Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:14

Niet iedere religie heeft een god. Boeddhisme bijv. niet. Lijkt wel wat op dat geloof van Anjali. Zo geweldloos mogelijk leven. Maar ook: ken u zelve en transformeer negatieve processen in neutrale processen.
Edit: alleen er is geen ik dus uzelve is niet het goede woord.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:53

oomens schreef:
Babootje schreef:
beslissingen ten aanzien van de transplantatie van een hoornvlies, nier of ander weefsel moeten daarom door de individuele Getuige genomen worden en is een kwestie van het eigen geweten.
Tevens is het een kwestie van het eigen geweten of je orgaandonor wil zijn of niet.

Gekke vraag hoor, maar zijn er überhaupt religieuze zaken die níet een kwestie van het eigen geweten zijn?
Religie zou toch iets moeten zijn tussen een gelovige en zijn/haar god(sbeeld).

Als iemand welke daad dan ook voor zichzelf kan verantwoorden naar zijn godheid, wie heeft daar dan in religieuze zin nog iets over te zeggen?

Het ligt er een beetje aan welke basis die religie heeft. De JG is een christelijke religie, d.w.z. dat wij het loskoopoffer van jezus aannemen en hem volgen. De bijbel zien wij als door God geïnspireerd; een brief van God aan de mensen. Die is dus de leidraad in ons leven. Daarin vind je geboden, maar ook principes. Door een betere kennis van die bijbel kun je die toepassen, maar je hebt daarin een eigen verantwoordelijkheid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:05

Babootje schreef:
Het ligt er een beetje aan welke basis die religie heeft. De JG is een christelijke religie, d.w.z. dat wij het loskoopoffer van jezus aannemen en hem volgen. De bijbel zien wij als door God geïnspireerd; een brief van God aan de mensen. Die is dus de leidraad in ons leven. Daarin vind je geboden, maar ook principes. Door een betere kennis van die bijbel kun je die toepassen, maar je hebt daarin een eigen verantwoordelijkheid.

Ik mag hopen dat je die wel alleen ziet als leidraad in je eigen leven, en niet in dat van anderen.
Dat maakt dan m.i. dat, wat je ook uit de bijbel haalt, het altijd een kwestie van (alleen) jouw eigen geweten is in hoeverre je daarmee iets doet.

Jouw interpretatie van jouw god (/de god van jouw religie) gebruiken om een voor een ánder te bepalen welke medische handelingen wel of niet toegestaan zijn, dat gaat daar een heel stuk overheen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:38

Babootje schreef:
kiki1976 schreef:
Nierdyalise mag wel begrijp ik, dan aansluiting op bv hart/longmachine ook?

ja zolang het een gesloten systeem is.

Gesloten is heel relatief kan ik je zeggen..

Wat ik niet begrijp is dat rode bloedcellen niet mogen en trombocyten en plasma of albumine vaak weer wel. Samen vormen ze bloed. Vol bloed wordt niet getransfundeerd. Van de afzonderlijke componenten mag het een wel en het ander niet gegeven worden.
Waarom is dat babootje?

Babootje

Re: Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:01

De Bijbel gaat daar niet specifiek op in, dus iedereen moet zich bij zijn beslissing door zijn eigen geweten laten leiden en zich tegenover God verantwoorden. Sommigen weigeren alle fracties, omdat ze redeneren dat Gods wet aan Israël bepaalde dat het bloed van een dier ‘op de grond uitgegoten’ moest worden (Deuteronomium 12:22-24). Anderen, die transfusies met vol bloed of de hoofdbestanddelen van bloed weigeren, aanvaarden misschien wel een behandeling waarbij een bloedfractie wordt gebruikt. Ze redeneren dat je op een bepaald moment niet meer kunt zeggen dat fracties die uit bloed gewonnen zijn nog het leven vertegenwoordigen van het wezen waaruit het afkomstig is.

kamsel

Re: Godsdienst ~huidige maatschappij ~medische hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:05

Dank voor je uitleg babootje.
Dan wordt in het laatste geval de fractie rode bloedcellen eigenlijk als het leven gezien als ik het goed begrijp?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:21

kamsel schreef:
Dank voor je uitleg babootje.
Dan wordt in het laatste geval de fractie rode bloedcellen eigenlijk als het leven gezien als ik het goed begrijp?

Niet helemaal. Of een fractie rode bloedcellen nog als leven vertegenwoordigend gezien kan worden is dus een eigen (individuele) beslissing.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:50

Babootje schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik heb de Bijbel ook gelezen maar heb nog nooit gelezen dat je geen bloedtransfusie mag.

De bijbelse beginselen staan hierboven. Je onthouden van bloed.
In welke vorm dan ook.
Als je geen alcohol mag drinken is het ook niet verstandig om dat via een infuus te nemen

Waarbij het Wachttoren genootschap (=Jehova's getuigen) laat zien dat ze geloven dat de mens er voor de wet is, en niet omgekeerd (zoals Jezus leerde) de wet is er voor de mens.

Deze redenatie (van de JG) volgend mag je op de sabbat geen kalf uit de put trekken, wat de Israëlieten in Jezus tijd al gewoon deden. Om een leven te redden.
En Jezus keurde dat niet af!

Maar ik weet dat mijn mening er wat de JG betreft niet toe doet...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:13

[quote
Ik werk zelf als paramedicus (dietist) in diverse verpleeghuizen door het land. Van centrum grote stad tot bible belt en merk zelf ook een duidelijk verschil in identiteit tussen een huis dat zich als gereformeerd inzet of een multicultureel huis. Zo zien we dat bewoners in streng gereformeerde verpleeghuizen bijvoorbeeld veel langer behandeling wensen in de terminale fase.
Over het algemeen is het niet zo dat mensen zonder die geloofsovertuiging niet welkom zijn, maar de identiteit van het huis is er wel naar en dat levert wel een bepaalde cultuur en verwachtingen op naar elkaar.[/quote]

Dit stukje is echt waar, ik werk zelf als verzorgende bij een organisatie die dus binnen een huis zelfs een
oud gegreformeerde vleugel heeft en die is echt anders dan de neutrale vleugel....
in het begin moest ik daar enorm aan wennen het is echt een hele andere cultuur Met eigen gebruiken regels en zelfs een zorgplan is anders van opzet als op de neutrale vleugel.
Natuurlijk zijn er veel standaard dingen, immers zorg blijft zorg en toch zijn dingen anders geeft het geloof structuur en houvast de bijbel geeft de dementerenden rust en kracht op serieuze momenten in het leven!

wat is er dan anders?. De levensvisie alles is gekoppeld aan het geloof kleding veel zwart en donkerblauw,Geen televisie!,wel heel veel Christelijke kerk muziek en psalmen, verzorging, eten en bidden, zelfs als iemand een paniekaanval heeft of wat ook er word eerst gebeden en opvallend er werken echt uitsluitend oud gegreformeerden aan die kant en er heerst een echte ons kent ons cultuur!.Elke familie doet vrijwillig vrijwilgerswerk ,echt er is voor alles wel iemand en er komt meer visite dan op andere afdelingen. Onderschat het niet wat dat geloof met mensen kan doen!
En toch werk ik er graag, het sfeertje is heel apart noem het vredig!