag te beantwoorden. En weet je wat het is. Het zijn geen “dingen” of maatregelen. Het is een bepaalde mentaliteit denk ik.
Hoe het leven nu is ligt mij heel erg goed, en voelt prettig, maar het is een symptoom van een totaal losstaand probleem. Wat écht zou helpen is als de gehele mentaliteit van de samenleving veranderd. Dat mensen écht gaan beseffen dat we allemaal anders zijn en het leven allemaal anders ervaren en vooral ook allemaal op een andere manier goed functioneren. Dat het vanzelf sprekend wordt om rekening te houden met de minderheid van wie dat sociale allemaal niet zo hoeft.
Voorbeeldje: Het zou mooi zijn als naast straks fysiek onderwijs ook digitaal onderwijs zoveel mogelijk doorgezet wordt, zij aan zij. Zodat mensen die met digitaal onderwijs beter kunnen studeren die keuze ook hebben. En voorál dat dat dan vanzelfsprekend is. Dat niemand dat raar vind dat iemand dat wil. Dat je daar niet extra energie hoeft te gaan stoppen om te gaan leuren bij een studiecoach of dat geregeld kan worden. Maar dat die optie er gewoon ís.
Ik heb nog nooit zoveel “conferenties” en meetups “bijgewoond” dan in het afgelopen half jaar. Super leuk, super interessant. Ik heb op een bepaalde manier juist veel méér toegang tot dingen, omdat ik het vanuit huis kan doen. Ineens kan ik wél meedoen, of in ieder geval vaker mee doen. Omdat de drempel veel minder hoog is. Hoe fijn zou het zijn als bij conferenties het bijwonen op afstand gewoon standaard mogelijk is. Omdat men beseft dat daar behoefte aan is.
Dat als je een gevoel probeert uit te spreken die het grooste deel van de mensen niet snapt, dat die groep dan die minderheid niet gaat lopen gaslighten dat het allemaal onzin is en dat je het allemaal zelf kan oplossen en je het allemaal zelf in de hand hebt. Dat we mogen zijn wie we zijn, zonder dat we daar bij elke zucht en stoot dat moeten gaan uitleggen of voor begrip om moeten vragen.
En ja, natuurlijk kunnen we overal schijt aan hebben, maar dan wordt je wereldje wel héél erg klein hoor.