Rokers en afval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:21

Tsja, ik vond het vuurwerk georganiseerd door de stad zelf wel altijd prachtig. Dat heb ik wel gemist. Dat het particuliere verboden was vond en vind ik een geweldige zaak, alleen maar overlast daarvan. Maar je kon daar al zien dat handhaven een ding was en totaal in de soep liep... nog nooit zoveel geknald bij ons als dit jaar. Afspraken maken met rokers is helaas een beetje idem, sommigen houden er rekening mee, sommigen vegen er hun achterwerk aan.

Maar ik geef toe dat voor mij sommige dingen idd als een algemeen verbod zouden mogen zijn.
Koek en fastfood nu niet, omdat je daar niets mis mee doet naar anderen. ‘T geeft geen overlast of milieuschade.
Vlees weet ik niet goed. Ik ben zelf absoluut geen vegetarier maar zou me zelf wel vlot kunnen aanpassen in een vegetarische samenleving.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Rokers en afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:29

Ik ben geen vegetariër maar kan wel rustig weken of langer geen vlees eten zonder dat ik het mis.
Manlief daarentegen heeft daar meer moeite mee.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:38

Kaitlyn schreef:
Nee dat snap ik ook. Maar ik zou ze dan aanspreken en goed duidelijk maken dat ik het niet nog een keer wil zien omdat ze dan kunnen vertrekken met hun paard. Regels en/of afspraken moet je van beide kanten respecteren. :j

Principieel vind ik het ook niet kunnen om geen rokers toe te laten op stal. Je kan perfect roken verbieden op stal, maar rokers niet toelaten kan eigenlijk niet.
Anderzijds snap ik het wel dat je geen risico wil nemen en je kan er nu eenmaal niet constant naast gaan staan om te zien of ze de afspraken nakomen. Wij verhuren een vakantiehuisje en zowel in de advertenties als in het regelment staat duidelijk dat er niet mag gerookt worden. Vorige keer lag na een verhuurperiode het terras vol peuken. Zo vies.
En dat is dan nog maar alleen vies, op stal is het ook nog eens gevaarlijk.
Dus ja, moeilijk dilemma.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:09

Waarom zou je rokers niet kunnen weigeren? Je mag op privéterrein doen en laten wat je wilt. Er zijn ook stallen die paarden op ijzers weigeren. Of die geen gebruik van dekens willen. En zelfs stallen die alleen bitloze optomingen accepteren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:10

Waarom principieel niet? Roken is een bewuste keuze, ik zie daar geen discriminatie etc in. En je ziet zelf uit eigen ervaring dat het velen toch niet lukt om het na te komen.

Ik ben 100% blij met die regel en die gaat zeer zeker niet veranderen in de toekomst. Zo blij om geen stress en frustratie meer te hebben op ons erf :)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:31

Even over het stukje prullenbakken/asbakken plaatsen. Zodra je meer afvalbakken plaatst nodigt dat meestal ook uit tot meer rotzooi. Het belandt er omheen, 'vervuilt' het zicht, etc. Zag het bij ons op stal ook, vol blijven proppen, maar niemand die eens een prullenbak leegt, terwijl iedereen dagelijks ook langs de kliko's loopt. Nu staan er wel asbakken (emmertjes met zand), maar spontaan schijn je daar ook ander afval prima in te kunnen dumpen....
Vind mensen over het algemeen maar een smerig/ongemanierd volkje op dat gebied.
Bij m'n werk mag je eigenlijk niet binnen 15 meter van de deur roken, maar doet iedereen wel natuurlijk, want je zal maar wat verder weg moeten lopen of niet onder afdak kunnen staan als het regent... Binnen ruik je het gewoon en ookal staat er een asbak, 2 meter verplaatsen om peuk weg te gooien is schijnbaar nog te veel moeite 8)7

En dat je wil roken moet je zelf weten, maar vervolgens je eigen afval vies vinden? Nee, daar kan ik met m'n pet niet bij :n

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:34

Mijn moeder doet dat ook. Ook bij mij op stal. Heb haar toch even niet zo vriendelijk verzocht dr oliebol in een bakje water te doen met deksel. Overal die peuken, gadver.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:26

Was me er ook niet van bewust, maar zat net na te denken en kwam er achter dat ik het ook wel doe. Stop hem ook wel regelmatig in mijn zak en gooi hem later weg, en hoe krom het ook is, meestal als ik ze op de grond gooi komt dat omdat ik er meerdere al zie liggen. Slaat eigenlijk nergens op. In het bos/hei/strand druk ik ze altijd uit en stop ze in mijn zak. In de auto gaan ze in de asbak, 1x zelf op de scooter een sigaret in mijn gezicht gehad, doet zeer :') . Volgens mij kan je daar zelfs een boete van krijgen.

Smint bakjes vind ik een goede tip, die ga ik gebruiken

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:28

Kaitlyn schreef:
7ofhearts schreef:
Ik vind dat helemaal niet zo raar.
A) brandgevaar door een smeulende verkeerd weg gegooide peuk.
B) in welk restaurant, sportschool, bios ....... openbaar gebouw mag je nog wel roken dan??

Dat iemand rookt betekent niet dat ze op stal ook roken. ;)
Ik snap heel goed dat je geen rokende rokers in je stal wilt hebben, maar vind het wel abnormaal dat je niet iemand op stal wil hebben waarvan je weet dat die roker is. Daar kun je toch gewoon afspraken over maken of in je stal reglement zetten?

Sterker nog, ik sta ondertussen 1,5 jaar op mijn huidige stal, ik ben ruim een half jaar gestopt met roken. Dat houd in dat ik een jaar ongeveer heb gerookt terwijl ik op die stal stond, maar je mag daar gewoon niet roken. Punt. Het leuke is, bijna niemand (op de eigenaresse na) wist dat ik rookte, want ik deed het daar ook gewoon niet. Ik ben druk bezig met mijn paard, geen tijd om (er over na te denken om) te roken! :+ Pas in de auto of thuis stak ik een sigaret op. 'Mijn' ruimte. Dus gewoon een kwestie van respect hebben voor de keuze van anderen als jij gebruik maakt van hun ruimte. Anders ga je maar ergens anders heen.
Maar heel eerlijk, ik ben gestopt door het stigma wat erop ligt. Ik rookte al niet meer buiten want ik heb gewoon meerdere keren de opmerking van een kind gehad: iel het stinkt! Nu boeien kinderen mij niet zo veel, maar wel dat wij een voorbeeldgeneratie zijn. En ik wou dat ik nooit begonnen was met roken, dus waarom zou ik dat laten zien aan de volgende generatie en het normaal laten lijken. Dit gezamelijk met dat ik het altijd heel erg vond hoe ik rook tegenover niet-rokers (meerdere kleine stoppogingen gehad). Dus bedankt kinderen, jullie hebben mij laten stoppen met roken op straat! Uiteindelijk begonnen de kosten ook te hoog te worden, mijn paard kostte mij al genoeg en dus ben ik gestopt om meer over te houden voor mijzelf en mijn paard.. :+ Het was niet gemakkelijk, want het is gewoon een verslaving.
Iets wat sommige niet rokers in dit topic niet begrijpen geloof ik. Het is gewoon enorm lastig om er vanaf te blijven als je eenmaal verslaafd bent.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:44

Toch is het vaak lastig afspraken maken. Op het schoolplein mag niet meer gerookt worden, daar staan boetes op van 4000 euro. Maar toch doen collega's het tussen de middag. En dan fijn onder het rooster gaan staan van het sportlokaal, zodat degene die daar op de loopband staat in de rook staat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:45

_Toverbal, wat goed dat het je is gelukt te stoppen! Daar mag je terecht trots op zijn!

Dat het een verslaving is klopt idd. Juist dat maakt het zo moeilijk om anti-rook regels na te leven, de drang naar sigaretten is vaak te groot. Vandaar dat ook in luchthavens en bedrijven etc rook-ruimtes worden ingericht, sommigen kunnen gewoon niet x uur zonder. Ken iemand die echt letterlijk van rookhok naar rookhok crosste op de luchthaven en geen vluchten buiten europa kon/wou nemen hierdoor. Het kan echt een sterk beperkende factor worden in je leven (los van de stank/overlast/rommel voor anderen idd).

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:17

Poekkie schreef:
_Toverbal, wat goed dat het je is gelukt te stoppen! Daar mag je terecht trots op zijn!

Dat het een verslaving is klopt idd. Juist dat maakt het zo moeilijk om anti-rook regels na te leven, de drang naar sigaretten is vaak te groot. Vandaar dat ook in luchthavens en bedrijven etc rook-ruimtes worden ingericht, sommigen kunnen gewoon niet x uur zonder. Ken iemand die echt letterlijk van rookhok naar rookhok crosste op de luchthaven en geen vluchten buiten europa kon/wou nemen hierdoor. Het kan echt een sterk beperkende factor worden in je leven (los van de stank/overlast/rommel voor anderen idd).

Thanks!!

Ieder zo zijn/haar eigen keuze natuurlijk. En je kan mensen moeilijk dwingen te stoppen, wanneer ze het zelf niet willen/kunnen. Maar daarom vind ik het wel belangrijk om een voorbeeld te zetten voor de volgende generatie en snap de leraren/leraressen ook niet die alsnog op het plein roken.
Ja het is vervelend ergens anders moeten roken, maar je bent letterlijk een persoon die iets moet leren aan kinderen, roken hoort daar niet bij als we naar een rookvrije generatie willen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:23

Wat een fijne mentaliteit, kan ik alleen maar respect voor hebben :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:24

__Toverbal schreef:
Poekkie schreef:

Thanks!!

Ieder zo zijn/haar eigen keuze natuurlijk. En je kan mensen moeilijk dwingen te stoppen, wanneer ze het zelf niet willen/kunnen. Maar daarom vind ik het wel belangrijk om een voorbeeld te zetten voor de volgende generatie en snap de leraren/leraressen ook niet die alsnog op het plein roken.
Ja het is vervelend ergens anders moeten roken, maar je bent letterlijk een persoon die iets moet leren aan kinderen, roken hoort daar niet bij als we naar een rookvrije generatie willen.

Daar heb je helemaal gelijk! Alsook rokende ouders. Ik snap echt dat het moeilijk is om te stoppen, maar als je het niet voor een baby kan doen... niet alleen om de baby te beschermen voor meeroken, niet alleen omdat je een voorbeeld moet geven, maar ook omdat je met kinderen in mijn ogen een plicht hebt om goed voor jezelf te zorgen om er zo lang mogelijk voor hen te zijn.

En ik wil echt geen rokende ouders tegen de schenen stampen, ik weet dat verslavingen niet hetzelfde werken als een gewone guilty pleasure, maar ik krijg toch altijd nare gevoelens van rokende ouders met kinderwagen en dergelijke beelden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:11

purny schreef:
leven en laten leven

Graag! Maar ruim vooral je rotzooi op!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:36

Wie is het gelukt om daadwerkelijk te stoppen met roken.? Ik probeer het na 47 jaar gerookt te hebben, maar het valt om de drommel niet mee. Ik rook buitenshuis en niet op openbaar terrein. Rommel ontstaat er dan ook niet,of ik ruim het zelf op.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 14-03-21 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:36

Mij nu alweer 2 jaar :j

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:37

Hoe. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:39

nikkel schreef:
Wie is het gelukt om daadwerkelijk te stoppen met roken.? Ik probeer het na 47 jaar gerookt te hebben, maar het valt om de drommel niet mee.

Alweer 5 jaar gestopt. Eerst geminderd naar 6 sigaretten per dag, laatste stukje met nicotine pleisters gedaan. Wel even goed kijken dat je de juist pleisters pakt! De eerste keer had de drogist me de hoogste dosis gegeven, die zijn voor als je een pakje per dag rookt. Kreeg dus zo ongeveer elke bijwerking die in de bijsluiter stond omdat dat veel te hoog was.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:46

Ik hoop dat er statiegeld op blikjes komt, want eerlijk gezegd denk ik nu ik ga niet steeds de troep van een ander opruimen, maar dan zou ik het misschien wel doen. Ik tel soms tussendoor als ik met de hond loop en 50 blikjes is geen uitzondering

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:58

Van 1 pak shaq in twee dagen, naar 4 shaqjes nu. Alleen die laatste stap. Nicotinepleisters heb ik nog wel, ga dat proberen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:15

nikkel schreef:
Hoe. ?

Zelf willen. Ik ergerde me al even aan mijn rookgedrag, de kosten, de stank etc.
Op een dag zat ik op mijn balkon te roken en ineens dacht ik 'dit was de laatste' sigaret uit gemaakt, rest van t pakje weggegooid en er nooit meer een aangeraakt.

Zeg ik wel eerlijk: was mijn derde keer stoppen dus ik weet wel van terugvallen etc. Maar die laatste keer was ik t zó zat dat ik daadwerkelijk heb volgehouden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:33

Mars schreef:
nikkel schreef:
Hoe. ?

Zelf willen. Ik ergerde me al even aan mijn rookgedrag, de kosten, de stank etc.
Op een dag zat ik op mijn balkon te roken en ineens dacht ik 'dit was de laatste' sigaret uit gemaakt, rest van t pakje weggegooid en er nooit meer een aangeraakt.

Zeg ik wel eerlijk: was mijn derde keer stoppen dus ik weet wel van terugvallen etc. Maar die laatste keer was ik t zó zat dat ik daadwerkelijk heb volgehouden.

Wat goed zeg!
Merk je dan ook hoe erg het eigenlijk stinkt?
Ik heb zelf nooit gerookt, maar onze overburen roken in huis en ik val dan bijna flauw van de lucht (niet overdreven, ik heb hyperreactieve longen die samenknijpen bij sommige luchtjes).
En aan kleding kun je ook vaak precies ruiken of iemand rookt :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:48

Ja klopt!

Dat heb je inderdaad niet zo door als je zelf rookt. Maar ben geen zure ex-roker ofzo, ik vind nog steeds dat ieder dat voor zich moet weten. Geniet wel enorm van de voordelen nu ik t niet meer doe.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:57

Mijn moeder is ook al even gestopt (Na 45 jaar roken en talloze mislukte pogingen) en heeft opeens veel meer kleur in haar gezicht! En ook veel meer uithoudingsvermogen.
Voorheen liep ze te hijgen nadat ze de trap op liep en nu kan ze zo omhoog rennen :+ :D
Dat gebeurde ook al heel snel nadat ze was gestopt. Best grappig hoe zoiets doorwerkt.